2020-01-09, 12:03
Medlem
Jag hade tänkt vara borta från tråden i två veckor - det räckte med en. De två senaste inläggen föranleder följande kommentarer:

På Youtube finns redan en mycket avslöjande film, som förutom miljö- och byggnämnden på Gotland både polis- och skattemyndigheterna säkert har haft anledning att titta närmare på. Özz Nujens påstår ju där, att inte en enda krona har betalats av honom, vare sig privat eller från något av hans företag, för det omfattande byggnadsprojekt om 1 325 kvm som genomfördes åren 2015-2018 i Tingstäde. Uppskattningsvis mellan 10 och 13 miljoner kronor kommer med andra ord någon annanstans ifrån, vilket både för polis- och skattemyndigheter måste vara en synnerligen intressant upplysning - oavsett om Özz Nujen ljuger eller talar sanning.

Det är inte via media som rättvisa skall skipas - vare sig i detta speciella ärende eller i något annat. Det är inte heller via personliga manifestationer på gatan som rättvisa skall skipas, hur tillfredsställande det än må vara för en redan skadskjuten person att se en annan jagad gnissla tänder. Så länge det finns någotsånär fungerande rättsvårdande myndigheter i ett land är ansvaret för att rättvisa skipas deras. Formellt korrekta (om än anonyma) anmälningar om lagöverträdelser och misstänkta brott har för mer än ett år sedan lämnats till alla berörda myndigheter och utredningar pågår för närvarande hos dessa. Så låt de ansvariga myndighetspersonerna tills vidare få sköta sitt jobb i fred.

Det är idag precis sex månader sedan länsstyrelsen i Gotlands län fick in familjen Nujens överklaganden av miljö- och byggnämndens två beslut om lovförelägganden. Att det har dröjt så pass länge att fatta beslut i ärendena beror naturligtvis inte på hög arbetsbelastning eller personalbrist. Det beror säkert på, att man inte riktigt vet hur man skall ta sig an ärendena. Länsstyrelsens jurister kan ju inte veta hur pass informerade medianox och hans son advokat N.N. är om t.ex. regionens egen delaktighet i Nujens förehavanden. Hur man än beslutar, kan det gå illa för någon. Gotland är ett litet land och alla av betydelse känner i stort sett alla andra av betydelse.

Att det hittills inte har hänt särskilt mycket i Nujen-Akilovärendet beror enlig min uppfattning på, att familjen Nujen fortfarande två och ett halvt år efter att familjens penningtransaktioner till Rakhmat Akilov upptäcktes av polisen tycks skyddas av någon eller några inflytelserika personer. De enda personer som faktiskt skulle kunna påverka landets polis- och skattemyndigheter på ett sådant sätt måste vara högt uppsatta politiker eller tjänstemän, som dessutom måste stå i direktkontakt med regeringen. De närmaste månaderna får utvisa om familjen Nujen även fortsättningsvis åtnjuter ett sådant skydd, som gör att ansvariga myndigheter hindras från att agera.
Senast redigerad av medianox 2020-01-09 kl. 12:16.
Citera
2020-01-09, 12:10
Medlem
Brottinators avatar
Önskar att Hanif Bali kunde ta upp detta i sin podd.
Citera
2020-01-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag hade tänkt vara borta från tråden i två veckor - det räckte med en. De två senaste inläggen föranleder följande kommentarer:

På Youtube finns redan en mycket avslöjande film, som förutom miljö- och byggnämnden på Gotland både polis- och skattemyndigheterna säkert har haft anledning att titta närmare på. Özz Nujens påstår ju där, att inte en enda krona har betalats av honom, vare sig privat eller från något av hans företag, för det omfattande byggnadsprojekt om 1 325 kvm som genomfördes åren 2015-2018 i Tingstäde. Uppskattningsvis mellan 10 och 13 miljoner kronor kommer med andra ord någon annanstans ifrån, vilket både för polis- och skattemyndigheter måste vara en synnerligen intressant upplysning - oavsett om Özz Nujen ljuger eller talar sanning.

Det är inte via media som rättvisa skall skipas - vare sig i detta speciella ärende eller i något annat. Det är inte heller via personliga manifestationer på gatan som rättvisa skall skipas, hur tillfredsställande det än må vara för en redan skadskjuten person att se en annan jagad gnissla tänder. Så länge det finns någotsånär fungerande rättsvårdande myndigheter i ett land är ansvaret för att rättvisa skipas deras. Formellt korrekta (om än anonyma) anmälningar om lagöverträdelser och misstänkta brott har för mer än ett år sedan lämnats till alla berörda myndigheter och utredningar pågår för närvarande hos dessa. Så låt de ansvariga myndighetspersonerna tills vidare få sköta sitt jobb i fred.

