2020-01-08, 13:10
Medlem
wwrs avatar
Kulturmarxists ider om TV4 och Bonnier stmmer bra men jag tror inte Starlink slr ut fiber och annat.

Det hr var i BI igr, hur Elons rrliga pizza skall ta emot signalerna. Ingen har sett underverket nnu.
https://amp.businessinsider.com/spac...on-musk-2020-1

Jag sticker ut huvudet och sger att det hr kommer aldrig att funka, i alla fall inte i stor skala. (Jag kan dock f ta upp det pstendet ) Det rcker att hoppa in mitt i videon fr att f en id.
https://youtu.be/QEIUdMiColU
Systemet r ju ocks vderberoende.

Det r teknisk overkill, typ Tesla. (Vad miljkmparna behver r istllet en enkel folk-el-bil.)

SpaceX
1. Marsraketen i stl r designad enligt en Tintin-bok
2. Starlink tveksamt
3. Att landa raketer r svrt men bidrar inte till utforskandet av rymden
4. Men ISS-leveranserna verkar kunna bli av.

Mrkligt hur man blandar dessa projekt. Jag tror allts att man frsker dra skam ver amerikanernas stolthet - rymdprogrammet. Mrka krafter jobbar mot nationell sjlvknsla.

Fast humor har de. Den som inte sett deras egen jmfrelse med "Monty Python's flying circus" mste se den
https://youtu.be/bvim4rsNHkQ
Senast redigerad av wwr 2020-01-08 kl. 13:25.
Citera
2020-01-08, 13:38
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Satelliterna kommunicerar med laser i vacuum och det r minst 30% snabbare n fiber.

Dom ska med senare varianter av Starlinksatelliterna kommunicera direkt satellit till satellit via laser. Problemet i dagslget r delvis optiken till lasern som inte brinner upp under terintrdet i atmosfren och drmed riskerar att orsaka skada p backen men ven att det r dyra saker. S i dagslget s gr det med radiosignal frn kund upp till satelliten och sedan rakt ner p backen till nrmsta mottagare. Dom frsta av dom mottagarna str nu vid internetnoder s jag skulle tro att till en brjan s gr trafiken vidare drifrn via fiber.

Det finns dock simuleringar som visar p att ven med flera hopp mellan mark och olika starlinksatelliter s kan det bli snabbare via Starlink utan laser n med fiber p backen.

Hr r en frsk video frn Mark Handley som berr mnet.
https://www.youtube.com/watch?v=m05abdGSOxY
Citera
2020-01-08, 14:12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Dom ska med senare varianter av Starlinksatelliterna kommunicera direkt satellit till satellit via laser. Problemet i dagslget r delvis optiken till lasern som inte brinner upp under terintrdet i atmosfren och drmed riskerar att orsaka skada p backen men ven att det r dyra saker. S i dagslget s gr det med radiosignal frn kund upp till satelliten och sedan rakt ner p backen till nrmsta mottagare. Dom frsta av dom mottagarna str nu vid internetnoder s jag skulle tro att till en brjan s gr trafiken vidare drifrn via fiber.

Det finns dock simuleringar som visar p att ven med flera hopp mellan mark och olika starlinksatelliter s kan det bli snabbare via Starlink utan laser n med fiber p backen.

Hr r en frsk video frn Mark Handley som berr mnet.
https://www.youtube.com/watch?v=m05abdGSOxY
I s fall blir det ju uppkopplingens hastighet som Starlink fr ha som frsljningsargument. Man kan i s fall tyvrr inte sprida Internet till de som bor p avlgsna platser. (Dr finns ju redan en del geostationra satelliter p betydligt hgre hjd.)
Citera
2020-01-08, 14:56
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
I s fall blir det ju uppkopplingens hastighet som Starlink fr ha som frsljningsargument. Man kan i s fall tyvrr inte sprida Internet till de som bor p avlgsna platser. (Dr finns ju redan en del geostationra satelliter p betydligt hgre hjd.)

Nja, det krvs att kunden bor inom synhll fr satelliten och att satelliten ser en markstation till en brjan. Men redan dr har du tckt in, sg 95% av jordens befolkning. Folk som bor p sm ar mitt ute i stilla havet dom behver i s fall en eller flera markstationer mellan sig tills signalen nr landntet. Dvs signalen gr d frn kund -> satellit 1 -> markstation 1-> satellit 2 -> Markstation 2 -> ut p internet.

