2020-01-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GutsAndGlory
Långt ifrån den mest erfarne här på forumen, men det där ser lite extremt ut för att vara TRT? T.om. för dem som gör sin ”egna” trt. Det där är ju 12 nmol över gränsvärdet enligt det där testet.

Från det jag läst här så ser jag det som väldigt osannolikt att du får behålla dina intervall med ett sådant högt dalvärde. Har du någonsin tagit prover och kollat din peak?

Låter någon mer erfaren besvara dina frågor men från mitt perspektiv så tycker jag att det där är lite mer än en vanlig trt. Om du nu inte skulle tappa över 12 nmol på en vecka (?)

Jo ser högt ut också när jag kolla ref.värde vet att min tidigare doktor som nu tyvärr gått i pension pratade om att det handlar ej om det bara utan det intressanta är det fria eller nåt sånt och att det intressanta var resultatet när man drar det mot Shbg värdet och var ev nåt mer än så. mitt shbg värde i denna provtagning var

S-Testosteron
Resultat : 38 nmol/L
Referens : 5,7-26 nmol/L

S-SHBG
Resultat : 33 nmol/L
Referens : 15-95 nmol/L

sen vet jag ej matematiken eller om jag missförstått det han sa.
Kan också kanske vara så att jag har ändrat kost och vanor och blivit lite nyttigare kanske har det gjort att jag även ligger högre. för tror inte jag skulle få en dos som är farlig eller helt fel.

Hur lång tid efter dos ska man mäta Peaken? Kan ta ett prov bara för se sen för är ju intressant att veta också kanske.

men nu lite orolig att gå igenom allting igen från början. lite berg och dalbana har det vart men överlag mår jag bättre än någonsin..
Citera
2020-01-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mygel82
B-Hb
Resultat : 177 g/L
Referens : 134-170 g/L

Hur var ditt HB innan TRT? Hur upplever du att ditt HB ändras med t-nivåerna? Känner du av ditt HB på nåt vis?

Jag har också rätt högt HB. Men jag hade 164 innan TRT. Nu ligger jag allt mellan 155 och 174 vad jag sett vid mätning.
Citera
2020-01-05, 07:00
Medlem
Bigbadmotherfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exodus78
Förstår ändå inte riktigt. Nebido är ju en helt annan sak. Tostrex höjer ju ditt testosterone till mycket jämnare nivåer än nebido. Man smörjer morgon för att replikera normala testosteron-svängningar över dygnet.
Känns inte som att du haft en berg-och-dalbana i testovärdena.
Jag tycker du väntar på nästa provsvar. Antar att det är en läkarkonsultation i samband med detta?

Mvh E

Ja det är via läkare. Om jag förstår det rätt har tostrex 1-2h halveringstid, vilket ger snabba toppar och dalar. Och svängande hormoner kan lätt ge gyno.
Mvh
Citera
2020-01-05, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Hur var ditt HB innan TRT? Hur upplever du att ditt HB ändras med t-nivåerna? Känner du av ditt HB på nåt vis?

Jag har också rätt högt HB. Men jag hade 164 innan TRT. Nu ligger jag allt mellan 155 och 174 vad jag sett vid mätning.

Kollade på werlabs nu på mätningar nåt år innan jag fick trt behandling på dom 3st där så låg jag första 168, 162, 164 och inne på 1177 hitta jag några tidigare provtagningar också innan trt på 170, 159, 162 så jag verkar också ligga lite i övre intervallet på HB också.

vet inte riktigt om man känner av det. läste nu lite om det och lite trött är man ibland och när man badar varmt länge kan jag få det kliar på huden.. dock inget jag tänkt på kan ha nåt samband tidigare, förens jag kollade nu efter du frågade

min gamla läkare har sagt att bland annat det han håller koll på men att det ej rört sig speciellt mkt och att jag legat högt hela tiden. vet att par av andra blodvärdena påverkas av att jag ej har en mjälte vet inte om HB är en av dom, verkar ej som det av det jag försökt läsa mig till nu
Senast redigerad av mygel82 2020-01-05 kl. 09:35.
Citera
2020-01-05, 09:30
Medlem
Jag är också lite orolig över hb. Endel säger att det inte är nåt att stressa över men ja..ligger runt 160 vanligtvis men 185 har även mätts dock efter kur.
Citera
2020-01-05, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Jag är också lite orolig över hb. Endel säger att det inte är nåt att stressa över men ja..ligger runt 160 vanligtvis men 185 har även mätts dock efter kur.

Donera blod ifall du är orolig
Citera
2020-01-05, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MO0nsHinE
Donera blod ifall du är orolig

Jag var blodgivare i många år innan en period av flera år av riktigt dåligt mående och därefter TRT.

Försökte börja igen och sökte i FAQ om det var OK att donera blod i Sverige om man går på Nebido. Det ska vara OK vad jag förstår. Väl på blodcentralen fyllde jag i hälsodeklaration och eftersom det varit en paus på flera år gjorde de en mer fullständig provtagning samt intervju med sköterska. Där plockade hon fram en annan lapp och där fanns Nebido med och så sa hon att det är för min egen säkerhet som jag inte får donera. Vet inte om hon tänker på saker som att proppar lättare uppstår vid högt HB, eller att donering av blod triggar blodproducerande mekanismer.
Citera
2020-01-05, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Jag var blodgivare i många år innan en period av flera år av riktigt dåligt mående och därefter TRT.

