Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 23:09
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Ja, men du skrev ”det är bara en kåpa som inte håller för ett skit” och det stämmer väl inte riktigt då, eller hur (det är inte bara en kåpa, och nog håller det för en del)? Men uppenbarligen kan olyckor ändå uppstå. Skyddet räcker inte till för alla negativa eventualiteter. Tror du själv att det var motorhaveri med bristande skydd som orsakade haveriet i det för tråden diskuterade fallet?

Nej, en 737 faller inte ner från himlen i ett eldinferno för att en motor går sönder. Den flyger utan problem med en motor.
Citera
2020-01-08, 23:09
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Sannolikheten är större för mekaniskt fel än ngt annat, Alla experter säger sak samma inom flygvärlden ingen tror ens på nedskjutning!

Man som sagt man ser hellre på att det är en missil bara för Iran & US har skjutit på varandra, Sedan nog visste Iranska luftvärnet vad det var för plan som startade från flygplatsen allt annat är löjligt att fantisera om!

Det är iofs väldigt osannolikt att en 737:a skulle explodera av sig själv i luften direkt efter start och slå ut alla system som gör flygplanet flygdugligt. En motor som exploderar skulle med största sannolikhet inte få flygplanet att krascha bara sådär.

Sen är det också helt ofattbart att tänka att någon skulle missta planet för ett militärt mål så pass nära flygplatsen.

Således är det mest troliga att det endera har funnits en bomb/sprängämnen ombord på planet, att något medvetet skjutit ner det eller att ett helt ofattbart oturligt händelseförlopp har utspelats för att planet ska krascha av ren olycka i ett väldigt känsligt läge.
Citera
2020-01-08, 23:11
Får känslan av att alla letar efter avancerade vapen för nedskjutningen, tänk robot. Men behövs verkligen det när planet är på så låg höjd? Till och med en kalasjnikov kan ju träffa planet och orsaka skada precis efter starten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Vad snackar du om? Nu är det du som attackerar halmgubbe.

Det finns inga vittnesmål från någon som hört eller sett en eventuell missil. Och det är ett problem för missilhypotesen.
Nix - det är du som är korkad här.
Läs vad du själv skriver så inser du det - eller vänta, det lär du ju inte göra eftersom du skrev vad du skrev....
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Här är flightradar24's publicering av detaljerad data från händelsen:

https://www.flightradar24.com/blog/ukrainian-flight-ps752-crashes-shortly-after-take-off-from-tehran/

Ni kan tanka ner "Granular CSV data".

Signalen försvinner helt plötsligt utan någon som helst förvarning. Jag läser på forumet Airliners.net där det är mycket mer insatta personer som diskuterar händelsen.
De flesta är iallafall inne på att det är något helt "catastropic mid-air explosion" som måste ha inträffat. Om det inte är en missil så är kvarvarande möjligheter mycket små:
- farligt gods som exploderat.
- bränsletank som exploderat, som i TWA800. Men det verkar osannolikt med en toppmodern 737:a.

Så mest troliga orsaken är en missil.
Citera
2020-01-08, 23:12
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Kompis
Vet inte om denna postats i tråden ännu, någon som vet mer?
https://twitter.com/AshkanMonfared_/status/1214956002455375872

Google translate:
This is a piece found at the crash site of a Ukrainian passenger plane that fell in front of a resident's home.
Does the airplane have anything like this? Isn't it rocket?

Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Intressant om det stämmer. Har Iran S-400?

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Den tråden är mycket intressant, det är en autentisk Twitter-tråd från idag. Jag har översatt en del i Google-translate, och det är en insatt diskussion om vilket vapensystem det är. Bilden verkar vara från händelsen och inte fejk.

Bellingcat säger detta på twitter:

” The problem with this photo of the remains of an AA missile is it's been taken at an angle where it'll be next to impossible to geolocate, so unless another image appears which can be geolocated it won't be possible to verify it's in Iran.”

Samma twittrare avfärdar även det som ser ut som skotthål som småstenar.

https://mobile.twitter.com/bellingcat
Citera
2020-01-08, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Nej, en 737 faller inte ner från himlen i ett eldinferno för att en motor går sönder. Den flyger utan problem med en motor.
Då är vi ense. Det blir spännande att följa utvecklingen. Inte minst nyheten om att man har funnit en del av en missil i närheten. Det kanske är fejk, men om det är äkta kan nog detta redas ut ändå.
Senast redigerad av Fotino 2020-01-08 kl. 23:18.
Citera
2020-01-08, 23:14
Medlem
Rebelxs avatar
Oj över 100 sidor inlägg på mindre än ett dygn, verkar som att fler än jag känner att detta är ett rätt märkligt sammanträffande.
Inte läst igenom dessa så finns nog risk för att alla mina tankar redan diskuterats.

