Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 19:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
ADS-B brukar kommunicera betydligt oftare än så. Det brukar vara frågan om mer än en gång per sekund om man räknar all info. Det vi får från FR24 är filtrerat. Eftersom flygmaskinens ADS-B verkar ha slutat tvärt utan någon enda indikation innan kan vi räkna med att något katastrofalt inträffat(läs bomb ombord eller nedskjutning).

Exakt

Flightradar24 är den säkraste indikationen i det här fallet på att något plötsligt och våldsamt hände.
Citera
2020-01-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Visa oss en flygplats som har dessa system? Att man har försvar tvivlar jag inte på, men automatiska sådana vid en civil flygplats? Känns helt otroligt.
"Recently Iran has built several new anti-aircraft guns including Samavat 35mm Anti-Aircraft Guns, Sa'ir 100mm Anti-Aircraft Guns (Upgraded automatic version of KS-19) and the Mesbah 1 air defense system"
https://www.wikiwand.com/en/Islamic_Republic_of_Iran_Air_Defense_Force
Meshbah gör det möjligt att skjuta per automatik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Egentligen inte. Men bristen på kommunikation bör väl i sådant fall vara kopplat till att signalen försvann. Vad kan slå ut både flygsignalen och coms samtidigt?

Kanske en explosion som fick signalen å försvinna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
tror mer att crasha är rätt ord.

Är ingen pilot, men att sikta in sig på en fotbollsplan i mörker med en brinnande motor låter ganska otroligt. Dessutom i en Boeing.
Citera
2020-01-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Skulle det inte krävas en rejält kraftig robot som träffat värre än vad som verkar vara fallet för att piloterna skulle slås ut?

Videon jag sett tycker jag pekar på att piloterna hade kontroll över planet fram tills strax innan krasch.

Du är duktig som kan avgöra det.
Citera
2020-01-08, 20:01
Medlem
Tervulls avatar
Det kan ju inte vara något annat än en bomb ombord. På videon syns ju hur planet lyfter och färdas uppåt helt normalt när hela planet plötsligt lyser upp som en stor påskbrasa och sedan kraschar direkt. Olycka in my ass dessa flygplan är de mest säkra som finns i hela världen. Med tanke som händer mellan usa och Iran är det givetvis inget annat än ett planerat dåd.
Citera
2020-01-08, 20:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Din väska är lastad på flygplanet, men du har inte gått ombord, det är en säkerhetsrisk.

Har varit med om det en gång. Någon hade checkat in en väska men inte gått ombord. Det som hände då var att man var tvungen leta rätt på väskan och lasta av den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Artillerield vet jag att man kan lokalisera avfyrningsplats, vet ej hur det ligger till med mindre kaliber, typ 35mm och liknande.

Skjuter du inte med spårljusammunition så ser du inte projektilen.

Behövs inte spårljus om en radar och dator följer målet och prickar rätt.

Dock behövs det speciell typ av radar för att spåra artillerigranater, och normalt är de för små och snabba för att detekteras av flygspaningsradar (undantag UndE23 som klarar det, men det är ingen civil flygplatsradar heller)

Luftvärnsgranater är dock för små att följa med radar.

Ett civilt flyg på 1500m kan man skjuta ner utan vare sig spårljus eller radar, bara man ser det med tex IRV-sikte nattetid och har ett målföljningssystem.

Men då lär det vara avsiktligt nerskjutet, och det känns inte så troligt. Även svårt att få ett omedelbart utslag på så stort mål, om mam inte får in en salva rätt i cockpiten med försts eldöppnandet. (iof där en rätt utbildad luftvärnskytt siktar)
Citera
Bannlyst
Inte följt tråden så vet inte om ni noterat detta. Det är en massa små hål på flygkroppen, som efter splitter från något som detonerat utanför planet. Ser också ut på ett av hålen som att det är ingående om man studerar det lite närmare.

Det där är splitterskador. Nu löste jag det också åt er, precis som med bomben i det andra planet som gick ner i Egypten för något år sedan. Då var det tvärtom, man kunde se på hålen att splitter kommit inifrån och ut i stället.

https://twitter.com/Reuters/status/1214791939037507584?s=09
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PriMaxGbg
"Recently Iran has built several new anti-aircraft guns including Samavat 35mm Anti-Aircraft Guns, Sa'ir 100mm Anti-Aircraft Guns (Upgraded automatic version of KS-19) and the Mesbah 1 air defense system"
https://www.wikiwand.com/en/Islamic_Republic_of_Iran_Air_Defense_Force
Meshbah gör det möjligt att skjuta per automatik.

Att de finns vet jag, men nära civila flygplatser?
Citera
2020-01-08, 20:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
För att råda ordning i tråden, kan ni som hävdar att det "ser ut som piloten har kontroll över planet" länka till någon trovärdig källa på detta, eller intervju eller liknande.

För mig ser det brinnande planet/eldklotet mer eller mindre ut som en kastparabel, att det fortsätter i den riktning det skulle göra helt okontrollerat. Tiden från det att det är på ganska hög höjd till dess att det slår ner är såpass kort att det ser helt okontrollerat ut.
Citera
2020-01-08, 20:03
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta är väldigt intressant, och jag misstror inte för en sekund det du skriver.

Men kan du länka till någon trovärdig källa som säger att ADS-B har slutat helt tvärt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_dependent_surveillance_%E2%80%93_broadca st

Titta på FR24 log
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in