Samhällsbyggnadsförvaltningens tillsynsteam utredde det olovliga byggandet i Tingstäde under våren 2019. Efter besiktning av de fyra byggnaderna utvecklades i juni lovföreläggande för de tre byggnader som Özz Nujen äger gemensamt med sin syster. Besluten överklagades till länsstyrelsen i början på juni och har sedan blivit liggande där i sju månader utan någon som helst åtgärd. Den 12 december förra året gick miljö- och byggnämnden ordförande Eva Ahlin(c) ut i GA med följande politiska "förhandsbesked" rörande den fjärde byggnaden, den fortfarande under utredning varande Gazeligården:
"Tjänstemännen har varit på plats och dokumenterat, samt lovförelagt där de bedömer att bygglov krävs, vilket i sin tur har överklagats. Idet ena ärendet av de tre, har enheteninte skrivit föreläggande då det finns bevis på att byggnaden har ändrats på något sätt sedan den ursprungliga utformningen och användningen."
Fortsättning följer...
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-23 kl. 20:03.
Men i tillsynsteamet besiktningsprotokoll hittar man inga sådana bevis. Tvärtom. Foton visar att Gazeligårdens skolmatsal håller på att byggas om till en modernt utrustad teater- och eventlokal och att en lika välutrustad uthyrningslägenhet har inretts på övervåningen. Bevis på detta återfinns sedan två år tillbaka även i uthyrningsannonser på nätet. Läser inte Eva Ahlin GA? Vid flera tillfällen efter köpet av Gazeligården 2015 har Özz Nujen själv i olika reportage berättat om hur hans teaterprojekt har framskrider. Och visst krävs det bygglov för ändrad användning av Gazeligårdens bottenvåning från skola/skolmatsal till kommersiell teater- och uthyrningsverksamhet som innefattar upp till 100 gäster samtidigt. Lika säkert som det krävs bygglov för ändrad användning av av Gazeligårdens övervåning från skola/lärarboställe till kommersiell uthyrningsverksamhet som innefattar tillfällig vistelse under hela året. Även en ändring från samlingslokal för ideell verksamhet till nuvarande användning av byggnaden i ägarens näringsverksamhet är enligt plan- och bygglagen en lovpliktig åtgärd. Det vet varenda jurist och bygglovshandläggare värd namnet. De vet också att fastigheter som har förvärvats och byggts om för miljontals kronor av ägaren inte kan ha taxeringsvärdet 0 kr.
Tack för tipset, zurfarn! Jag kunde som väntat inte förmå mig till att lämna datorn hemma. Idag är hela familjen - jag, min fru, min son och min dotter samlade för julfirande på vår (egentligen min dotters mans) släktgård (!) i Grimaud.
Och jag har dyrt och heligt lovat dem att en gång för alla avsluta mitt engagemang i Nujen-Akilovärendet. Det kommer förhoppningsvis att ske redan den 30 januari nästa år - alltså precis två år efter att uppgifterna om familjen Nujens fem svarta lönebetalningar till Rakhmat Akilov blev allmänt kända i och med att förundersökningsprotokollet offentliggjordes i samband med åtalet.
Att inte Säkerhetspolisen redan 2017 agerade direkt på uppgifterna i polisens finansutredning är häpnadsväckande. Och att inte heller Ekobrottsmyndigheten reagerade på uppgifterna fast de på ett tidigt stadium fick ta emot flera anmälningar om misstänkt terrorfinansiering och penningtvätt är om möjligt ännu mer uppseendeväckande. Enda förklaringen är att familjen av okänd anledning på något sätt skyddas från lagens långa arm. Ett sådant långtgående skydd kan i princip bara ges på regeringsnivå genom otillbörlig myndighetspåverkan och ministerstyre. Herr inrikesminister Damberg (s) skall alltså den 30 januari få ett öppet brev från mig och min son där dessa frågor tas upp.
Citat:
Förhoppningsvis har då upprullningen från bottenträsket nått så långt, att åtminstone länsstyrelsen vågat sig på ett beslut i de två överklagade ärendena. Vi får också hoppas att miljö- och byggnämnden till dess har insett, att det kan bli en mycket pinsam historia för kommunen om man framhärdar i att Gazeliigårdens ombyggnad och nuvarande användning inte kräver bygglov. Förtroendemännen skall nog lyssna litet bättre på sin samhällsbyggnadsdirektör Johan Åberg, som för några dagar sedan gick ut i Gotlands Allehanda och beklagade sig över att politikerna inte följer tjänstemännens råd, som baseras på gällande lagstiftning, utan "kör över expertisen". Som jag ser det försöker nog alla inblandade nu i första hand var och en rädda sitt eget skinn.
