2020-01-08, 14:56
Medlem
senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Dels har jag under ett tag använt en äggkokare. Smidig apparat där det i princip inte går att misslyckas. Däremot kräver den att man petar hål i ägget med en nål (sitter på maskinen) för att ägget inte ska sprängas. Men när man sedan blötlägger ägget i någon minut för kylning så läcker det in massa vatten och ägget blir geggigt och halvkul att äta. Så, har slutat med den.

Jag sköljer mina ägg under kranen medan jag skalar dem = inget gegg och inga smulor.
Citera
2020-01-08, 16:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Okej, nu är det såhär. Senaste tiden så har jag haft E N O R M A svårigheter att koka ägg. Helt plötsligt.

Dels har jag under ett tag använt en äggkokare. Smidig apparat där det i princip inte går att misslyckas. Däremot kräver den att man petar hål i ägget med en nål (sitter på maskinen) för att ägget inte ska sprängas. Men när man sedan blötlägger ägget i någon minut för kylning så läcker det in massa vatten och ägget blir geggigt och halvkul att äta. Så, har slutat med den.

Men när jag istället som idag försöker koka på hederligt sätt via platta så skiter det sig också. Har förr alltid lagt ägg direkt i vatten, låtit koka upp och sen tagit önskad tid, typ 8 min. Däremot så har dom en tendens att spricka eller bara falla samman till en röra när man försöker skala.

Valde därför idag (efter att ha läst på nätet) att först låta vattnet sjuda och sen lägga ner äggen försiktigt bla bla. Det ena ägget spricker så fort det hamnar i vattnet. Dom två andra då? Det ena testar jag att ”skaka” försiktigt i ett glas för att få bort skalet, men allt blir till en sörja. Det sista knäcker jag försiktigt mot kanten på glaset och försöker kort och gott att bara skala. Slutar med att ägget är fullt i kratrar och faller samman.

Vad fan gör jag för fel? Ska man låta äggen stå framme ett tag i rumstemp? Läser man runt på nätet så tar folk alltid direkt från kylskåpet. Kan det vara fel på kastrull? För hög temp på platta? Hjälp mig!!!
Jag brukar lägga ner äggen i kastrull och på med vatten.
Koka upp.
Ställ då av från plattan när vattnet börjat koka och vänta i 7 minuter.
Klart och ger perfekta ägg varje gång.
Senast redigerad av MeanME 2020-01-08 kl. 17:10.
Citera
2020-01-08, 20:13
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senap
Jag sköljer mina ägg under kranen medan jag skalar dem = inget gegg och inga smulor.
Jag också, men det var inte frågeställningen.
Citera
2020-01-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Läste (sjöng) rubriken till melodin Kristet utseende - Quinna

Koka inte så att det stormkokar.

Kyl ner ordentligt innan du skalar
Lätt att lura, svår att bli av med...

Jag tror också på att kyla av dom efter kokningen
Citera
2020-01-08, 21:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Ta fram äggen ur kylen en stund innan. Låt dem bli rumstempererade. Sätt den sedan med en sked i lätt kokande vatten som du hällt i en tsk salt samt några droppar olja i. Koka på låg värme i 10 min för hårdkokt. Snabbt ner i kallt vatten, spräck gärna skalet lätt.

Sedan skalar du dem direkt i vattnet eller under rinnade vatten.
Citera
2020-01-08, 21:09
Bannlyst
Lägg ned ägget försiktigt med en sked i kokande vatten. Ha inte för hög temperatur så det studsar och slår mot botten. Lycka till!
Citera
2020-01-08, 21:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Var redan färdigkokt och tänkte värma det, så jag skalade det för jag var väl medveten om att ägg exploderar. Trodde dock det berodde på skalet men icke, Vilken jävla smäll

Var bara en sörja kvar.
du tog inget foto av massaken?

Mikro rent allmänt kan vara lite känsligt pga hur ojämnt värmen kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av crazybitch
Äggkokare utan att göra hål i skalet fungerar utmärkt.
Då har vi inte samma definition av utmärkt, ibland spricker skalet för mig så ägg rinner ned till värmeytan, inget jätteproblem direkt men lite irriterande.
Citera
2020-01-08, 23:07
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ta fram äggen ur kylen en stund innan. Låt dem bli rumstempererade. Sätt den sedan med en sked i lätt kokande vatten som du hällt i en tsk salt samt några droppar olja i. Koka på låg värme i 10 min för hårdkokt. Snabbt ner i kallt vatten, spräck gärna skalet lätt.

Sedan skalar du dem direkt i vattnet eller under rinnade vatten.
Ok. Stopp o belägg nu.

Varför saltar ni vattnet?? Och än konstigare - oljar det?? Det är ju inte pasta vi kokar här direkt. Hur tänker du att äggen ska gynnas av salt och olja!? Det är ju knappast så att de kan ta upp smak.
Citera
2020-01-08, 23:11
Medlem
StigAllans avatar
Om man hittar ett äggfabrikat som gör att äggskalen inte spricker när man kokar dessa.
Då tycker jag att man ska sponsra denna äggfarm så att det tillsätts tillräckligt med ämnen som behövs för skalproduktionen i hönsfodret.

Ni köper skitägg helt enkel!
Är det en blatte som har äggfarmen?
Citera
2020-01-08, 23:20
Medlem
Enklast är att lägga i en citronskiva i vattnet, sen som flera skrivit - lägg ner äggen sakta mha en sked

Citron funkar för mig, aldrig ett spruckit ägg efter den varianten!
Citera
2020-01-08, 23:20
Medlem
JustZlatans avatar
Bruna ägg spricker aldrig när man kokar. Men många är ju snåla som tusan och köper alltid det billigaste skiten och då blir det vita ägg som spricker av minsta lilla värme.
Citera
2020-01-08, 23:46
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
du tog inget foto av massaken?

Mikro rent allmänt kan vara lite känsligt pga hur ojämnt värmen kommer.

Då har vi inte samma definition av utmärkt, ibland spricker skalet för mig så ägg rinner ned till värmeytan, inget jätteproblem direkt men lite irriterande.

Tyvärr inte, men föreställ dig en Gremlins i en mikro fast vitt, knastrade ett bra tag efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in