2020-01-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det du får tugga i dig är att M själva fattat läget och har som stående tema att de saknar trovärdighet och måste visa ödmjukhet för sitt historiska misslyckande.
Vad M har som tema får stå för dem. De fick 20% i senaste riksdagsvalet och blev andra största parti, om det är definitionen av att ”sakna trovärdighet” så utgår jag från att du klassar SD:s 17,5% som negativ trovärdighet. När Dousa et al pratar om trovärdighetsproblem menar de att lyftet till den komfortabla 25+-nivån inte vill infinna sig, inget annat. Tilltron bland invandringskritiska väljare som valt att stanna hos M (de har alltid haft största andelen sådana efter SD) lär rimligen inte ha minskat nu när M äntligen driver den politik de efterfrågat. Tilltron bland övriga kan man bara återuppbygga i regeringsställning.
Citat:
M har inget track record av ansvarsfull politik att falla tillbaka på, vilket S faktiskt har. Även om det förstås inte är tillräckligt, är det mer än M har att uppvisa. Löfven ärvde en härdsmälta av Reinfeldt. Och Kristersson var lojal moderat partigängare under Reinfeldt.
Under Reinfeldts fyra första år utfärdades 365.372 uppehållstillstånd. Under hans fyra sista och värsta år utfärdades ytterligare 451.769. Under Löfvens fyra första år utfärdades 533.759. Efter bluffen ”helomvändningen” har Löfven med stor marginal slagit Reinfeldts årshögsta varje år (2016, 2017, 2018). Han håller en 30% högre takt än Reinfeldt och kommer att ha passerat dennes 8-årstotal redan i början av 2021 med nära 2 år kvar. Därmed blir Löfven första partiledaren någonsin att spränga miljongränsen för uppehållstillstånd under sin tid som statsminister. Reinfeldt grejade ”bara” 817K.

Detta kallar du för ”ansvarsfull politik” och att Löfven ”förtvivlat försöker städa upp efter Reinfeldt”. Jesus Christ. Jag trodde att vänsterns mest hutlösa spinndoktorer såsom Anders Lindberg var oslagbara i grenen sila mygg och svälja kameler, men du spelar i en helt egen division ovanför deras. Löfven kan i princip släppa in samtliga av Annie Lööfs 30 miljoner invandrare och din kognitiva dissonans kommer att omsluta samtliga 30 miljoner i en gigantisk blind fläck, varpå du sekunden senare fortsätter mala på om Reinfeldts förbrytelser.
Citat:
Öppna era hjärtan, bygg en moské, baby, bygg gärna tre. Stående ovation 2019.
Med tanke på hur usla du påstår att M är tänker man att det skulle vara enkelt att formulera saklig kritik kopplad direkt till t ex deras partiprogram, men uppenbarligen hittar du inga öppna mål där.

Nån annan slutsats kan jag inte dra av ditt ändlösa ältande av en textfras ur en 10 år gammal raplåt av Mange Schmidt/Wille Crafoord som att den var M:s valmanifest. Den innehöll även rader som ”Det här är en låt / Låt den klinga sitt plong utan tvingande tvång” och ”Men det är kitteln i mitten som man hittar hitten med titeln”, ifall man tror den ska läsas Aspie-bokstavligt utan minsta spår av tongue-in-cheek.

Om det är på den skräpnivån du vill att argumenten ska ligga så håll till godo med Socialdemokraternas kampsång för en generös flyktingpolitik med text signerad Mattias Irving – dessvärre är den från valrörelsen 2018 och i motsats till den gamla M-låten fullständigt gravallvarlig:

Citat:
Det är Jimmies förtroendesiffror som lyft Ebbas och Ulfs, inte tvärtom. M och KD har fått sitt förtroendekapital från SD.
Ehh... EBT rusade upp i förtroendetoppen i november 2018 då hon knep 33% i Novus (delad 1:a med Löfven). UK låg strax efter med 32%. Åkesson låg på fjärde plats med 27%. Följaktligen skaffade EBT+UK förtroende på egen hand oberoende av JÅ. I november 2018 hade nämligen ingen av dem närmat sig SD. I EBT:s fall skedde det i mars 2019, i UK:s fall lät det vänta på sig till december.

I Novus senaste förtroendemätning hade EBT sjunkit från 35% till 31% och UK från 29% till 25%. Samtidigt ökade JÅ från 29% till 31%. Hur 35>31 och 29>25 är ett ”lyft” är högst oklart. Vidare skulle jag inte påstå att någon har förtroendekapital värt namnet. När ingen skrapar ihop ens 33,3% snackar vi paralympics.
Citat:
Och du kan ju ge exempel på en toxisk idé från mig som inte i själva verket är projicerande varmluft du släpper ur dig.
För all del, du kan få tre exempel från relativ närtid.

