Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 10:44
Medlem
fitz-humes avatar
Jag åkte själv med samma flygbolag (UIA) till Kiev i somras, kanske rent av samma plan och besättning.. Det var inte högsta komfort på planet, färden kändes lite ryckig och planet verkade "väl använt".

Tajmingen för olyckan är minst sagt dålig för Iran just nu och väldigt suspekt på flera sätt. Låt oss bara hoppas att det inte mörkas och förnekas på samma sätt som ryssarna gjorde efter nedskjutningen av MH17.
Citera
2020-01-08, 10:46
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Jag åkte själv med samma flygbolag (UIA) till Kiev i somras, kanske rent av samma plan och besättning.. Det var inte högsta komfort på planet, färden kändes lite ryckig och planet verkade "väl använt".

Tajmingen för olyckan är minst sagt dålig för Iran just nu och väldigt suspekt på flera sätt. Låt oss bara hoppas att det inte mörkas och förnekas på samma sätt som ryssarna gjorde efter nedskjutningen av MH17.

Vem som helst kan räkna ut att det förmodligen enbart är snåljåpar/fattiga som flyger med ett bolag som UIA.
Citera
2020-01-08, 10:47
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Du kan väl iaf respektera dem med att skriva rätt namn?

Du hann citera innan jag han rätta det. Observera också att listorna inte är i strikt bokstavsordning.
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det verkar som om roboten inte har träffat planet utan den har detonerat i luften och spridit splitter. Det är ju fullt med små hål i planet.

Ja. I princip alla större luftvärnsrobotar fungerar enligt den principen.

Handburna (”MANPADS”) brukar dock gå på direktträff med IR-målsäkare.

Ganska tydligt att den bör vara nedskjuten, dels bilder, dels hur händelseförloppet vart.

Märkligt att Ukraina hävdar motorfel samtidigt som man säger att inget nödmeddelande förekommit.
Dels att överhuvudtaget uttala sig om orsak så tidigt från Ukraina, dels att tro sig veta något om orsaken utan att ngt nödmeddelande förekommit och utredningen knappt hunnit starta. Mitt förtroende för det uttalandet är inte speciellt högt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

Olycksplanet var tre år gammalt, det får väl ändå anses som ganska nytt.
Citera
2020-01-08, 10:48
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Någon som vet varför flighten var ca 60 sen vid takeoff? Motorproblem som fixades med silvertejp?

Det tvivlar jag på. Att ett plan är försenat med 60 min hör väl mer till vanligheter än att det är ovanligt. De flyger inte med skrothögar där
Citera
2020-01-08, 10:49
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Men det var ett jävla tjat utan att läsa tråden först. Tre stycken L*ndberg ombord.

Fyra. Hela familjen på listan, fy fan för deras nerstigning - de hade iaf varandra när de gick in i skärselden.
Citera
2020-01-08, 10:49
Medlem
Konspiratorisk teori, men en möjlighet kan vara att amerikanarna har haft "spion"plan (f35, eller f18 Growler mfl) i luften som legat nära passagerarplanet, för att på så sätt dölja sin närvaro.
Iran kan ha plockat upp den på sin radar och avfyrat en sam, som låst på 737:an istället.
Långskott kanske men inte helt otänkbart.
Citera
2020-01-08, 10:50
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Mer vanligt är att det sprids en massa felaktigheter direkt efter en större händelse. Speciellt i bananländer som Iran.

Skulle säga att det gäller alla länder, den direkta informationen är oftast ytterst sparsam eftersom man inte har ett fullt grepp om situationen. Av det jag läst dock så stod det att det tyder på tekniskt fel, det är väl det som är det "enklaste" att utgå ifrån innan man har mer information.

För tex, ifall en laddning/projectil skulle ha inträffat/träffat planet så kan piloterna ändå uppfattat det som ett tekniskt fel (Om det nu skett en kommunikation med tornet.).
Citera
2020-01-08, 10:51
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Vem som helst kan räkna ut att det förmodligen enbart är snåljåpar/fattiga som flyger med ett bolag som UIA.

Eller så kanske familjen inte kände sig så trygga och tog första bästa plan hem för att slippa ett eventuellt krig. Tror nog rika också väljer planet som går tidigast före planet som ger dig nackmassage men går två dygn senare
Citera
2020-01-08, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Någon som vet varför flighten var ca 60 sen vid takeoff? Motorproblem som fixades med silvertejp?

8 av 11 flighter var försenade under morgonen/natten från den aktuella flygplatsen.
Citera
2020-01-08, 10:52
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Konspiratorisk teori, men en möjlighet kan vara att amerikanarna har haft "spion"plan (f35, eller f18 Growler mfl) i luften som legat nära passagerarplanet, för att på så sätt dölja sin närvaro.
Iran kan ha plockat upp den på sin radar och avfyrat en sam, som låst på 737:an istället.
Långskott kanske men inte helt otänkbart.

Det lutar väl mer åt något sådant om det inte är en olycka. Hade man misstänkt minsta lilla att amerikanerna plockat ned det skulle de inte talat om olycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in