2020-01-06, 14:23
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
... det är kanske snarare du som gissar och har fördomar om utlänningar (eller kanske snarare förhoppningar eftersom som det svider så hårt i själen när någon "blatte" lyckas).

MFF tog inte en "random" utländsk kille från Rosengård och förvandlade honom till en stjärna... även om du tillsammans med många andra missunsamma medelmåttor vill få det till.
MFF elitsatsar och gallrar hårt från tidig ålder (från 10-års åldern) där de sparkar ut sina egna killar när det dyker upp någon som provspelar och visar sig vara en större talang. Endast fåtal av dessa får chansen vidare i A-laget.
När det kommer till Zlatan så var han det bästa alternativ MFF hade... därav erbjöd de honom att spela för dem. Hade de haft ett bättre alternativ hade de tagit det istället... så enkelt är det.

Dessutom så gjorde MFF en riktig fuling när Zlatan skulle till Ajax... man förhandlade ner hans lön för att få upp transfersumman till klubben... man gjorde detta eftersom "blatten" kunde endast spela fotboll och hade ingen koll på kontrakt... glöm inte det.
Det ena motsäger väl inte det andra? Zlatan var 13 år när han kom till Mff. Tränarna i den åldern tjänar inga stora summor på att vara tränare i Mff. Framförallt inte 1994. Alla barn och ungdomstränare gallrar på sitt sätt. Även om Mff står högst upp på gödselstacken och sprätter så var det en gallring i såväl bk flagg som i Balkan. De valde Zlatan framför någon annan och hade säkert både 1a,2a och kanske 3e lag där tjockisen som spelade i förstalaget som åttaåring nu slutade för att han bara satt på bänken som 12 åring i andralaget.
Citera
2020-01-06, 14:27
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Ungefär så har jag också förstått det. Och tror inte Zlatan själv aktivt gått in med pengar utan det varit någon del i en överenskommelse, eller ett sätt för AEG att få lite gratis reklam. Så långt skulle nog Zlatan kommit undan med att vara delägare i Bajen. Det jag tror var det som fick åsikterna att vända var när han gick ut och sa att han skulle göra Bajen till Skandinaviens bästa klubb.

Jag kan hålla med om att det tog skruv efter det uttalandet.. men min bestämda uppfattning är att man bara ville att Zlatan skulle göra bort sig för att få ett alibi att öppet kunna spotta på honom.

Hur många av oss har inte ibland kunna formulera oss lite bättre när vi fått en fråga där kanske svaret inte var 100% genomtänkt... förmodligen flesta av oss.

Jag är ett MFF fan och jag är stolt att Zlatan spelade för MFF under några år.
Citera
2020-01-06, 14:29
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Ivar Arpi sa på twitter att man nu borde slå in vraket i presentpapper med Milans färger, och skicka ner till Italien. På pricken, skulle jag vilja säga.
1. Inter skulle nog inte bli så glada.
2. Milan har legender utan staty, exempelvis Maldini.

Smält ner statyn eller ställ den i en städskrubb. Den borde aldrig tillverkats.
Citera
2020-01-06, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
... det är kanske snarare du som gissar och har fördomar om utlänningar (eller kanske snarare förhoppningar eftersom som det svider så hårt i själen när någon "blatte" lyckas).

MFF tog inte en "random" utländsk kille från Rosengård och förvandlade honom till en stjärna... även om du tillsammans med många andra missunsamma medelmåttor vill få det till.
MFF elitsatsar och gallrar hårt från tidig ålder (från 10-års åldern) där de sparkar ut sina egna killar när det dyker upp någon som provspelar och visar sig vara en större talang. Endast fåtal av dessa får chansen vidare i A-laget.
När det kommer till Zlatan så var han det bästa alternativ MFF hade... därav erbjöd de honom att spela för dem. Hade de haft ett bättre alternativ hade de tagit det istället... så enkelt är det.

Dessutom så gjorde MFF en riktig fuling när Zlatan skulle till Ajax... man förhandlade ner hans lön för att få upp transfersumman till klubben... man gjorde detta eftersom "blatten" kunde endast spela fotboll och hade ingen koll på kontrakt... glöm inte det.

Du har helt rätt i att MFF inte tog en random kille från Rosengård. Och givetvis hade han inte fått spela kvar i MFF om han inte haft någon talang eller platsat i klubben. Men Zlatan var långt ifrån "den bästa chansen MFF hade". Inte ens när han gjorde sin debut i MFF:s A-lag var han det. Does Tony Flygare ring a bell?
Johnny Gyllensjö, Ola Gällstad m.fl gjorde ett jävla jobb med Zlatan för att få honom att satsa på fotboll. Zlatan har jävligt mycket att tacka MFF för. Jag hävdar att Zlatan inte hade spelat fotboll på hög nivå utan MFF.
Likaså har MFF mycket att tacka Zlatan för. Det behöver inte vara ett motsatsförhållande.

Och ja, Hasse Borg verkar inte ha gjort den bästa löneförhandlingen i Zlatans karriär. Men det är en helt annan grej
Citera
2020-01-06, 14:32
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MujaffaMalmoe
Jag stör mig inte på Zlatan. Jag är snarare Zlatanist. Jag väntar med spänning på Zlatans comeback i Milan mot Sampdoria kl 15.00. Och jag håller med dig att han är en av Sveriges största fotbollsspelare genom tiderna. Han är definitivt den mest spektakuläre och mest omtalade svenska fotbollsspelaren (som jag har upplevt).

