2015-02-18, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar att en skillnad mellan talspråk och skriftspråk skulle vara ett tecken på »språkligt förfall«? Jag hävdar med bestämdhet motsatsen. Det är två olika saker och de uttrycks mot bakgrund av respektive syften. Talspråk ska vara spontant och lätthanterat medan skriftspråk kan medge en större eftertanke som sållar bort överflödet.

Det är snarare så att den som använder bokstavtrogna uttal starkt bidrar till att språket blir kantigt och svårt att lyssna på. Finns det något värre än att höra någon som bokstavstroget säger de, dem och det.

Kom inte och klaga när ingen kan skilja på de och dem. Det begriper vem som helst varför situationen är som den är idag. Talspråket har inkräktat på individers förmåga att formulera sig i skrift.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-02-18 kl. 09:43.
Citera
2015-02-18, 09:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Kom inte och klaga när ingen kan skilja på de och dem. Det begriper vem som helst varför situationen är som den är idag. Talspråket har inkräktat på individers förmåga att formulera sig i skrift.

Nej, det beror på andra faktorer. Om det vore talspråket skulle inte så många skriva dem, då skulle de skriva dom.
Citera
2015-02-18, 10:02
Bannlyst
Citat:
Nej, det beror på andra faktorer. Om det vore talspråket skulle inte så många skriva dem, då skulle de skriva dom.

"Dom" förefaller nog i mångas ögon vara ett dömande i en domstol, och därmed högst olämpligt skriftspråk i dessa sammanhang.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-02-18 kl. 10:04.
Citera
2015-02-18, 10:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
"Dom" förefaller nog i mångas ögon vara ett dömande i en domstol, och därmed högst olämpligt skriftspråk i dessa sammanhang.

Nej då, det är det i princip ingen som tror om de inte bara läser ett ord.
Citera
2015-02-18, 10:19
Bannlyst
Citat:
Nej då, det är det i princip ingen som tror om de inte bara läser ett ord.

I stort sett ingen använder använder alternativet dom på Flashback. Kika runt så inser du att dem är dominerande på allt. Om de flesta okunniga verkligen skrev dom, som du påstår, hade vi ju inte haft den här tråden.
Citera
2015-02-18, 10:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
I stort sett ingen använder använder alternativet dom på Flashback. Kika runt så inser du att dem är dominerande på allt. Om de flesta okunniga verkligen skrev dom, som du påstår, hade vi ju inte haft den här tråden.

Nu är du helt ute och cyklar och kommer med en kommentar som inte alls kopplar till det jag svarade dig.

Jag påstår inte att folk skriver dom. Jag påstår att dom i talspråk är oproblematiskt. Problemet är att folk av olika anledningar fått för sig att dem är det skriftligt korrekta i alla sammanhang. Det är vad tråden handlar om. Några tror säkert att dom stavas dem, men det är i så fall bara en del av förklaringen.
Citera
2015-02-18, 11:45
Bannlyst
Citat:
Nu är du helt ute och cyklar och kommer med en kommentar som inte alls kopplar till det jag svarade dig.
.

Nähä. Ingen tror att "dom" är olämpligt i sammanhanget, trots att nästan ingen använder det. Att folk tror dem funkar på allt är förenligt med att de samtidigt (felaktigt) förkastar dom. Sen kan det även invändas att "dom" är talspråk som folk inte vill använda sig av i seriös skrift.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-02-18 kl. 12:01.
Citera
2015-02-18, 12:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Att folk tror dem funkar på allt är förenligt med att de samtidigt (felaktigt) förkastar dom.

Förenligt med vad då? Att du fantiserar i hop »sanningar« bidrar inte till en konstruktiv diskussion.
Citera
2015-02-18, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Min upplaga av Språkriktighetsboken (2005) har en utredning på 3 sidor som mynnar ut i att följande är korrekt svenska – två likvärdiga alternativ: [...]

Med förlov, det där är ju bara snömos. Tack för att du visar att språkvården inte har så mycket som badtofflor på fötterna i den här frågan.
Citera
2015-03-03, 11:58
Medlem
egon2bs avatar
Nu används engelska som hjälpmedel för utbildning av lärare i svenska!

YouTube: Detta med "de" och "dem". Och "de".

https://www.youtube.com/watch?v=GLVTRxF5zIw
Citera
2015-03-03, 12:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Nu används engelska som hjälpmedel för utbildning av lärare i svenska!

YouTube: Detta med "de" och "dem". Och "de".

https://www.youtube.com/watch?v=GLVTRxF5zIw

Såg mest ut som Pellepennan och Suddagumman.
Citera
2015-03-03, 14:21
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Såg mest ut som Pellepennan och Suddagumman.
Redaktören presenteras i en halvspalt i en större dagstidning i dag. Nu är jag glad att besöksräknaren tickar på mot 50 k visit. Google-konglomeratet visar åter vilken nytta det gör för folkbildningen, på helt filantropiska grunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in