Försökte börja igen och sökte i FAQ om det var OK att donera blod i Sverige om man går på Nebido. Det ska vara OK vad jag förstår. Väl på blodcentralen fyllde jag i hälsodeklaration och eftersom det varit en paus på flera år gjorde de en mer fullständig provtagning samt intervju med sköterska. Där plockade hon fram en annan lapp och där fanns Nebido med och så sa hon att det är för min egen säkerhet som jag inte får donera. Vet inte om hon tänker på saker som att proppar lättare uppstår vid högt HB, eller att donering av blod triggar blodproducerande mekanismer.

Fan va konstigt. Du skulle ha ställt lite följd frågor. Lyssnade på en läkare från usa som pratade sig varm om att donera blod ifall man gick på trt.
Citera
2020-01-05, 14:26
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Tjena

Första gången man skriver här..

Nu är ditt inlägg bra rörigt så jag kan ha missat något. Hur som så går det att dra ett par slutsatser:

1. Din nya trevliga läkare som är endokrinolog är inkompetent vad gäller trt. Att hen bara gör en bedömning på injektionsintervallet och håller på att trilla av stolen för det och inte tar dina värden och din upplevelse i beaktande kvalificerar hen till detta.

2. Du ska INTE ta nya prover om 1 vecka. Har du 38 i nmol i dalvärde så kommer din nebido ryka åt helvete. MEN den avgörande frågan i det här sammanhanget är hur många veckor hade gått sedan du fick din senaste injektion nebido tills du tog det där provet?
Citera
2020-01-05, 14:27
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Jo ser högt ut också när jag kolla ref.värde vet att min tidigare doktor som nu tyvärr gått i pension pratade om att det handlar ej om det bara utan det intressanta är det fria eller nåt sånt och att det intressanta var resultatet när man drar det mot Shbg värdet och var ev nåt mer än så. mitt shbg värde i denna provtagning var

S-Testosteron
Resultat : 38 nmol/L
Referens : 5,7-26 nmol/L

S-SHBG
Resultat : 33 nmol/L
Referens : 15-95 nmol/L

sen vet jag ej matematiken eller om jag missförstått det han sa.
Kan också kanske vara så att jag har ändrat kost och vanor och blivit lite nyttigare kanske har det gjort att jag även ligger högre. för tror inte jag skulle få en dos som är farlig eller helt fel.

Hur lång tid efter dos ska man mäta Peaken? Kan ta ett prov bara för se sen för är ju intressant att veta också kanske.

men nu lite orolig att gå igenom allting igen från början. lite berg och dalbana har det vart men överlag mår jag bättre än någonsin..

Du ska INTE mäta peakvärdet utan det är dalvärdet som är det intressanta. Alltså det värde du har precis innan det är dags för ny injektion.
Citera
2020-01-05, 14:30
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:

Kollade på werlabs nu på mätningar nåt år innan jag fick trt behandling på dom 3st där så låg jag första 168, 162, 164 och inne på 1177 hitta jag några tidigare provtagningar också innan trt på 170, 159, 162 så jag verkar också ligga lite i övre intervallet på HB också.

vet inte riktigt om man känner av det. läste nu lite om det och lite trött är man ibland och när man badar varmt länge kan jag få det kliar på huden.. dock inget jag tänkt på kan ha nåt samband tidigare, förens jag kollade nu efter du frågade

min gamla läkare har sagt att bland annat det han håller koll på men att det ej rört sig speciellt mkt och att jag legat högt hela tiden. vet att par av andra blodvärdena påverkas av att jag ej har en mjälte vet inte om HB är en av dom, verkar ej som det av det jag försökt läsa mig till nu

Ditt HB är i nuläget inget att oroa sig över. Man töms i regel inte blod förens man ligger över 190-195 på en trt, och dit är det bara en fraktion av trtr-patienterna som når.

Ditt EVF på 0.53 är mer på gränsen för att kvalificerar dig för en tömning (finns riktlinjer om att upp till 0.55 är ok - men inte bra vid trt-behandling). Dock bör läkaren här ta i beaktande hur du ser ut och hur du må. Alltså är du röd som en blodapelsin och mår som en påse skit så är det läge att tömma.

Men innan något sådant kommer på fråga, tog du dessa prover på fastande eller fylld mage? Samt hur var din vätskebalans? Båda dessa faktorer kan nämligen utgöra felkällor vid test av HB och EVF på upp till 30-40 punkter.
Senast redigerad av Hypotesus 2020-01-05 kl. 14:34.
Citera
2020-01-05, 14:37
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW

Hur var det med mat i magen och vätskebalans när provet togs? Hur såg ditt EVF ut?

Eftersom du kurar på årsbasis och jag misstänker att du äter bra så skulle jag, om jag var du, se till att tappa mig på blod, cirka 3-4 dl, ungefär 2-3 ggr/år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in