2019-07-15, 14:06
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Läs bakåt i tråden. Du upprepar dig själv: (FB) Sveriges enorma elöverskott, sista kärnkraftsmyten krossad?

Varför går du upprepat OT?

Citat:
Därför att elförsörjningen är för viktig för att vi ska kunna låta den styras av marknadskrafterna. Avreglerningen av elmarknaden 1996 var ett gigantiskt misstag. Privata elbolag tog de lättåtkomliga vinsterna medans vi skattebetalare som vanligt fick stå för de stora förlustposterna som effektreserven. Elmarknaden borde återmonopoliseras men det är en fråga som inte riktigt hör till ämnet.

Elförsörjningen är allt för viktigt för att styras av Miljöpartiets plakatpolitiska utspel.
Förhoppningsvis så kommer vindkraftens olönsamhet göra att marknaden slutar bygga vindsnurror.

Din wikikälla angående effekt(spännings/frekven)-reserven uppger enbart maximalt tillåtna effekt.
Hur stora är förlustposterna i effektreserven? Källa tack!

Citat:
Eh ja, men det är inte det relevanta. Allt säkerhetstänk bygger på sannolikheter. Ta flygplan till exempel, de är ganska säkra. Men TÄNK OM båda piloterna får varsinn hjärtattack samtidigt? Då KRASCHAR planet. Såklart vill vi förhindra att flygplan kraschar, men risken att piloterna får simultana hjärtattacker är så ofantligt liten att den kan försummas. På samma sätt fungerar det med elnätet. Man dimensionerar det så att risken (sannolikheten) att det ska saknas el inträffar kanske en gång per hundra år.

Säg det till de 9 fallskärmshoppare som igår plötsligt befann sig i ett vinglöst flygplan...
Citera
2019-07-15, 14:15
Medlem
Citat:
Fast kapacitetsfaktorn för ett enskilt torn är helt omöjlig att förutsäga eftersom den beror på hur mycket det blåser. Exempelvis här påstås kapacitetsfaktornför två planerade byggen vara 43 och 37 %:

Tillgänglighet och kapacitetsfaktor är inte samma storhet.
Läs på...

Citat:
Jo det borde det göra.

Leta upp bevis för det och visa upp en källa då!

Citat:
Om du syftar på det tidigare inlägg du skrev så var det inte ohms lag du tog upp utan effektlagen. Det jag menar med att Elsa Widding inte är en tillförlitlig källa är att du inte okritiskt kan anta att hennes påståenden är sanna. Du måste kontrollera att det finns källor som styrker dem.

Jag antar inte okritiskt eftersom jag till skillnad mot dig vet vad jag talar om.

Citat:
Det säger kanske något om Tyskland men det säger ingenting om kostnaden för vindkraft gentemot kärnkraft!

Kostnaden är av ganska liten betydelse både för trådämnet och för den elbrist som kommer som ett brev på posten när vattenkraften inte förmår balansera överskott/underskott samt när det inte finns något sätt att lagra de energimängder som krävs för att hålla landet fungerande under tider då de intermittenta energislagen inte förmår leverera.

Men visst, presentera gärna en kalkyl som visar att elpriset fortsatt är lågt när elbrist råder.
Citera
2019-07-15, 14:20
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
En källa vore nämligen på sin plats just nu! Särskilt som den text du tog från wikipedia visar att Elsa Widding har rätt och du i din totala okunnighet om trådens ämne har fel.

Källan som jag citerade i ett tidigare inlägg var Wikipedia. (FB) Sveriges enorma elöverskott, sista kärnkraftsmyten krossad? Jag håller med om att Wikipedia inte är världens bästa källa, men i det här fallet rör det sig om allmänt kända uppgifter. Elsa Widding skrev "man [SVK] är inte ansvarig för att säkerställa effektsituationen" men så som jag tolkar Effektreserven är det just det man är.

Citat:
Skolan är OT i denna tråd, men hur tycker du de sköter sitt jobb med tanke på den senaste tidens jämförelser med det Amerikanska skolsystemet som anses överlägset av internationella experter?

