2019-11-11, 00:01
Medlem
Visserligen tycker jag att det i sig är en bra grej om djur på ett indirekt sätt får fler rättigheter när nu lagarna om deras rättigheter är så dåliga. Det är bra att man inte kan gå ostraffat efter något sådant här trots att det grövsta i brotten tycks vara likvärdigt skadegörelse eller stöld där djuret bara bedöms som ett materiellt ägomedel.

Men det finns ju verkligen gränser i hur mycket straff som är befogat. Jag tycker inte ens att det är befogat att en mördare som inte längre tycks utgöra någon fara och denne visat en vilja till bättring ska fortsätta sitta kvar efter tio år. Nu lägger jag inga större moraliska värderingar i att det ens skulle vara värre att döda en människa utan mer vad som är praktiskt möjligt kontra rimligt när vi ju faktiskt har ett rättssystem som bedrivs av och för människor.

Tycker du förmildrar katternas förlorade liv och dessa katters hemska öde men förstår din irritation över alla smygsadister som man blandannat ser i denna tråden, där folk tycks få ut en massa hat på ett väldigt socialt accepterat sätt. Det blir så lätt ett flockbeteende som är lättare och lite mer aktuellt att förakta än någon som vad vi vet inte gjort något hemskt på många år. Ett beteende som verkligen är lätt att förakta.

Folk måste lära sig att gå vidare och inte underkasta sig någon primitiv kollektiv hämndvilja.
Jag kan förstå om djurens ägare skulle vara blodtörstiga, iaf för några år sedan, men när helt okända människor går så långt att de bara av ren ”följa John”-anledningar, då blir jag verkligen trött på mänskligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Xulitan
Precis min mening! Han har suttit fängslad i TIO ÅR medan de som slaktar kvinnor och barn åker in på ett år. VAR är rättvisan i detta?! Meddelandet det skickar är att djur är värda mer än människor.

Man kan inte straffa någon för tankebrott, har han haft dessa fantasier så är det lagligt så länge han inte agerar på dem. Man får tänka och fantisera om vad man vill..hittills. Att han förlorar tio år av sitt liv över några katter är löjligt medan RIKTIGA mördare klappas på huvudet och ges en lägenhet för att "slussa ut i samhället" lol!

Ni som hejar på detta borde fängslas istället för ni är inte riktigt normala. Att önska det helvete frihetsberövning innebär för att man haft knepiga fantasier och haft ihjäl några katter är inhumant, helt och totalt omänskligt. Ni borde skämmas allihop!

Tack gode gud att här finns någon enda vettig själ. Han kommer inte släppas utan övervakning heller utan kommer ha en fortsatt kontakt med öppenpsykiatrin samt gå till en övervakare. De stämmer ju av läget och med tanke på hur ärlig han varit med allt hittills (överärlig skulle jag säga, kolla vad det ledde till) ser det lovande ut. Men nej, ni önskar all världens misär på en ensam ung man som begått några misstag. Att ni inte vänder den illviljan mot de riktiga svinen ute i samhället istället men det vågar ni väl inte utan det ni vågar är att mobba Joel, era fega AS! Lägg er illvilja och rent hat på de som förtjänar det istället, fega kräk.
Citera
2019-11-11, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har han suttit 10 år inom rättspsyk med SUP så säger det en hel del - och betydligt mer kvalificerade personer än dig har bedömt att han ska vara inlåst.

Det rör sig garanterat om mer än att du tycker 10 år för "några katter är löjligt" eller att han typ bara "begått några misstag".

Hans väldigt störda fantasier om att kidnappa, strypa, våldta och sen gå lös med bågfil och kapa huvudet av en kvinna - för att sen bevara det i frysen som souvenir - anses väl som högriskfaktor att iscensättas likaväl som att han kan begå recidiv och plåga oskyldiga stackars djur.

