Citat:
Ursprungligen postat av
CrytoStocker
Har funderat över en grej, hur svårt kan det egentligen vara att försörja sig som day trader? kan det var något som kan va värt att satsa på i framtiden? då jag går sista året på gymnasiet och är lite osäker på vad mitt framtida yrke ska vara, så vad säger ni?
Jag skulle säga Nej, det går inte att försörja sig med daytraiding.
Vissa år, som 2019 går börsen jättebra. Slutade väl upp närmare 30% och då är det lätt att vara daytrader. Andra år när börsen backar kraftigt är det inte lika lätt. Man brukar säga att börsen under lång tid (40 år) går upp 6-8 procent per år. Vi kan räkna på 7,5 % för att vara väldigt snälla.
De flesta köper idag aktier inom ISK-skalet. Man kommer då att betala ungefär 1,5% i skatt på hela beloppet. Alternativet är att betala 30% i skatt på vinsten.
För att du ska kunna räkna med att tjäna mer än 7,5 % så behöver du vara bättre än genomsnittet. När man frågar bilförare så svarar de flesta att de kör bättre än genomsnittet. Samma gäller nog inom aktiemarknaden. Man det är få förunnat att långsiktigt vara bättre än genomsnittet.
Du kommer därför troligen att få 7,5% i uppgång varje år och betala 1,5% i skatt. Det ger en nettovinst på 6%. Vet inte vad du har tänkt att plocka ut i lön men som räkneexempel så säger vi 20 000 kr per månad. Det är nettopengar så det är en helt ok lön. Det ger 240 000 kr/år.
Du behöver ett kapital på 4 miljoner att placera för att kunna plocka ut tillräckligt lön. Antingen ett sparkapital eller också låna. Problemet är då att du dessutom behöver betala ränta på de lånade pengarna. 240 000 / 0,06 = 4 000 000
Dessutom så kan det vara bra med några extra miljoner att satsa eftersom det kan börja med ett dåligt år när inte börsen presterar sina 7,5% som jag räknat med.
Att man ska vara duktigare än genomsnittet tror jag är svårt. Idag tävlar man mot datorer som är blixtsnabba på att göra beräkningar och har mycket avancerade algoritmer. Chansen att man ska vinna mot dem är tyvärr inte 50/50.
Jag har i exemplet inte tagit någon hänsyn till inflationen. Förr eller senare så kommer du att tycka att 20 000 är för lite lön. Du kommer då att behöva ett lite större kapital att placera.