Fr den som r nyfiken p hur en markstation fr Starlink ser ut s rekommenderar jag nedanstende trd.
https://www.reddit.com/r/spacex/comm...tion_in_north/

Dom hr vagnarna har brjat dyka upp kring internetnoder lite hr och var. Ingenting officiellt sagt frn SpaceX men det spekuleras i att dom kopplas in p nrmsta router och erbjuder d en lnk in till internet men ven att man kan anvnda dom fr att markstudsa signalen till nsta satellit.
Citera
2020-01-08, 15:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Nja, det krvs att kunden bor inom synhll fr satelliten och att satelliten ser en markstation till en brjan. Men redan dr har du tckt in, sg 95% av jordens befolkning. Folk som bor p sm ar mitt ute i stilla havet dom behver i s fall en eller flera markstationer mellan sig tills signalen nr landntet. Dvs signalen gr d frn kund -> satellit 1 -> markstation 1-> satellit 2 -> Markstation 2 -> ut p internet.

Fr den som r nyfiken p hur en markstation fr Starlink ser ut s rekommenderar jag nedanstende trd.
https://www.reddit.com/r/spacex/comm...tion_in_north/

Dom hr vagnarna har brjat dyka upp kring internetnoder lite hr och var. Ingenting officiellt sagt frn SpaceX men det spekuleras i att dom kopplas in p nrmsta router och erbjuder d en lnk in till internet men ven att man kan anvnda dom fr att markstudsa signalen till nsta satellit.
Det blir intressant att se hur det gr i alla fall.

Jag visste inte att framtida Starlink ev kommer att kommunicera med laser. Hr r ngra lnkar som frklarar varfr laser (ev) r bttre n radiosndare. Det r kanske sdan kommunikation som kan bli aktuell om man ker till Mars i framtiden.

Starlink kanske kan anvnda radiosndare istllet fr laser, om det senare medfr problem?

https://www.csmonitor.com/Technology...ation-in-space
https://www.spiedigitallibrary.org/c...62.short?SSO=1

Det uppstr en del investeringskostnader. Men de globalistiska projekten verkar ha ondlig kassakista.

Markstationens antenner liknar Inmarsat. Hr r det den mystiskt frsvunne Arjen Kamphuis som styr bten.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...pJALD7ndcNLuQG
Senast redigerad av wwr 2020-01-08 kl. 15:17.
Citera
2020-01-08, 16:18
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Starlink kanske kan anvnda radiosndare istllet fr laser, om det senare medfr problem?

I dagslget s har SpaceX inte anskt om tillstnd att kommunicera direkt satellit till satellit med radio. Rent tekniskt s gr det nog, men jag tror dom blir begrnsade i och med att s mnga satelliter syns ver horisonten s bandbredden strtdyker. Men finns det en kpstark kund, exempelvis amerikanska militren s hller jag det inte omjligt att dom hittar p ngonting tills dom ftt ordning p laserlnkarna.

Citat:
Markstationens antenner liknar Inmarsat.

Om jag knner SpaceX rtt s anvnder dom nog en bog-standard satellitlnk fr btbruk. Ngonting man kan g in i nrmsta btvaruhus fr att kpa och brja leka med.
Citera
2020-01-08, 16:25
Medlem
raskenss avatar
Citat:
De satelliter Musk skjuter upp idag kostar 300 000 dollar st. Han skickar upp 60 st i stten. Han tervinner raketerna. Uppskjutningar ligger runt 2 miljoner dollar i kostnad. Satelliterna skall bytas ut vart 5 r fr att hnga med i tekniken. Han har redan uppdaterat satelliterna som skickas upp idag jmfrt med de frsta. Satelliterna kommunicerar med laser i vacuum och det r minst 30% snabbare n fiber. En uppgift jag har r att han skall dra igng systemet redan i r i en del ver Nordamerika. Folk verkar inte frst att raketuppskjutningar kommer att likna inrikesflyget i framtiden. matartrafik. Musk bygger frdigt en raptormotor i veckan just nu. (16% effektivare n NASAs motorer) S han verkar ha mycket stora planer. Fraherdar i Kalahari och sluminnevnare i Calcutta kommer att f tillgng till internet snart. I det lget satsar telia p svensktalande pensionrer p den stra sidan av den skandinaviska halvn fr 9 miljarder. Faktum r att Musk sannolikt bygger upp sitt globala Wi-Fi system fr en summa som sannolikt underskrider Telias kp av Oligark-klanen Bonniers glesbygds-svenska-stam ntverk. Om jag sger s hr. Jag knner en kines som pluggar i Lund. Han anser att Malm r en by. Inte en stad. - Allt r relativt. Jag har inte frgat honom om Stockholm nnu. Om det r en by eller en stad. Men inom 5 mils radie runt Malm bor det 3.6 miljoner vilket fr Stockholm r te sig som en glesbygd strax sder om polcirkeln i min verklighet i alla fall. Mlet fr starlink r 42 000 satelliter i systemet.

