Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Konstigt att Swedavia inte skriver om detta på sin facebook sida

Varför är det konstigt?
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Planet är ju i småbitar. Det har ju flygit metallskrot överallt. Om det är kulhål kommer det att synas, om det är en missil så hade det synds på radar osv osv. Men jag vet att konspirationsteorier flödar efter en dylik händelse, Det skall bevisas först.
Jo, jämför jag med bilder från MH17 så är de hålen mer jämnt utspridda, här är det enstaka hål här och där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
https://youtu.be/l2fWj_0lvH0

Här kan du se lite hur operatörerna jobbar, Irans luftförsvarscentral med kontroll över hela systemet, nog finns det utrymme för en kopp kaffe i den miljön.

Avskjutningsplattformar bemannas, dock är det stridsledningen som ger order om eldgivning i de här luftvärnssystemen.

Läs gärna texten under klippet, framgår klart och tydligt att man har förmåga att följa och identifiera mål.

Den moderna tekniken hjälper operatörer att behandla och värdera information med ljusets hastighet.

Din klichéartade syn på luftvärn hör till det förgångna, och din argumentation för ett misstag är löjeväckande, gjorde du lumpen på femtiotalet, ens gjort den?
Inte i Iran.
Om du själv gjort lumpen borde du veta hur saker och ting kan gå från lugnt till kaos på ett par sekunder, då sker ditt agerande på automatik och förhoppningsvis i det du lärt dig.
Byt ut den där lugna miljön i klippet mot en spänd miljö där alla sitter på nålar, tänk också att operatörerna suttit en stund på helspänn, det drar energi och man blir inte lika skärpt. Misstag händer alltid. Oavsett hur tränad du är.

Ordern kan mycket väl ha varit fri verkanseld mot misstänkta mål, eller du kanske vet exakt? Iom att planet inte släpptes iväg på utsatt tid så kom deras radareko som en överraskning?
Vi kan bara spekulera. Men du verkar vara expert på området. Då vet du vad som hänt alltså?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Det jag främst vänder mig emot är att den iranska regimen medvetet skulle skjutit ner planet. Det tycks inte du heller tro med tanke på hur du uttrycker dig här?

Att det var en olycka, d.v.s. att man sköt ner det av misstag vill jag inte utesluta men jag ser ändå en "klassisk" flygolycka som mer troligt trots allt. Som jag länkade sker det en stor flygolycka i Iran ungefär varannat år, om man tycker det är ofta eller inte är förstås relativt. Tillräckligt ofta för att jag inte ska kliva på konspirationsteori-tåget ännu.

Planet startade från Teheran. Att det finns flyg i omlopp runt stadens flygplats borde inte överraska landets armé kan jag tycka. Det var i luften i några minuter och sköts sedan enligt dig (och andra) ner av Irans militär. Jämfört med MH17 finns klara skillnader. Det var ett plan som passerade genom ukrainskt luftrum och sköts ner av mer eller mindre lekmannamässiga rebeller utan regelrätt uppsyn över luftrummet. Här pratar vi alltså om ett plan som direkt i samband med start ifrån landets största flygplats, vad gäller internationell trafik, skulle skjutits ner av nationens egna militär. Vi kan nog vara säkra på att missilansvariga har full tillgång till instrument som visar de plan som legalt befinner sig i luftrummet.

Att de inte lämnar ut svarta lådan direkt är knappast förvånande. I första hand anser de nog att detta är ett nationellt ärende då det inträffade i Teheran och 82 stycken av de avlidna var iranier. Skulle de aldrig lämna över lådan är det förstås extremt misstänksamt, men det hela är minst sagt väldigt färskt. All form av kontakt med USA, om så bara med ett amerikanskt företag (Boeing), ses nog som väldigt problematisk och prestigefull i dagsläget. Det troliga är att de vill analysera innehållet först och sedan lämna över dessa. Jag sympatiserar inte på något sätt med Iran så jag kan tycka att de borde lägga alla kort på bordet och dela med sig av informationen skyndsamt. Men det jag beskrev anser jag vara väntat i sammanhanget.

Sedan kan jag erkänna att jag inte har tillräckligt bra koll för att sitta och titta på bilder från vraket och tycka mig tyda var en raket penetrerat eller liknande. Känner man att man behärskar det så spekulera på. Jag inväntar tills jag ser experter uttala sig om att det finns en hel del som tyder på att Iran gjort bort sig rejält. Som det är nu så är det bara på diverse forum som detta tycks skrivas. Där det nämns i medierna är det mer rent spekulativt i förbifarten utan källhänvisningar.

Men visst, alla kan fela. Att de medvetet skjutit ner planet ser jag dock som mer eller mindre uteslutet. En missriktad raket? Njao, jag är tveksam som sagt.

Planet har troligtvis blivit nedskjutet av "misstag" av Irans militär.
Man har i förvirringen efter de egna anfallen mot USA i Irak, tolkat planet som ett amerikanskt motanfall.
Liknande situationer har inträffat flera gånger historiskt.
Citera
2020-01-08, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitoc11
Har piloternas namn publicerats?

"UIA flight director Ihor Sosnovsky ruled out a pilot error, saying the ill-fated flight was manned by a reinforced crew comprising Captain Volodymyr Yaponenko, Pilot Instructor Oleksiy Naumkin and First Officer Serhiy Khomenko."

För övrigt ska planet ha varit i topp skick, och så nytt som 2016.

