2020-01-07, 16:44
Medlem
Kyrkor, hierarkiska organisationer,oftast med pampiga byggnader daer makt och pengar aer mer aelskade aen Jesus hoer alls inte till den kristna laeran. Inte ens mindre frikyrkliga foersamlingar
som tager emot bidrag och anpassas till Staten, Sossarna, vars maal aer att utrota kristendom.--
Nej, i Bibeln talas bara om foersamlingar som traeffas i hemmen, daer var och en som aer fraelst
ocksaa aer praester, och daer var och en har naagot att meddela sina sanna broeder och systrar.
Detta blir idag aentligen aater allt vanligare i och med de blasfemiska 'kyrkornas' dekadens. ---
lyssna pa youtube : Torben Sondergaard , the last reformation.
Citera
2020-01-07, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jennifer2019
Jag är väldigt förvirrad. Det finns färre och färre människor i många kyrkor i Sverige, men det finns fler människor vid jul och påsk. Varför går inte alla i kyrkan? Jag kan knappast föreställa mig hur sorgligt liv skulle vara om vi alla förlorade vår tro och förlorade Guds välsignelse. Kanske all smärta har börjat tyst.
Och vad är problemet? Du förväntar dig att jag skall tillbe en judisk vulkangud som hatar mig pga att jag inte är en jude och hans pantade son?
Citera
2020-01-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Om bara kyrkan också hade stått för kristna värderingar och tradition...

Håller med dig där. Jag är knappast kristen men har kristna värderingar. Min främsta anledning att jag lämnar kyrkan är för att kyrkan tar för stor politiskt ställning.

Jag förväntar mig inte att kyrkan skall motarbeta samkönade äktenskap etc. Men jag tycker inte heller det är kyrkans roll att arbeta för det. Låt människor samlas, umgås, lyssna på musik, sjunga, allt som de flesta personer uppskattar oavsett politisk hemvist, sexuell läggning eller whatever.

Visst ja, ta bort kyrkovalen. Kyrkan skall inte vara en politiskt plattform. Kyrkan skall vara politisk obunden.
Citera
2020-01-07, 17:06
Medlem
Horleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jennifer2019
Jag är väldigt förvirrad. Det finns färre och färre människor i många kyrkor i Sverige, men det finns fler människor vid jul och påsk. Varför går inte alla i kyrkan? Jag kan knappast föreställa mig hur sorgligt liv skulle vara om vi alla förlorade vår tro och förlorade Guds välsignelse. Kanske all smärta har börjat tyst.
Och det är väl jävla bra det? Så kan vi lägga pengarna på nåt vettigt istället
Citera
2020-01-07, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horleif
Och det är väl jävla bra det? Så kan vi lägga pengarna på nåt vettigt istället

Jag såg det precis som dig får ett antal år sedan. Nu har jag börjat tvivla. Människor och samhällen behöver en gemensamhet. Tidigare har yrkan fyllt denna gemenskap. I vissa kretsar är det MC väster som fyller gemensamheten. Det viktiga är att det finns något ställer där man känner gemenskap, sen är det rätt irrelevant vad det är.

Utmaningen i stort i Sverige idag är att vi inte känner någon gemenskap länge. Tidigar hjälptes bönderna åt med olika saker, det gjorde det bättre för alla och man fick en gemenskap. Samma sak med kyrkan, man fick gemenskap. Samma sak med socialdemokratin och fack, gemenskap.

Problemet nu är att vi känner ingen gemenskap. Jag tror att kristna värderingar kan vara en väg till att känna gemenskap. Inte nödvändigtvis kristendom, men kristna värderingar. Där har kyrkan en otrolig apparat med personal, resurser och lokalaer att använda sig utan. Frågan är om kyrkan själv är intresserad av att skapa denna gemenskap, eller om de har annan typ av gemenskap i sikte.
Citera
2020-01-07, 19:23
Medlem
Citat:
Om bara kyrkan också hade stått för kristna värderingar och tradition...
Och vem står i så fall för "kristna värderingar och tradition..."?
Citera
2020-01-07, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Och vem står i så fall för "kristna värderingar och tradition..."?
I dagsläget i Sverige, så tror jag katolska kyrkan ligger närmare och eventuellt vissa frikyrkor.
Citera
2020-01-07, 19:59
Medlem
Citat:
I dagsläget i Sverige, så tror jag katolska kyrkan ligger närmare och eventuellt vissa frikyrkor.
Ja, kanske det. Påven träffade ju Greta Thunberg och välsignade hennes arbete...
Citera
2020-01-07, 20:09
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är inget konstigt alls. Den moderna människan har börjat anse mer och mer att sanning och verklighet är allt viktigare än drömmar, sagor, tomtar och troll.

Allt med att bildningen sprider sig bland folket så blir det allt mer känt att det inte finns någon gud och att Kristendomen är fake news. Det blir inte bara ointressant utan även också pinsamt för människor att säga att man tror på sagor.

Att gå till kyrkan för att be till en gud framstår ju som lika verklighetsfrånvänt som att en mamma försöker skicka sina barn till Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry.

Själv tackar jag för att människan hinner ifatt och lever i verklighet (sekularisering).
Instämmer i det du skriver
Citera
2020-01-07, 20:12
Medlem
Ruger89s avatar
Vad går ts i för kyrka? Många kyrkor, i synnerhet frikyrkor, är fulla med folk.

Samt, varför tror ts att han erhåller Guds välsignelse genom att gå i kyrkan? Är du säker på din frälsning?
Citera
2020-01-08, 23:26
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvirtynt
Jag förstår inte hur man kan dyrka en gud som accepterar terror och ger barn cancer. Ser ni inte att han inte bryr sig även om han skulle finnas.
Teodice?
Citera
2020-01-08, 23:30
Medlem
Tvirtynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Teodice?

Teodicéproblemet ja. Eller egentligen är mitt problem inte att teisterna fortfarande kan tro på honom, det är mer att man kan dyrka någon som uppenbarligen är lika ond som Satan. Man skyller på den mänskliga friheten, som att vi styr på något vis över olyckor och sjukdomar, han ser väl att radera något som cancer hade gjort oss lyckligare. Ingen skulle klaga över att han bestämmer över huvudet på oss.
Senast redigerad av Tvirtynt 2020-01-08 kl. 23:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in