2020-01-05, 21:48
Medlem
SalazarSlytherins avatar
Det regnar ner raketer nära USAs ambassad i Bagdad och amerikanska soldater finns fortfarande på plats i Irak, och President Trump är väldigt tydlig med att de kommer svara på en attack från Iran "very fast and very hard". Alltså om Iran attackerar någon amerikansk person igen eller något som ägs av USA. Just vad Iran säger att de ska göra.

Trumps frånvaro tidigare idag kanske berodde på en militär överläggning om hur anfallet på de 52 platserna ska verkställas.

Kanske är Iran trots allt så galna att de faktiskt startar krig mot USA.
Citera
2020-01-05, 21:51
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jag tror du är för alarmistisk. Det kommer vara affärer som vanligt nästa vecka.
Absolut kan jag vara alarmistisk, men man måste ändå vara realistisk!

Som jag skrev tidigare, Israel kommer INTE att acceptera att Iran utvecklar kärnvapen samtidigt som USA måste lämna Irak!
Citera
2020-01-05, 21:52
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det detta som är Irans svar?

Civila dödsfall enligt denna för mig helt okända källa:
https://breaking911.com/breaking-cas...sy-in-baghdad/
Knappast Irans svar, nån proxy milita kanske!
Citera
2020-01-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Absolut kan jag vara alarmistisk, men man måste ändå vara realistisk!

Som jag skrev tidigare, Israel kommer INTE att acceptera att Iran utvecklar kärnvapen samtidigt som USA måste lämna Irak!

nja

"Hisham Hashemi, an analyst and researcher in security affairs, confirmed today, Sunday, that the parliament canceled the 2016 agreement, not 2008, indicating that the vote on it does not mean the evacuation of the American forces.

Hashemi said, in his tweet on “Twitter”, that “the parliamentary session today was voted on by a parliamentary decision stipulating the cancellation of the 2016 agreement that provides for Iraq’s membership in the international coalition against ISIS.”

He pointed out that “and there is no evidence to evacuate the US or foreign forces, and also the parliamentary decision is far from canceling the Iraqi-American agreement 2008.”"

https://search4dinar.wordpress.com/2...erican-forces/
Citera
2020-01-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalazarSlytherin

Alltså, Iran är en fundamentalistisk religös diktatur. Den som lagt upp strategi baserat på något annat är väl den som är mest galen..

Sen tror ju jag personligen att om de får USA utslängda ur Irak(eller tvingar dom att vara kvar mot Irak´s vilja för att stanna) så känns det nog som än större seger än något militärt. De har ju tidigare verkat tänka långsiktigt.. men de är religösa fanatiker.. man kan liksom inte lita på att de inte får fnatt och tror gud ska hjälpa dom till seger...

Sen ska man inder underskatta hur illa omtyckt USA är bland många i Irak. Tror inte det behövs instruktioner från Iran för att agera mot USA där...
Senast redigerad av adyring 2020-01-05 kl. 21:56.
Citera
2020-01-05, 21:54
Medlem
Dumdrygs avatar
Attacken i Kenya:

https://www.reuters.com/article/us-k...-idUSKBN1Z404G
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Först och främst ska du veta en sak. Majoriteten av Iranier är troende shiamuslimer. Felet ligger i din hjärna eftersom du tror att det ”det finns sekulära entreprenörer som flyr” 😂😂😂
De flyttar för att man inte kan utveckla företagen på samma sätt som i Sverige. Du kan när som helst hamna på svarta listan och då kan du inte röra dig ur skiten. Svarta listan är USAs svarta lista. Det är många företag som vill komma in i Iran men de är rädda för att bötfällas av USA.

Soleymanis makt bygger på hans tro. Jag skulle säga att hans död kommer inspirera många till att bli religiösa militärer. Många ungdomar, antiregimister är upprörda över hans död. Jag vet royalister som börjar vända.

Vad bra, då kan Iran fortsätta leka i sandlådan. Tron på gud finns ju och kanske kommer Ryssland och Kina och ger dom mat för dagen.