Min son har idag hjälpt mig att sammanställa alla våra skrivelser, som i lämplig digital form kommer att bifogas vår skrivelse till herr inrikesministern den 30 januari 2020:
1. 2018-10-15: Öppet brev till Advokatsamfundet och Justitiekanslern. En sammanfattning av Nujen-Akilovärendet, av medianox.
2. 2018-11-14: Till Styrelsen för Sveriges advokatsamfund. En kritisk granskning av disciplinärendet mot advokat Debbie Nujen, av medianox.
3. 2018-11-30: Anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet vid fastigheterna Furbjärs 1:26, Nystugu 1:125 och Nystugu 1:142 i Tingstäde på Gotland (fastighetsägare och byggherrar: Özz Nûjen och Debbie Nûjen; projektledare: Rickard Damm). Skrivelse till Regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius, Byggnadsnämndens nuvarande ordförande Karl-Allan Nordblom, Tekniska nämndens nuvarande ordförande Tommy Gardell, Tekniska nämndens föreslagna ordförande Karl-Johan Boberg, Miljö- och hälsovårdsnämndens ordförande Isabel Enström, Nya miljö- och byggnämndens föreslagna ordförande Eva Ahlin, Samhällsbyggnadsförvaltningens chef Johan Åberg, Tillsynsgruppen och Företagsgruppen, av advokat N.N.
4. 2018-12-03: Angående SvD:s publicering av artikeln "Janne Josefsson jiddrade med fel kille". Brev till chefredaktör Fredrik Karén, Svenska Dagbladet, med anledning av den artikel om Özz Nujen som den 2 december var införd i tidningen, av advokat N.N.
5. 2018-12-10: Angående Svenska Dagbladets publicering av fake news söndagen den 2 december 2018. Brev till chefredaktörerna Thomas Mattson, Expressen, Lena K Samuelsson, Aftonbladet, Peter Wolodarski, Dagens Nyheter, av advokat N.N.
6. 2018-12-10: Brev till Styrelsen för Veidekke Sverige AB, med anledning av SvD:s artikel om Özz Nujen, av advokat N.N.
7. 2018-12-16: Brev till redaktionen för Uppdrag granskning, Sveriges Television, med kopior av skrivelse nr 1-6, av advokat N.N.
8. 2019-01-04: Anmälan om olagligt bedriven hotellverksamhet i Tingstäde. Anmälan av Özz Nujen, Debbie Nujen och Richard Damm för brott mot bestämmelserna i lagen om hotell- och pensionatverksamhet till Polismyndigheten i Visby, av advokat N.N.
9. 2019-01-04: Anmälan om misstänkt skattebrott och oriktigt lämnade uppgifter. Anmälan av Özz Nujen, Debbie Nujen och Rickard Damm för brott mot bestämmelserna i skattebrottslagen och skatteförfarandelagen till Skatteverket, Skattekontor Stockholm, av advokat N.N.
10. 2019-01-04: Brev till Styrelsen för Sveriges advokatsamfund med hemställan att styrelsen inleder ett nytt disciplinärende mot advokat Debbie Nujen, av advokat N.N.
11. 2019-01-04: Komplettering till tidigare inlämnad anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet på fastigheterna Furbjärs 1:26, Nystugu 1:125 och Nystugu 1:142 i Tingstäde. Skrivelse till Miljö- och byggnämnden, Region Gotland, med kopior av skrivelse nr 8-9, av advokat N.N.
12. 2019-01-05: Brev till redaktionen för Uppdrag granskning, Sveriges Television, med kopior av skrivelserna nr 8-11, av advokat N.N.
13. 2019-01-09: Brev till Styrelsen för Veidekke Sverige AB med kopior av skrivelse nr 9-11, av advokat N.N.
14. 2019-01-30: Brev till Nyhetsredaktionen, Expressen, med kopior av skrivelse nr 1-2 och skrivelse nr 9-11, av medianox.