Hans erkännande att han är sexuell sadist står i en nisch för sig själv förutom avrundade ordval: "Det skulle ge mig en sådan kick", " fantasierna bara växer och växer".
"Fan vad tanken är lockande!!"

"Hursomhelst, har inte begått något sådant brott än."

Så länge han inte kommer ut visar det hur störd han är och normala människor förringar inte det han gjort - samt undrar väl snarare om han öht nånsin kan vistas ute utan konstant tillsyn.

Men det blir ju väldigt lätt ett cirkelresonemang och extremt rättsosäkerhet om argumentet för att någon bör vara frihetsberövad är för att personen är just frihetsberövad. Det jag vänder mig emot mest är att personen anses tillräckligt frisk för att åtminstone för några år sedan få regelrätta oövervakade permissioner men ändå utgöra en så allvarlig fara att ändå vara fortsatt kvar och detta i så fall i flera år. Antingen är personen så farlig att man bedömer att den inte ska ha någon annan permission än övervakade och ska då hållas kvar eller också så får man erkänna att personen inte utgör någon fara.

Sedan det här med hans tankar så tycker jag ändå att det måste sägas att personen skrev detta i tron om att han var anonym, visst kan man tolka det som att det därför är ännu mer talande men samtidigt är det ju ganska uppenbart att det inte bara är skrivet av en kattmördare utan även en person som tycks gilla att provocera och att synas om än under ett alias. Jag menar verkligen inte att man gjorde fel som inte tog detta på allvar men det ändå värt att nämna att det ju faktiskt kan vara rejäla överdrifter.

Citat:
Ursprungligen postat av krystian
förlåta? hade du förlåtit om någon torterade och styckade och dödade något djur eller person du kände?
joel hade teckningar på seriemördare på sitt rum, han ska inte ut och ingen ska förlåta psykopaten.

Troligtvis inte, jag kan bara föreställa mig det hat dessa stackare genomlidit när de tänkt på det sättet deras kära djurs liv avslutades på och den man som valt att göra detta och dessutom njutit av det. Jag kan inte själv förstå vad man skulle göra av allt hat om man blir drabbad av sådant.

Men samtidigt, om personen på ett genuint sätt visar en vilja att bli förlåten och kan känna skuld över handlingen så kanske skulle jag det efter att tillräckligt lång tid gått. Någonstans måste man nog lära sig att antingen agerar man av hämndlystnad om man är drabbad eller också så måste man lära sig att acceptera. För allas skull är det sistnämnda förmodligen det bästa alternativet.

Hämnd och viljan att andra ska plågas förstör verkligen människor men även hela samhällen. Man ska aldrig tvinga någon att förlåta som person men som samhälle så måste vi dra en gräns någonstans annars förlänger man bara lidandet för alla inblandade.

Titta bara på dödsstraff, vad gott gör det offrens familjer att vänta 15-20 år på att domen träder i kraft?

Kan man förlåta så bör man, då föregår man med gott exempel.
Senast redigerad av tazchaos 2019-11-11 kl. 00:34.
Citera
2019-11-11, 00:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Men det blir ju väldigt lätt ett cirkelresonemang och extremt rättsosäkerhet om argumentet för att någon bör vara frihetsberövad är för att personen är just frihetsberövad. Det jag vänder mig emot mest är att personen anses tillräckligt frisk för att åtminstone för några år sedan få regelrätta oövervakade permissioner men ändå utgöra en så allvarlig fara att ändå vara fortsatt kvar och detta i så fall i flera år. Antingen är personen så farlig att man bedömer att den inte ska ha någon annan permission än övervakade och ska då hållas kvar eller också så får man erkänna att personen inte utgör någon fara.

