2020-01-09, 00:04
Medlem
Diskuterarns avatar
Det största problemet med Lexbase/verifiera.se är att de inte följer polisens egna gallringsregler (dvs när och efter hur lång tid information tas bort från systemet) Om något har gallrats i polisens egna register (dvs man får ett blankt papper när man begär ett utdrag ur belastningsregistret), så borde den informationen vara helt borta från lexbase databas. Detta ignorerar de totalt. Huvudsyftet med lexbase är att tjäna stora pengar till VD och grundare Jonas Häger.

Lexbase verkar använda sig av en IP-adress från Cloudflare sedan de blev avstängda från Bahnhofs servrar.

Det samtliga drabbade kan göra är att antigen skapa en petition och mobilisera genom flashback eller ta det vidare rättsligt.
Senast redigerad av Diskuterarn 2020-01-09 kl. 00:18.
Citera
2020-01-09, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Majoriteten har inte blivit dömda i domstol. Faktiskt en tämligen låg procent framförallt när man räknar bort företag.

Om trafikförseelser och liknande hade funnits med på Verifiera hade det varit en väldigt stor procent, men så är alltså inte fallet.
Liknande? Uppenbarligen finns tvistemål och (somliga) trafikmål med. Känns som det här är ett växande problem och det är bra att TS tar upp och driver frågan.
Citera
2020-01-09, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnkomhit
Exakt samma sak hände min nära vän!

Men om han som ingenjör skulle flytta utomlands, hur mycket skada kan detta då åstadkomma?

Är det samma problem med HR-systemen utomlands? Finns det ett samarbete med dem i Sverige som kan pajja för honom även där med på grund av registret som finns här?

Det är bara samma i Norden. Jobba i England, Tyskland m.m. går bra el USA. Jag har familj och måste vara i Sverige annars hade jag flyttat för länge sen
Citera
2020-01-09, 00:08
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Allt annat lika kan jag inte se varför.

Om det är så många att välja på att två personer har exakt lika kvalifikationer så hade jag valt att intervjua båda personerna. Sådana som du är ett bra exempel på varför vi borde göra det förbjudet att efterfråga kriminell bakgrund. Utom när det gäller ett fåtal utvalda yrkeskategorier för att rensa ut pedofiler eller personer som inte bör hantera vapen.
Citera
2020-01-09, 00:09
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnkomhit
För att min polare är ingenjör och sitter i samma sits.

Hur mycket svårare skulle du säga att det blir med jobbsökningar som ingenjör?

Ingen aning. Jag är ingen ingenjör.
Jag har jobbat inom ekonomi på chefsnivå. Numer blivande hemlös bidragstagare. Trots min erfarenhet och kunskap.
Det går fortare än vad man kan tro att falla hela vägen ner. Men man vänjer sig vid livet på samhällets botten med. Det kan du trösta din polare med.
Hursomhelst så är det som trådstarten säger, att chansen är nog den enda på små företag som inte har denna tjänsten. Men kletas du upp på google med, ja då är det nog hej då. Det var det för mig iallafall.
Citera
2020-01-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vilken intressant trådstart.
Jag hamnade i tvist med ett internetlurföretag en gång för rätt så längesen. Jag ville inte betala dem, för det var helt enkelt inte rätt. Jag drog det till rätten, men var inte riktigt så kaxig när jag väl kom dit, för jag var rätt ny i rättegångssammanhang.
Jag gick med på att betala dem bara för att få slippa ur alltihop, vilket jag gjorde.
För det står jag nu som förekommande i Lexbase. Det ploppar upp bland de första träffarna på mig på google. Jag har heller inte fått något jobb på något större företag sedan dess. Jag blir ratad direkt, även om jag är överkvalificerad.
Så tack för förklaringen. Nu behöver jag ju inte undra varför något mer. Jag är helt enkelt bara körd på arbetsmarknaden.

Ja, det tog mig 4 år att få reda på det. Alla har undrat vad som pågår. Jag har hunnit bli gråhårig och är inte längre 30+ utan 40+.
Citera
2020-01-09, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Om allt som sagts stämmer så innebär det att majoriteten av befolkningen stämplas som kriminella i deras system. Galenskap!

med tiden blir det fler och fler där om inget gallras.
Löfven kan glömma sin vision om lägsta arbetslöshet.
Dessutom så är en av Sveriges största skillnader mot andra länder i Väst att Universitet betalas av staten.
De betalar alltså en utbildning som de aldrig får igen skattepengar från av denna grupp för de jobbar inte. Vad värre är kan de inte heller få reda på det utan fortsätter bara söka och går på a-kassa år efter år. De försörjs av det allmänna och åren bara går.
Hade de fått reda på att utbildningen är värdelös eller bara giltig på 1-mans bolag utan HR system så hade de kunnat ta såna jobb eller kanske fått nåt jobb men HR avdelningarna berättar inget för de som söker och som de dom gör systemen säger in sin reklam: man kan numera göra automatiserade bakgrundskontroller utan att den jobbsökande nånsin får reda på det.

