2020-01-02, 01:17
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Lägenhetsteorin har varit uppe tidigare och den är i alla fall för mig den allra mest osannolika - så gott som obefintlig!

Knivhuggen med den långa kniven var kraftiga och dödande var för sig - med stor sannolikhet träffades en pulsåder, med efterföljande kraftig blödning. Skulle ytterligare knivhugg ha utdelats i efterhand, skulle det ha upptäckts vid den rättsmedicinska obduktionen, det är jag övertygad om!
Vid en sådan ev. upptäckt skulle till och med Kling å Klang kunna ana att något/några av de första knivhuggen, hade utdelats i lägenheten.
Det ska även finnas någon artikel där kriminalteknikerna (som brukligt är, i nära kontakt med rättsläkaren) gick ut med att man kunde konstatera att mordplatsen, var densamma som fyndplatsen.
Regnandet spelar ingen roll här - kroppen upptäcktes dagen efter mordet, och det torde inte ha tagit lång tid innan obduktionen utfördes. Man ska veta att en rättsmedicinsk obduktion är betydligt mer omfattande, än en vanlig klinisk obduktion.
Laban skulle gå bärsärk i bilen om man lastat in en nedblodad, död Eva.

Enligt mitt förmenande finns det många argument som talar emot lägenhetsteorin, i just det här fallet.

Ok, den enda anledningen till att jag tar upp lägenhetsteorin är för att jag vill veta om man med 110% säkerhet kan utesluta ett dråp i PAJ's bostad? Tänker då mest på knivhugget i ryggen (då de resterande 10 djupa huggen återfanns på kroppens framsida).

Om man leker med tanken att samtliga 11 hugg utdelades inom ramen av 1 timme, säg mellan kl 22:15 och 23:15. Hur påverkar det obduktionsresultatet om t.ex. knivhugget i ryggen skulle ha varit utdelat 45 min. före dom 10 andra, djupa huggen?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2020-01-02 kl. 01:43.
Citera
2020-01-02, 01:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Hund/cykelvittnet berättade för arbetskamraterna om sina iakttagelser och blev kontaktad av polisen 6 dagar efter mordet, när det kom till deras kännedom om vittnets observationer. Som jag tolkar det var det på uppmaning av jobbarkompisarna som vittnet till slut tog kontakt med polisen - alternativt att det var någon av jobbarkompisarna som tog kontakt och upplyste polisen om att det fanns ett vittne?

Ok? Den där storyn om arbetskamraterna har jag aldrig hört faktiskt.

Enligt uppgift ska hundvittnet ha berättat om incidenten med cyklisten för en "bekant" ett par dagar efter mordet, varpå denna "bekant" kopplade ihop cyklisten med Eva-mordet och uppmanade hundvittnet att kontakta polisen.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2020-01-02 kl. 01:40.
Citera
2020-01-02, 03:44
Bannlyst
Det är en sak jag inte får ihop, trots att jag läst en hel del inlägg.

Om nu P är kvar i lägenheten när Eva och B lämnar den för att ta bilen mot Evas föräldrahem - hur hinner P fram till mordplatsen före Eva?
Citera
2020-01-02, 04:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
P-A J har givetvis inte själv lämnat tipset till polisen i sådant fall, men han kan mycket väl vara hjärnan bakom tipset. Han kan ha "regisserat" det hela, dvs. valt ut de uppgifter som ska lämnas och sedan bett sin gamle vapendragare ML att lämna tipset. Vem vet, kanske vare det här dom satt och diskuterade på Träffen när dom träffades den 6:e och 7:e januari 2017? Någonting viktigt måste det ju ha varit i alla fall eftersom ML åkte hela vägen från Stockholm upp till Kramfors för att träffa "Mr P" strax efter årsskiftet.

ML åkte väl rimligtvis upp till Kramfors för att träffa sin gamla mor, i anslutning till helgen/helgerna?

Du får gärna berätta mer, om du själv såg P och ML på plats på Träffen. Intressant om de fortfarande håller kontakt, tycker jag. Så otroligt mycket gemensamt kan de väl idag inte ha att prata om...deras karriärer har ju divergerat något, minst sagt.
Citera
2020-01-02, 17:32
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Det är en sak jag inte får ihop, trots att jag läst en hel del inlägg.

Om nu P är kvar i lägenheten när Eva och B lämnar den för att ta bilen mot Evas föräldrahem - hur hinner P fram till mordplatsen före Eva?

Som jag ser det finns det 3 alternativ.

1. PAJ cyklade efter dom men tog "bakvägen" till Bruket via Kontorsvägen och kom fram till mordplatsen samtidigt som Eva.

