2016-07-20, 00:12
Medlem
Djoonass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leabsurd
Till exempel så dog alla förutom min israeliska noob-sniper när jag körde igenom den första alienbasen. Han hade sett en hel squad av majorer och kaptener dö framför sina ögon, och fick nu leda squads på egen hand. Han blev hård som fan.

Det är meningar som denna som sammanfattar varför gaming är så underbart!
Citera
2020-01-04, 03:33
Medlem
HuJintaos avatar
Är det meningen att man ska sprida ut satelliterna så mycket som möjligt eller ska man bara fokusera på sin egna kontinent? Och hur fan får jag mer engineers - jag verkar ha fastnat i nån slags moment 22 där jag behöver ha mer satteliter men kan inte bygga fler uplinks för jag saknar engineers. Spelar Enemy Within om det nu gör någon skillnad...
Citera
2020-01-04, 05:23
Medlem
HuJintaos avatar
Mer frågor...
- Vilket är bästa startlandet/kontinenten eller spelar det ingen roll?
- Är det stört omöjlig att förhindra att man förlorar länder?
- Finns det någon vits att ha ”augmented soldiers” eller är det enbart om man tänkt göra MECs av dom?
- Återigen - hur f@n får jag mer engineers?? Verkar va det som är den avgörande faktorn i början eftersom det inte går att bygga saker utan dom!
- Hur funkar EXALT uppdragen? De är ju svinjobbiga, jag blir helt överröst med våg efter våg av fiender, fattar inte heller hur man ska lägga upp strategin på dessa missions!? Kan man skita i dom helt kanske?
- Är det lugnt att sälja av en massa saker via grey-market eller sätter man krokben för sig själv då?
- Ska man satsa på MECs eller på att genmodifiera sina soldater? Har bara provat MECs än så länge.

Har säkert fler frågor....
Citera
2020-01-04, 10:00
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuJintao
Mer frågor...
- Vilket är bästa startlandet/kontinenten eller spelar det ingen roll?
- Är det stört omöjlig att förhindra att man förlorar länder?
- Finns det någon vits att ha ”augmented soldiers” eller är det enbart om man tänkt göra MECs av dom?
- Återigen - hur f@n får jag mer engineers?? Verkar va det som är den avgörande faktorn i början eftersom det inte går att bygga saker utan dom!
- Hur funkar EXALT uppdragen? De är ju svinjobbiga, jag blir helt överröst med våg efter våg av fiender, fattar inte heller hur man ska lägga upp strategin på dessa missions!? Kan man skita i dom helt kanske?
- Är det lugnt att sälja av en massa saker via grey-market eller sätter man krokben för sig själv då?
- Ska man satsa på MECs eller på att genmodifiera sina soldater? Har bara provat MECs än så länge.

Har säkert fler frågor....

Bäst kontinent beror på vilken bonus man behöver mest, mer pengar brukar vara bäst för nybörjare. Det är möjligt, t o m enkelt, att undvika att förlora länder. Allt som krävs är att man tidigt har satelliter redo. Börja bygga dem direkt, liksom uplinks. När ett land blivit rött skjuter du upp satelliten och problemet är löst. Men du måste hindra aliens från att göra terror och abductions, annars stiger det igen.

Augumentering är kopplat till MEC och ska inte göras om man inte tänker bygga dem. Det är oftast bättre att genmodifiera än att göra MECs. Framförallt är mimic skin otroligt OP; osynlighet gör alla uppdrag mycket enklare. Den andra genmodifikationen du behöver är neural damping så du är skyddad mot mind control.

Du får engineers av att bygga workshops och göra uppdrag där det är belöningen. Bygg workshops bredvid varandra för bäst effekt.

EXALT måste du hantera och det är enklare än aliens. De är också bra för att behålla länderna; om du klarar ett EXALTuppdrag sjunker stressen på det aktuella landet. Oavsett om du ska hacka eller skydda reläer är det viktigt att välja ett i taget och skynda dit; dela inte upp dina soldater. Om du ska skydda är det enkelt så snart du fått in en soldat i området. Jag har aldrig förlorat ett EXALT uppdrag,

Sälj INTE de saker du behöver, i synnerhet inte UFO delar som du behöver för att bygga egna Firestorms. Du kommer förlora om du inte byter ut interceptors mot firestorm, det är garanterat.

MEC är starka, men kostar för mycket meld att bygga. Gene mod är smartare.

Om du har problem så kör bara på "easy", då är det just enkelt...
Citera
2020-01-04, 12:47
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Bäst kontinent beror på vilken bonus man behöver mest, mer pengar brukar vara bäst för nybörjare. Det är möjligt, t o m enkelt, att undvika att förlora länder. Allt som krävs är att man tidigt har satelliter redo. Börja bygga dem direkt, liksom uplinks. När ett land blivit rött skjuter du upp satelliten och problemet är löst. Men du måste hindra aliens från att göra terror och abductions, annars stiger det igen.

