2020-01-06, 13:09
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Bakgrunden till allt...

Zlatan går in som 50% delägare i AEG-sweden. AEG globalt är en enorm koncern inom sport och äger arenor, lag, rättigheter etc etc.

AEG-sweden är dock inget märkvärdigt dotterbolag, de äger 49% av aktierna i Hammarby...thats it (Stadgarna säger att Hammarby måste äga minst 51% av aktierna). Det har inte direkt varit en solskenshistoria att vara aktieägare i bajen då de inte har någon utdelning och inte driver bolaget som en vanlig affärsrörelse, de har som mål att gå runt ekonomiskt...inte att tjäna pengar. Aktiernas värde är akademiskt alltså.

Zlatan äger nu (lätt avrundat) alltså 25% av hammarby, men då kommer frågan "hur mycket betalade han för aktierna ?". Jag tror (obs gissning) att han bara gått in med sitt namn och inte betalt en spänn.

Det AEG-Sweden hoppas på är helt enkelt att deras kvarvarande aktier nu ska få ett marknadsvärde i och med Zlatans intåg. De vill bli av med en urusel investering helt enkelt.

Det Zlatan missbedömde var att fansen inte gör skillnad på en affärsuppgörelse och en sportslig uppgörelse. Fansen är besvikna som fan, och det får statyn lida för !

Inte svårare än så !

Inte han kommer Juventus, Inter, Milan, mm och sågar av statyn. Har spelat där mer än i Malmö, de Malmö inte förstår är att Zlatan skiter fullständigt i MFF då de var bara en klubb längs vägen
Citera
2020-01-06, 13:09
Medlem
Ni MFFare. Berätta vad supportrarna gjorde då MFF tog tillbaka Miiko. Berätta om hans vandaliserade bostad och MFFs vandaliserade klubblokal. Eller va? Var det inget sånt? Hyckleriet är tydligt

https://nyheter24.se/sport/fotboll/allsvenskan/738659-har-bryter-albornoz-tystnaden
Senast redigerad av NoF8 2020-01-06 kl. 13:11.
Citera
2020-01-06, 13:11
Medlem
Proras avatar
Jag är inte speciellt fotbollsintresserad, men under de ungefär två decennier som han varit känd för en bredare allmänhet har han förutom att vara en bra fotbollsspelare gjort sig känd som en som alltid satt sig själv framför laget, ett typiskt blattebeteende som han trott gynnat honom i stunden, men som i långa loppet varit förödande. Avsaknaden av stora titlar är ingen slump.

Sedan är han lättkränkt och långsint, så även om han inte gjort några officiella uttalandet om hur statyn gång på gång har vandaliserats för att till slut sågas ner, är det här garanterat något som han sent kommer att kunna skaka av sig, om än någonsin.
Citera
2020-01-06, 13:11
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OllarSenoritas
Tja du...de var väl redan etablerade spelare(?). Jag är inte MFF-supporter, tvärtom, så jag har inte koll på vilka som spelade där då. Du frågade dock hur MFF såg på honom, om han var en belastning, och inte hur det gick för hans medspelare som fick stå ut med honom.

Jag skiter i hela Zlatan jag försöker bara komma underfund med detta gnäll som att han vore skyldig MFF något, hans karriär och bankkonto talar sitt tydliga språk så han skiter nog blanka fan i hela statyn.
Citera
2020-01-06, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Jag skiter i hela Zlatan jag försöker bara komma underfund med detta gnäll som att han vore skyldig MFF något, hans karriär och bankkonto talar sitt tydliga språk så han skiter nog blanka fan i hela statyn.

Så det funkar i fotbollen. Det ska respekteras gamla klubbar osv. Jag skiter också i det. Zlatan har alltid varit för dum för att bry sig om badwill. Det har kostat både pengar och pokaler. Nu kostar det statyer.

Kan lägga till att jag tycker statyn ska bort men då BARA pga den onödiga extra kostnaden för en redan ekonomiskt ansatt skitkommun.
Senast redigerad av OllarSenoritas 2020-01-06 kl. 13:21.
Citera
2020-01-06, 13:19
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Folket har inte talerätt i denna fråga. Det är MFF fansen som har det. Och spelarna. Och jag citerar Markus Rosenberg: "Tyvärr gick Zlatan över gränsen". Och både fans och spelare vill ha bort statyn. Detta kan så klart spelarna inte säga öppet. Men klart som fan att de inte tycker det är okej att Zlatan tänker satsa på en av MFF:s största motståndare. Man är ju naiv om man tror det.

Jag är ett stort MFF fan... men anser att det beteende från dessa pajasar som vandaliserar och sågar ner statyn är patetiskt. De borde skämmas istället!

Zlatan är en av de största Svenska fotbollsspelare genom tiderna (kanske tom den största)... vem annan svensk tycker ni representerar Sverige på den nivån internationellt?