Det är idag precis sex månader sedan länsstyrelsen i Gotlands län fick in familjen Nujens överklaganden av miljö- och byggnämndens två beslut om lovförelägganden. Att det har dröjt så pass länge att fatta beslut i ärendena beror naturligtvis inte på hög arbetsbelastning eller personalbrist. Det beror säkert på, att man inte riktigt vet hur man skall ta sig an ärendena. Länsstyrelsens jurister kan ju inte veta hur pass informerade medianox och hans son advokat N.N. är om t.ex. regionens egen delaktighet i Nujens förehavanden. Hur man än beslutar, kan det gå illa för någon. Gotland är ett litet land och alla av betydelse känner i stort sett alla andra av betydelse.

Att det hittills inte har hänt särskilt mycket i ärendet beror enlig min uppfattning på, att familjen Nujen fortfarande två och ett halvt år efter att familjens penningtransaktioner till Rakhmat Akilov upptäcktes av polisen tycks skyddas av någon eller några inflytelserika personer. De enda personer som faktiskt skulle kunna påverka landets polis- och skattemyndigheter på ett sådant sätt måste vara högt uppsatta politiker eller tjänstemän, som dessutom måste stå i direktkontakt med regeringen. De närmaste månaderna får utvisa om familjen Nujen även fortsättningsvis åtnjuter ett sådant skydd, som gör att ansvariga myndigheter hindras från att agera.

Jag håller med dig om att man främst kan hysa förhoppningar kring att myndigheter, först och framst skattemyndiheten men då i andra hand MBN på Gotland kommer vidta åtgärder för att rulla upp "Fallet Nujjen".

Nu sitter man ju inte som tjänsteman och kan behndla skyndsamt och grannlaga så man får göra det man kan göra - efter bästa förmåga.

Jag personligen känner ingen större lust att upprepa demonstrerande den 5 feb för då skulle det krävts medhjälp och flygbad för att det inte skulle verka helt rubbat för en del.

Men förstå mig här i tråden: Özz Nujjen ringde polisen för att få bort mig och plakatet, polisen kom med fullt pådrag och sedan sa polisen: Det här vad du gör är helt ok. Detta TV-filmades men klipptes bort. Kul var det dock inte. Varken före, under eller efter. Så jag har verkligen olust att göra om det och dessutom är jag mycket lyckligt gift. :-)
Citera
2020-01-09, 15:09
Medlem
Av flera av mina tidigare inlägg har framgått, att jag är litet tveksam till att journalister tar upp Nujen-Akilovärendet för egen "granskning". En grävande journalist kan knappast tillföra ärendet något nytt i sak - mer än vad som redan har framförts till myndigheterna. Däremot kan mycket vinklas helt fel - som i Katerina Magasin helt nyligen, där den svartarbetande polacken som ramlade ner från ett tak på Gotland gjordes till ett ömkansvärt "brottsoffer". När alternativa medier är först med att avslöja en nyhet finns dessutom en tendens hos etablerade medier att mer eller mindre försöka tiga ihjäl saken. De på senare tid av franska och engelska TV-kanaler mycket uppmärksammade nyheterna om de bidragstagande svenska medborgarna och tillika regeringsmedlemmarna i Irak (och Iran?) är två slående exempel på detta.

Sedan tror jag vissa här i tråden inte riktigt har förstått vad jag avser med att publicera ett öppet brev/upprop undertecknat av ett antal nu pensionerade jurister i Svenska Dagbladet och/eller Dagens Nyheter. En sådan skrivelse skall givetvis inte handla om Nujen-Akilovärendet eller om Özz Nujens svartbyggen och svartbetalningar. Däremot skall den ta upp den av många ställda frågan, om nyanlända invandrare och utrikes födda svenska medborgare som har begått brott behandlas på ett speciellt sätt av de rättsvårdande myndigheterna - till exempel i samband med beslut om förundersökning och vid beslut om åtal. Det finns många exempel på att så är fallet, särskilt efter den stora flyktingvågen till Sverige 2015. Kan denna särbehandling misstänkas härröra från mer eller mindre uttryckliga (skriftliga eller muntliga) direktiv från regeringen, måste givetvis även frågan om ministerstyre och olaglig myndighetsutövning tas tas upp i en sådan skrivelse - med eller utan bevis. Den för några år sedan införda så kallade gymnasielagen i Sverige är ett slående exempel på ministerstyre där ett antal inkompetenta men viljestarka regeringsmedlemmar utan större protester även har lyckats ta makten över självaste Lagrådet och deras PK-jurister.
Senast redigerad av medianox 2020-01-09 kl. 15:15.
Citera
2020-01-10, 00:52
Medlem
Oezens avatar
Citat:

