Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 21:46
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTiger1967
0.06 alvorlig ulykke pr 1.000.000 flyvning.

Det vil si 1 ulykke pr 16.7 millioner flyvninger med den flytypen. Så ja, det er et trygt fly. Veldig trygt.
Den sannolikheten tillsammans med de andra sammanträffandena är precis så hög som jag menar utesluter slumpen.
Citera
2020-01-08, 21:46
Medlem
Hunden007s avatar
nu sköt väl MH17 också ner av misstag med?

men efteråt så undvek alla plan att åka över krim zoonen där mh17 sköts ner. tror ni plan kommer fortsätta åka till Theran eller kommer det stoppas ett tag till det lungnat ner sig?
Citera
2020-01-08, 21:47
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Och ingen såg den komma?

Okej som jag svarat tidigare raljerade jag lite om scudmissil.

Men det jag menade var att något utomstående träffat kärran.

Någon form av ground to air, kan ha skjutits från relativt nära håll då syns den inte på låg höjd.

Kanske träffat centralt apprum?
Citera
2020-01-08, 21:48
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingablod76
Med tanke på att listorna varit offentliga ett tag nu så har den ”viktiga personen” sannolikt inte varit med där. Huruvida en passagerare kan smita på ett Ukrainsk flyg i Teheran med någons goda medvetande utan att checka in mm vet nog ingen här. Men jag vet att säkerheten på Borispyl är rätt rejäl.
Personen kan ha checkat in under falsk identitet.

Edit: det kan till exempel vara så att personerna som sålde ut Suleimani var där (är helt säker på att han blev såld av någon på insidan).
Citera
2020-01-08, 21:48
Medlem
Whitfieldss avatar
Kan någon kunnig förklara hur en explosionsmotor kan explodera och slunga delar som förstör all utrustning i planet. För mig ter detta sig inte trovärdigt.
Citera
2020-01-08, 21:50
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Förlåt att jag raljera då..... har faktisk dålig insikt i ground to air missiler. Men kan em del annat 😉 och detta är inget haverie.

Kan en manpad tänkas orsaka skador stora nog att omgående slå ut elektroniken på ett större passagerflygplan?
Senast redigerad av Lunkan99 2020-01-08 kl. 21:52.
Citera
2020-01-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingablod76
Med tanke på att listorna varit offentliga ett tag nu så har den ”viktiga personen” sannolikt inte varit med där. Huruvida en passagerare kan smita på ett Ukrainsk flyg i Teheran med någons goda medvetande utan att checka in mm vet nog ingen här. Men jag vet att säkerheten på Borispyl är rätt rejäl.
Den viktiga personen kan vara Boeing, dvs en attack mot ett av Isas viktigaste företag. Har dock svårt att tro att Iran skulle tro att de kunde komma undan med det.
Citera
2020-01-08, 21:51
Medlem
Vikingablod76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
nu sköt väl MH17 också ner av misstag med?

men efteråt så undvek alla plan att åka över krim zoonen där mh17 sköts ner. tror ni plan kommer fortsätta åka till Theran eller kommer det stoppas ett tag till det lungnat ner sig?

Det vet man inte men det var inte över ”Krim-zonen” utan man hade kontakt med planet sista gången i västra Ukraina och sedan störtade det utanför Donetsk i östra Ukraina. Dock inte fullt insatt i exakt när det blev nedskjutet enligt haverirapporten.
Citera
2020-01-08, 21:51
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Kan någon kunnig förklara hur en explosionsmotor kan explodera och slunga delar som förstör all utrustning i planet. För mig ter detta sig inte trovärdigt.

Googla så får du se filmer från utprovning. Det är tubinblad av titan som snurrar i en helvetisk hastighet.
Lossnar dom så flyger dom iväg men dom ska hindras av skyddet runt motorn.

Googla turbine engine test eller birdstrike engine.
Citera
2020-01-08, 21:52
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Är klart benägen att hålla med och det bör tas med i alla former av möjliga utfall.
Sannolikheten till en flygkrasch öht och det fullt orimligt osannolika i att det sker just precis i en allvarlig konflikt mellan två mycket luriga stater.
Tycker det är analog med vittnet som begår självmord med en kula i bakhuvudet. Det är så osannolikt att det är löjligt. Att man begår självmord, helt oväntat utan några tidigare tecken, är ovanligt. Sen lägg till att man precis ska vittna. Sen lägg till att man på något sätt skjutit sig i bakhuvudet. Var för sig är det osannolikt men tillsammans blir det omöjligt.
Citera
Medlem
Caracallass avatar
Tror mer på placerad bomb än olycka
Citera
Medlem
Vikingablod76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Personen kan ha checkat in under falsk identitet.

Edit: det kan till exempel vara så att personerna som sålde ut Suleimani var där (är helt säker på att han blev såld av någon på insidan).

Sant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in