Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Ja, jag har svårt att förstå hur det ens ha med saken att göra.
Men, det finns folk för allt.

Jag har dock svårt att tro att varken usa eller iran skulle skjuta ned den, då borde den inte ha den banan, tycker jag. men vem vet.

Ja, direkt medveten handling är långsökt. Som om USA/proxy skulle skjuta ner den så att inga vill flyga till Iran. Inte så troligt alls. När jag skrev inte olycka menade jag inte olycka pga flygplanet. Snarare missil eller liknande som kommit på avvägar, mänskliga faktorn, kanske någon i iranska flygvapnet som tabbat sig. Finns otaliga exempel på passagerarflygplan som skjutits ned av misstag i samband med krigsliknande tillstånd. Ukraina, Ryssland, etc etc har gjort det.

Det är tragiskt om passagerarna bokade om till tidigare flight för att komma ut ur Iran, då kanske ukrainska planet var det enda som hade lediga stolar. Hade jag varit i Iran hade jag nog avvaktat och inte flugit ut direkt... Men väldigt svårt att förutse.
Citera
2020-01-08, 12:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Boeing 737 har bara tre stolar i bredd, vilket gör att antingen satt de två och två i familjen eller så fick någon sitta "själv". Jag kan inte tänka mig in i hur det är att sitta på ett flygplan man vet kommer krascha och ha sina två barn brevid sig...

Nix. Snacka om dödsångest. Fy fan alltså. Bäst att inte flyga alls. Eller om man gör. Flyga ensam utan nära och kära bredvid sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 07dec41
Precis som jag misstänkte i några inlägg sedan (FB) Boeing 737 har kraschat i Iran - 180 pers ombord

Det visar bara att det var Iran som sköt ner planet.

Är man hatad av landet som bolaget verkar i och vill göra en egen utredning, nej.
Citera
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 07dec41
Precis som jag misstänkte i några inlägg sedan (FB) Boeing 737 har kraschat i Iran - 180 pers ombord

Det visar bara att det var Iran som sköt ner planet.
Skumt att dom inte ger lådan. Men varför skulle dom skjuta ner det ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MastodontElvisp
Iran vägrar ge svarta lådan till Boeing.
Hmm.. undra varför.

https://twitter.com/spectatorindex/status/1214853184830619648

Nu börjar det osa katt på allvar.
Citera
2020-01-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skauning
Det gör dem. Och troligtvis det flyget många svenskar skulle med på: avgår kl. 09:55 från Kiev mot Stockholm.

Stämmer bra. En av de billigaste och snabbaste rutterna mellan Teheran-Stockholm, onsdagar.

https://www.skyscanner.co.th/transport/flights/thra/stoc/200115/?adultsv2=1&childrenv2=&cabinclass=economy&rtn=0&p referdirects=false&outboundaltsenabled=false&inbou ndaltsenabled=false&airlines=!QR,!PC,!SU,!TK,!LX,! EK,!OS#/details/12461-2001150515--31728-1-9547-2001151125
Senast redigerad av CrAcKmAn 2020-01-08 kl. 12:12.
Citera
2020-01-08, 12:10
Medlem
Först stod planet och väntade en timme på att få startsignal. När det sedan kom upp i luften blev det nedskjutet ganska snabbt av Irans luftvärn.
Det är troligt att det rådde flygförbud när attacken mot den amerikanska basen pågick. Under attacken aktiverade man luftvärnet. Sedan när attacken var över så öppnade man luftrummet igen så att det Ukrainska planet kunde lämna. Men då måste man ha missat att avaktivera luftvärdet och olyckan var ett faktum.
Citera
2020-01-08, 12:13
Bannlyst
Har de lyft/landat som vanligt pa flygplatsen sedan handelsen? Folk uppe i luften lar ju vara livradda nu...
Citera
2020-01-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Först stod planet och väntade en timme på att få startsignal. När det sedan kom upp i luften blev det nedskjutet ganska snabbt av Irans luftvärn.
Det är troligt att det rådde flygförbud när attacken mot den amerikanska basen pågick. Under attacken aktiverade man luftvärnet. Sedan när attacken var över så öppnade man luftrummet igen så att det Ukrainska planet kunde lämna. Men då måste man ha missat att avaktivera luftvärdet och olyckan var ett faktum.
Det skulle innebära att systemet är helautomatiskt, tveksamt om Iran har den typen av system. Dock kan det mycket väl varit en oerfaren operatör som suttit på helspänn och mer eller mindre handlat i panik, ev inte uppfattat att luftrummet var öppet. En kommunikationsmiss kanske.
Citera
2020-01-08, 12:14
Medlem
Citat:

Jag tycker att planet borde ha fallit sönder, motorer fallit av, vingar borta osv. Jag har nu inte koll på exakt hur välbevarat planet var, men det verkar snarare vara någon form av sabotage.
Någon kille kanske har lämnat landet med en del penningar?
Citera
2020-01-08, 12:14
Medlem
Citat:

Väntade? Det är väl troligare med något fel i så fall?
Citera
2020-01-08, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nix. Snacka om dödsångest. Fy fan alltså. Bäst att inte flyga alls. Eller om man gör. Flyga ensam utan nära och kära bredvid sig.

Sinnessjuk dödsångest bara man tänker på hur alla dessa människor kände när planet brinner och är påväg rakt ner.
Hatar att flyga och att läsa sånt gör en inte tryggare..

Btw, om piloten märker flera minuter att det här inte kommer hålla, varför inte kasta ut folk med fallskärm i god tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in