2020-01-09, 00:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Enklast är att lägga i en citronskiva i vattnet, sen som flera skrivit
Citron kanske surheten gör skalet lite mer flexibelt?

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Bruna ägg spricker aldrig när man kokar. Men många är ju snåla som tusan och köper alltid det billigaste skiten och då blir det vita ägg som spricker av minsta lilla värme.
Ingen storkonsument när det gäller ägg men inte märkt att vita skulle vara bättre eller sämre än andra färger.

Citat:
Ursprungligen postat av HuJintao
Varför saltar ni vattnet??
Salt höjer vattnets vikt för en given volym, teoretiskt gör det att ägg flyter lättare istället för att studsa mot botten men jag tror att dom flesta har för lite salt för att det ska ha praktisk betydelse.

Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Tyvärr inte, men föreställ dig en Gremlins i en mikro fast vitt, knastrade ett bra tag efter.
Typiskt flashback
Citera
2020-01-09, 00:37
Bannlyst
Lägg i salt och ättika så kommer skalet mjukna upp och vara flexibelt om det överkokas.
Citera
2020-01-09, 00:40
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Citron kanske surheten gör skalet lite mer flexibelt?

Ingen storkonsument när det gäller ägg men inte märkt att vita skulle vara bättre eller sämre än andra färger.

Salt höjer vattnets vikt för en given volym, teoretiskt gör det att ägg flyter lättare istället för att studsa mot botten men jag tror att dom flesta har för lite salt för att det ska ha praktisk betydelse.

Typiskt flashback

Då har du märkt fel. Alla vita ägg är värdelösa att koka för de spricker garanterat. Bruna gårdsägg däremot spricker aldrig.
Citera
2020-01-09, 00:46
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Bruna ägg spricker aldrig när man kokar. Men många är ju snåla som tusan och köper alltid det billigaste skiten och då blir det vita ägg som spricker av minsta lilla värme.
Bullshit. Färgen på skalet har inget som helst med det hela att göra. Köper regelbundet blandade färger och har inte märkt nån som helst skillnad.
Citera
2020-01-09, 09:07
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Bullshit. Färgen på skalet har inget som helst med det hela att göra. Köper regelbundet blandade färger och har inte märkt nån som helst skillnad.

Jag vet att det inte är färgen som gör skillnad. Det är ju tjockleken på bruna ägg som gör skillnad.
Citera
2020-01-09, 16:17
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ok. Stopp o belägg nu.

Varför saltar ni vattnet?? Och än konstigare - oljar det?? Det är ju inte pasta vi kokar här direkt. Hur tänker du att äggen ska gynnas av salt och olja!? Det är ju knappast så att de kan ta upp smak.

Utan att kunna bevisa det vetenskapligt har jag märkt att skalet blir lättare att få loss. Gissar att skalet blir mjukare.

Här finns lite tips.

https://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/husmorstips/rebecka-darfor-ska-du-alltid-ha-salt-nar-du-kokar-agg/
Citera
2020-01-09, 21:08
Medlem
Ni som lägger i äggen och låter det koka upp under tiden. Blir det någon tidsskillnad för om det är induktionshäll? Tiden i varmt vatten borde bli kortare?
Citera
2020-01-11, 12:12
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolgirl124
Ni som lägger i äggen och låter det koka upp under tiden. Blir det någon tidsskillnad för om det är induktionshäll? Tiden i varmt vatten borde bli kortare?
Spontant känns det som att oavsätt så bör det bli kortare koktid, eller, du får räkna med kortare koktid då äggen får ”värmas upp” under hela processen.

Det är därför som jag har lärt mig att använda lägre tider eftersom jag alltid låter de köras från start.

Stora ägg 8min / små 6min. Men jag skulle nog egentligen kunna ta bort 1 eller 2 min från de tiderna då mina ändå blir rätt hårdkokta. Mitt perfekta ägg är ”lätt hårdkokt” dvs, gulan ska vara en blandning mellan hårt och löst. Alltså helst en flytande kärna men sen gradvis bli hårdare mot kanterna.

Svårt att få till i praktiken dock!
Citera
2020-01-11, 20:36
Avslutad
Mina ägg blir alltid perfekta!

Hur du gör:

1. Häll upp en bunke med ljummet vatten, till hälften

2. Lägg i äggen

3. Häll i vatten i kastrullen och vänta tills det kokar (bubblar i vattnet)

4. Ta ur äggen ur bunken, ner i kastrullen försiktigt med en slev lr dylikt

5. Efter sex minuter är de klara, ta försiktigt bort äggen ur kastrullen

6. Lägg äggen under kranen (kallt vatten)

7. Ät dina ljuvliga ägg med perfekt äggula, (reklam-ägg)

Citera
2020-01-12, 10:06
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDenStore78
Saltar du också vattnet? Om så, varför.

Nä. Har man aldrig kokat ett ägg så gogglar man: Koka ägg.

Så får man antal minuter för lös, medel, hårdkokt ägg (99% är medelstora).
Jag saltar då osmos gör att saltet vill fördelas jämt mellan olika mebran, detta gör att äggen inte spricker enligt min erfarenhet men ni får testa. Allt annat lika med eller utan salt.
Senast redigerad av Titiana 2020-01-12 kl. 10:08.
Citera
2020-01-12, 10:12
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Varför saltar du vattnet?
Skrev ett svar. Det handlar om osmos, dvs att salt och osalt med en mebran emellan.. Så försöker osmos få till en jämvikt. Jag upplever att äggen inte spricker i saltat vatten.
Samma princip när man lägger något i saltlag.. Man kan även avsalta med samma princip.
Citera
2020-01-12, 10:31
Medlem
Citat:
Jag vet att det inte är färgen som gör skillnad. Det är ju tjockleken på bruna ägg som gör skillnad.

Vilken färg äggen har påverkar inte tjockleken.

Det finns vita ägg som har lika tjockt skal som bruna.
Det är vilken sorts höna som bajsat ut ägget som avgör tjockleken.

Vita hönor lägger oftast vita ägg.
Bruna hönor lägger oftast bruna ägg.

Och svar på huvudfrågan: Lägger man i kylskåpskalla ägg i kokande vatten, ja då spricker skalet.
Låt dom komma upp till rumstempererat så håller dom bättre. Kan spricka iaf visserligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in