‘One of our best planes’: Ukrainian Boeing 737 that crashed in Iran was ‘in excellent condition’ & manned by experienced crew
https://www.rt.com/news/477701-ukrainian-boeing-crash-/
Citera
2020-01-08, 13:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Finns även en teori om att att flygplanet har krockat med en drönare. Tydligen så hade Iran en hel drös uppe efter deras attack i väntan på en vedergällning.

Kan ligga sanning i det då drönare syns dåligt på radar.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad har du för belägg, det fetade?

Säger sig nog ganska så tydligt självt. Civil radar i civila flygplan är inte designade för att upptäcka mindre militära objekt.

Annars kan du få en länk.

https://www.quora.com/Could-a-UAV-be-detected-on-standard-aircraft-radar

"On the other hand, you said "aircraft" radar. If you meant radar on a civilian plane, probably not. It doesn't really look for that kind of thing, nor does it have the power to detect most UAVs in common usage."
Citera
2020-01-08, 13:55
Medlem
CNN skriver nu att piloterna inte rapporterade något problem innan, tyder bara ännu mer på att Iran sköt ner planet.
Citera
2020-01-08, 13:55
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Var har du läst att det bara var en svensk passagerare? Exempelvis Aftonbladet uppger sjutton. DN hänvisar till utrikesministern som säger fler än tio. I listor som cirkulerat finns det sjutton namn på personer boende i Sverige.

Flera ( 5-6 st) av dom namn som finns på listan som svenska är Afghanska.
Förmodligen Afghaner som fått svenskt medborgarskap och har familj i läger
på gränsen mellan Iran/afghanistan.
Citera
2020-01-08, 13:57
Medlem
Sumegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Det jag främst vänder mig emot är att den iranska regimen medvetet skulle skjutit ner planet. Det tycks inte du heller tro med tanke på hur du uttrycker dig här?

Att det var en olycka, d.v.s. att man sköt ner det av misstag vill jag inte utesluta men jag ser ändå en "klassisk" flygolycka som mer troligt trots allt. Som jag länkade sker det en stor flygolycka i Iran ungefär varannat år, om man tycker det är ofta eller inte är förstås relativt. Tillräckligt ofta för att jag inte ska kliva på konspirationsteori-tåget ännu.

Planet startade från Teheran. Att det finns flyg i omlopp runt stadens flygplats borde inte överraska landets armé kan jag tycka. Det var i luften i några minuter och sköts sedan enligt dig (och andra) ner av Irans militär. Jämfört med MH17 finns klara skillnader. Det var ett plan som passerade genom ukrainskt luftrum och sköts ner av mer eller mindre lekmannamässiga rebeller utan regelrätt uppsyn över luftrummet. Här pratar vi alltså om ett plan som direkt i samband med start ifrån landets största flygplats, vad gäller internationell trafik, skulle skjutits ner av nationens egna militär. Vi kan nog vara säkra på att missilansvariga har full tillgång till instrument som visar de plan som legalt befinner sig i luftrummet.

Att de inte lämnar ut svarta lådan direkt är knappast förvånande. I första hand anser de nog att detta är ett nationellt ärende då det inträffade i Teheran och 82 stycken av de avlidna var iranier. Skulle de aldrig lämna över lådan är det förstås extremt misstänksamt, men det hela är minst sagt väldigt färskt. All form av kontakt med USA, om så bara med ett amerikanskt företag (Boeing), ses nog som väldigt problematisk och prestigefull i dagsläget. Det troliga är att de vill analysera innehållet först och sedan lämna över dessa. Jag sympatiserar inte på något sätt med Iran så jag kan tycka att de borde lägga alla kort på bordet och dela med sig av informationen skyndsamt. Men det jag beskrev anser jag vara väntat i sammanhanget.

Sedan kan jag erkänna att jag inte har tillräckligt bra koll för att sitta och titta på bilder från vraket och tycka mig tyda var en raket penetrerat eller liknande. Känner man att man behärskar det så spekulera på. Jag inväntar tills jag ser experter uttala sig om att det finns en hel del som tyder på att Iran gjort bort sig rejält. Som det är nu så är det bara på diverse forum som detta tycks skrivas. Där det nämns i medierna är det mer rent spekulativt i förbifarten utan källhänvisningar.

Men visst, alla kan fela. Att de medvetet skjutit ner planet ser jag dock som mer eller mindre uteslutet. En missriktad raket? Njao, jag är tveksam som sagt.

Köper det mesta av ditt resonemang men gör andra värderingar och landar i annan uppfattning om sannolikheten. Ffa det där med lådan är ju inte så förvånande, mer ett svagt indicium.

Men jag uppfattar att du och andra skribenter antytt att hypotesen att de själva råkat skjuta ner flygplanet är en konspirationsteori. Vad är det som är konspiratoriskt med det? För mig betyder begreppet "konspirationsteori" en förklaring som är osannolik och har absurda inslag, ofta innefattande teman kring judekonspirationer, illuminati etc, dold makt som på intrikat och semi-absurt sätt påverkat händelseutveckling bakom kulisserna etc.

Att Israel i maskopi med Airbus och sunni-dissidenter i Iran skjutit ner flygplanet med ett hittills okänt laservapen från Haifa vore en konspirationsteori.
Citera
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitoc11
Har piloternas namn publicerats?
Lista med Ukrainska medborgare som dött, 2 st passagerare och resten crew

https://twitter.com/kisnaak_v02/status/1214817241654542336
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johansh
Varför är det konstigt?
Ja beklagar att 17 svenska medborgare dog i ukraina
Citera
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
En sorgens dag i Sverige. Återstår att se om det var en olycka eller planer blev nedskjutet av drönare.

Drönaren kom in från vänster då eller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in