Vi borde vara stolta och glada att Zlatan burit MFF tröjan en gång i tiden istället för att ta varje tillfälle i akt att spotta på honom bara för att han inte passar in in den så förbannat tråkiga svenska PK mallen.
Citera
2020-01-06, 13:26
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MujaffaMalmoe
Jodå. Det var väldigt många som uttryckte sitt missnöje över statyns placering på MFF-mark redan innan den invigdes. Finns mängder med diskussioneer kring detta på intenetforum och en hel del insändare i de lokala blaskorna, men om du inte läser dem så är det förståeligt att du har missat detta.
Att Malmös politiker satt med skygglappar på och ignorerade detta är däremot pinsamt. Det är framförallt de som borde få skit.
Att det finns lättkränkta människor i samhället kan väl inte ens för politiker vara en överraskning 2019?

Du är väl ett tydligt exempel på en lättkränkt människa..
Du tar för givet att alla delar din åsikt att Zlatan statyn inte borde placerats där. Vi är måååånga som anser att den absolut hör hemma vid MFF stadion.

Säg nu sanningen... vad är det EGENTLIGEN som stör dig med Zlatan?
Citera
2020-01-06, 13:28
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OllarSenoritas
Så det funkar i fotbollen. Det ska respekteras gamla klubbar osv. Jag skiter också i det. Zlatan har alltid varit för dum för att bry sig om badwill. Det har kostat både pengar och pokaler. Nu kostar det statyer.

Kan lägga till att jag tycker statyn ska bort men då BARA pga den onödiga extra kostnaden för en redan ekonomiskt ansatt skitkommun.

Folk känner sig svikna och det kan jag förstå om man är hängiven supporter.

Ja men då är vi överens, hoppas statyn blir nedsmält eller uppställd i Rosengård vilket jag tycker är en bra morot för unga fotbollsintresserade grabbar/tjejer. (Satsa och du kan bli miljadär)
Citera
2020-01-06, 13:32
Avstängd
HarryScheinens avatar
Ivar Arpi sa på twitter att man nu borde slå in vraket i presentpapper med Milans färger, och skicka ner till Italien. På pricken, skulle jag vilja säga.
Citera
2020-01-06, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Folk känner sig svikna och det kan jag förstå om man är hängiven supporter.

Ja men då är vi överens, hoppas statyn blir nedsmält eller uppställd i Rosengård vilket jag tycker är en bra morot för unga fotbollsintresserade grabbar/tjejer. (Satsa och du kan bli miljadär)

"Satsa" (genom att skubba i Zs fall) och misslyckas och du kan bli kriminell.

Men jag håller med. Ska han tvunget ha en staty någonstans så smäll upp den på Rosengård där det faktiskt, jag förmodar(?), finns folk som gillar honom.

Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Ivar Arpi sa på twitter att man nu borde slå in vraket i presentpapper med Milans färger, och skicka ner till Italien. På pricken, skulle jag vilja säga.

Faktiskt också ett bra förslag. Passar in brevid de romerska statyerna med avbrutna näsor.
Citera
2020-01-06, 13:36
Medlem
Anledningen till att näsan blev avsågad beror väl på att nån tyckte det skulle likna en riktig svensk
Citera
2020-01-06, 13:36
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Bakgrunden till allt...

Zlatan går in som 50% delägare i AEG-sweden. AEG globalt är en enorm koncern inom sport och äger arenor, lag, rättigheter etc etc.

AEG-sweden är dock inget märkvärdigt dotterbolag, de äger 49% av aktierna i Hammarby...thats it (Stadgarna säger att Hammarby måste äga minst 51% av aktierna). Det har inte direkt varit en solskenshistoria att vara aktieägare i bajen då de inte har någon utdelning och inte driver bolaget som en vanlig affärsrörelse, de har som mål att gå runt ekonomiskt...inte att tjäna pengar. Aktiernas värde är akademiskt alltså.

Zlatan äger nu (lätt avrundat) alltså 25% av hammarby, men då kommer frågan "hur mycket betalade han för aktierna ?". Jag tror (obs gissning) att han bara gått in med sitt namn och inte betalt en spänn.

Det AEG-Sweden hoppas på är helt enkelt att deras kvarvarande aktier nu ska få ett marknadsvärde i och med Zlatans intåg. De vill bli av med en urusel investering helt enkelt.

Det Zlatan missbedömde var att fansen inte gör skillnad på en affärsuppgörelse och en sportslig uppgörelse. Fansen är besvikna som fan, och det får statyn lida för !

Inte svårare än så !

Mycket bra analys!

Jag vill bara tillägga... eftersom AEG också är ägare i Galaxy så har vi inte alla detaljerna huruvida Zlatan verkligen köpte sig in i AEG eller fick dessa tilldelade som bonus eller annat i sitt kontrakt.

... men du ska inte förvänta dig att en genomsnittlig supporter förstår detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in