Hr r en kort video frn maj 2019. Vinster p 50 miljarder dollar per r diskuteras.
https://youtu.be/f0v4D8t15CE?t=664

Det var vldigt osammanhngande argumentering. I en ttort med sg 1miljon uppkopplade och det i varje gonblick kanske finns 10 satelliter tillgngliga ver just det omrdet. Lycka till att f 100Mbit bandbredd per anvndare. Det r en enkel process att rigga upp 1000st mobilantenner.

Elon Musk sger sjlv att Starlink inte kommer att kunna konkurrera med fiber och mobilt internet i ttorter. Problemet med Musks olika projekt r att det finns miljoner entusiaster som gr orealistiska analyser. En frdel r som sagt att responstiden blir i genomsnitt kortare typ 20-30% och ngra hgfrekvenshandlare kommer att kunna dra nytta av det men det r nd en begrnsad marknad. Majoriteten av internettrafiken pverkas inte nmnvrt av lite kortare pingtider.
Citera
2020-01-09, 01:53
Medlem
Hursom. De som kpt aktier i Tesla har sett sina tillgngar frdubblats p kort tid. (mnader) Aktien rusar. Telia skulle ha kpt Tesla aktier istllet fr Bonniers Gutenbergpress som presnterats som en diamant i Bonniers DN. - Men nu gr nog The Bonniers Family det istllet. Kper Elon Musk aktier. - Mitt personliga frtroende fr Musk r enormt. - Han r nutidens Da Vinci. - Bonniers r narcissistiska hsthandlare och har producerat skit, reklam och propaganda med hjlp av tiotals miljoner nedhuggna trd. Hela vrldens framtida batteriberoende klarar 100 st gigafactorys. Hur ser Starlink ut om 10 r? Hur ser batteritekniken ut om 10 r? Musk har ftt 250 000 frhandbestllningar p sin cybertruck och lagt ner 0 dollar i marknadsfring av den. General Motors lgger ner 3 miljarder dollar rligen p reklam. Cybertrucken r i kallpressat rostfritt stl och delar vi ser idag kommer att rulla ven om 50 r. Bara slitdelar och nya batterier osv behver bytas eftersom i framtiden. Elon hller p att vnda upp o ner p hela bilindustrin. Bara en lackeringavdelning fr en bilfabrik kostar miljarder. Musk tnker inte lacka nya bilar ens. - Det blir kallpressat rostfritt och du fr mla den hemma sjlv.

Elon Musks Aktier fr bedmmare att f stkuk. Uppe i 470 dollar nu. Tesla r USAs mest vrdefulla biltillverkare idag.