15. 2019-01-31: Brev till helagotland.se med kopior av skrivelse nr 8-11, av medianox.
16. 2019-02-23: Brev till samhällsbyggnadsförvaltningens tillsynsgrupp, Region Gotland, med uppmaning att snarast påbörja en utredning av de tre registrerade tillsynsärendena rörande familjen Nujens tre fastigheter i Tingstäde, av medianox.
17. 2019-02-28: Fyra inlägg om familjen Nujens svartbyggen och byggsanktionsavgifter. Bilaga till brev till samhällsbyggnadsförvaltningens tillsynsgrupp, av medianox.
18. 2019-06-14: Begäran om utredning av omständigheterna kring tidigare beviljat bygglov, Tingstäde Furbjärs 1:26. Skrivelse till Miljö- och byggnämnden, Region Gotland, av advokat N.N.
19. 2019-06-20: Föreläggande med vite om uthyrningsförbud. Skrivelse till Miljö- och byggnämnden, Region Gotland, av advokat N.N.
20. 2019-07-08: Skatteverket, Ekobrottsmyndigheten och Advokatsamfundet har alla ett lagstadgat utredningsansvar. Skrivelse till Miljö- och Byggnämnden, Region Gotland, av advokat N.N.
21. 2019-07-09: Brev till styrelseordförande Christer Danielsson, Sveriges advokatsamfund med kopia av skrivelse nr 21, av advokat N.N.
22. 2019-07-09: Brev till Ekobrottsmyndigheten med kopia av skrivelse nr 21, av advokat N.N.
23. 2019-07-09: Brev till Skatteverket, Skattekontor Stockholm, med kopia av skrivelse nr 21, av advokat N.N.
24. 2019-07-17: Till Länsstyrelsen i Visby och (vid fortsatt överklagande) Mark- och miljödomstolen i Nacka. Skrivelse med kommentarer till Debbie Nujens och Özz Nujens överklaganden av MBN:s beslut, av advokat N.N.
25. 2019-07-19: Brev till Styrelsen för Sveriges advokatsamfund med kopia av skrivelse nr 24 samt Debbie Nujens och Özz Nujens överklaganden av MBN:s beslut, av advokat N.N.
26. 2019-07-25: Brev till Ekobrottsmyndigheten med kopia av skrivelse nr 24 samt Debbie Nujens och Özz Nujens överklaganden av MBN:s beslut, av advokat N.N.
27. 2019-07-25: Brev till Skatteverket med kopia av skrivelse nr 24 samt Debbie Nujens och Özz Nujens överklaganden av MBN:s beslut, av advokat N.N.
28. 2019-08-04: Özz Nujen och Tingstäde teater. Skrivelse till Miljö- och byggnämnden, Region Gotland, av medianox.
29. 2019-08-18: Brev till Länsstyrelsen i Gotlands län med kopia av skrivelse nr 28, av medianox.
30. 2019-08-20: Brev till Styrelsen för Sveriges advokatsamfund med kopia av skrivelse nr 28, av medianox.
31. 2019-11-11: Den osminkade sanningen om familjen Nujens byggnadsverksamhet på Gotland. Skrivelse med anledning av Dagens Nyheters publicering den 9 november 2019 av Sverker Lenas artikel om Özz Nujen och Måns Möller, av medianox.
32. 2019-11-13: Brev till chefredaktör Peter Wolodarski, Dagens Nyheter, med kopia av skrivelse nr 31, av medianox.
33. 2019-11-13: Brev till kulturchef Börn Wiman, Dagens Nyheter, med kopia av skrivelse nr 31, av medianox.
34. 2019-11-13: Brev till Miljö- och Byggnämnden, Region Gotland, med kopia av skrivelse nr 31, av medianox.
35. 2019-12-12. Brev till Miljö- och byggnämnden, Region Gotland, med anledning av nämndordföranden Eva Ahlins uttalande om tillsynsärendet rörande Gazeliigården i Gotlands Allehanda, av advokat N.N.
36. 2019-12-12: Brev till Länsstyrelsen i Gotlands län med kopia av skrivelse nr 35, av advokat N.N.
Det här är en fråga som jag skulle vilja ta upp med övriga användare i tråden. Hur ofta skyddas egentligen personer från sitt eget olagliga handlanden och kan det vara så i det här fallet?