Jag har endast påpekat att det fanns ett stort motstånd till statyns placering redan innan invigningen. Givet det motståndet tycker jag att det var det korkat av Malmö stad att placera statyn på stadiontorget från första början. Konsekvenserna av den ignoransen ser vi i Malmö nu. Istället skyller politikerna på lättkränkta konsthuliganer.

Din fråga borde nog ha varit något i stil med:
"Säg nu sanningen... vad är det EGENTLIGEN som stör dig med Malmös kommunala ledning?"

Jag uppskattar din goda ton.. tack för det.

Jag är för demokratiska beslut.. men jag vägrar att ge efter för en klick högljudda eller vandaler.

Självklart, man kanske hade kunnat utvärdera vart statyn skulle kunna vara om nu motståndet var så stort... men jag upplevde aldrig att motståndet var stort för Zlatan statyn.. motstånd kom först efter att Zlatan gick ut med att han är delägare i Hammarby.

Låt oss se hur cirkusen utspelar sig.. jag ville ge en mer balanserad bild för det finns många "hatare" nu som talar i alla MFF fans namn.
Citera
2020-01-06, 14:34
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Ta bort den förevigt, annars kan dsk konstnären vakta den själv

hur är det konstnärens ansvar att vakta statyn menar du ? det får väl kommunen fixa eller ställa den inne på ett museum eller arenan där man kan bevaka den bättre. Jag hoppas dom inte fixar till statyn o bara ställer tillbaka den på samma plats då lär den ju bli vandaliserad lika fort igen..

jag håller dock med om att en staty på levande person är löjligt..
Citera
2020-01-06, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Så låt folk rösta på det parti som föreslår att Zlatanstatyn ska plockas bort, alternativt besudlas och sedan plockas bort. Om det nu är den demokratiska viljan så bör det lösa sig på demokratisk väg, inte genom någon form av godtycklig folkmobbsstyre.

Man kan inte ha ett parti för allt. Det är snarare ett demokratiskt problem att vi styrs för mycket av partier vilket gör att sakfrågor slentrianmässigt kan gömmas undan. Ingen kommer rösta på ett parti som positionerar sig rörande Zlatanstatyn eftersom det är viktigare att ha poliser på stan, sjukvård som fungerar, mat i magen och att få behålla åtminstone lite av sina intjänade pengar. Det innebär inte i sig att frågan är oviktig och i en riktig demokrati (tänk litet lokalsamhälle med stark folklig förankring och delaktighet) så hade man diskuterat frågan och om folk är arga tagit ner statyn.

I Malmö kan man i praktiken bara strunta i vad folk tycker och då kommer ilskan till uttryck på det här sättet istället. Man får alltid betala på ett eller annat sätt.
Citera
2020-01-06, 14:37
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OllarSenoritas
"Satsa" (genom att skubba i Zs fall) och misslyckas och du kan bli kriminell.

Men jag håller med. Ska han tvunget ha en staty någonstans så smäll upp den på Rosengård där det faktiskt, jag förmodar(?), finns folk som gillar honom.

Faktiskt också ett bra förslag. Passar in brevid de romerska statyerna med avbrutna näsor.

Ja det är bättre att försöka och misslyckas än att inte ha försökt alls, i värsta fall blir man som hans lagkamrater som gnäller i omklädningsrummet att han inte passar bollen och vill framstå som stjärnan, ja du fattar.
Citera
2020-01-06, 14:37
Medlem
SoCos avatar
Fan vad jag hatar er, när svenskt kulturarv förstörs så hör man inte ett jävla pip från någon här inne, men när en jävla staty av bögzlatan som är bra på att jaga boll då bryr ner er, ha lite jävla respekt för era fäder och bry er lika mycket när vårat faktiska kulturarv förstörs istället.
Citera
2020-01-06, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Ja det är bättre att försöka och misslyckas än att inte ha försökt alls, i värsta fall blir man som hans lagkamrater som gnäller i omklädningsrummet att han inte passar bollen och vill framstå som stjärnan, ja du fattar.

Nej. I värsta fall så misslyckas man i skolan (vilket man förmodligen hade gjort ändå i form av babbean...fast inte lika hårt) och blir oanställningsbar för att sedan bli gängkriminell och skjuta på stan. Du fattar...

Fotboll är en hobby som KAN bli ett karriärsval. Att hoppa av gymnasiet/skubba från grundskolan osv för att satsa på den är dock totalt efterblivet.
Citera
2020-01-06, 14:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Fan vad jag hatar er, när svenskt kulturarv förstörs så hör man inte ett jävla pip från någon här inne, men när en jävla staty av bögzlatan som är bra på att jaga boll då bryr ner er, ha lite jävla respekt för era fäder och bry er lika mycket när vårat faktiska kulturarv förstörs istället.

Vadå? Inte många verkar bry sig? Sedan helt sant. Det här med att Zlatanstatyn förstörs är ju mer som ett kul grej. När saker från svenskt kulturarv förstörs då är det på allvar.
Citera
2020-01-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Vilka kulturarv syftar du på som enl din mening förstörs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in