Också OT i tråden. Min poäng som jag tror du håller med om är att en viss överkapacitet (redundans) i elnätet är absolut nödvändig alldeles oavsett om vi använder oss av kärnkraft eller förnyelsebara energikällor.
Citera
2019-07-15, 14:36
Medlem
Citat:
Källan som jag citerade i ett tidigare inlägg var Wikipedia. (FB) Sveriges enorma elöverskott, sista kärnkraftsmyten krossad? Jag håller med om att Wikipedia inte är världens bästa källa, men i det här fallet rör det sig om allmänt kända uppgifter. Elsa Widding skrev "man [SVK] är inte ansvarig för att säkerställa effektsituationen" men så som jag tolkar Effektreserven är det just det man är.

Förklara då hur man får ut effekt med hjälp av följande storheter?

Citat:
Syftet med Effektreserven är att upprätthålla rätt spänning, nätfrekvens och acceptabel fasvinkel.

Citat:
Också OT i tråden. Min poäng som jag tror du håller med om är att en viss överkapacitet (redundans) i elnätet är absolut nödvändig alldeles oavsett om vi använder oss av kärnkraft eller förnyelsebara energikällor.

Problemet är att behovet av redundans ökas exponentiellt om du plockar bort ej intermittent elproduktion (kärnkraft) och ersätter den med intermittent elproduktion (sol och vind) som måste balanseras/regleras av vattenkraft som redan idag utnyttjas till max för att kunna reglera dagens mängd intermittenta energikällor.
Ration 10:1 används för att ta reda på hur mycket vindkraft som krävs för att ersätta kärnkraften.
Motsvarande borde därmed gälla (min egen spekulation!) när det gäller utbyggnation av reservkraft för att möta de nya förhållanden som kommer att råda i ett elnät som mister runt 40% av "basenergin".

En så stor utbyggnad av "gröna energikällor" kommer även att göra att de 17 miljarder som för närvarande krävs i nyinvesteringar i stamnätet inte på långa vägar kommer att räcka till, emd följd att nätavgifter ytterligare höjs för vanliga konsumenter som förutsätts spara in på sin elförbrukning.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-07-15 kl. 14:40.
Citera
2019-07-15, 14:39
Medlem
Shackblafs avatar
Citat:
Varför säger Moderaterna och Kristdemokraterna att Sverige ska satsa på kärnkraft när Sverige är en nettoexportör av elektricitet? Det frågar sig två debattörer i följande debattartikel i DN:

Deras siffror styrks av många andra källor. Ex:

Så varför menar Moderaterna att kärnkraften behöver byggas ut? Sverige har ett enormt överskott av el och så kommer det att vara inom överskådlig framtid. Har partiet mutats av kärnkraftslobbyn?

Det enorma elöverskottet verkar det råda delade åsikter om. Bestämmelserna kring utsläppsrätter har ändrats, detta i kombination med att stänga ned Ringhals kommer leda till import av ful-el enligt en utredning som gorts på regeringens uppdrag.
– Grovt räknat kommer EU:s totala utsläpp att öka med åtta miljoner ton fram till mitten av seklet om Ringhals 1 och 2 stängs som planerat, jämfört med om vi skulle driva reaktorerna vidare till år 2025, säger Svante Mandell, forskningschef inom miljöekonomi på Konjunkturinstitutet och fortsätter:

– Sverige kommer minska sin export av el och istället i ökad utsträckning importera el från våra grannländer, som Danmark och Tyskland, där kolkraft och naturgas ingår. Därför kommer utsläppen av växthusgaser att öka.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ringhals-nedstangning-kan-oka-utslappen-med-flera-miljoner-ton
Citera
2019-07-15, 14:42
Medlem
Problemet är att elöverskottet endast finns när det är fullt av vatten i vattenmagasinen samt är strålande sol och blåser. Men sverige behöver el även när förhållandena är ogynnsamma, och det var då man förut brukade starta upp kraftvärmeverket i värtan t.ex. som nu skall läggas ned. Dessutom finns elen inte där behovet är som störst. Det är generellt överskott i norra sverige och underskott i södra, samt kring Stockholm och Uppsala.

