2019-12-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Avgifter OCH courtage? Jag betalar 0.09% i courtage min 99 kr. Ska det äta upp min vinster kräver det att jag gör sjukt många små och meningslösa transaktioner.

Du betalar alltså minst 99kr varje gång du handlar. Är du Daytrader med några hundra K så är drt väl lugnt, men prova som Svenne med 50K att köpa/sälja dagligen och plussa efter courtage och skatt.
Då ska varje aktie/fond upp ganska mkt över en kort period om det ska bli lönsamt.

Annars pratar vi ju om långsiktiga investeringar i marknaden, dvs inte daytrading.
Citera
2020-01-05, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591
Kommer man undan med Bitcoins CME Futures? https://www.tradingview.com/chart/Ymf2RycC/
Och hur stor skatteskillnad är det mellan cryptos och aktier i vinstskatt?
mvh

Du betalar samma kapitalvinstskatt, oavsett om det gäller futures eller ej.
https://www.aktiekunskap.nu/valutaha...a-fungerar-det
https://skatteverket.se/privat/skatt...6bae11b60.html
Senast redigerad av Deballerur 2020-01-05 kl. 19:39.
Citera
2020-01-05, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrytoStocker
Har funderat över en grej, hur svårt kan det egentligen vara att försörja sig som day trader? kan det var något som kan va värt att satsa på i framtiden? då jag går sista året på gymnasiet och är lite osäker på vad mitt framtida yrke ska vara, så vad säger ni?
Jag skulle säga Nej, det går inte att försörja sig med daytraiding.

Vissa år, som 2019 går börsen jättebra. Slutade väl upp närmare 30% och då är det lätt att vara daytrader. Andra år när börsen backar kraftigt är det inte lika lätt. Man brukar säga att börsen under lång tid (40 år) går upp 6-8 procent per år. Vi kan räkna på 7,5 % för att vara väldigt snälla.

De flesta köper idag aktier inom ISK-skalet. Man kommer då att betala ungefär 1,5% i skatt på hela beloppet. Alternativet är att betala 30% i skatt på vinsten.

För att du ska kunna räkna med att tjäna mer än 7,5 % så behöver du vara bättre än genomsnittet. När man frågar bilförare så svarar de flesta att de kör bättre än genomsnittet. Samma gäller nog inom aktiemarknaden. Man det är få förunnat att långsiktigt vara bättre än genomsnittet.

Du kommer därför troligen att få 7,5% i uppgång varje år och betala 1,5% i skatt. Det ger en nettovinst på 6%. Vet inte vad du har tänkt att plocka ut i lön men som räkneexempel så säger vi 20 000 kr per månad. Det är nettopengar så det är en helt ok lön. Det ger 240 000 kr/år.

Du behöver ett kapital på 4 miljoner att placera för att kunna plocka ut tillräckligt lön. Antingen ett sparkapital eller också låna. Problemet är då att du dessutom behöver betala ränta på de lånade pengarna. 240 000 / 0,06 = 4 000 000

Dessutom så kan det vara bra med några extra miljoner att satsa eftersom det kan börja med ett dåligt år när inte börsen presterar sina 7,5% som jag räknat med.

Att man ska vara duktigare än genomsnittet tror jag är svårt. Idag tävlar man mot datorer som är blixtsnabba på att göra beräkningar och har mycket avancerade algoritmer. Chansen att man ska vinna mot dem är tyvärr inte 50/50.

Jag har i exemplet inte tagit någon hänsyn till inflationen. Förr eller senare så kommer du att tycka att 20 000 är för lite lön. Du kommer då att behöva ett lite större kapital att placera.
Citera
2020-01-05, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Du betalar samma kapitalvinstskatt, oavsett om det gäller futures eller ej.
https://www.aktiekunskap.nu/valutaha...a-fungerar-det
https://skatteverket.se/privat/skatt...6bae11b60.html

Danke schön!
Kan man inte skatta summa sumarum vid bokslutet på valuta? det kan ju vara tusentals köp, stop's och sells på ett år.
Citera
2020-01-05, 22:14
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Du betalar alltså minst 99kr varje gång du handlar. Är du Daytrader med några hundra K så är drt väl lugnt, men prova som Svenne med 50K att köpa/sälja dagligen och plussa efter courtage och skatt.
Då ska varje aktie/fond upp ganska mkt över en kort period om det ska bli lönsamt.

