2020-01-05, 12:10
Medlem
SalazarSlytherins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Det är jag som är vaken, jag låter inte västpropaganda styra mitt tänkande.

Alla som varit i Iran berättar om att det förtal som skrivs i västmedia saknar fullständigt verklighetsanknytning. Unga iranier står för sitt land och det är USA som alla borde förstå är det stora hotet mot alla på denna planet. Det är inte Iran som lägger ner mer pengar på krig än de sju efterföljande länderna tillsammans. Det är inte Iran som har närmare 1000 militärbaser utanför landets gränser eller som betalar miljarder för sinnessjuka militära kontraktorer runt om i hela världen. Det är inte Iran som mördar andra länders statsmän genom drönarattacker. Det är inte Iran som har en narcissistisk orange massmördare som president styrande över ett land där inte ens alla medborgare har en röst i. USA är allt annat än en demokrati men Iran är däremot en demokrati.

Men är man så hjärntvättad så man på allvar tror att det icke-demokratiska USA har en ledare som är mer populär än det demokratiska Rysslands president Putin så visar det bara att man har en allvarlig störning och ej kan tänka själv utan kräver västpropaganda för att existera.

Att kritisera USAs MENA-politik och det militärindustriella komplexet är en sak - med det du gör är att sprida nazistiska konspirationsteorier.

Och att påstå att Ryssland och Iran är mer demokratiskt än USA är helt felaktigt. Sen kan man såklart tycka vad man vill om demokrati, själv är jag kritisk. Men att påstå det du gör är att sprida lögner.
Citera
2020-01-05, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LavezziLrey
Det är Kina, Kuba och Ryssland som är ute efter Venezuelas olja.

Jag vet inte om du är en mytoman eller bara djupt okunnig, men patetisk är du.
Du är full av skit verklighetsfrånvända galning.
Citat:
John Bolton Admits US-backed Coup in Venezuela Is About Oil, Not Democracy
https://www.telesurenglish.net/news/...0130-0020.html
Citera
2020-01-05, 12:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om han vill ha fred, vad har han in Mellanöstern att göra då? Vad jag vet har inget land förklarat USA krig. Eller har man missat alla iranska bombplan över USA..?
Jag håller helt med om att USA borde dra sig tillbaka från Mellanöstern. Men det är ju inte direkt Trumps fel att man befinner sig där nu.

Araberna har mördat varandra i tusentals år & det skall man låta dom fortsätta med, på egen hand.
Citera
2020-01-05, 12:22
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalazarSlytherin
Att kritisera USAs MENA-politik och det militärindustriella komplexet är en sak - med det du gör är att sprida nazistiska konspirationsteorier.

Och att påstå att Ryssland och Iran är mer demokratiskt än USA är helt felaktigt. Sen kan man såklart tycka vad man vill om demokrati, själv är jag kritisk. Men att påstå det du gör är att sprida lögner.
Det är inte jag som sprider lögner, det är de som utan kritiskt tänkande sprider amerikansk propaganda. Om man på allvar tror att ett land som spenderar mer pengar på sin militär än följande sju länder tillsammans och där de flesta av de sju är allierade med det landet är de goda så är man mer än disillusionerad. Samma sak när det gäller militära baser utanför sitt eget land där USA ståtar med närmare 1000 stycken medan Ryssland, Kina och Iran har en handfull. Ändå så är det på nåt sätt dessa länder som är krigsgalna och imperialistiska?

USA är en värre naziststat än nazityskland någonsin var, amerikanarna tror på allvar att de är übermensch och att alla ickeamerikaner är untermensch, vad säger det om amerikanarna egentligen?
Varken ryssarna eller Iranierna är så galna att de tror nåt sånt.

I Ryssland får ALLA medborgare en röst och Putin är betydligt mer populär bland ryssarna än Trump är bland amerikanerna men ändå är Putin en diktator? Hör du inte själv hur sinnesjukt det låter? Det är endast västpropaganda som spyr ut sånt där! Finns inget land som är perfekt demokratiskt men Schweiz är väl närmast. Sverige är långt ifrån att vara demokratiskt t ex. Utlänningar får t ex välja våra politiker i kommunerna och vi väljer inte ens vår statsminister.