Varför tror du att majoriteten av kärnkraftverken ligger i Södra sverige?
Senast redigerad av krakelibrankel 2019-07-15 kl. 14:46.
Citera
2019-07-15, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shackblaf
Det enorma elöverskottet verkar det råda delade åsikter om. Bestämmelserna kring utsläppsrätter har ändrats, detta i kombination med att stänga ned Ringhals kommer leda till import av ful-el enligt en utredning som gorts på regeringens uppdrag.
– Grovt räknat kommer EU:s totala utsläpp att öka med åtta miljoner ton fram till mitten av seklet om Ringhals 1 och 2 stängs som planerat, jämfört med om vi skulle driva reaktorerna vidare till år 2025, säger Svante Mandell, forskningschef inom miljöekonomi på Konjunkturinstitutet och fortsätter:

– Sverige kommer minska sin export av el och istället i ökad utsträckning importera el från våra grannländer, som Danmark och Tyskland, där kolkraft och naturgas ingår. Därför kommer utsläppen av växthusgaser att öka.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ringhals-nedstangning-kan-oka-utslappen-med-flera-miljoner-ton

Slut-Twittrat för Lövin?

Självklart blir det på det viset om man stänger alla reaktorer precis som Tyskland gjort.
Kan de ens balansera/reglera den egna vind och solkraften?
Citera
2019-07-15, 17:14
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Får jag fråga vad import av utländsk el har i en tråd som handlar om inhemsk elbrist att göra?

Läs bakåt i tråden. Du upprepar dig själv: (FB) Sveriges enorma elöverskott, sista kärnkraftsmyten krossad?

Varför går du upprepat OT?

Det gör jag inte och dina inlägg är förvirrande. Det kanske beror på att du svarar på mina inlägg efter bara 15-20 minuter och därför inte hinner tänka över vad det är du faktiskt vill ha sagt? Flashback är inte ett realtidsmedium och att skriva inlägg så snabbt man kan blir sällan bra.

Som du ser har din fråga "vad import av utländsk el har i en tråd som handlar om inhemsk elbrist att göra?" redan besvarats i inlägget jag länkade till. Brist- och överskottssituationer balanseras med import och export. Det är två helt fundamentala företeelser i en globaliserad värld.

Citat:
Elförsörjningen är allt för viktigt för att styras av Miljöpartiets plakatpolitiska utspel.

Därom är vi ense. Energipolitiken bör styras av forskningsläget, statistik och sunt förnuft.

Citat:
Förhoppningsvis så kommer vindkraftens olönsamhet göra att marknaden slutar bygga vindsnurror.

... och här går du direkt på villovägar. All data visar att vindkraften är mycket lönsam i jämförelse med kärnkraften. Du förkastar "Miljöpartiets plakatpolitiska utspel" men vill anamma Moderaternas diton istället.
Citera
2019-07-15, 17:30
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Tillgänglighet och kapacitetsfaktor är inte samma storhet.
Läs på...

Varken av dem är storheter. Kapacitetsfaktor är samma sak som utnyttjandegrad. Vad skulle skillnaden mellan tillgänglighetsfaktor och kapacitetsfaktor vara menar du? I de texter jag har läst (se ex (FB) Sveriges enorma elöverskott, sista kärnkraftsmyten krossad?) verkar begreppen användas synonymt.

Citat:
Leta upp bevis för det och visa upp en källa då!

Varför ska jag leta upp en källa till något som är uppenbart? Om 100 barn springer 100 meter vardera har de tillsammans tillryggalagt 10.000 m. Om ett av barnen springer 200 meter blir summan istället 10.100 m. Det säger sig självt att bättre vindkraftverk ökar mängden energi som man får ut ur vindkraften totalt!