Ja, den jobbsökande hade aldrig någon chans. och fick aldrig reda på att det var så
Citera
2020-01-09, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Liknande? Uppenbarligen finns tvistemål och (somliga) trafikmål med. Känns som det här är ett växande problem och det är bra att TS tar upp och driver frågan.

Jag håller med. Öppenheten med persondata är fullständigt bisarr i Sverige och har gått överstyr för länge sedan.

Just i det här fallet kanske lagen om förtal kan användas?
Citera
2020-01-09, 00:16
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
En gång när jag var 18 år provade jag Marijuana. Inget hände, gick vidare med livet och är än idag prickfri med familj, jobb, vanligt svenssonliv. Tänkt dig scenariot att jag blivit tagen då för narkotikabrott, och jag idag 15 år senare fortfarande inte kunde få ett riktigt jobb och komma in i samhället pga det. Är det ett bra system tycker du? Att folk blir bestraffade för petitesser, så långt efter sina ungdomssynder?

Jävligt hög hästrygg du sitter på isåfall!

Det beror på arbetsgivaren. Är det en arbetsgivare som tycker ovanstående är ok för den typen av arbete som erbjuds så har du heller inget problem.
Citera
2020-01-09, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
1.
Vilka jobb tänker du dig att jag ska få? När jag söker som kyrkovaktmästare att kratta där och så så använder de Varbi.se och röd flagg pga datat från Verifiera.se för trafikboten för mer än 10 år sen.

2.
Ja visst finns det såna samband. Generellt sett har den med inga noteringar alls mindre risk att få nån notering. Så är det ju. Det finns många brottslingar och de har större chans att få ny anmärkning. Inte mindre.
Så du har rätt så långt.

Men samhället har inte råd att bara ha perfekta människor och dessutom finns det perfekta människor också med domar. Du förstår ibland, hemska tanke, så döms det fel.
Det har faktiskt hänt att hovrätten ändrar en dom i Tingsrätten.
Det är faktiskt ganska vanligt.
Familjens advokat sa en gång att 20% av domar är fel. Felaktiga domar förekommer naturligtvis hela tiden.

som sagt så har samhället ändå inte råd att bara premiera de "perfekta" man måste tex låta lite alla få chansen att plugga till läkare och kirurg även om man snattat och bott i utanförskapsområde när man var 18 år.

om alla gör som du och ratar denna jobbsökande så kostar fortkörningen 40 års löner 30 lax x 40 x 12 = 14.4 miljoner
Blev en dyr fartbot. och dyrt för det allmänna att försörja istället.

3.
Jag bröt mot en trafikregel men ingen var i fara. Det var fri sikt 4 filer. vi körde i 20-30 km/tim. så glöm det.
Det är inget oförlåtligt trafikbrott jag begick. jag skulle bara betalat trafikboten 1400 kr och gått vidare i livet men det blev inte så

Sådär nu har du fått gratis mycket nyvunnen kunskap till dig från en som hade 4,9 i snitt på Naturprogrammet. Och klaga inte på min ton. Vem vet hur du hade blivit efter 4 år på a-kassa. Eller är du också ett offer för något?

Kan direkt meddela dig att Varbi aldrig haft koppling till något verktyg/företag som utför bakgrundskontroller.

Vidare så förekommer inte heller automatiska avslag eller automatiska rödmarkeringar pga av inregistrerad data.

Tvärtom finns funktioner som medgör en avidentifierbar rekryteringsprocess så långt det är möjlighet.

Hur det är med de andra verktygen du pratar om vet jag inte.
Citera
2020-01-09, 00:17
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Jag har kontaktat Unionen fackförening och påtalat hur många 1000 av deras medlemmar som drabbas men de menade att det var totalt ointressant för dem att titta på.

Jag har kontaktat Expressen men de menade att det var totalt ointressant för dem att titta på

Vad lexbase borde göra är helt enkelt att gallra informationen samtidigt som polisen. Detta vore det enda rätta. Anledningen till att de inte gör det är att det skulle kosta dem att hålla koll på och ta bort de som gallras och påverka deras lönsamhet, vilket inte är en ursäkt. Verksamheten är minst sagt tvivelaktig från många synpunkter.

Här kan man anmäla till datainspektionen: https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/personuppgiftsincident/
Här kan man anmäla brott mot GDPR: https://edps.europa.eu/node/75_en
Senast redigerad av Diskuterarn 2020-01-09 kl. 00:19.
Citera
2020-01-09, 00:19
Medlem
Rysk-Bots avatar
Om ni ändå är livstidsdömda via dessa företag på nätet så kan ni ju alltid sadla om till att bli livstidskriminella likaväl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in