Att det hittills inte har hänt särskilt mycket i Nujen-Akilovärendet beror enlig min uppfattning på, att familjen Nujen fortfarande två och ett halvt år efter att familjens penningtransaktioner till Rakhmat Akilov upptäcktes av polisen tycks skyddas av någon eller några inflytelserika personer. De enda personer som faktiskt skulle kunna påverka landets polis- och skattemyndigheter på ett sådant sätt måste vara högt uppsatta politiker eller tjänstemän, som dessutom måste stå i direktkontakt med regeringen. De närmaste månaderna får utvisa om familjen Nujen även fortsättningsvis åtnjuter ett sådant skydd, som gör att ansvariga myndigheter hindras från att agera.
Vad är det för film på Youtube du åsyftar? Har du en länk till denna?

Länsstyrelsen. Har du frågat någon på länsstyrelsen vad skälet är till att det dröjer med beslutet? Din spekulation är alltså: "Det beror säkert på, att man inte riktigt vet hur man skall ta sig an ärendena." Med ditt enorma intresse för detta skulle jag helt sonika kontakta länsstyrelsen och fråga när ett beslut kan väntas och samtidigt fråga vad orsaken till att det dröjer är.
Citat:
Av flera av mina tidigare inlägg har framgått, att jag är litet tveksam till att journalister tar upp Nujen-Akilovärendet för egen "granskning". En grävande journalist kan knappast tillföra ärendet något nytt i sak - mer än vad som redan har framförts till myndigheterna. Däremot kan mycket vinklas helt fel - som i Katerina Magasin helt nyligen, där den svartarbetande polacken som ramlade ner från ett tak på Gotland gjordes till ett ömkansvärt "brottsoffer". När alternativa medier är först med att avslöja en nyhet finns dessutom en tendens hos etablerade medier att mer eller mindre försöka tiga ihjäl saken. De på senare tid av franska och engelska TV-kanaler mycket uppmärksammade nyheterna om de bidragstagande svenska medborgarna och tillika regeringsmedlemmarna i Irak (och Iran?) är två slående exempel på detta.

Sedan tror jag vissa här i tråden inte riktigt har förstått vad jag avser med att publicera ett öppet brev/upprop undertecknat av ett antal nu pensionerade jurister i Svenska Dagbladet och/eller Dagens Nyheter. En sådan skrivelse skall givetvis inte handla om Nujen-Akilovärendet eller om Özz Nujens svartbyggen och svartbetalningar. Däremot skall den ta upp den av många ställda frågan, om nyanlända invandrare och utrikes födda svenska medborgare som har begått brott behandlas på ett speciellt sätt av de rättsvårdande myndigheterna - till exempel i samband med beslut om förundersökning och vid beslut om åtal. Det finns många exempel på att så är fallet, särskilt efter den stora flyktingvågen till Sverige 2015. Kan denna särbehandling misstänkas härröra från mer eller mindre uttryckliga (skriftliga eller muntliga) direktiv från regeringen, måste givetvis även frågan om ministerstyre och olaglig myndighetsutövning tas tas upp i en sådan skrivelse - med eller utan bevis. Den för några år sedan införda så kallade gymnasielagen i Sverige är ett slående exempel på ministerstyre där ett antal inkompetenta men viljestarka regeringsmedlemmar utan större protester även har lyckats ta makten över självaste Lagrådet och deras PK-jurister.
Du har både rätt och fel i det du nämner om grävande journalist respektive Katerina Magasin. En grävande journalist skulle visst (tvärsom vad du säger) kunna tillföra ärendet något nytt i sak. (Det säger egentligen sig självt.) Får man fram något som kan leda ärendet vidare, så visst kan det tillföra det hela något. Angående Katerina Magasin kan jag hålla med dig vad du är inne på. Katerina Janouch och nämnt magasin har hittills gjort ärendet en björntjänst.