https://youtu.be/bDblwKPSXpo?t=54
Citera
2020-01-09, 02:21
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Hursom. De som kpt aktier i Tesla har sett sina tillgngar frdubblats p kort tid. (mnader) Aktien rusar. Telia skulle ha kpt Tesla aktier istllet fr Bonniers Gutenbergpress som presnterats som en diamant i Bonniers DN. - Men nu gr nog The Bonniers Family det istllet. Kper Elon Musk aktier. - Mitt personliga frtroende fr Musk r enormt. - Han r nutidens Da Vinci. - Bonniers r narcissistiska hsthandlare och har producerat skit, reklam och propaganda med hjlp av tiotals miljoner nedhuggna trd. Hela vrldens framtida batteriberoende klarar 100 st gigafactorys. Hur ser Starlink ut om 10 r? Hur ser batteritekniken ut om 10 r? Musk har ftt 250 000 frhandbestllningar p sin cybertruck och lagt ner 0 dollar i marknadsfring av den. General Motors lgger ner 3 miljarder dollar rligen p reklam. Cybertrucken r i kallpressat rostfritt stl och delar vi ser idag kommer att rulla ven om 50 r. Bara slitdelar och nya batterier osv behver bytas eftersom i framtiden. Elon hller p att vnda upp o ner p hela bilindustrin. Bara en lackeringavdelning fr en bilfabrik kostar miljarder. Musk tnker inte lacka nya bilar ens. - Det blir kallpressat rostfritt och du fr mla den hemma sjlv.

Elon Musks Aktier fr bedmmare att f stkuk. Uppe i 470 dollar nu. Tesla r USAs mest vrdefulla biltillverkare idag.

https://youtu.be/bDblwKPSXpo?t=54
r det inte s att USA puttade omkull Bolivias regering. (Eller i alla fall motarbetade Morales) Nu kommer de att kunna lura folket p deras andel av mineralhandeln och Elon kan framstlla billiga batterier. D stiger aktien.

Samma sak hnder i Kongo under FN:s beskydd. Vr Zaida Cataln var dem p spren s henne blev de tvungna att kapa huvudet p.

Det r lite OT. Men man har ju via Musk knutit samman Tesla och SpaceX. Med tanke p den enorma publicitet dessa fretag och Musk fr, s skulle jag tro att fretagen r extremt vervrderade.

Det gller ju ven den publicitet som SpaceX och dess uppskjutningar fr. Inte alls i proportion till vad t.ex Boeing fr. Den publicitet man ger SpaceX r ocks mycket mer positiv, inte bara genom Elons rockstjrnestatus. Han r en del i det globala medientverkets propaganda.
Citera
2020-01-09, 07:24
Medlem
Teus avatar
Citat:
Telias betalar MER fr ett markbundet nt p den stra sidan av den skandinaviska halvn bland svensktalande (8-9 miljoner i hela vrlden) n vad Musk bygger upp ett globalt WiFI nt fr. Menar du att det r en smart affr p allvar? Bonniers har lurat sin annonsrer att betala verpriser i alla r. Klarar Telia av det framver? Knappast...

Vad SpaceX har fr kostnader fr att skicka upp raketer i rymden r egentligen irrelevant. Vad det kostar fr SpaceX att gra saker relaterade till deras bransch r unik eftersom deras affrsmodell r unik och man har pljt ner enorma mngder tid och pengar fr att kunna befinna sig i det lge som man gr nu. Tror du det bara r att ppna upp plnboken och ha ett rymdprojekt med en unik raket ver en natt? Knappast. Den enda gngen du kan likstlla dom 2 hade varit om SpaceX varit till salu fr samma prislapp som TV4 var till salu och man valde att kpa TV4 ver SpaceX, D kan du jmfra. Och det lovar jag dig att det aldrig kommer hnda.

Citat:
Bara Bonniers tavelsamling i ett enda av deras palats Villa Manila p Djurgrden r vrderad till 3 miljarder. N det r inte synd om Bonniers. - Bonniers har hysteriskt jagat inbillade nazister och centraliserat verksamheten. Medelldern p SVTs tittare r 55 r. Samma r det fr sannolikt fr TV4. TV r faktiskt dende. - Vinstmaskin? Om TV4 och det Telia kpt lagts ut p E-bay hade de ftt max ett par hundra millar. En del hsthandlare r skickliga. "Mot deras vilja"? vad har du ftt det ifrn? - Bonniers lobbyister?

Att ha tillgngar har absolut ingenting med ens skulder att gra. Bonniers har gtt med minus i en mngd projekt och TV4 har varit den entitet som har burit upp kostnaderna i Bonniers koncernen. Detta r knappast ngot nytt.

