Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 20:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta är väldigt intressant, och jag misstror inte för en sekund det du skriver.

Men kan du länka till någon trovärdig källa som säger att ADS-B har slutat helt tvärt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_dependent_surveillance_%E2%80%93_broadca st

Du kan ju titta på Flightradar24 och aktuellt flygplan så ser du att det inte finns flygdata från planets maxhöjd och ner till marknivå, varken höjd eller fart.

Något hände med flygplanet som gjorde att det slutade att sända data.
Citera
2020-01-08, 20:05
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Var och hur ser du att det ser ut som att piloterna styr planet för nödlandning?
- På vilken video?
- Kan du beskriva vad du observerar som gör att du drar den slutsatsen, och hur du resonerar?

Den mobilvideo som har cirkulerat i antal timmar. Där ser man kursändring såväl som altitudändring innan planet helt sonika miniexploderar och sedan kraschar.
Citera
2020-01-08, 20:06
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Är ingen pilot, men att sikta in sig på en fotbollsplan i mörker med en brinnande motor låter ganska otroligt. Dessutom i en Boeing.

sikta på ett ställe där det inte finns några hus kanske?
Citera
2020-01-08, 20:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du checkar in en väska, identifierar dig, får ett boardingcard.

NN checkar in tolv väskor, iidentifierar sig, får ett boardingcard.

Jag checkar inte in någon väska, identifierar mig, får ett boardingcard.

Jag visar mitt boardingcard och går igenom säkerhetskontrollen.

NN gör som jag.

Du sitter kvar i incheckningshallen.

Jag och NN dricker öl, handlar taxfree och när det är dags för ombordstigning visar jag och NN våra id samt boardingcard, vi prickas av i listan, och går gå ombord.

Du sitter kvar i avgångshallen.

Personal går igenom att alla som har ett incheckat bagage oavsett antal har gått ombord.

Din väska är lastad på flygplanet, men du har inte gått ombord, det är en säkerhetsrisk.

Hoppas att du förstår.

Jag har varit med om detta, dvs att en medpassagerare inte dök upp. Då tog man bort hans väskor från bagageutrymmet.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Kanske en explosion som fick signalen å försvinna.

Vadå för explosion? Har vi några tidigare fall att jämföra med där liknande hänt?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Titta på FR24 log

Jag vet inte hur man gör, när jag kollar så uppdateras data var 10:e sekund i steg.

När jag läser om ADS-B så står det dock att data skickas ut "every second". Kan man då ut denna data via FlightRadar24?
Citera
2020-01-08, 20:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Den mobilvideo som har cirkulerat i antal timmar. Där ser man kursändring såväl som altitudändring innan planet helt sonika miniexploderar och sedan kraschar.

Nej, man ser absolut inga detaljer som på något sätt skulle indikera att någon var i kontroll över hur planet föll. Hur kan du få det till det?
Citera
2020-01-08, 20:08
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Precis, det ser ut som att planet girar och flyger horisontellt ett tag för att sedan explodera.
Citera
2020-01-08, 20:09
Medlem
Vikingablod76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Någon fristående grupp muslimska galningar möjligen - men Iran själva skulle aldrig få för sig att utmana USA genom att skjuta ner en civil maskin. Vedergällningen blev ett blodbad. 737an hade heller inte så många usa-medborgare bland passagerarna.

Nej men som jag skrev så tog man kanske fel flight. Men jag kollade själv flighterna före och efter och det är bara turkiska och iranska bolag som flög samtidigt eller strax före och efter.

Nedskjutningen av MH17 i Ukraina var nog inte heller helt planerat och medvetet. Oavsett om det var Ukraina själv som gjorde det eller separatisterna.

Så några galningar som kommit över ”fel” vapen kanske?
Citera
2020-01-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Inte många rätt där av dig där som vanligt. Men jag ska hjälpa dig lite, tror du att besättningen hade kunnat få hjälp om dom ropar Mayday? Svaret är NEJ, så längde dom var vid medvetande så försökte nog dom ta hand om sitt flygplan.

Flygexperten Jan Ohlsson uttalade precis det i en nyhetssändning;
piloterna hade nog sin totala uppmärksamhet på att göra allt vad de
kunde för att försöka rädda situationen och ingen tid till att ta någon
kontakt med flygledartornet.

Jan Ohlsson sade också att piloternas konversation är viktig, men de
hade nog tyvärr inte hunnit säga så mycket.
Citera
Medlem
Efter att ha sett den film som visar planet störtar brinnandes mot marken 6 minuter efter start så skulle jag gissa på att flygplanet har blivit nedskjutet av misstag av iranskt luftvärn.

Enligt The Sun så säger sig någon expert kunna se skador från luftvärn på flygkroppen.

Kan mycket väl tänka mig hetsiga och inkompetenta iranska soldater skjuta ned ett passagerarplan av misstag.
Citera
Medlem
Citat:
Skulle det inte krävas en rejält kraftig robot som träffat värre än vad som verkar vara fallet för att piloterna skulle slås ut?

Videon jag sett tycker jag pekar på att piloterna hade kontroll över planet fram tills strax innan krasch.

Ett par kg sprängämne kommer att förinta hela cockpiten, och det finns luftvärnsrobotar med 50kg stridsspets...

Men kan ju också vara en mindre stridspets, men som slog ut bla kommunikationsutrustningen, därav radiotystnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in