2020-01-07, 13:21
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du skulle ha trivts i det gamla Sovjet. Där gjordes kyrkorna om till alla möjliga slags profana byggnader, bland annat garage, hangarer och sädesmagasin...

Nej jag skulle inte trivas bra i det gamla Sovjet. Skulle avsky det. Hitta inte på trams som inte stämmer bara för att desperat försöka svartmåla den som skriver det du inte gillar men ändå vet är sant.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Bortsett från allt annat, och oavsett om man är troende eller inte, så måste du väl förstå att i alla fall de riktigt gamla kyrkorna är en viktig del av vårt kulturarv? Att de bör bevaras av DEN anledningen, precis som våra slott och herresäten bör bevaras även om vi avskaffar monarkin och adeln?

Visst att gamla kyrkor kan vara vackra och byggnadsverk väl värda att bevara som en del av vårt kulturarv. Det kan man sköta snyggt genom att göra om dom till bostäder och ha krav på hur man får och inte får renovera. Det finns exempel på kyrkor som är omgjorda till bostäder med sånt krav. Det blir jättebra.
Citera
2020-01-07, 13:22
Medlem
Tvirtynts avatar
Jag förstår inte hur man kan dyrka en gud som accepterar terror och ger barn cancer. Ser ni inte att han inte bryr sig även om han skulle finnas.
Citera
2020-01-07, 13:23
Medlem
Juggernawts avatar
Man går bara i kyrkan av tradition, inte för att man lider av diverse vanföreställningar om låtsas-kompisar.
De jag känner som utträtt ur Svenska kyrkan har gjort det för att kyrkan idag är islam-kramare och gör politiska ställningstaganden. Likaså jag.
Citera
2020-01-07, 13:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av La Belva
Kyrkan skulle kunna vara en plats där svenskar samlas för att umgås och lär känna varandra, bilda en stark sammanhållning och hjälpa varandra vid sämre tider.

Nu är svenska kyrkan vänster och bögfixerad och alltså inte kristen

Artikeln handlar om att:

Tavelbråket i S:t Pauli kyrka fortsätter
Efter bara två veckor flyttades Elisabeth Ohlsons omdebatterade tavla "Paradiset" ut ur kyrkorummet i S:t Pauli kyrka. Nu har den ersatts av ett lika omdiskuterat verk, "Nattvarden", från utställningen Ecce Homo.
– Det är för att visa på vårt fortsatta och oförtröttliga engagemang i frågor som rör hbtq, säger prästen Helena Myrstener.

Vilket är värst då, böghet eller kristendom? The jury is still out.
Citera
2020-01-07, 13:41
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvirtynt
Jag förstår inte hur man kan dyrka en gud som accepterar terror och ger barn cancer. Ser ni inte att han inte bryr sig även om han skulle finnas.

Det kommer gå väldigt mycket längre innan Yahweh kommer på sin vita häst, Horan av Babylon är inte ens på fallrepet ännu.
Citera
2020-01-07, 13:42
Medlem
Tvirtynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Det kommer gå väldigt mycket längre innan Yahweh kommer på sin vita häst, Horan av Babylon är inte ens på fallrepet ännu.

Mjo, det dröjer nog.
Citera
2020-01-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jennifer2019
Jag är väldigt förvirrad. Det finns färre och färre människor i många kyrkor i Sverige, men det finns fler människor vid jul och påsk. Varför går inte alla i kyrkan? Jag kan knappast föreställa mig hur sorgligt liv skulle vara om vi alla förlorade vår tro och förlorade Guds välsignelse. Kanske all smärta har börjat tyst.
Varför går inte du till en moske’ eller synagoga? Är ditt liv sorgligt för att du inte gör detta?
Citera
2020-01-07, 15:01
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Ja det är konstigt. I och med att stödet för SD växer borde det ha vänt. Partiet värnar ju om kristna värderingar och tradition.

Till skillnad från Svenska kyrkan som mest vurmar för flyktingar och miljöfrågor. Jag ser inget motsägelsefullt i det du skrev
Citera
2020-01-07, 16:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Man går bara i kyrkan av tradition, inte för att man lider av diverse vanföreställningar om låtsas-kompisar.
De jag känner som utträtt ur Svenska kyrkan har gjort det för att kyrkan idag är islam-kramare och gör politiska ställningstaganden. Likaså jag.

Japp. De i ens omgivning som gått ut gör det just pga den orsaken. Inte att de är mindre troende eller vill spara en slant i mindre skatt. Det är enbart för att svenska kyrkan är inte för dom längre. Det är en politisk institution för massinvandring av sådana som hatar kristna. Själv är man kvar än så länge.
Citera
2020-01-07, 16:11
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp. De i ens omgivning som gått ut gör det just pga den orsaken. Inte att de är mindre troende eller vill spara en slant i mindre skatt. Det är enbart för att svenska kyrkan är inte för dom längre. Det är en politisk institution för massinvandring av sådana som hatar kristna. Själv är man kvar än så länge.

Fast i sann kristendom så skall man ju älska alla oavsett om de hatar en eller ej, så de som gått ur på grund av orsakerna ovan vore ju i så fall inga riktiga kristna ändå.
Citera
2020-01-07, 16:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast i sann kristendom så skall man ju älska alla oavsett om de hatar en eller ej, så de som gått ur på grund av orsakerna ovan vore ju i så fall inga riktiga kristna ändå.

Men självmord hör inte heller till den kristna läran. Vilket det de facto är om man håller med de som leder dagens kyrka. Ett sakta självmord där man in sådana som slängde de som var kristna överbord under färden över medelhavet.
Citera
2020-01-07, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är inget konstigt alls. Den moderna människan har börjat anse mer och mer att sanning och verklighet är allt viktigare än drömmar, sagor, tomtar och troll.

Allt med att bildningen sprider sig bland folket så blir det allt mer känt att det inte finns någon gud och att Kristendomen är fake news. Det blir inte bara ointressant utan även också pinsamt för människor att säga att man tror på sagor.

Att gå till kyrkan för att be till en gud framstår ju som lika verklighetsfrånvänt som att en mamma försöker skicka sina barn till Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry.

Själv tackar jag för att människan hinner ifatt och lever i verklighet (sekularisering).

Problemet är att majoriteten människor är så subjektiva att de inte klarar att leva utan religion. Så när den klassiska religionen försvinner börjar de tro på något annat som feminism, flatearth eller något annat istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in