Du skriver vidare: "Sedan tror jag vissa här i tråden inte riktigt har förstått vad jag avser med att publicera ett öppet brev/upprop undertecknat av ett antal nu pensionerade jurister i Svenska Dagbladet och/eller Dagens Nyheter. En sådan skrivelse skall givetvis inte handla om Nujen-Akilovärendet eller om Özz Nujens svartbyggen och svartbetalningar."
Detta har ju sin natur i att du inte förrän nu (i detta inlägg) talar om vad du avser skriva. Ett sådant brev, med det innehållet (du nu berättar om), är förvisso intressant. Hur pass intressant det kan vara rörande sakfrågan vad gäller Özz Nujen och hans kompanjoner med ett sådant öppet brev, är jag osäker på. Jag tror inte DN kommer publicera ett sådant brev du nu talar om. Svårt även att se att SvD ska ta in en sådan text (med förbehåll: mot bakgrund av det du beskrivit om brevet i ditt inlägg).
Avslutningsvis formulerar du: "[...] Lagrådet och deras PK-jurister." Jag anser att du uttrycker dig intellektuellt ohederligt om Lagrådet genom att påstå att deras jurister (ledamöter som alltså utses för en period om ett år, jurister vilka alltsomoftast har erfarenhet från HD och HFD) skulle agera utifrån politisk korrekthet.

Citat:
Ursprungligen postat av Brottinator
Önskar att Hanif Bali kunde ta upp detta i sin podd.
Han skulle ganska sannolikt inte klara av det. Stor risk att det blir snarlikt som när Katerina Janouch (kontraproduktivt) berörde saken.
Citera
2020-01-10, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oezen
Vad är det för film på Youtube du åsyftar? Har du en länk till denna?

Länsstyrelsen. Har du frågat någon på länsstyrelsen vad skälet är till att det dröjer med beslutet? Din spekulation är alltså: "Det beror säkert på, att man inte riktigt vet hur man skall ta sig an ärendena." Med ditt enorma intresse för detta skulle jag helt sonika kontakta länsstyrelsen och fråga när ett beslut kan väntas och samtidigt fråga vad orsaken till att det dröjer är.Du har både rätt och fel i det du nämner om grävande journalist respektive Katerina Magasin. En grävande journalist skulle visst (tvärsom vad du säger) kunna tillföra ärendet något nytt i sak. (Det säger egentligen sig självt.) Får man fram något som kan leda ärendet vidare, så visst kan det tillföra det hela något. Angående Katerina Magasin kan jag hålla med dig vad du är inne på. Katerina Janouch och nämnt magasin har hittills gjort ärendet en björntjänst.

Du skriver vidare: "Sedan tror jag vissa här i tråden inte riktigt har förstått vad jag avser med att publicera ett öppet brev/upprop undertecknat av ett antal nu pensionerade jurister i Svenska Dagbladet och/eller Dagens Nyheter. En sådan skrivelse skall givetvis inte handla om Nujen-Akilovärendet eller om Özz Nujens svartbyggen och svartbetalningar."
Detta har ju sin natur i att du inte förrän nu (i detta inlägg) talar om vad du avser skriva. Ett sådant brev, med det innehållet (du nu berättar om), är förvisso intressant. Hur pass intressant det kan vara rörande sakfrågan vad gäller Özz Nujen och hans kompanjoner med ett sådant öppet brev, är jag osäker på. Jag tror inte DN kommer publicera ett sådant brev du nu talar om. Svårt även att se att SvD ska ta in en sådan text (med förbehåll: mot bakgrund av det du beskrivit om brevet i ditt inlägg).
Avslutningsvis formulerar du: "[...] Lagrådet och deras PK-jurister." Jag anser att du uttrycker dig intellektuellt ohederligt om Lagrådet genom att påstå att deras jurister (ledamöter som alltså utses för en period om ett år, jurister vilka alltsomoftast har erfarenhet från HD och HFD) skulle agera utifrån politisk korrekthet.

Han skulle ganska sannolikt inte klara av det. Stor risk att det blir snarlikt som när Katerina Janouch (kontraproduktivt) berörde saken.

Jag avser Janne Josefssons intervju med Özz Nujen - den fullständiga film han själv lade upp på sin hemsida - länken lades upp av Vallero i ett inlägg för drygt en vecka sedan.

Jag ser ingen anledning till att kontakta länsstyrelsen - beslut i ärendena kommer att fattas tids nog. Den orsak till tidsutdräkten jag nämner är nog den riktiga. Uppmanar jag andra här i tråden att lämna myndigheterna i fred skall jag väl inte själv störa dem i deras handläggning?

