2020-01-04, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Kommunen tog emot de som som fått uppehållstillstånd.

Men det här låter bara så fel. (Eller det låter ju inte fel uttalat om man uttalar de som /dom/). Det är samma som om man skrev "Kommunen tog emot jag som fått uppehållstillstånd" i stället för "...tog emot mig som fått...".

Nu har det i och för sig blivit allt vanligare att man i talspråk använder t ex han/hon som objekt i stället för det korrekta honom/henne. "Jag såg han igår" vs. "Jag såg honom igår".
Senast redigerad av KarlXVII 2020-01-04 kl. 07:52.
Citera
2020-01-04, 11:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Nu har det i och för sig blivit allt vanligare att man i talspråk använder t ex han/hon som objekt i stället för det korrekta honom/henne. "Jag såg han igår" vs. "Jag såg honom igår".

Nej, det är inget som skett nu. Det har funnits i hundra år säkert. Vanligt i Stockholmsräjongen (speciellt på söder) och i landets nordligaste delar.
Citera
2020-01-04, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det är inget som skett nu. Det har funnits i hundra år säkert. Vanligt i Stockholmsräjongen (speciellt på söder) och i landets nordligaste delar.

Okej, för mig är det en nyare upptäckt.
Citera
2020-01-04, 12:29
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Det har funnits betydligt längre än så. "Han" är den gamla ackusativformen från fornsvenskan, där man hade fyra kasus. Det är en rest av den böjningen som lever kvar i vissa dialekter.
Citera
2020-01-04, 12:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det har funnits betydligt längre än så. "Han" är den gamla ackusativformen från fornsvenskan, där man hade fyra kasus. Det är en rest av den böjningen som lever kvar i vissa dialekter.

Jo, men jag tänkte nu närmast på detta att använda han dialektalt i stället för honom som företeelse.
Citera
2020-01-04, 13:05
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Men det här låter bara så fel. (Eller det låter ju inte fel uttalat om man uttalar de som /dom/). Det är samma som om man skrev "Kommunen tog emot jag som fått uppehållstillstånd" i stället för "...tog emot mig som fått...

När man talar om sig själv får ju meningen en reflexiv innebörd så man man lägger in ett när men visst går subjektform bra

Kommunen tog emot när jag hade fått uppehållstillstånd

Fast det blir väl en bisats.

Lustigt att för mig låter det bara fel tvärtom lika illa som
”Jesus tog emot dem tre vise männen”
Senast redigerad av Motacilla.alba 2020-01-04 kl. 13:13.
Citera
2020-01-04, 14:43
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Jo, men jag tänkte nu närmast på detta att använda han dialektalt i stället för honom som företeelse.

Jo, det var just det jag syftade på också.
Citera
2020-01-04, 14:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jo, det var just det jag syftade på också.

Nja, inte riktigt. Du pekar på en tid där han var grammatiskt korrekt medan jag avsåg jämförelsen med idag att det används grammatsikt felaktigt.
Citera
2020-01-04, 15:03
Bannlyst
Citat:
Nja, inte riktigt. Du pekar på en tid där han var grammatiskt korrekt medan jag avsåg jämförelsen med idag att det används grammatsikt felaktigt.

Det kan väl ha använts grammatiskt felaktigt väldigt länge. Ackusativ och dativ kan ha sammanfallit i tal så tidigt som på 1400-talet.
Citera
2020-01-04, 15:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det kan väl ha använts grammatiskt felaktigt väldigt länge. Ackusativ och dativ kan ha sammanfallit i tal så tidigt som på 1400-talet.

Det är inte omöjligt, fast hur det än är så är det som varit rätt inte rätt efter att det ändrats. Det var det jag menade, att det inte är något nutidsfenomen att säga han konsekevent i stället för honom.
Citera
2020-01-04, 21:14
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
framför allt så finns en stark majoritet som vill behålla skillnaden mellan de och dem.

Jag visste inte att jag var med i en stark majoritet och känner mig plötsligt obekväm. Har detta undersökts vetenskapligt, eller vad grundar du påståendet på?
Citera
2020-01-04, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Jag visste inte att jag var med i en stark majoritet och känner mig plötsligt obekväm. Har detta undersökts vetenskapligt, eller vad grundar du påståendet på?

De flesta skriver ju de och dem, även om många gör fel. De som skriver fel gör det ju inte med flit. Alltså är det en rimlig slutsats att de flesta vill ha kvar de och dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in