Att militären av misstag skulle skjutit ner ett avgående passagerarplan känns ändå rätt så tveksamt.
Går det ens att missta ett passagerarplan som avgår för t.ex. inkommande robotar?
Finns det några rapporter (twitter typ) på att luftvärn skulle skyddat mot något eller försökt skjuta ner typ drönare i det området?

Det ljus man kan se framför planet där det ska krascha (enda videon jag sett iaf) verkar vara strålkastare på en bil eller stationär belysning som ibland blir skymd utav (bil, vind/träd, etc).

Enda scenariot jag kan se där Iran medvetet skulle vara inblandat är genom att i förväg sabotera en Boeing så den hamnar i en olycka för att skada deras redan skadeskjutna förtroende och börsvärde.
Att välja ett flyg utan Amerikaner skulle väl då kunna vara en sorts vilseledning.
Men att sätta igång sin plan i samband med att de skjuter iväg sina skrämselskott i närheten av jänkarbaserna känns ändå rätt så tveksamt.

Varför de inte lämnar ut svarta lådan på en gång känns inte speciellt suspekt, särskilt inte om de är oskyldiga till något, då de kanske vill ta reda på vad som hänt och inte heller sitta där utan några kort på hand ifall de skulle bli frameade för att vara inblandade.

Har det faktiskt blivit nerskjutet så är det väl antagligen någon med en "manpad", planet flög väl fortfarande på rätt så låg höjd som jag förstått det och även jag skulle nog klara av att skjuta ner en 737a om någon gav mig ett sånt vapen och ett par rader på en A4 där det i IKEA stil finns beskrivet i vilken ordningsföljd jag ska trycka på vad.
Resten är väl 100% automatiserat.

Finns det fåglar i Iran? Kan det bara varit en sådan?
Hur snabbt allt gått till har jag inte koll på faktiskt ännu, men med maximal otur och tillräckligt låg höjd borde väl brand/elfel kunna få ett plan att krascha innan piloterna hann Maydaya (låter också rätt osannolikt iofs..).

Men är det splitter/explosion iblandat så lär vi nog få veta det när vi vaknar upp i morgon bitti.

Och senaste tidens händelser har nog triggat igång fler än en galning, och tyvärr lär mer skit följa framöver.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Den tråden är mycket intressant, det är en autentisk Twitter-tråd från idag. Jag har översatt en del i Google-translate, och det är en insatt diskussion om vilket vapensystem det är. Bilden verkar vara från händelsen och inte fejk.

Vad grundar du det påståendet (fetstilat) på?
Det enda man kan säga är att twitterinlägget innehåller en bild på en del av en raket.

Jag kan lägga ut en bild på en pistol på en åker och skriva att det verkar som att nån i planet hade vapen.

Kom igen, idka åtminstone något minimum av källkritik.
Citera
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nix - det är du som är korkad här.
Läs vad du själv skriver så inser du det - eller vänta, det lär du ju inte göra eftersom du skrev vad du skrev....
Att det inte finns någon som sett eller hört någon missil i området indikerar ju att det aldrig har varit en missil.

Jag har aldrig sagt att en missil därför inte har existerart. Jag säger att missilhypotesen blir mindre trovärdig eftersom det inte finns vittnen som talat om någon missil.

Det är nog du som ska läsa vad jag faktiskt skriver.
Citera
2020-01-08, 23:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Raketdelen som ligger i rabatten är noskonen från en 9M330 missil från en SA-15.

Så man säger på airliners.net att om twittertråden som visar bilden är autentisk, så är saken klar. Och det verkar den vara, att döma av flera källor.
Citera
2020-01-08, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Vad grundar du det påståendet (fetstilat) på?
Det enda man kan säga är att twitterinlägget innehåller en bild på en del av en raket.

Jag kan lägga ut en bild på en pistol på en åker och skriva att det verkar som att nån i planet hade vapen.

Kom igen, idka åtminstone något minimum av källkritik.
Det kan vara fejk, men om man funderar på hur vanligt det är med delar av väldigt speciella missiler som Iran har tillgång så ska det mycket till att leverera fejk news på det viset. Man kan hata slumpen åt mer än ett håll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in