Augumentering är kopplat till MEC och ska inte göras om man inte tänker bygga dem. Det är oftast bättre att genmodifiera än att göra MECs. Framförallt är mimic skin otroligt OP; osynlighet gör alla uppdrag mycket enklare. Den andra genmodifikationen du behöver är neural damping så du är skyddad mot mind control.

Du får engineers av att bygga workshops och göra uppdrag där det är belöningen. Bygg workshops bredvid varandra för bäst effekt.

EXALT måste du hantera och det är enklare än aliens. De är också bra för att behålla länderna; om du klarar ett EXALTuppdrag sjunker stressen på det aktuella landet. Oavsett om du ska hacka eller skydda reläer är det viktigt att välja ett i taget och skynda dit; dela inte upp dina soldater. Om du ska skydda är det enkelt så snart du fått in en soldat i området. Jag har aldrig förlorat ett EXALT uppdrag,

Sälj INTE de saker du behöver, i synnerhet inte UFO delar som du behöver för att bygga egna Firestorms. Du kommer förlora om du inte byter ut interceptors mot firestorm, det är garanterat.

MEC är starka, men kostar för mycket meld att bygga. Gene mod är smartare.

Om du har problem så kör bara på "easy", då är det just enkelt...

Easy....enkelt. Haha då är det garanterat jag som gör något fundamentalt fel Är nu inne på min fjärde omstart - alla på easy, och det är ingen walk-in-the-park om vi säger så. Nånstans runt/efter uppdraget när man ska bygga ”skeleton key” och inta alienbasen får jag pisk som fan och ragequittar! Det blev förvisso en aning enklare efter jag upptäckt MECs, första gångerna forskade jag inte ens fram dom. Just nu funderar jag på att bygga en hel squad med endast MECs, är det helt idiotiskt eller? Är bara så less på att få stryk samtidigt som jag tappar land efter land eftersom jag inte har satteliter och gud vet vad.

Nu, när jag påbörjat min fjärde omstart valde jag afrika som startkontinent och det känns stabilare, åtminstone är pengabristen inte lika akut som förut, men fortfarande är det kniven mot strupen hela tiden känns det som.

Förra gången jag spelade kunde jag inte ens bygga Workshops förren typ månad 3 och det är ju på tok för sent - då står ju hela planeten i brand känns det som med endast 2 satelliter uppe! Nu den här rundan så ploppade Workshops upp redan efter ett par veckor? Måste man forska fram något särskilt innan eller? Känns så jäkla random allting, hade förvisso lite flyt och fick ett par uppdrag där engineers var belöningen också...

Om jag nu lyckas trolla fram engineers - ska jag sprida satelliterna hejvilt bara eller finns det nån strategi i det. Köra på det länderna med mest panic kanske.

Ok, så genmod är det man ska köra alltså... Förra gången hade jag möjligheten men utforskade det inte utan jag lutade mig mot mina 2 MECs mer eller mindre. Vilket sket sig tillslut. Ska jag helt strunta i att bygga MECs menar du, känns ju spontant som självmord när uppdragen med de där äckliga spindelkrabborna börjar dyka upp. De som bits och förvandlar ens gubbar till zombies.
Citera
2020-01-05, 01:21
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Easy....enkelt. Haha då är det garanterat jag som gör något fundamentalt fel Är nu inne på min fjärde omstart - alla på easy, och det är ingen walk-in-the-park om vi säger så. Nånstans runt/efter uppdraget när man ska bygga ”skeleton key” och inta alienbasen får jag pisk som fan och ragequittar! Det blev förvisso en aning enklare efter jag upptäckt MECs, första gångerna forskade jag inte ens fram dom. Just nu funderar jag på att bygga en hel squad med endast MECs, är det helt idiotiskt eller? Är bara så less på att få stryk samtidigt som jag tappar land efter land eftersom jag inte har satteliter och gud vet vad.

Nu, när jag påbörjat min fjärde omstart valde jag afrika som startkontinent och det känns stabilare, åtminstone är pengabristen inte lika akut som förut, men fortfarande är det kniven mot strupen hela tiden känns det som.

Förra gången jag spelade kunde jag inte ens bygga Workshops förren typ månad 3 och det är ju på tok för sent - då står ju hela planeten i brand känns det som med endast 2 satelliter uppe! Nu den här rundan så ploppade Workshops upp redan efter ett par veckor? Måste man forska fram något särskilt innan eller? Känns så jäkla random allting, hade förvisso lite flyt och fick ett par uppdrag där engineers var belöningen också...

