Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 12:04
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Kan nog stämma då en i familjen Lindb*rg verkar ha utländskt, kanske iranskt, namn?

Emil Lindb*rg SWE *e
Erik Lindb*rg SWE *e
Mikael Lindb*rg SWE *e
Raheleh Lindb*rg SWE *e

Ren gissning, mamman var från iran?? Genom att flyga på detta vis fick man sitta tillsammans.... och även dö tillsammans

Boeing 737 har bara tre stolar i bredd, vilket gör att antingen satt de två och två i familjen eller så fick någon sitta "själv". Jag kan inte tänka mig in i hur det är att sitta på ett flygplan man vet kommer krascha och ha sina två barn brevid sig...
Citera
2020-01-08, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Det är väl själva definition av att "skjuta ner", att flygplanet till sist går i marken.

Spännande hål i motorn: http://avherald.com/img/uia_b738_ur-psr_tehran_200108_5a.jpg

De borde väl ha sprängt töcke så pass att den inte kan flyga och hålla någon slags kurs längre?
Citera
2020-01-08, 12:05
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skauning
Det gör dem. Och troligtvis det flyget många svenskar skulle med på: avgår kl. 09:55 från Kiev mot Stockholm.

Ok, tack för infon. Då hade jag fel.
Citera
2020-01-08, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MastodontElvisp
Iran vägrar ge svarta lådan till Boeing.
Hmm.. undra varför.

https://twitter.com/spectatorindex/status/1214853184830619648

Precis som jag misstänkte i några inlägg sedan (FB) Boeing 737 har kraschat i Iran - 180 pers ombord

Det visar bara att det var Iran som sköt ner planet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detsamma31
FLASHBACK!

Uppenbarligen har vi missat 7 personer som är svenska medborgare och som eventuellt även har iranskt medborgarskap.

Förbjudet med dubbla medborgarskap Iran/Sverige. Iran förbjuder detta. Mer troligt med endast iranskt medborgarskap och som har bott i Sverige i evinnerliga tider.
Citera

Moderatormeddelande

Postat av Elross 2020-01-08, 12:06
Medlem
OT raderat, håll er till ämnen som är olyckan/incidenten, personliga påhopp, allmänna diskussioner om invandring och tillhörighet finns det andra trådar för.
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 07dec41
Precis som jag misstänkte i några inlägg sedan (FB) Boeing 737 har kraschat i Iran - 180 pers ombord

Det visar bara att det var Iran som sköt ner planet.

Från Aftonbladet chatt

VICTOR STENQUIST

13 min

Iran kommer inte att lämna ut den svarta lådan från det kraschade flygplanet till tillverkaren Boeing, uppger*Ali Abedzadeh, ledare för Irans motsvarighet till Luftfartsverket enligt Reuters.*

Han vill inte uppge för vilka man kommer att dela informationen från flygplanet, skriver Reuters vidare.*
Citera
2020-01-08, 12:07
Medlem
Om det visar sig att det skjutits ner av Iran,
Då ligger de illa till, ett stort misstag i. s. f.
Inte en enda passagerare verkar vara från Usa.
Kommer då att få en stor del av världen mot sig.
Nu vet vi dock inte orsaken, så bara gissningar än så länge.

Lite delikat blir väl också själva haveriutredningen.
Ingen från Usa eller från Boeing lär vara med där.
Senast redigerad av bosseriks 2020-01-08 kl. 12:10.
Citera
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Iran gjorde en "Ryssland" och råkade skjuta ner ett passagerarplan likt ryssen gjorde i Ukraina.

Iran är på helspänn med aktiverat luftvärn från medeltiden och någon stackars knappvaktare på ett batteri råkade skjuta ner ett passagerarflygplan.

Iran kommer att göra ännu en "Ryssland" och förneka detta även inför bevis bortom allt rimligt tvivel, såsom ryssen hävdar att dom inte sköt ner ett passagerarplan i Ukraina.
Citera
Medlem
room6527s avatar
Ta videon och höj upp svartnivån så ser ni att det är full motorbrand på styrbords motor och att saker faller av i planflykt på väg ner. Sen slår den i något en bit över marken vilket kan vara de kraftledningar som man ser på dagsbilderna innan den kraschar.

Hade det varit ren motorbrand pga fågel, flame out, turbinhaveri eller annat tekniskt fel hade dom kunnat vända och planet hade skickat data hela vägen ner + att piloten hade hunnit säga mayday.
Då hade de också kunnat släcka branden i motorn med släcksystemet.

Det här pekar på en manpad/stingerträff där roboten gått in i sidan på motorn och fortsatt in i stjärtpartiet och slagit ut el/matning till kommunikationssystemet, eftersom allt dog på 8000ft.
Andra större system hade blåst planet i bitar på 8000ft- det här är handburna grejor i så fall.

En ev bomb hade blåst ner planet i bitar också, den här var intakt tills den slog i kraftledningen/mast eller vad det nu var på vägen ner.

Det här känns mer som en beräknad aktion för att förvärra läget mellan USA / Iran, än en klantig militär med en manpad som satt på vakt och klantat sig.

Känner ni igen splitterskada från en missil, här en bild som påvisar träff snett bakifrån i motorns bakre del: http://avherald.com/img/uia_b738_ur-psr_tehran_200108_5a.jpg
Senast redigerad av room6527 2020-01-08 kl. 12:14.
Citera
2020-01-08, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Näädå, jag själv har inte så bra koll på detta. Det enda jag vet är att alla ombord har stendött, tragiskt.

Håller med. Väldigt tragiskt.

Folk letar upp de döda och avgör om de är värd att sörja.. Sjuka människor.

Åsikter om det ena eller andra är en sak. Och empati en helt annan sak.
Citera
2020-01-08, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Det är väl själva definition av att "skjuta ner", att flygplanet till sist går i marken.

Spännande hål i motorn: http://avherald.com/img/uia_b738_ur-psr_tehran_200108_5a.jpg
Ju fler bilder jag ser desto mer kluven blir jag. Hålen kan mycket väl ha uppkommit från nedslaget, en luftvärnsrobot borde ha lämnat mycket tätare och flera hål utspridda över ett stort område av planet. Likaså bilden av flygkroppen, vars hål kan komma från motorn som sprider smådelar.
Men om någon härinne är expert får denne gärna uttala sig om detta. Men min lekmannakunskap säger mig att det borde varit fler hål om det varit en luftvärnspjäs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in