Annars pratar vi ju om långsiktiga investeringar i marknaden, dvs inte daytrading.

Är man en svenne med 50k sparat ska man hålla sig långt från daytrading.
Citera
2020-01-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

De flesta köper idag aktier inom ISK-skalet. Man kommer då att betala ungefär 1,5% i skatt på hela beloppet. Alternativet är att betala 30% i skatt på vinsten.

Nej 1.5% är schablonräntan som skatten baseras på och det är på dessa 1.5%, som 30% skatt dras. ISK/KF skatten 19/20 är 0.375%. 0.375% på hela beloppet alltså.
Citera
2020-01-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591
Danke schön!
Kan man inte skatta summa sumarum vid bokslutet på valuta? det kan ju vara tusentals köp, stop's och sells på ett år.

Som jag förstår det så kan man det - att summera alla vinster/förluster under året och sedan beskatta totalbeloppet.
Skatteverket är dock lite otydliga när det gäller kryptovalutor..
Senast redigerad av Deballerur 2020-01-05 kl. 23:00.
Citera
2020-01-06, 02:06
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Jag skulle säga Nej, det går inte att försörja sig med daytraiding.

Vissa år, som 2019 går börsen jättebra. Slutade väl upp närmare 30% och då är det lätt att vara daytrader. Andra år när börsen backar kraftigt är det inte lika lätt. Man brukar säga att börsen under lång tid (40 år) går upp 6-8 procent per år. Vi kan räkna på 7,5 % för att vara väldigt snälla.

För att du ska kunna räkna med att tjäna mer än 7,5 % så behöver du vara bättre än genomsnittet. När man frågar bilförare så svarar de flesta att de kör bättre än genomsnittet. Samma gäller nog inom aktiemarknaden. Man det är få förunnat att långsiktigt vara bättre än genomsnittet.

Du kommer därför troligen att få 7,5% i uppgång varje år och betala 1,5% i skatt. Det ger en nettovinst på 6%. Vet inte vad du har tänkt att plocka ut i lön men som räkneexempel så säger vi 20 000 kr per månad. Det är nettopengar så det är en helt ok lön. Det ger 240 000 kr/år.

Du behöver ett kapital på 4 miljoner att placera för att kunna plocka ut tillräckligt lön. Antingen ett sparkapital eller också låna. Problemet är då att du dessutom behöver betala ränta på de lånade pengarna. 240 000 / 0,06 = 4 000 000

Dessutom så kan det vara bra med några extra miljoner att satsa eftersom det kan börja med ett dåligt år när inte börsen presterar sina 7,5% som jag räknat med.

Att man ska vara duktigare än genomsnittet tror jag är svårt. Idag tävlar man mot datorer som är blixtsnabba på att göra beräkningar och har mycket avancerade algoritmer. Chansen att man ska vinna mot dem är tyvärr inte 50/50.

Jag har i exemplet inte tagit någon hänsyn till inflationen. Förr eller senare så kommer du att tycka att 20 000 är för lite lön. Du kommer då att behöva ett lite större kapital att placera.

Skatten är som redan påpekats 0.375% av hela kapitalet.

Vill även påpeka att 6-8% som ofta räknas med som genomsnittlig avkastning redan är inflationsjusterat, så sista stycket är orelevant.

Annars håller jag med dig, day trading är mest ett alternativ till spel och dobbel, vilket iofs många verkar uppskatta nu för tiden.

Dom räknar ofta med att slå genomsnittet ganska rejält, 1%/dag har jag hört ofta och att ränta på ränta effekten gör dom rikast i världen efter 4år bryr dom sig inte om för dom ska visst leva upp hela vinsten varje månad. Fast att det hade varit mycket billigare att leva på det värsta ocker sms-lånet dom hade kunnat få tag på.
Citera
2020-01-06, 02:10
Medlem
certinaknoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
1500 kr är en duglig månadslön enligt dig?