Om du läser mina tidigare inlägg om det planerade öppna brevet så ser du att jag flera gånger understryker att det inte skall handla om Nujens utan om ministerstyre och olaglig myndighetsutövning etc. Det kan till och med bli så att båda tidningarna vill publicera skrivelsen. Det är ju inte var dag som gamla pensionerade jurister lägger sig i dagspolitiken.

Beträffande juristerna i Lagrådet finns nog tyvärr ingen annan förklaring till deras yttrande och agerande än att de har anpassat sig till de krav som regeringen ställt (därför kallar jag det PK). Det är inget intellektuellt ohederligt i att påstå det. Väldigt många (äldre) jurister tror jag helt och hållet delar min uppfattning. Gymnasielagen har ställt domstolarna inför oöverstigliga problem.
Senast redigerad av medianox 2020-01-10 kl. 05:53.
Citera
2020-01-10, 07:24
Medlem
Nja. Det är en sida av det här som tagits upp i icke PK-media och det är att Nujjens betalat ut 85.000 år Rachmat Akilov för vad denne sagt svartarbete.

Icke PK-media har inte gjort stor sak av att det framkommit att mycket stora renoveringar och ombyggnader gjorts utan att "vita" byggföretag varit inblandade.

Det är precis på den sistnämnda punkten man kan göra sak och nyhet av detta.
Citera
2020-01-10, 09:15
Medlem
Apropå ett nyligen avslutat disciplinärende hos Advokatsamfundet:

Att de rättsvårdande myndigheterna ibland tar god tid på sig att handlägga sina ärenden behöver nog inte påpekas här. Fyra-fem år för ett ordinärt skattebrott att vandra genom alla instanser är inget ovanligt alls. Som belysande exempel kan nämnas den kollega till Debbie Nujen på Gotland, som efter upprepade bokförings- och skattebrott i december förra året fick sin andra (eller var det tredje?) varning av Advokatsamfundet för att allvarligt ha åsidosatt god advokatsed. Ärendet inleddes redan 2014, då Skatteverket underkände ett uttag av 800 000 kronor som advokaten gjort från sitt bolag och som han påstod var "lån" och inte lön. Ärendet överklagades utan framgång både i förvaltningsrätten och kammarrätten. Till advokatens gamla meriter hör bland annat att ha somnat i rättssalen, att ha misskött ekonomin som förvaltare åt en dement kvinna, att ha dömts för upprepade skatteredovisningsbrott, att ha haft obetalda skulder till kronofogden och att som talesperson för öns feministparti ha talat sig varm för mottagandet av fler tiggare och asylsökande på Gotland.
Citera
2020-01-10, 09:55
Medlem
Özz var väldigt rolig i Valhalla, vilket kunde ses i helgerna om nu någon av de eviga
kverulanterna hade tid för underhållning, vilket härmed betvivlas. Snart fyller dessutom
tråden år ! Få se om den uppnår förskoleåldern !
Citera
2020-01-10, 10:07
Medlem
Det finns faktiskt ingen anledning att försöka få etablerade media, än mindre alternativmedia, att skriva om Nujens svartbyggen och svartarbeten innan dessa har utretts av myndigheterna. Det finns däremot all anledning att nu upplysa och tillrättavisa de chefredaktörer och journalister som fått för sig att de själva kan agera som domstolar och utpeka oskyldiga som skyldiga och skyldiga som oskyldiga. Media skall i ett rättssamhälle utgöra den tredje statsmakten - inte den första eller den andra. Så jag vädjar än en gång till dem i tråden som förklarligt nog är otåliga - ligg lågt ännu ett tag och låt inte några mer eller mindre seriösa skribenter utanför den här tråden "förstöra" ett juridiskt sett i grund och botten rätt solklart ärende. Tidningsrubrikerna kommer när tiden är mogen - det vill säga när de involverade myndigheterna har fattat sina beslut.
Citera
2020-01-10, 10:17
Medlem
Lidt information fra Länsstyrelsens diarium

2680-2019-10 Information om inkomna skrivelser
2020-01-09 Personuppgift
2681-2019-10 Information om skrivelser
2020-01-09 Personuppgift

Hvem har leveret information?

Länsstyrelsens diarium findes her: http://diarium.lansstyrelsen.se/
Citera
2020-01-10, 10:22
Medlem
Om Akilov (liksom så många andra svartjobbare) hade fortsatt med det hade han inte
haft tid att framföra lastbil på olämplig plats. Problemet är alltså inte om/var/när åt vem
han jobbat (svart) utan ligger på ett helt annat plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in