1) Du vill att SD ska plundra identitetsvänsterns playbook så till den fasansfulla grad att du på fullt allvar vill att de ska tala om ”svenska kroppar”. Jag har aldrig hört något mer åt helvete utrerat från det invandringskritiska lägret, och mitt löfte ligger fast: Om någon ledande person från SD uttalar orden ”svenska kroppar” lämnar jag inte bara SD bakom mig för gott, jag kommer att lägga en stor del av min vakna fritid att aktivt motarbeta dem.

2) Du tror det är ett superfräscht grepp att tala om ”svennehoran”, dvs temat för Åkessons valturné 2010. Dammigare idé går inte att hitta, eller har du kanske tänkt att det ska ingå i en komplett retro-kampanj där man återgår till loggan med facklan, klistrar ”ikväll våldtas din dotter” på lyktstolpar samt delar ut flygblad med texten ”Varning till svenska flickor! Undvik samlag med negrer som bär dödligt AIDS. Skända inte din ras”?

3) Det allra mest toxiska du sprider kring dig är din sjukliga besatthet av skuldbeläggande. Alla (SD, sjuklövern, SD-väljare, trådskribenter, kort sagt allt som rör sig) beslås ständigt med femtielva synonymer till ”underlåtelse”, ”liknöjdhet”, ”pliktförgätenhet”, ”svekfullhet”, ”trolöshet”... ur PR-hänseende kan jag inte komma på ett sämre sätt att förhålla sig till omvärlden. Manipulation by guilt tripping är typ kapitel 1 i psykopathandboken, ett tillgrepp som de flesta intuitivt reagerar på med avsmak även om de har nollkoll på psykologi. SD:s USP är att de till skillnad från alla andra riksdagspartier är fria från skuld (än så länge), men du har gjort det till ditt raison d’être att göra SD till ett skuldtyngt dussinparti genom att begrava dem under ett berg av skuld för varje ny ”pliktförgätelse” som du konstruerar var och varannan dag. Vänligen fuck off med den vidriga skiten.
Citat:
Precis. Att få trådläsarna att trotsa Enoch.Thulins stående dekret att aldrig lita på en moderat, blir en uppförsbacke för CrispKreem.
Du har nog fått nånting om bakfoten här. Ingen bryr sig om huruvida stammisar i nån Flashbacktråd litar på moderaterna eller ej, en mer lost cause går knappast att hitta.

Det trådläsarna har att ta ställning till är huruvida de ska lita på SD eller inte. Det är trots allt SD som tog initiativet till ett SD+M+KD-samarbete, och detta har M+KD sent omsider svarat positivt på. SD-väljarna tycks supernöjda med det upplägget att döma av opinionen där SD har slagit all time high fyra månader i rad. Litar man inte på SD ska man givetvis byta parti. Varför inte något av JÖK-partierna, jag har hört att de erbjuder jättebra invandringspolitik.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-01-06 kl. 22:41.
2020-01-06, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ett desto större problem är just de SD-väljare som kommer från S, eftersom den här Demoskopmätningen säger följande:
Av dem som lämnat S är 35 procent säkra på att de kommer att gå tillbaka och trots allt lägga sin röst på Stefan Löfven och hans parti.
Var tredje ”exsosse” är alltså säker på att det i slutändan blir S på valdagen. Där har du den mest problematiska gruppen av vapenskramlare i OU för närvarande. Grovt räknat har 4 procentenheter lämnat S sedan valet. Enligt Novus har 90K gått till V medan 110+20K har gått till SD+M. Det motsvarar 60% av dessa 4 PE (dvs 2,4 PE) som gått från S till blågula blocket men som är säkra på att de kommer att återvända till S. Resterande 1,6 PE är lika säkra på att de kommer att återvända till S från V/MP/C/L.

Nu tänker du fel om den här demoskopen tror jag. Totalt har 4 procentenheter lämnat S sedan valet. av dessa är ca 35% =1,3 PE säkra på att de kommer att gå tillbaka till S. Under förutsättning att dom som kommer gå tillbaka till S är jämt fördelade mellan V och Blågula så rör det sig om ca 0,7 PE för de blågula. Förvisso inte alls oväsentliga väljare på marginalen då de representerar 2-3 riksdagsmandat, men inte lika illa som 2,4 PE.
2020-01-06, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Nu tänker du fel om den här demoskopen tror jag. Totalt har 4 procentenheter lämnat S sedan valet. av dessa är ca 35% =1,3 PE säkra på att de kommer att gå tillbaka till S. Under förutsättning att dom som kommer gå tillbaka till S är jämt fördelade mellan V och Blågula så rör det sig om ca 0,7 PE för de blågula. Förvisso inte alls oväsentliga väljare på marginalen då de representerar 2-3 riksdagsmandat, men inte lika illa som 2,4 PE.
Det gjorde jag nog ja, och det var inte ens tidig morgon. Men fort gick det.
Tror jag lurade mig själv att blanda in proportionerna på störtfloden till (alt. underskattningen av) S i valspurten 2018. Genomsnittet i Ekot svensk väljaropinion var 24,8 för S dagen innan valet och resultatet blev 28,3. Slipper gärna repris på det.
2020-01-06, 23:53
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Dem är säkra nu ja, men efter samhällsutvecklingen eskalerat vidare tror jag inte de är lika säkra längre.