Om jag nu lyckas trolla fram engineers - ska jag sprida satelliterna hejvilt bara eller finns det nån strategi i det. Köra på det länderna med mest panic kanske.

Ok, så genmod är det man ska köra alltså... Förra gången hade jag möjligheten men utforskade det inte utan jag lutade mig mot mina 2 MECs mer eller mindre. Vilket sket sig tillslut. Ska jag helt strunta i att bygga MECs menar du, känns ju spontant som självmord när uppdragen med de där äckliga spindelkrabborna börjar dyka upp. De som bits och förvandlar ens gubbar till zombies.

Det är som med de flesta spel; om man lärt sig rätt strategi är det inte så besvärligt. Man måste alltså prioritera byggandet av satelliter och uplinks redan från början så man har dem redo när ett land får panik. Och skicka aldrig upp dem förrän ett land får panik; det är enda sättet att sänka paniken; har du redan en satellit uppe över landet är det kört. När du får ditt första uppdrag där du får välja belöning tar du alltid engineers. Du bygger din första workshop så snart du kan. När det gäller meld är det bäst att välja antingen genemods eller MECs, inte båda. Jag anser att genemod är mycket bättre eftersom en fullt uppgraderad MEC kostar tre gånger så mycket som en genemoddas soldat med mimic skin och neuraldamping. En sådan soldat är alltså OSYNLIG så länge man börjar rörelsen i fullt skydd och avslutar i fullt skydd. Du kan flytta in ditt team mitt under näsan på fienden och skjuta skiten ur dem innan de ens fattar vad som hänt. Du väljer alltså också neural damping, villket gör dina soldater helt imuna mot mind control hur låg will de än har. Exalt gör t o m spelet enklare än det var tidigare; genom att göra de uppdragen sänker du graden av panik i ett land, t o m om det är full panik. När du väl listar ut var deras HQ är och slår ut det sänker du paniken globalt i ALLA länder. Jag brukar vinna spelet med alla länder helt blå, så det är inte svårt att klara sig. Du måste också ha flyg på alla kontinenter, annars kan du inte hindra deras terror och abductions och du kommer garanterat förlora till slut. Du måste också bygga firestorms och uppgradera dess vapen, annars kan du inte vinna mot deras större skepp och då förlorar du också. Du ska heller inte ha för brått med huvudmålen, t ex plocka fram skeleton key och slå till mot deras bas, det är bättre att vänta tills ens soldater är bättre. Efter du tagit deras bas kommer de slå till mot din, och då är man körd om man inte har vettiga soldater på lager. Försök också prioritera utvecklingen laservapen till soldaterna, plasma är nice, men har du bara laser klarar du dig långt.
Citera
2020-01-05, 01:44
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Det är som med de flesta spel; om man lärt sig rätt strategi är det inte så besvärligt. Man måste alltså prioritera byggandet av satelliter och uplinks redan från början så man har dem redo när ett land får panik. Och skicka aldrig upp dem förrän ett land får panik; det är enda sättet att sänka paniken; har du redan en satellit uppe över landet är det kört.

När du får ditt första uppdrag där du får välja belöning tar du alltid engineers. Du bygger din första workshop så snart du kan. När det gäller meld är det bäst att välja antingen genemods eller MECs, inte båda. Jag anser att genemod är mycket bättre eftersom en fullt uppgraderad MEC kostar tre gånger så mycket som en genemoddas soldat med mimic skin och neuraldamping. En sådan soldat är alltså OSYNLIG så länge man börjar rörelsen i fullt skydd och avslutar i fullt skydd. Du kan flytta in ditt team mitt under näsan på fienden och skjuta skiten ur dem innan de ens fattar vad som hänt.

Du väljer alltså också neural damping, villket gör dina soldater helt imuna mot mind control hur låg will de än har. Exalt gör t o m spelet enklare än det var tidigare; genom att göra de uppdragen sänker du graden av panik i ett land, t o m om det är full panik. När du väl listar ut var deras HQ är och slår ut det sänker du paniken globalt i ALLA länder.

Jag brukar vinna spelet med alla länder helt blå, så det är inte svårt att klara sig. Du måste också ha flyg på alla kontinenter, annars kan du inte hindra deras terror och abductions och du kommer garanterat förlora till slut. Du måste också bygga firestorms och uppgradera dess vapen, annars kan du inte vinna mot deras större skepp och då förlorar du också. Du ska heller inte ha för brått med huvudmålen, t ex plocka fram skeleton key och slå till mot deras bas, det är bättre att vänta tills ens soldater är bättre. Efter du tagit deras bas kommer de slå till mot din, och då är man körd om man inte har vettiga soldater på lager. Försök också prioritera utvecklingen laservapen till soldaterna, plasma är nice, men har du bara laser klarar du dig långt.