Och i terrorstaten USA är det många miljoner medborgare som inte ens har rätt att rösta så hur kan du kalla det en demokrati? Och inte ens president får de rösta på. USA har ett parti med två namn, demokraterna och republikanerna. Hur skiljer det sig mot t ex Kina? USA är en enpartistat och så nära kinakommunistiskt det kan komma - dvs några få av eliten har all makt och stjäl allt de vill ha av befolkningen. USA har däremot den mest välsmorda propagandamaskinen, köpt och färdigställd åt eliten av zionisterna som redan innan styrde börserna och politikerna i det judiska imperiet USA.
Citera
2020-01-05, 12:22
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Hur kan det vara krig när Iran skjuter ner en drönare över IRANSKT territorium?
Iran har inte kapat oljetankers men det är något som terroristerna i USA gör på daglig basis.
Och igen, Iran har inte attackerat Saudiarabiens oljefält, Houtierna gjorde det däremot. Klarar du inte av att konsekvenstänka så låt bli att spy ut västlögner, tack!

Det enda som händer är att terrorstaten USA tror sig vara över internationella lagar. Förhoppningsvis så tröttnar övriga världen snart och raderar ut dessa terrorister. Det den psykopatiska diktatorn i Washington gjorde var ett terrorbrott och ett krigsbrott och borde leda till att den jäveln hängs.

Jag tror med på vad demokratiska länder i väst säger, än vad en terrorstat i mellanöstern säger. Låt oss säga så. Iran sköt ner drönaren över internationellt vatten, och Iran besköt oljefälten i Saudiarabien (de går inte att nå från Yemen med de vapen Houtierna har).

Iran är ett smutsland, kanske det värsta och mest misskötta i hela arabvärlden. Totalt isolerat och räknas allmänt som en av världens värsta terrorstater. Bara så vi vet lite grundfakta.
Citera
2020-01-05, 12:24
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag håller helt med om att USA borde dra sig tillbaka från Mellanöstern. Men det är ju inte direkt Trumps fel att man befinner sig där nu.

Araberna har mördat varandra i tusentals år & det skall man låta dom fortsätta med, på egen hand.
Iranier är inte araber, rasisten.

Och visst är det Trumps fel, han har haft alla chanser att dra tillbaka sina terrortrupper men har inte gjort det. Han har istället visat världen varför dom är där, dvs för att stjäla tillgångar och göda Trump och de andra i den amerikanska eliten.

Trump är en terrorist och det har han tydligt visat med sitt lönnmördande av utländsk dignitär.
Citera
2020-01-05, 12:25
Medlem
Nestor Xs avatar
Vid minsta försök till vedergällning från ayatollorna hoppas jag USA svarar med ännu en missil då riktad med samma precision mot Khamenei. Den islamiska revolutionens Iran är ett vedervärdigt samhälle i klass med Stalins Sovjet och Hitlers Tyskland men var för inte alltför länge sedan en demokrati. Oljejättarna i USA med hjälp av CIA och MI 6 lyckades 1953 kuppa bort premiärministern Mossadeq och ersatte den då folkvalda regeringen med att återinsätta lakejen shah Mohammad Reza Pahlavi.
Citera
2020-01-05, 12:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Iranier är inte araber, rasisten.

Och visst är det Trumps fel, han har haft alla chanser att dra tillbaka sina terrortrupper men har inte gjort det. Han har istället visat världen varför dom är där, dvs för att stjäla tillgångar och göda Trump och de andra i den amerikanska eliten.

Trump är en terrorist och det har han tydligt visat med sitt lönnmördande av utländsk dignitär.
Nej. Trump har dragit tillbaka trupper, men jag tycker det har gått för långsamt.
Detta var ingen oskyldig "utländsk dignitär". Även tidigare presidenter har haft honom på listan över eftersökta mål.

Jag minns inte att du gnällde när Obama dödade tusentals personer med drönarattacker.