Detta om han lyckas få 1% i avkastning varje månad på hela sitt kapital. Känns som det krävs minst en mille att "leka med"?
Vad är 1500×30?
Citera
2020-01-06, 03:10
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av certinaknox
Vad är 1500×30?
Drömmar.
Citera
2020-01-06, 11:02
Medlem
Ni är roliga som tror er kunna få 1% per dag.

Ett företags aktiekurs står på 100 kr vid årsskiftet. Under året så kommer kursen att gå upp och ner. Pendlar fram och tillbaka mellan 80-130 kr. Vid nästa årsskifte står kursen i 108 kr. Om man äger aktien hela året så får man sina 8%. Traidar man aktien varje timme så är man 3000 personer som ska dela på 8%. Några får väldigt mycket och andra förlorar. Men det är fortfarande bara 8 % som ska fördelas.

Hur tror du att du ska lyckas med konststycket att upprepade gånger köpa på länge kurs än vad du säljer aktien för. Att man kan lyckas med det enstaka gånger kan väl stämma. För att det ska bli högre avkastning så måste man vara duktigare än genomsnittet. Tror du på allvar att du ska kunna få 365% i avkastning över lång tid när genomsnittspersonen får 8%.

Vore kul att höra dina argument för varför du skulle vara 40 gånger duktigare än genomsnittet. Läser du snabbare?, är du duktigare på matematisk modellering?, följer du nyheterna effektivare?, har du bättre utbildning?, är du smartare?

Själva traidingen skapar inga pengar. Investor har exempelvis ägt många av sina aktier sedan 1920- talet. https://www.investorab.com/sv/vaara-investeringar/
De har varit med om alla upp- och nedgångar under de senaste hundra åren. Det skapas lika mycket avkastning totalt om man äger en aktie under lång tid eller traidar den flera gånger per dag. Skillnaden är bara hur många som ska dela på kakan. Om du lyckas med att roffa åt dig en större del någon måste någon annan förlora.
Citera
2020-01-06, 11:11
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ni är roliga som tror er kunna få 1% per dag.

Ett företags aktiekurs står på 100 kr vid årsskiftet. Under året så kommer kursen att gå upp och ner. Pendlar fram och tillbaka mellan 80-130 kr. Vid nästa årsskifte står kursen i 108 kr. Om man äger aktien hela året så får man sina 8%. Traidar man aktien varje timme så är man 3000 personer som ska dela på 8%. Några får väldigt mycket och andra förlorar. Men det är fortfarande bara 8 % som ska fördelas.

Hur tror du att du ska lyckas med konststycket att upprepade gånger köpa på länge kurs än vad du säljer aktien för. Att man kan lyckas med det enstaka gånger kan väl stämma. För att det ska bli högre avkastning så måste man vara duktigare än genomsnittet. Tror du på allvar att du ska kunna få 365% i avkastning över lång tid när genomsnittspersonen får 8%.

Vore kul att höra dina argument för varför du skulle vara 40 gånger duktigare än genomsnittet. Läser du snabbare?, är du duktigare på matematisk modellering?, följer du nyheterna effektivare?, har du bättre utbildning?, är du smartare?

Själva traidingen skapar inga pengar. Investor har exempelvis ägt många av sina aktier sedan 1920- talet. https://www.investorab.com/sv/vaara-investeringar/
De har varit med om alla upp- och nedgångar under de senaste hundra åren. Det skapas lika mycket avkastning totalt om man äger en aktie under lång tid eller traidar den flera gånger per dag. Skillnaden är bara hur många som ska dela på kakan. Om du lyckas med att roffa åt dig en större del någon måste någon annan förlora.

I då är 1%/dag mycket mer än 365%/år. 1.01^365=37800%, dvs en faktor 6000x bättre än genomsnittet.

Nu är det iofs förre börsdagar än så på ett år men det är ändå fjantigt barnsligt att tro något sådant är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in