Sedan det här med hans tankar så tycker jag ändå att det måste sägas att personen skrev detta i tron om att han var anonym, visst kan man tolka det som att det därför är ännu mer talande men samtidigt är det ju ganska uppenbart att det inte bara är skrivet av en kattmördare utan även en person som tycks gilla att provocera och att synas om än under ett alias. Jag menar verkligen inte att man gjorde fel som inte tog detta på allvar men det ändå värt att nämna att det ju faktiskt kan vara rejäla överdrifter.
Men det måtte väl ändå vara utifrån dagsform? Tror du psyket går linjärt som på räls?

Om han försämras, om han missbedömts kunna hantera permissioner. Om han bluffat or what ever.
Riskbedömning lär inte vara det enklaste för att skydda människor och djur, speciellt inte om det finns manipulativ personlighetsstörning med bilden parallellt med sexuell sadism.

För övrigt. jag är helt övertygad att rättspsyk är betydligt mer kompetenta att bedöma än en massa tyckare med noll insyn i varken journaler eller samtal.

Hans texter är vidriga och hans handlingar mot djur bekräftar att han är en empatistörd idiot.
Senast redigerad av develi 2019-11-11 kl. 00:52.
Citera
2019-11-11, 00:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Troligtvis inte, jag kan bara föreställa mig det hat dessa stackare genomlidit när de tänkt på det sättet deras kära djurs liv avslutades på och den man som valt att göra detta och dessutom njutit av det. Jag kan inte själv förstå vad man skulle göra av allt hat om man blir drabbad av sådant.

Men samtidigt, om personen på ett genuint sätt visar en vilja att bli förlåten och kan känna skuld över handlingen så kanske skulle jag det efter att tillräckligt lång tid gått. Någonstans måste man nog lära sig att antingen agerar man av hämndlystnad om man är drabbad eller också så måste man lära sig att acceptera. För allas skull är det sistnämnda förmodligen det bästa alternativet.

Hämnd och viljan att andra ska plågas förstör verkligen människor men även hela samhällen. Man ska aldrig tvinga någon att förlåta som person men som samhälle så måste vi dra en gräns någonstans annars förlänger man bara lidandet för alla inblandade.

Titta bara på dödsstraff, vad gott gör det offrens familjer att vänta 15-20 år på att domen träder i kraft?

Kan man förlåta så bör man, då föregår man med gott exempel.
Ja, de har lidit. För att inte tala om hur djuren led för att han ville förlusta sig.

Finns ingen anledning att diskutera förlåtande och spännvidden går inte per automatik till hat.

Det går bra att konstatera att han är en pervers störd sate utan att slösa energi på hat.
Han är en lågt stående varelse.
Han behöver inte ens uppmärksamhet. Håll honom bara inlåst så han inte skadar fler.
Citera
2019-11-22, 00:44
Medlem
Ngn som vet hur J.A har det? Finns det eventuellt bilder på hur han ser ut idag?
Citera
2019-11-24, 08:54
Medlem
Han sitter bra där han sitter. Förlåta, kanske, men släppa ut honom? Icke.
Ser tidningsrubrikerna framför mig. "Pyskiskt störd djurplågare släpptes, mördade och stympade flickor."
Citera
2019-12-10, 04:06
Bannlyst
Verkar ändå som att en del härinne ser klart och tydligt att 10 år på ett ställe som rättspsyk för avlivade djur är underligt. Självfallet förstår jag att det är p.g.a. risken för allvarligare brott men med tanke på vilka stora bestar som vandrar därute och inte ens får ett slag över händerna för alla de brutala dåd de begår, är detta fallet mycket märkligt. Sätt de på plats som har begått brott som dessa istället för en liten pojk som haft ihjäl några djur.

https://samnytt.se/hitlerdyrkande-islamist-torterade-tillfangataget-par-med-svard-tvingades-dra-tillbaka-valdtaktsanmal an/

https://samnytt.se/man-anhallen-for-mordforsok-efter-misshandel-av-kvinna/

https://samnytt.se/migranten-omar-trasade-sonder-och-skulle-branna-upp-josefin-kan-inte-utvisas/