Citat:
- Bonniers har istllet fr att bjuda in duktiga frn alternativmedia lagt krokben och hindrat Google att annonsera i tex FriaTider och Samnytt. De vill ha MONOPOL p annonrerna. Alla fula trix som finns i boken har de anvnt mot konkurrenter. Bonniers beter sig narcissister och det blir bakslag. Narcs brukar d ensamma och hatade. Bonniers var med och stoppade oljeaffren med Norge dr Sverige frlorat 1000-tals miljarder, de r extremt invnadringsvnliga, de dljer vldet och rasismen mot svenskarna, istllet skulle vi skattebtalare bygga stridsflygplan fr 100-tals miljarder t polaren Wallenberg. osv osv. Bonniers r hsthandlare och har missat hela IT boomen pga av deras egen narcissism. Bonniers ruttnar innifrn och de blste staten mot statens vilja. Fiberntet r vrdelst inom ett decennium. Det vet Bonniers. Allt gr trdlst nda frn rymden i framtiden. Starlink! Vill du ha teliaaktier om 10 r eller Musk-aktier? Tror du att Bonniers investerar i Trumpdollar hos Musk eller i skr i Sverige? Hur mycket skatt betalar Bonniers av de 9 miljarderna vid frljningen? 1 eller 2 kr? Smfretagare fr betala 56% om de sljer sina fretag.

I Danmark s vrker Mersk miljarder i gvor till det Danska folket. Byggt Operahus. Renoverar slott osv. Hur mnga filantropiska ren tror du Klanen Bonniers bidrar med i Sverige?

Jag frsvarar inte Bonniers eller deras affrsmetoder. Du dremot sliter dig i hret och skriker korruption nr vi pratar om kpet av TV4 nr faktumet r att TV4 r det absolut sista Bonniers vill slja vilket ocks reflekteras av prislappen. Jag hoppas du frstr att mngden tittare r inte den enda faktorn nr det kommer till kostnad fr exempelvis reklam. Det finns andra metrics som rknas in s som kpkraft hos den individuella tittaren, andel timmar som spenderas framfr TV:n per tittare, Kpviljan hos den individuella tittaren, ldern hos tittaren m.m. En svensk tittare r vrd mer pengar n exempelvis ngon frn steuropa d kpkraften hos svenskar r betydligt strre. Medellderspersoner r vrda mer pengar n yngre d dessa generellt har mer pengar i plnboken m.m.
Citera
2020-01-09, 14:38
Medlem
Citat:
r det inte s att USA puttade omkull Bolivias regering. (Eller i alla fall motarbetade Morales) Nu kommer de att kunna lura folket p deras andel av mineralhandeln och Elon kan framstlla billiga batterier. D stiger aktien.

Samma sak hnder i Kongo under FN:s beskydd. Vr Zaida Cataln var dem p spren s henne blev de tvungna att kapa huvudet p.

Det r lite OT. Men man har ju via Musk knutit samman Tesla och SpaceX. Med tanke p den enorma publicitet dessa fretag och Musk fr, s skulle jag tro att fretagen r extremt vervrderade.

Det gller ju ven den publicitet som SpaceX och dess uppskjutningar fr. Inte alls i proportion till vad t.ex Boeing fr. Den publicitet man ger SpaceX r ocks mycket mer positiv, inte bara genom Elons rockstjrnestatus. Han r en del i det globala medientverkets propaganda.

Elon Musk r ingen narcissist. Han r otroligt intelligent och har fullt blodflde i empaticentrum i sin hjrna. Han produkter r inte "slit och slng". Allt han gr ligger helt rtt i tiden. Nrdar p Facebook och Youtube skter frivilligt hans marknadsfring. Om en Toyota eller Volvo nrd gr likadant s skickar Volvo och Toyota advokater p folk direkt. - Musk gr INGENTING. Man fr anvnda hans logga och gra vad man vill och sga vad man vill om hans produkter. Han bryr sig inte. Han har ftt 250 000 frhandsbestllningar fr sin cybertruck UTAN reklam. - Han lt bara youtubare komma p en frevisning.

Ni som talar om "pizzakartongerna" dvs mottagarna. S hr sg en brbar GPS mottagare ut i USAs arm ut mellan 1988-1993. Vikt 8 kilo. - Idag vger en sdan ett par gram och du har en i din telefon.

https://collection.sciencemuseumgrou...3-gps-receiver

Nr det kommer till batterier s blir det sannolikt sensationellt. Musk jobbar p sk solid state batterier och de mineralier/metaller som behvs idag behvs skerligen inte imorgon. Till Kongos och Bolivias stora fasa.

