2020-01-07, 10:55
Medlem
Jennifer2019s avatar
Jag är väldigt förvirrad. Det finns färre och färre människor i många kyrkor i Sverige, men det finns fler människor vid jul och påsk. Varför går inte alla i kyrkan? Jag kan knappast föreställa mig hur sorgligt liv skulle vara om vi alla förlorade vår tro och förlorade Guds välsignelse. Kanske all smärta har börjat tyst.
Citera
2020-01-07, 11:03
Bannlyst
Som jag har förstått det, så hänger de ute på kyrkogårdarna hela tiden.
Citera
2020-01-07, 11:04
Medlem
kristofferGs avatar
Visst är kyrkan viktig, och tråkigt att kyrkomötena inte är välbesökta. Men gudstro kommer inte genom kyrkan. Det kommer från en själv. Sen har Sverige sedan längre förespråkat mer sekularism, vilket jag antar har fått resultat.
Citera
2020-01-07, 11:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Kan du inte bara glädja dig åt att du själv har guds välsignelse? Sen kan väl vi andra få hitta vår mening nån annan stans?
Citera
2020-01-07, 11:20
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kan du inte bara glädja dig åt att du själv har guds välsignelse? Sen kan väl vi andra få hitta vår mening nån annan stans?

Håller med!
Citera
2020-01-07, 11:37
Medlem
Kul för dig att du finner Gud genom svk:s regi. Personligen hittar jag honom annorstädes.
Citera
2020-01-07, 11:43
Medlem
Ja det är konstigt. I och med att stödet för SD växer borde det ha vänt. Partiet värnar ju om kristna värderingar och tradition.
Citera
2020-01-07, 11:43
Medlem
Daniel501s avatar
Det är väldigt få saker Kyrkan har gemensamt med Kristendomen och Yahweh numera, det är väl väldigt få som tycker dagens form av Kristendom rimmar särskilt bra och således slutar gå i kyrkan.

De som föddes från tidigt 1900-tal till runt 70-talets form av ytliga Kristendom är på dekis och de yngre generationerna söker sig mer mot Gud och djupare ting än dagens kommersialitet.
Citera
2020-01-07, 11:57
Bannlyst
Svenska kyrkan är inte kristen och det är en stor anledning till varför så många väljer att lämna.

https://www.sydsvenskan.se/2020-01-05/tavelbraket-i-pauli-kyrka-fortsatter
Citera
2020-01-07, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Ja det är konstigt. I och med att stödet för SD växer borde det ha vänt. Partiet värnar ju om kristna värderingar och tradition.
Om bara kyrkan också hade stått för kristna värderingar och tradition...
Citera
2020-01-07, 12:02
Medlem
kalkryggars avatar
Det är inget konstigt alls. Den moderna människan har börjat anse mer och mer att sanning och verklighet är allt viktigare än drömmar, sagor, tomtar och troll.

Allt med att bildningen sprider sig bland folket så blir det allt mer känt att det inte finns någon gud och att Kristendomen är fake news. Det blir inte bara ointressant utan även också pinsamt för människor att säga att man tror på sagor.

Att gå till kyrkan för att be till en gud framstår ju som lika verklighetsfrånvänt som att en mamma försöker skicka sina barn till Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry.

Själv tackar jag för att människan hinner ifatt och lever i verklighet (sekularisering).
Citera
2020-01-07, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Som jag har förstått det, så hänger de ute på kyrkogårdarna hela tiden.

Hehe det stämmer. Jag läste tidningen idag och där stod det om knark och prostutionshandeln på våra kyrkogårdar. Sverige har blivit fantastiskt.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in