Ok, först o främst, jag styrde upp din WOT!! Du brukar skriva väldigt snyggt och sakligt, kort och koncist, så jag är lätt chockerad över denna brutala våldtäkt i vårt ariska språkbruk - Hoppas du inte tar illa upp. Sedan, tack för svar, och för att du har uthållighet med min newb-nivå här. (Spelar på ipad, dvs ios, om nu det gör någon skillnad?)

Ok, är lite småblarig nu - på gött och ont, men jag har läst din post ett par gånger och ska försöka svara så gott jag kan;

Jupp - check, jag har läst otaliga strategy guides på nätet och alla säger att engineers är the shit. Så mycket har jag förstått själv! Fy helvete, jag har förstått det 😭

Ok, denna runda kör jag genmod - återkommer med resultat! Men vad det jag vill minnas av det jag såg förra omgången när jag rattade runt lite i genlaboratoriet så var mimic skin sjukt dyrt att ta fram?

Det här med ”psy-control” har jag inte ens påträffat än. Det kanske inte börjar hända förren efter man tagit deras bas? Men jag har läst andra guider på nätet som säger ungefär som du att det är något som man måste styra upp.

Laservapen har jag sett i forskningslistan, men har aldrig kommit så långt att jag lyckats forska fram dom. Har kämpat med mina jävla engineers och satelliter!!

Återkommer.
Citera
2020-01-05, 04:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
xcom med dlc'n, finns det några roliga mods som gör det värt att spela igen?
Citera
2020-01-05, 05:29
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
xcom med dlc'n, finns det några roliga mods som gör det värt att spela igen?

Till skillnad från xcom2 är xcom, med eller utan EW, extremt knepigt att modda. Steam har t ex ingen workshop för att hantera dem och det finns inte så mycket på Nexus. Long War ger en helt ny utmaning om man lyckas få det att fungera.
Citera
2020-01-05, 10:18
Medlem
HuJintaos avatar
Sjukaste jävla spelet detta! Lirar nu lite halvslött, packat som fan. Och plötsligt har jag 3 uplinks först månaden. Hur fan har det gått till!? Jävla spel! Men jag minns att old-school Ufo och xcom var typ lite likadana när de var nya, totalt jävla random, skittrevliga spel när man hade tur och totalt rage-infuriating när man hade mindre tur. På den nivån när det var lika bra att starta om. Vet inte hur gamla ni är men jag är 40:ish. Minns de jävla spelen med en glödande hatkärlek.

Blahblah skitsamma. Nåväl nu är plötsligt inte satteliterna något problem längre, men jag tappar fortfarande länder, för gud vet varför! Jävla spel detta! Har precis byggt två MECs bara för mimetic skin kostar ju för helvete skjortan! Typ 175 per gubbe. Jag har inga jävla 175!

Följdfråga. Om man nu bygger mimetic skin. Kan nån vara så vänlig o förklara hur jag ska lägga upp strategin då. Hur funkar det. Jag fattar det som att då är man osynlig, men måste man ta sig mellan cover till cover eller kan man bara rusha sig fram? Vad händer om man skjuter, blir man plötsligt synlig då? Om man skjuter men fortfarande har en turn kvar och springer bakom cover efteråt - blir man osynlig då igen eller?
Senast redigerad av HuJintao 2020-01-05 kl. 10:20.
Citera
2020-01-05, 11:34
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
...

En fundering. Du sa att MEC troopers är för dyra, kollar nu i genmod labbet. Memetic skin kostar ju för fan 65 meld + 150 pengar!! Dafuck!? Det är ju sanslöst mycket dyrare än MECs! Du sa att det skulle vara billigare/effektivare att bygga genmods??
Citera
2020-01-05, 13:20
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
En fundering. Du sa att MEC troopers är för dyra, kollar nu i genmod labbet. Memetic skin kostar ju för fan 65 meld + 150 pengar!! Dafuck!? Det är ju sanslöst mycket dyrare än MECs! Du sa att det skulle vara billigare/effektivare att bygga genmods??

En fullt uppgraderad MEC tier 3 kostar totalt 150 meld. Till det kommer det en minsta kostnad i foundry på 100 elerium och 1000$, även om den kostnaden är samma för en eller 100 MECs. En genemoddad soldat kan använda samma vapen och rustningar som vanliga soldater. En genemoddad soldat är säker mot mindcontroll; det är inte kul när de börjar mindcontrolla dina MECs, jag har själv råkat ut för det.

Men till slut handlar det väl om hur man gillar att spela; taktiskt med bakhåll där ens soldater utplånar fienden utan att själva ta skada eller om man vill springa rakt in och skjuta och hoppas att ens HP räcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in