Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 23:02
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Inget konstigt, USA sköt av misstag ner ett iranskt passagerarflygplan 1988: https://en.wikipedia.org/wiki/Iran_Air_Flight_655

När alla är på helspänn sker misstag.
Men så är det, de flesta stora konflikter har väl startat av nån simpel mänsklig faktor som gjort fel när de är under stor press...
Förhoppningsvis krävs väl idag fler aktiva för att starta upp något riktigt stort elände, hoppas jag iallafall.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av -Kompis
Vet inte om denna postats i tråden ännu, någon som vet mer?
https://twitter.com/AshkanMonfared_/status/1214956002455375872

Google translate:
This is a piece found at the crash site of a Ukrainian passenger plane that fell in front of a resident's home.
Does the airplane have anything like this? Isn't it rocket?

Intressant om det stämmer. Har Iran S-400?
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Nämen se här poppade sötnosen upp 😘, han som inte förstår något om sannolikheter och inte heller vad som menas med "foliehatt"...
Sannolikheten är större för mekaniskt fel än ngt annat, Alla experter säger sak samma inom flygvärlden ingen tror ens på nedskjutning!

Man som sagt man ser hellre på att det är en missil bara för Iran & US har skjutit på varandra, Sedan nog visste Iranska luftvärnet vad det var för plan som startade från flygplatsen allt annat är löjligt att fantisera om!
Citera
2020-01-08, 23:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Kompis
Vet inte om denna postats i tråden ännu, någon som vet mer?
https://twitter.com/AshkanMonfared_/status/1214956002455375872

Google translate:
This is a piece found at the crash site of a Ukrainian passenger plane that fell in front of a resident's home.
Does the airplane have anything like this? Isn't it rocket?

Den tråden är mycket intressant, det är en autentisk Twitter-tråd från idag. Jag har översatt en del i Google-translate, och det är en insatt diskussion om vilket vapensystem det är. Bilden verkar vara från händelsen och inte fejk.
Citera
2020-01-08, 23:03
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det finns inget ljud från flygplanet heller på filmen, ergo - det är inte ett flygplan. Filmen visar uppenbarligen ett brinnande UFO som drivs av en ljudlös okänd framdrivning.
Finns inget ljud från nerslaget - ergo, det är en majbrasa an filmar.
Vad menar du nu.
Citera
2020-01-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Du ser på bilden hur exakt motormodell ser ut. Sen när den sitter på planet så har du motorkåpor runt om för bättre luftflöde och att det visuellt ska se bättre ut, men det skyddar knappt någonting.
Skyddet är det blå/turkosa i själva motorn.
https://elfc.com/wp-content/uploads/2017/03/CFM56-7B.jpg
Ja, men du skrev ”det är bara en kåpa som inte håller för ett skit” och det stämmer väl inte riktigt då, eller hur (det är inte bara en kåpa, och nog håller det för en del)? Men uppenbarligen kan olyckor ändå uppstå. Skyddet räcker inte till för alla negativa eventualiteter. Tror du själv att det var motorhaveri med bristande skydd som orsakade haveriet i det för tråden diskuterade fallet?
Citera
2020-01-08, 23:06
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Det är ju helt enkelt inte sant. Visst finns det en sannolikhet att flygplan kraschar pga tekniska fel. Det är en metalltub som åker 800-1000km/h genom luften i ur och skur. En projektil som tar hundratals passagerare med enormt många variabler som ska klaffa. Tror du livet är riskfritt...

Hur många andra exempel kommer du på när en 737 helt plötsligt exploderar och kraschar i marken? Det blev nedskjutet och inte så konstigt med tanke på hur spänd situationen var. Tragiskt. Iran måste medge misstaget.
Citera
2020-01-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Planerar man att skjuta ner ett visst flygplan och inte har avancerad teknik till hjälp tar man upp sin mobil och petar igång Flightradar24, så ser man vilket flygplan som strax är uppe i luften.

Förväxling är befängt.

Tycker det ändå är viktigt att se på alla möjliga .. (finns ju lägen då det är svårt med täckningen)

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag skrev förut om det kan ha varit en planerad attack.
Kom nu att tänka på att detta flygplan var försenat med en hel timme.
Kan det ha blivit förväxlat med något annat flygplan?
Vilka andra flyg hade planerats avgå vid den tiden?
Citera
2020-01-08, 23:08
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
ja vad menar jag - begriper du inte det själv?
Det är ju DU som ställer upp dessa premisser.
Om man inte hör ljud, finns inte fenomenet.
Det är DU som drar lägger grunden för slutsatsen om UFO och majbrasa. Inte jag.

Hur tänker DU är den stora frågan...
Vad snackar du om? Nu är det du som attackerar halmgubbe.

Det finns inga vittnesmål från någon som hört eller sett en eventuell missil. Och det är ett problem för missilhypotesen.
Citera
2020-01-08, 23:09
Medlem
Whitfieldss avatar
Mitt tidigare forskarteam har forskat avseende NNEMP, men vad jag förstått borde Iran ej ha tillgång till NEMP men det är ej omöjligt att de har kunskapen. NEMP har en fin räckvidd och är mkt mer kraftfull än NNEMP. Skulle det kunna vara en förklaring till att instrumenten slagits ut? Jag vill påminna om att EMP generellt ej lämnar optiska spår i himlen likt en missil eller en annan EMP discharge såsom blixten. Optiska spår är en biprodukt. Det betyder att NEMP ej går att se.

Jag har fått kritik tidigare att jag är efterbliven som ställer frågor här till en flygexpert men jag chansar. Vad vet vi om Irans kapacitet? Kan NEMP ha satt planet ur spel? Ja säger jag, men är det troligt?

Mycket talar emot att staten Iran ligger bakom detta, men kan tekniken finnas tillgänglig för en frifräsare? Man undrar självklart vad syftet för en statsstödd attack skulle vara där man i princip bara dödar Iranier i diasporan.
Citera
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Hur många andra exempel kommer du på när en 737 helt plötsligt exploderar och kraschar i marken? Det blev nedskjutet och inte så konstigt med tanke på hur spänd situationen var. Tragiskt. Iran måste medge misstaget.
Det betyder inte att det inte finns sannolikhet för det.

Det kan vara 1 på triljoners triljoner. Finns ändå sannolikhet!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Den tråden är mycket intressant, det är en autentisk Twitter-tråd från idag. Jag har översatt en del i Google-translate, och det är en insatt diskussion om vilket vapensystem det är. Bilden verkar vara från händelsen och inte fejk.
Om det är äkta är det förstås inget snack. Sådant där ligger inte och skräpar i rabatterna till vardags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in