”Det började som en röst i opinionen/proteströst för att sedan bli en röst på partiet i ett val.”

Första steget är att klicka i SD i OU, därefter är det betydligt lättare för flera av dessa att ta steget. Om det blir som mycket pekar på, fortsatt kaos i Sverige, så tror jag inte de här 35% är lika många längre.

Botten ökar hela tiden för SD, vilket är betryggande. Nu när de fortsätter rusa mot 30% tror jag fler kan överväga partiet i ett val. Men för att vara säkra på att bli största parti nästa val säger jag nog att man måste åtminstone ha en ledning på 5% jämfört med näst största parti.

Jag tror även SD tjänar enormt på att nu ingå i ett ”block”, man är inte utanför politiken längre. En röst på SD kanske många ansåg var en bortkastad röst förut eller en röst på alliansen, men inte längre.
Jag tror att den viktigaste aspekten av alla kommer att bli (är redan?) då vanliga människor vid fikapausen på jobbet öppet vågar tillstå att det nu får lov att bli SD vid nästa val.

Den pågående "normaliseringen" är SD's starkaste trumfkort och sossarnas största problem.
2020-01-07, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Varför skulle den mycket starka ihållande trenden för SD sedan augusti plötsligt tvärstanna?
Höstens uppgång för SD är unik. Alltså omöjligt att förutse framtiden. Men jag tror att första OU 2020 kommer att visa runt 24-25 procent. En uppgång kan aldrig fortsätta i evighet. I synnerhet inte när inget uppseendeväckande skedde i slutet av december 2019. Plus att folk hade annat att tänka på under helgerna.

Men jag kan naturligtvis ha fel. Skulle inte bli ledsen om det fortsätter uppåt.
2020-01-07, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fast nu siktar de ju på samarbete, så en röst som SD tappar till M eller KD går inte förlorad på samma sätt som om den hade tillfallit S.

Ett desto större problem är just de SD-väljare som kommer från S, eftersom den här Demoskopmätningen säger följande:
Av dem som lämnat S är 35 procent säkra på att de kommer att gå tillbaka och trots allt lägga sin röst på Stefan Löfven och hans parti.
Var tredje ”exsosse” är alltså säker på att det i slutändan blir S på valdagen. Där har du den mest problematiska gruppen av vapenskramlare i OU för närvarande. Grovt räknat har 4 procentenheter lämnat S sedan valet. Enligt Novus har 90K gått till V medan 110+20K har gått till SD+M. Det motsvarar 60% av dessa 4 PE (dvs 2,4 PE) som gått från S till blågula blocket men som är säkra på att de kommer att återvända till S. Resterande 1,6 PE är lika säkra på att de kommer att återvända till S från V/MP/C/L. Så närhelst det kommer SCB/Novus och det gnälls över att S ligger för högt och SD för lågt bör man ha i åtanke att det kan ligga sanning i siffrorna.
Som jag skrivit tidigare så är man naiv om man tror att alla som svarar SD i OU idag, kommer att rösta på partiet i ett val. Vilket demoskop visar. Det finns dessutom som sagt en del som tyder på att det sent och snabbt i valet 2018 gick en väljarström från SD till S och M.

UK sade på stämman senast att M kommer att köra solo fram till nästa val. Och ska man tro på det innebär det att moderaterna inte kommer att gå till val med M, KD och SD som ett blågult regeringsalternativ. Kan rentav tolkas som att man fortfarande drömmer om Alliansen. Som sagt. Jag litar inte på moderater.

När det gäller avhoppade sossar så är det bevisligen en utmaning för SD att få de att verkligen rösta på partiet valdagen. Ingen lätt uppgift eftersom vissa redan idag erkänner att de kommer att rösta på S ändå. Precis som du skriver.
2020-01-07, 03:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Höstens uppgång för SD är unik. Alltså omöjligt att förutse framtiden. Men jag tror att första OU 2020 kommer att visa runt 24-25 procent. En uppgång kan aldrig fortsätta i evighet. I synnerhet inte när inget uppseendeväckande skedde i slutet av december 2019. Plus att folk hade annat att tänka på under helgerna.