(jag skrev "araber" bara för att jag gissade att du skulle ogilla "blattar" )
Citera
2020-01-05, 12:34
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murvelludret
Rent krasst skulle jag säga nej utifrån nedanstående text.

1. War crimes and crimes against humanity, wherever they are committed, shall be subject to investigation and the persons against whom there is evidence that they have committed such crimes shall be subject to tracing, arrest, trial and, if found guilty, to punishment.

2. Every State has the right to try its own nationals for war crimes against humanity.

5. Persons against whom there is evidence that they have committed war crimes and crimes against humanity shall be subject to trial and, if found guilty, to punishment, as a general rule in the countries in which they committed those crimes. In that connection, States shall co-operate on questions of extraditing such persons.

https://web.archive.org/web/20070211...law/guilty.htm

Osäker på om det finns någon mer tillämpbar eller mer "generell" lag för terrorbekämpning som USA skulle kunna rättfärdiga mordet med men lyfter denna så får någon rätta till eventuella felaktigheter. Nedanstående kommer från en amerikansk lag angående förhindrande och bestraffning angående terrorism.

Article 1

The contracting states undertake to cooperate among themselves by taking all the measures that they may consider effective, under their own laws, and especially those established in this convention, to prevent and punish acts of terrorism, especially kidnaping, murder, and other assaults against the life or physical integrity of those persons to whom the state has the duty according to international law to give special protection, as well as extortion in connection with those crimes.

Article 4

Any person deprived of his freedom through the application of this convention shall enjoy the legal guarantees of due process.

http://www.oas.org/juridico/english/Treaties/a-49.html

Min slutsats: Oavsett om lagarna är spot on eller ej, så bör det inte finnas tillräcklig legitim grund för avrättningen av Qasem Soleimani. En rättegång med personen i fråga tenderar att vara mest lämpligt eller att flera länder inom FN anser att det är berättigat.

Tack för gedigen genomgång!
Följdfråga. Kan det bli någon form av juridisk reaktion på att detta troligen är olagligt?
Någon som tar upp det i FN ex v
Någon statsledare som påpekar just att detta är olagligt, eller kommer alla sitta tysta och lydiga inför stormakten.
Ja, bortsett från de som reagerar av maktmässiga skäl (Iran, Kina, Ryssland och några till).
Inte hört eller sett att svenska regeringen fördömer detta.
Citera
2020-01-05, 12:34
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

I Europa har det väl ständigt pågått stora krig fram tills slutet av andra världskriget. Det är bara sjuttiofem år sedan någon varaktig fred existerat.
Citera
2020-01-05, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det krävs två för Tango. Om man ogillar USA så kan man hävda att det är Trump som startat det hela med att dra sig ur avtalet och bojkotten mot Iran.

Iran ser sig som en lokal stormakt. Samtidigt är det hotat av ser de sig hotade av flera länder. USA ser sig som världens Hegemon. Så deras intressen krockar. Lägg till deras gemensamma historia som på många sätt inte har varit positiv. Så har man en krutdurk. Det är egentligen ganska meningslöst att försöka hitta någons fel. De måste båda jämka sina intressen i MÖ annars är risken krig stor och konsekvensen blir en massa döda och för Sverige högre oljepriser och troligen mer flyktingar.

Visst, men Trump har iaf varit öppen för förhandling vilket Iran, likt ett argt barn, vägrat.

Regimen har spelat ett högt spel genom Suleimani och han fick betala dyrt för det, bollen ligger hos Iran men dom är kanske för stolta för att plocka upp den? Ptja, jag tror iaf dom vet nu att Trump menar allvar.
Citera
2020-01-05, 12:37
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z08
USA har två liknande skitar att välja på Republikanerna och Demokraterna. Israel first, är förbjudet att kritisera eller vägra exportera till Israel.

Nu spårar det lite, tycker kan ta och lugna ner dig lite. En uppfriskande promenad? USA har islamister i själva representanthuset som arbetar med att destabilisera USA inifrån och definitivt inte drar sig för att krisera Israel:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ilhan_Omar

Antar att detta är en av baksidorna med en levande demokrati, att även fienden kan utnyttja den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in