Citat:
Kostnaden är av ganska liten betydelse både för trådämnet och för den elbrist som kommer som ett brev på posten när vattenkraften inte förmår balansera överskott/underskott samt när det inte finns något sätt att lagra de energimängder som krävs för att hålla landet fungerande under tider då de intermittenta energislagen inte förmår leverera.

Jo, kostnader är starkt förknippade med bristsituationer. Det är som med el som med vilken annan vara som helst på en (relativt) fri marknad. Brister uppstår inte utan det som händer är att priset ökar. När priset ökar tillkommer fler producenter, bristen försvinner och priset sjunker. Prisökningen kan också leda till att folk som använder direktverkande el för att värma sina bostäder övergår till energisnålare alternativ.
Citera
2019-07-15, 17:44
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Förklara då hur man får ut effekt med hjälp av följande storheter?

Vad har din fråga med ämnet att göra?

Citat:
Problemet är att behovet av redundans ökas exponentiellt om du plockar bort ej intermittent elproduktion (kärnkraft) och ersätter den med intermittent elproduktion (sol och vind) som måste balanseras/regleras av vattenkraft som redan idag utnyttjas till max för att kunna reglera dagens mängd intermittenta energikällor.

Som redan skrivits i tråden är inte kärnkraften "ej intermittent":

Citat:
Svenska reaktorer står stilla mer än de finska
2014 blev ett svagt år för svensk kärnkraft för sjunde året i rad – både för produktionen och för stopptiderna. De svenska reaktorerna stod stilla en fjärdedel av tiden, mot bara 10 procent i Finland och USA.

Sverige har inte nått upp till 80 procent sedan 2007.

https://www.nyteknik.se/nyheter/svenska-reaktorer-star-stilla-mer-an-de-finska-6394910

Som jag redan skrivit till dig gäller Stora talens lag. Det betyder att givet en tillräckligt stor population vindkraftverk positionerade över en tillräckligt stor yta kommer det alltid finnas tillräckligt med el. Blåser det inte i Visby blåser det förhoppningsvis i Göteborg. Problemet löser man genom att öka utbytet av el. Vindstilla dagar i Göteborg importerar man el från Visby och vice versa när det inte blåser i Visby.

Citat:
Ration 10:1 används för att ta reda på hur mycket vindkraft som krävs för att ersätta kärnkraften.

Har du en källa som inte heter Elsa Widding att bjussa på?
Citera
2019-07-15, 18:02
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shackblaf

Cirka 15 % av Sveriges elproduktion går på export så att vi har ett överskott råder det inga tvivel om. Hur mycket vi skulle behöva importera för att täcka underskottet vet vi inte och inte heller hur stor andel som skulle vara "ful-el". Nya vindkraftsanläggningar kommer antagligen byggas för att kompensera för underskottet.

Citat:
– Vi har gjort en grov uppskattning där vi utgår ifrån att hälften av den elproduktion som faller bort från Ringhals ersätts av fossil el och då blir ökningen omkring åtta miljoner ton. Men siffran kan bli lägre om det blir en större andel förnybar el som ersätter, säger han men påpekar också att utsläppsökningen också kan bli ännu högre, beroende på hur mekanismen i det nya systemet slår. Vi kan komma upp i tiotals miljoner i utsläppsökning.

Det rör sig alltså om ogrundande gissningar. Varför skulle kärnkraftsel ersättas med fossilel när förnybart är billigare?
Citera
2019-07-15, 18:37
Medlem
Fris avatar
Citat:
Det rör sig alltså om ogrundande gissningar. Varför skulle kärnkraftsel ersättas med fossilel när förnybart är billigare?
För att vindkraft är intermittent, kan inte leverera när elen behövs. Därför kan vindkraft aldrig ersätta något rationellt kraftverk, bara ersätta en andel av det bränsle som rationella kraftverk använder när det blåser rätt. När fågelgiljotinen inte snurrar så finns ingen el där och inget pris att betala för att trolla fram el ur ingenting. Då finns bara fossilkraft att köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in