Solid State Batterier baserade p Sodium
https://youtu.be/g0nA8CfxBqA?t=418

Det Musk gr r inte bara sensation fr rymdfarten, det r hela industrin som kommer att stlla om frn "slit och slng" och "rsmodeller" till tervinning och hllbarhet. En bil kommer att bli ett verktyg frn A till B och kunna kra ver 100 mil p en laddning med solid state batterier och uppgraderas. Han tervinner SpaceX raketerna. I Kina byggde han upp en gigafactory p 10 mnader. Han r ett geni p alla stt. Framfrallt s fr han folk att samarbeta och r en visionr.
Citera
2020-01-09, 15:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Elon Musk r ingen narcissist. Han r otroligt intelligent och har fullt blodflde i empaticentrum i sin hjrna. Han produkter r inte "slit och slng". Allt han gr ligger helt rtt i tiden. Nrdar p Facebook och Youtube skter frivilligt hans marknadsfring. Om en Toyota eller Volvo nrd gr likadant s skickar Volvo och Toyota advokater p folk direkt. - Musk gr INGENTING. Man fr anvnda hans logga och gra vad man vill och sga vad man vill om hans produkter. Han bryr sig inte. Han har ftt 250 000 frhandsbestllningar fr sin cybertruck UTAN reklam. - Han lt bara youtubare komma p en frevisning.

Ni som talar om "pizzakartongerna" dvs mottagarna. S hr sg en brbar GPS mottagare ut i USAs arm ut mellan 1988-1993. Vikt 8 kilo. - Idag vger en sdan ett par gram och du har en i din telefon.

https://collection.sciencemuseumgrou...3-gps-receiver

Nr det kommer till batterier s blir det sannolikt sensationellt. Musk jobbar p sk solid state batterier och de mineralier/metaller som behvs idag behvs skerligen inte imorgon. Till Kongos och Bolivias stora fasa.

Solid State Batterier baserade p Sodium
https://youtu.be/g0nA8CfxBqA?t=418

Det Musk gr r inte bara sensation fr rymdfarten, det r hela industrin som kommer att stlla om frn "slit och slng" och "rsmodeller" till tervinning och hllbarhet. En bil kommer att bli ett verktyg frn A till B och kunna kra ver 100 mil p en laddning med solid state batterier och uppgraderas. Han tervinner SpaceX raketerna. I Kina byggde han upp en gigafactory p 10 mnader. Han r ett geni p alla stt. Framfrallt s fr han folk att samarbeta och r en visionr.
Sedan massmedia slutat stlla kritiska frgor kan vad som helst visas upp.
Elon har inte tnkt ut Paypal, Tesla, SpaceX, Hyperloop. Han r bara en hftig front.

SpaceX Marsraket i stl har roder som inte gr att anvnda i rymden. Designen kommer frn en Tintin-bok. Men ingen pressar honom p det. Kommer den ngonsin att lyfta?

Vem har rd att att skicka upp Starlink-satelliter utan att ens ha klart fr sig hur satelliterna skall kommunicera med varandra. Det pljs in pengar i mrkliga projekt med hg publicitet.

Hur mycket drivmedel gr det t fr att landa raketerna, hur mycket gr det t fr att transportera upp drivmedlet? D pratar ingen om CO2. Eller nr MsTree och MsChief skall fnga lyra p noskonen istllet fr att bara ta upp den ur vattnet och spola av den?

Atombombsleverantren Northrop-Grumman brnner ju t.o.m. upp kapseln efter dockning med ISS.

Internationella ntverk har idag sdan kontroll att de kan gra vad som helst. Vi lever snart i ett helsocialistiskt samhlle. Konkurrensen r borta. Det som miljvnnerna behver r en enkel folk-el-bil och billig el, men en knasig cybertruck fr publicitet. Man misslyckas avsiktligt och krossar rutorna. Men det r bara "hftigt".

Kommer ngon med ett bra start-up s kps det upp och lggs ned. Precis som EU begrnsar frmgan hos medlemslnderna.
Senast redigerad av wwr 2020-01-09 kl. 15:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in