Allt är USA’s fel!
Citera
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Misstänker att en invasion av Iran kan komma när som helst. Förmodligen till det bästa isf, med tanke på Irans kärnvapenambitioner.

Kanske bombar man sönder en hel del men man går knappast in med marktrupper.
Citera
2020-01-05, 21:55
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hela konfliken mellan Iran och Gulfländerna är byggd på denna konflikt mellan Shia och Sunni. Och om du kollar noga i Sverige så kommer du att se att varje moske här är antingen eller. De blandar sig ALDRIG.

https://www.expressen.se/geo/mats-la...sig-fran-shia/

Extremister finns dock på båda sidor, IS är sunni och därmed understött från Saudi-arabien. Hezbollah är Shia och därmed understött från Iran.

Sunni står för typ 90% av all extremism... Inom sunni finns Al-Qaida, IS, Boko Haram och al-Shabaab.. Hezbollah tror jag är en statsfinaniserad shiitisk terrororganisation.

Men de besöker samtidigt Mecka tillsammans i harmoni.. Deras hat är framförallt mot Kristna, Judar och ateister.
Citera
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalazarSlytherin
Det regnar ner raketer nära USAs ambassad i Bagdad och amerikanska soldater finns fortfarande på plats i Irak, och President Trump är väldigt tydlig med att de kommer svara på en attack från Iran "very fast and very hard". Alltså om Iran attackerar någon amerikansk person igen eller något som ägs av USA. Just vad Iran säger att de ska göra.

Trumps frånvaro tidigare idag kanske berodde på en militär överläggning om hur anfallet på de 52 platserna ska verkställas.

Tänkte också på Trumps Twitter tystnad, han skrev ju något för en stund sedan som någon annan i tråden skrev om, men det var otydligt! Tror att denna Twitter tystnad är ganska olycksbådande!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Före 1979: Man brukade säga att tjejerna i Teheran hade kortare kjolar än tjejerna i Paris. Ekonomin blomstrade, landet byggdes upp. Ett modernt land med hög utvecklingsgrad, det var Iran då.

Från 1979 fram till nu: Stagnation, förfall, tillbakagång. Hyperinflation. Kvinnor enbart klädda i svart och hucklen eller burka.

Jag kan ge dig rätt i det du skriver. Men det är naturligtvis inte hela sanningen. Hade Iran varit så lyckligt innan Khomeini som du beskriver det så hade revolutionen inte lyckats. Det fanns en sekulariserad över och medelklass kanske främst i Teheran som hade det bra. Men naturligtvis var det många lågutbildade och fattiga som ville ha ett religiöst styre.
När shahen föll så var det många iranier som flydde och en del kom till Sverige. Dessa är oftast väldigt hatiska mot den nuvarande regimen och många är helt sekulariserade. Men de är inte särskilt representativa för de som idag bor i Iran.
Citera
2020-01-05, 21:57
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag har följt dina inlägg och snorkighet och förakt för andra är din ständiga följeslagare.

Och just det är viktigt för Trump. Att balanserar sina ord väl på den knivsegg han befinner sig.
Han behöver fatta att alla behöver känna att dom går vinnande ur den striden. Ja inte alla. För Israel och kurderna kommer kanske inte att gilla om USA lämnar Irak. Den möjligheten har han fått gratis idag av Iraks parlament. ETT EXIT från ett läge som ändå var förlorat
En väg som IRAN kan använda som ett tecken på att dom drivit ut USA ur IRAK och IRAK kan känna som en seger.
Och TRUMP hatar nog inne att vara i IRAK. Och han kan skryta över han skapat fred. Genom sin rådighet och nu byggt upp förtroende för omval.
WINWINWIN för tre nationer.

Det är svårt att vara ödmjuk när man är bäst.

Det var det mest patetiska resonemang jag läst i tråden. Det vore att visa svaghet och länderna i MÖ föraktar svaghet mer än något annat. Nej USA kommer att angripa Iran, eventuellt även invadera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in