Jag kan föreställa mig den ilska och extrema sorg det innebär att se sina nära och kära gå genom saker som dessa för att inte nämna alla gängvåldtäkter och ännu brutalare mishandlar, har själv sett mina egna vänner komma blåslagna från rån. Och det här är inte ens en liten procentdel av de brutala demoner som går löst därute. Lägg skattepengarna på att spärra in de där asen istället!
Citera
2019-12-27, 04:44
Medlem
Turgenjevs avatar
Citat:
Men det blir ju väldigt lätt ett cirkelresonemang och extremt rättsosäkerhet om argumentet för att någon bör vara frihetsberövad är för att personen är just frihetsberövad. Det jag vänder mig emot mest är att personen anses tillräckligt frisk för att åtminstone för några år sedan få regelrätta oövervakade permissioner men ändå utgöra en så allvarlig fara att ändå vara fortsatt kvar och detta i så fall i flera år.

Jag tror du, och flera med dig i den här tråden, enbart fokuserar på risken att återfalla i brottslighet som ensamt skäl till fortsatt rättspsykiatrisk vård. Även sjukdomens svårighetsgrad i anslutning till förhandlingarna i Förvaltningsrätten tas i beaktning. Det är en förutsättning för att kunna bli utskriven att personens psykiska hälsa är att bedöma som så frisk att rättspsykiatrisk vård kan upphöra. Dessa två faktorer korrelar starkt sinsemellan, men är inte nödvändigtsvist kausalt sammanbundna. I praktiken kan det innebära att en person är tillräckligt frisk för att inte behöva fortsatt rättspsykiatrisk vård, men där det i patientens liv finns riskfaktorer, som först måste åtgärdas innan utskrivning. Bostad är en sådan faktor exempelvis. Patienter kan inte bli utskrivna från LRV utan en bostad, samma förfarande vid SUP. Man behöver inte ha 2000 högskolepoäng för att räkna ut att det sitter folk på våra rättspsykiatriska kliniker som inte borde sitta där längre åtminstone inte ur en ren vårdsynpunkt, men där bristande socialt stöd fäller avgörande för den fortsatta tvångsvården.

Vad avser resonemanget kring permissioner, så är det främst bedömning av recidivism som avgör. Det handlar således inte om du är tillräckligt frisk för att ha permissioner, utan om risken att begå brott under dina friförmåner bedöms som tillräckligt låg.

Lagtexten som utformad idag gör det omöjligt att skrivas ut från rättspsykiatrisk vård, i teorin, eftersom riskbedömningen som ska konkluderas ska sia om återstoden av patientens liv.
Citera
2020-01-03, 00:32
Bannlyst
Skulle vara roligt att veta hur det är med honom. Anyone?
Citera
2020-01-20, 00:29
Bannlyst
Kom att tänka på denna snubben efter att jag såg dont fuck with cats dokumentären på netflix.

Han sitter alltså fortfarande inlåst på psyket? har för mig att någon sa att han iaf har permissioner ibland, var väl någon som hade sett honom ute om jag minns rätt.

I vilket fall är det inte så värst konstigt att han fortfarande sitter inlåst, snubben blev upphetsad av att mörda och hade tankar på att våldta och mörda kvinnor, jag tror inte en sådan person släpps ut förrän han är helt frisk, hur hade det sett ut om han släpptes och det första han gör är att mörda någon?

Kan mycket väl vara så att han aldrig blir frisk, då får han vackert sitta kvar i psyket.
Citera
2020-05-09, 19:02
Medlem
zxcvb45s avatar
Lyssnade precis på P3 dokumentär om detta fall, mycket sjuk människa. Någon som har koll om han fortfarande är inlåst?
Citera
2020-05-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xulitan
Skulle vara roligt att veta hur det är med honom. Anyone?

På bättringsvägen. Permis då och då. Rehabiliteras i god takt från sin sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in