Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
https://i.postimg.cc/L5Q7PY9q/pebbles-8596ddc17e227db906bc799738d7a5d515c440b8.jpg

Vad är allt det som ser ut som splitter och prickar som sitter på flygplanssidan?

Till exempel mitt under det mittersta fönstret sitter en stor bit som ser ut som någon sorts metall intryckt i sidan? Någon i tråden har pratat om att det är "grus" men jag tycker inte set ser ut som det?

Det har du rätt i, det kan det såklart vara. Ser ut som någon grej i metall.... Splitter från motorn kanske?
Citera
2020-01-08, 21:12
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Det tror inte jag. Höljet runt motorn ska hålla inne sådant och allt ska åka bakåt. Det är konstruerat för att undvika just detta.

Det är inte konstruerat för det, det är bara en kåpa som inte håller för ett skit.
https://en.wikipedia.org/wiki/Southwest_Airlines_Flight_1380
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Då var det utrett. Tack till den medlemmen.

Inlägg från Omedelsvensson är alltid sakliga och kunniga. Han är en expert. Det märktes tydligt i tråden om flygolyckan i Umeå.

Jag visste inte vad jag skulle tro från början, men håller det inte helt otroligt numera att det skulle kunna vara ett misstag av ett stressat irakiskt luftförsvar. Men hoppas så klart på att det är en slumpartad olycka.
Citera
Medlem
Citat:
Detta är väldigt intressant, och jag misstror inte för en sekund det du skriver.

Men kan du länka till någon trovärdig källa som säger att ADS-B har slutat helt tvärt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_dependent_surveillance_%E2%80%93_broadca st
Citat:
Jag vet inte hur man gör, när jag kollar så uppdateras data var 10:e sekund i steg.

När jag läser om ADS-B så står det dock att data skickas ut "every second". Kan man då ut denna data via FlightRadar24?
Jag länkade på sidan 3 i den här tråden till flightradar24 där man kan klicka på "Show flight data chart" och se höjd och fart. Den uppdaterar inte varje X sekund i interfacet utan det varierar, ibland 8 sek, ibland 13, o.s.v.

Det syns tydligt att PS752 börjar flyga helt normalt. Sedan upphör signalen, vilket tyder på att elektroniken som sänder ADS-broadcasten är utslagen. Innan planet börjar tappa någon höjd.

Hade det varit något problem som slagit ut en motor, eller båda, så hade den signalen fortfarande skickats och vi hade sett på grafen att planet sjunker.

Därför är det troligaste att planet (slagits ut genom att det) skjutits ner. Alternativt att en bomb placerats på planet innan det lyfte, (eller på annat sätt saboterats innan det lyfte). Det här visste vi på sida 2-3, ganska snabbt efter att nyheten kom.
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Klicka på "Show flight data chart" så ser nu hastighet och höjd på maskinen. Ser ut att stiga helt normalt. Den tappar ingen höjd innan signalen försvinner. Borde vara tvärt om ifall det är "tekniskt fel" tycker man...

https://www.flightradar24.com/data/flights/ps752#23732569
Citera
2020-01-08, 21:15
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
https://i.postimg.cc/L5Q7PY9q/pebbles-8596ddc17e227db906bc799738d7a5d515c440b8.jpg

Vad är allt det som ser ut som splitter och prickar som sitter på flygplanssidan?

Till exempel mitt under det mittersta fönstret sitter en stor bit som ser ut som någon sorts metall intryckt i sidan? Någon i tråden har pratat om att det är "grus" men jag tycker inte set ser ut som det?

Just den bilden är diskuterad innan i tråden. Den flygplansdelen är hanterad och bruten i av räddningspersonal. Det finns bilder på samma del innan. Du ser tex fotavtryck på delen. Har för mig att de även flyttat delen en bit, grus som hamnat på i sb med hanteringen ?
Citera
2020-01-08, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det har väl sagts flera gånger i tråden redan men att det skulle blivit ett tekniskt fel på just det här planet över Iran efter senaste dagarnas händelse är för osannolikt för att vara sant. Det är väldigt ovanligt att flygplan störtar. Jag vet inte hur många gånger man måste flyga för att statistiskt krascha en gång med en Boeing av aktuell modell men det måste handla om flera hundra tusen.

