Citat:
Ursprungligen postat av
DirtyDiggerNick
I stort sätt inga civila experter verkar uttala sig om viss orsak i ett så här inledande skede. Det finns en avvikelse från det normala i övrig kommunikation då underättelsetjänster aldrig tidigare gått ihop mellan kontinenter och länder för att mindre än 24 timmar efter en krasch komma med en gemensam linje i icke officiella inledande analyser som pekar i en viss riktning.
Då Iran inte ens själva hunnit börja arbeta med utredningsarbetet så kan ytterligare info inte komma från Humint. Däremot kan avsaknad av sigint exempelvis försvaga teori om missil om exempelvis USA har förmågan att följa alla raketuppskjutningar på planeten oavset om det är Topol M, 9K330, eller flygande häxpipor från MC Boden. Att Kanada eller annat Europeiskt land har så bra radarbild är inte rimligt.
Jag ger det ju fortfarande att det är fullt möjligt att detta kan ha varit ett motorfel, och är öppen med att min gissning på missil bara är en gissning. Men oavsett vad så är Reutersnyheten en placerad informationsprodukt. Där är jag mer säker och vågar påstå snarare än att gissa.
Även om båda motorerna fallerar så har man god tid på sig att anmäla det över radio. Visst kanske all elektronik slogs ut ombord, men det tror jag inte på.
Jag är inte påläst hur manöverorganen är kopplade till rodren på denna kärra, men det kan bli så att man inte kan styra flygplanet om båda motorerna fallerar.
Dock kan planet glidflyga om roderorganen fortfarande fungerar, så att det mer eller mindre bara ramlar ner ser jag som konstigt.