Men jag kan naturligtvis ha fel. Skulle inte bli ledsen om det fortsätter uppåt.

Något uppseendeväckande händer varje dag i Sverige, resan mot undergången är pågående och allt fler inser det samt att regeringen inte tänker göra något för att stoppa detta.

Det blir ett dubbelt uppvaknade för folk, dels att landet går denna framtid till mötes men också att sossarna går sotdöden till mötes. Då blir det dubbel effekt, dels att folk inser att SD är de enda som kan göra något konkret och dels att sossarna inte kommer vara det stora statsbärande partiet längre. Ingen vill förknippas med förlorare så det kommer kännas jobbigt för allt fler att säga att de stödjer S så det i sig är ett skäl att byta parti.

Det skulle vara intressant att se opinionssiffrorna för respektive parti om man enbart räknar väljare med ett riktigt jobb och som inte är beroende av bidrag. När kommer S då ner på ensiffrigt stöd, är vi nästan där redan?
2020-01-07, 04:44
Medlem
Citat:

Det kanske inte skedde något spektakulärt just i slutet av december, men senaste Demoskop sträckte sig bara till 4 dec. Därefter har vi haft bland annat:

Kristerssons kafferep med Åkesson (legitimering)

SvT rapporterar för första gången någonsin att SD är största parti (normalisering)

Kritiken mot BRÅ

Cirkusen kring Arbetsförmedlingen

Nya rekordsiffror för Åkessons förtroende

Uppmärksamhet kring haveriet med samordningsnummer

Spektakulärt machetemord i Gislaved

Dagliga doser i Expressen och Aftonbladet om kriminaliteten (som alltfler kopplar till invandringen).
Senast redigerad av UrgleGru 2020-01-07 kl. 05:05.
2020-01-07, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Det kanske inte skedde något spektakulärt i slutet av december, men senaste Demoskop sträckte sig bara till 4 dec. Därefter har vi haft bland annat:

Kristerssons kafferep med Åkesson (legitimering)

SvT rapporterar för första gången någonsin att SD är största parti (normalisering)

Kritiken mot BRÅ

Cirkusen kring Arbetsförmedlingen

Nya rekordsiffror för Åkessons förtroende

Spektakulärt machetemord i Gislaved

Dagliga doser i Expressen och Aftonbladet om kriminaliteten (som alltfler kopplar till invandringen)
Förvisso. Men samtidigt måste man tänka på att SD i Demoskop redan ökat 8 PE sedan valet. I december fick SD 25,4 procent. Och att helgfirande får folk att tänka på annat än elände.

I vilket fall så blir det intressant när undersökningen väl dimper ner.
Senast redigerad av Mentapesola 2020-01-07 kl. 05:02.
2020-01-07, 05:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Förvisso. Men samtidigt måste man tänka på att SD i Demoskop redan ökat 8 PE sedan valet. I december fick SD 25,4 procent. Och att helgfirande får folk att tänka på annat än elände.

I vilket fall så blir det intressant när undersökningen dimper ner.

Folk skäms för att stå upp för sossarna idag. Mina föräldrar tillhör sossarnas absoluta kärnväljare men t.o.m. min mamma sa i Julhelgen att hon tror sossarna förlorar nästa val och att problemen med invandringen inte kommer lösas om inte SD får styra.
2020-01-07, 05:08
Medlem
Citat:

I vilket fall så blir det intressant när undersökningen väl dimper ner.

Enskilda mätningar kan så klart alltid slå lite olika, men allt sammantaget ser det rätt lovande ut att januari kan bli den första månaden någonsin där SD är största parti i alla mätningar, vilket för övrigt skulle vara perfekt timing till JÖK-kartellens första födelsedagsfirande.
Senast redigerad av UrgleGru 2020-01-07 kl. 05:13.
2020-01-07, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Folk skäms för att stå upp för sossarna idag. Mina föräldrar tillhör sossarnas absoluta kärnväljare men t.o.m. min mamma sa i Julhelgen att hon tror sossarna förlorar nästa val och att problemen med invandringen inte kommer lösas om inte SD får styra.
Är medveten om det. Även i Norrland pågår det ett lämmeltåg från S till SD i OU.

Min bedömning är att i dagsläget ligger sossarnas botten runt 20 procent. Så det finns utrymme för SD att i framtiden fortsätta att plocka från S. Där den fortsatta uppgången i så fall kommer att ske i etapper.

Samtidigt är det oerhört svårt att spå politik inrikes eftersom det hela tiden kommer nyheter som styr opinionen. Händelser som är omöjliga att förutse. Som att Löfven kan avgå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in