Herr inrikesminister Damberg (s) skall alltså den 30 januari få ett öppet brev från medianox och min son där dessa frågor tas upp.
Är det någon som har någon uppfattning om vad denne Damberg fick för reaktion på det öppna brevet från den 30 januari?
Vidare i det andra av mig fetade stycket så antyds att Gotland kommun vid det här laget borde känna sig pinsamma. Det tycker jag de borde gjort från början när detta kom till deras kännedom. De borde ha agerat då. Frågan är om de ens gjort det nu.
Det drar ut på tiden och det är många väggar av text som skickas runt, men finns det någon som fått något svar ifrån sina utskick undrar jag? Tiden lider som sagt.
Anser Eva Ahlin, att hon som politiker vet bättre än samhällsbyggnadsförvaltningens expertis vilka åtgärder som enligt plan- och bygglagen kräver bygglov? Ligger det något i vad som nu i över ett års tid har diskuterats på sociala medier, att regionen medvetet ha sett mellan fingrarna med Özz Nujens verksamhet som byggherre på ön och att hans fyra svartbyggen är resultatet av en mångårig "politiskt korrekt" vänskapskorruption? Vad beror det egentligen på att inget har hänt med de överklagade ärendena hos länsstyrelsen? Att inte ens en rikskänd kurdisk-svensk komiker kan ges rätten att få bygga svart på ön, borde väl inte ta så lång tid för länets jurister att komma fram till? Kan senfärdigheten på något sätt hänga samman med att landshövdingen, regionstyrelsen ordförande och miljö- och byggnämnden ordförande är tre kvinnliga makthavare på ön, som alla tillhör ett och samma politiska parti och som nu har slagit sina kloka huvuden ihop för att försöka avvärja en hotande korruptionsskandal?
Nu blev det minst sagt lite konstigt. (det fetade) Och det är jag inte ensam om att tycka. Det kan nog flera seriösa tråddeltagare skriva under på.
Söndagens nyhetsförmedling skapade tydligen turbulens i tråden. Någon annan får lägga ut den så kallade insändaren i sin helhet i tråden. Jag vet inte vad det är för fel på den fil jag fått men den går inte att kopiera i sin helhet. Men huvudsaken var väl ändå att insändaren till slut fick länsstyrelsens jurister att fatta rätt beslut. Det är inte bara medianox som vet hur en slipsten ska dras. Nu väntar vi bara på att miljö- och byggnämnden utverkar ett lovföreläggande även beträffande Gazeligården. Det finns ingen annan väg att gå - att driva saken i domstol blir både dyrt och oerhört genant för regionen efter länsstyrelsens beslut häromdagen.
Visst är det lustigt värre att de fyra foton som hannes.muller bifogade som "bevis" till sin "tilläggsanmälan" var just bara kopior av de foton av sockenmagasinet som du själv levererade till tillsynsteamet fem månader tidigare. Nu har nog HM debatterat färdigt i den här tråden, eller?
Jösses. Det är ett under om någon tjänstemannen faktiskt har tagit anmälningarna på allvar. Medianox var tveklöst en tokstolle som inte kunde hejda sig, likaså var Tingstade sån. När såna går loss i det offentliga får de lätt epitetet "Rättshaverist" och även om lagen säger något annat så tas det nog mycket lättare på deras skrivelser och anmälningar.
Grattis Nujens, det verkar som ni kommer undan.
Du har nog fått det mesta om bakfoten, min bäste Mister. Det är inte det minsta konstigt att mängder av tjänstemän tagit medianox och hans sons skrivelser på största allvar - och fler och fler blir de ju närmare upprullningen av den här korruptionsskandalen vi kommer. Det är inte bara regionens tjänstemän och länsstyrelsens jurister som tagit skrivelserna och anmälningarna på största allvar. Även polisens tjänstemän har gjort detta, annars skulle en högt uppsatt förundersökningsledare aldrig ha inlett en brottsutredning. Det är en helt annan sak om sedan en åklagare anser att bevis mm räcker till för att väcka åtal. Om du inbillar dig att en till synes välintegrerad kurdisk familj inte bryr sig om att en medlem av familjen har kallats till förhör som brottsmisstänkt av polisen i Visby, har du inte förstått någonting alls av det här ärendet och inte heller av vad begreppet heder står för. Özz Nujen får tårar i ögonen bara av det trams som skrivs om honom på sociala medier...