Jag menar att det är så osannolikt sammanträffande att vi kan utesluta att det inte har ett samband med konflikten.

0.06 alvorlig ulykke pr 1.000.000 flyvning.

Det vil si 1 ulykke pr 16.7 millioner flyvninger med den flytypen. Så ja, det er et trygt fly. Veldig trygt.
Citera
2020-01-08, 21:16
Medlem
, Boeing 737-800, är världens vanligaste och att det inte har skett någon olycka med ett liknande scenario.
Citera
2020-01-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det har du rätt i, det kan det såklart vara. Ser ut som någon grej i metall.... Splitter från motorn kanske?

Ni har inte sätt videon på explosionen på AB eller?
Citera
2020-01-08, 21:18
Medlem
Boeing 737-800 är världens vanligaste typ av flygplan och det har aldrig skett någon olycka med ett liknande scenario.
Citera
2020-01-08, 21:19
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
FR24-data ser ut att ha upphört medan flygmaskinen gjorde en snygg stigning med rak kurs och stabil fart. För att FR24-data ska upphöra ska sannolikt bägge motorers generatorer 'komma offline'. Teoretiskt kan man tänka sig att man får ett massivt elfel som gör att ADS-B slutar sända(vi tappar den på FR24). Men det i sig får inte maskinen att börja brinna så, eller störta på några sekunder.
För att det skall ske bör vi i princip ha haft en explosion, antingen ombord eller en större luftvärnsrobot utanför, som slagit ut flygplanets system mer eller mindre helt. Vi har helt enkelt tecken på ngt katastrofalt som inträffat.
Ett motorstopp, eller en motor som går sönder lär inte ge detta förlopp heller(okey, jag resonerar med sannolikhet nu så vi kan ge det en procent eller mindre att en motor gått sönder och slagit ut styrsystem samt tagit sönder vingtankar så det börjat brinna. Dock, att vi skulle bli av med strömmen så pass att FR24 tappar det utan en enda "radarblipp" till är väldigt osannolikt).

Det som kvarstår rent sannolikhetsmässigt är nedskjutning eller en bomb.

Till det kommer bilderna där det ser ut at finnas splitterskador på ett gäng flygplansdelar. Det i sig kan vara något som bara ser ut så, men det är ju bara en del i bedömningen så den spelar inte jättestor roll i sig.

Det finns bilder på nedslagsplatsen från luften och det är ett relativt stort debirs field. Jag tror inte maskinen kom ned i en del. Boeing 737 brukar annars inte ramla isär i luften speciellt ofta, så det som fick den att göra det: Nedskjutning eller bomb.

Men hur skulle det kunna vara en robot/missil med den magnitud för att slå ut både FR-signal, motor samt cokpit?

Varför inga rapporter om vakdelar från längre distans?
Citera
2020-01-08, 21:19
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Den oberoende organisationen Bellingcat har lagt ner enormt mycket undersökande journalistiskt arbete
för att få fram sanningen om MH17

https://en.wikipedia.org/wiki/Bellingcat
Är man verkligen att betrakta som ”oberoende” om man samtidigt är kopplad till en tankesmedja med tydliga Nato förtecken?

”From 2016 until early 2019, Higgins was a senior fellow in the Digital Forensic Research Lab and Future Europe Initiative; projects run by the Atlantic Council, a leading US geopolitical strategy think-tank based in Washington, D.C”

Och dessutom hittills har fokuserat på tre saker:
- Rysslands inblandning i Syrien
- Rysslands inblandning i Ukraina
- Rysslands ev inblandning i MH17

Låter som en inte helt ”oberoende” agenda i mina öron.
Citera
2020-01-08, 21:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Intressant intervju av flygexpert på SVT Aktuellt nu kl 21. Ni som har möjlighet kolla SVTplay.

Kändes som han var inne på något externt som slagit ut många saker samtidigt. Transponder som slutat fungera slutar inte bara för motorn kraschar.

Wow, att det tog så lång tid för media och flygexperter att hitta till Flashback.

Som sagt, robot eller bomb, frågan är om det var avsiktligt eller misstag, Irans regim eller någon annan.

Räckvidden på en SA-15, kan den ha avfyrats från annat territorium än Irans?

Bara så att vi kan minska ner antalet potentiella aktörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in