Förutom en mängd tjänstemän hos regionen, länsstyrelsen och polisen har också tjänstemän på två skattekontor sedan en tid varit sysselsatta med att utreda familjen Nujens ekonomiska transaktioner. Men det vill du väl också förneka tills du blir överbevisad om motsatsen?
Till slut, rättshaverister betecknar personer som kämpar för att ha eller få rätt i EGEN SAK fastän de genom beslut, domar etc bevisligen har fel. Ett typiskt exempel på en högutbildad rättshaverist är f d domaren i Högsta domstolen Göran Lambertz. Även bland lågutbildade återfinns givetvis rättshaverister, även här i tråden har vi en och annan (jag vill inte nämna några namn). Så endast en riktig tokstolle skulle alltså komma på tanken att kalla medianox eller hans son för rättshaverist. Klart så, nu har du förhoppningsvis lärt dig något nytt.
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-24 kl. 05:52.
Här kommer inledningen till den s k insändaren som försvann i samband med turbulensen i tråden igår:
"Upp till bevis, Eva Ahlin!
Hösten 2018 anmälde en stockholmsadvokat till byggnadsnämnden olovligt byggande och olovlig verksamhet på komikern Özz Nujens tre fastigheter i Tingstäde. Fyra byggnader med en totalyta på över 1300 kvm har åren 2015-2018 byggts om utan bygglov: ett militärförråd från 1901 har förädlats till en privatbostad med åtta (!) badrum, en skolbyggnad från 1910 till en släktgård, ett sockenmagasin från 1870- talet till en uthyrningsbostad och en skolbyggnad från 1924 till en teater- och eventlokal. De tre förstnämnda byggnaderna äger Özz Nujen tillsammans med sin syster och den sistnämnda, Gazeligården, äger han ensam genom sitt bolag Nujen Media AB. Byggnaderna hyrs sedan ett par år ut för korttidsboende året om, varför advokaten även har polisanmält Özz Nujen för att på ön bedriva olaglig hotellverksamhet. En förundersökning inleddes förra året av polisen i Visby men lades efter förhör ned."
Ja, är det någon i tråden som eventuellt fortfarande tvivlar på att vi är på rätt väg och att rättsapparaten till slut gör sitt, så fortsätt för all del att tro att Nujens kommer att klara sig ur den här härvan med hedern och pengarna i behåll. Själv drar jag mig nu tillbaka och försöker bli av med min jetlag som gjort att natten blivit dag.
Ni gotlänningar kan alltså tidningen utan och innan. Läser gotlänningar alltså annonserna så noga.
.
Förlåt att jag dröjt med svaret. Två veckors solsemester utan dator, du vet. Men till saken. Du har alldeles rätt i att vi gotlänningar inte läser alla annonser i nättidningen helagotland.se. Vi får ju så mycket annonser att läsa varje vecka när Gratistidningen kommer, så en del av oss blir lätt lite mindre uppmärksamma. Men du har alldeles rätt, jag missade uthyrningsannonsen som HomeAway hade utlagd på nättidningen på valborgsmässoafton 2019. Där fanns ju de fyra bilder från sockenmagasinet som hannes.muller hade bilagt sin "tilläggsanmälan" som "nya bildbevis" på konkreta byggåtgärder som kräver bygglov. De fyra bilderna ingår ju i den svit av bilder som under två års tid legat ute på HomeAways hemsida och uthyrningsportal på nätet. Alla de bilderna hade tillsynsteamet fått sig tillsända av både zurfarn och medianox son fyra-fem månader tidigare, så särskilt nya kan man väl inte säga att hans bildbevis var. Men vi förstår ju nu alla varför han inte ville länka till dem trots flera uppmaningar. Hursomhelst, du skall ha tack för ditt påpekande. Du satte mig genom detta på rätt spår.
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-24 kl. 08:56.
Ja, är det någon i tråden som eventuellt fortfarande tvivlar på att vi är på rätt väg och att rättsapparaten till slut gör sitt, så fortsätt för all del att tro att Nujens kommer att klara sig ur den här härvan med hedern och pengarna i behåll.
Jag tvivlar! Hela samhällsapparaten har kraschat. Ingenting fungerar längre.