2. PAJ tog bilen och var först på plats (Mark Safarik och Bo Åström's teori i Svenska Fall för FBI)

3. Eva släpptes aldrig av i korsningen. PAJ skjutsade själv Eva till grusparkeringen vid Långbackens början. (BÅ lämnade lägenheten strax efter Anneli)
Senast redigerad av Pudelfrillan 2020-01-02 kl. 17:40.
Citera
2020-01-02, 17:54
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
ML åkte väl rimligtvis upp till Kramfors för att träffa sin gamla mor, i anslutning till helgen/helgerna?

Du får gärna berätta mer, om du själv såg P och ML på plats på Träffen. Intressant om de fortfarande håller kontakt, tycker jag. Så otroligt mycket gemensamt kan de väl idag inte ha att prata om...deras karriärer har ju divergerat något, minst sagt.

Ja han åkte säkert upp för att träffa sin gamla mor men han träffade tydligen även PAJ.

Nej tyvärr, jag såg dom inte själv men enligt skribenten 'Vidje' sågs dom tillsammans på Träffen i slutet av 2016, d.v.s. ca. 2 mån efter att "Svenska Fall för FBI" avsnittet om Eva -mordet hade sänts.
Citera
2020-01-03, 03:06
Bannlyst
Citat:
Som jag ser det finns det 3 alternativ.

1. PAJ cyklade efter dom men tog "bakvägen" till Bruket via Kontorsvägen och kom fram till mordplatsen samtidigt som Eva.

2. PAJ tog bilen och var först på plats (Mark Safarik och Bo Åström's teori i Svenska Fall för FBI)

3. Eva släpptes aldrig av i korsningen. PAJ skjutsade själv Eva till grusparkeringen vid Långbackens början. (BÅ lämnade lägenheten strax efter Anneli)

Ok.

Men till skillnad mot exempelvis dubbelmordet i Linköping så har vi här att göra med en äldre, mer beslutsam GM. Jag höll på att säga mognare, men det är nog tveksamt.

Istället för en amatörmässig butterfly-kniv - som GM i Linköping dessutom tappar (med sitt eget blod på!) - så tar den här GM i Kramfors sin dubbeleggade bajonett, tar med båda händerna, driver kniven djupt in, framifrån, i bröstet, gång på gång. Istället för i Linköping, där knivhuggen bakifrån indikerar GM känsla av att blivit förrådd, kränkt, så har vi här en gärningsman som nästan lustfyllt driver kniven genom bröstkorgen, framifrån, på en ung, späd tjej. Han hittar vägen mellan bröstben och revben, driver bajonetten genom hela torson. Som för att verkligen förvissa sig om att hon ska dö. Att blodet sprutar och färgar det ljusa linnet rött, det bekommer honom inte. Att kvinnan rosslar, tar sina sista andetag samtidigt som kniven punkterar hennes lungor, det ger honom snarare en känsla av tillfredsställelse.

Vad är det för slags psykfall vi har att göra med här?

Gärningsmannen gör inget för att skyla eller täcka över. Till skillnad från dubbelmordet i Brattås där både Tor och Gerd täcks över, åtminstone ansiktet, som indikerar någon form av tidigare, känslomässig, relation. Om det är han eller någon annan som viker ihop kläderna?

Sex tror väl ingen på, längre. ”Slump”? Som i ”stod och väntade på en random brud att sticka kniven i klockan 12 på natten i en av de värsta ovädersnätterna på år och dag”.....? Njaä.

Uppdrag? 10 papp för att utföra det här bestialiska dådet? Planerat måste det absolut vara. Men kan nån verkligen vara så desperat?

Om jag hade varit Eva så hade jag velat bli hemskjutsad först, innan jag eventuellt rastade hunden (vem fan rastar hunden vid midnatt?!?! Om hunden hade varit nödig när de kom ut från lägenheten så hade de aldrig fått in hunden i bilen, in the first place). Att ”vilja bli avsläppt i korsningen” låter som en efterhandskonstruktion.

Känns som att B sitter på sanningen.
Senast redigerad av PerTinent 2020-01-03 kl. 03:20.
Citera
2020-01-03, 06:55
Medlem
Citat:
Ok.

Men till skillnad mot exempelvis dubbelmordet i Linköping så har vi här att göra med en äldre, mer beslutsam GM. Jag höll på att säga mognare, men det är nog tveksamt.

Istället för en amatörmässig butterfly-kniv - som GM i Linköping dessutom tappar (med sitt eget blod på!) - så tar den här GM i Kramfors sin dubbeleggade bajonett, tar med båda händerna, driver kniven djupt in, framifrån, i bröstet, gång på gång. Istället för i Linköping, där knivhuggen bakifrån indikerar GM känsla av att blivit förrådd, kränkt, så har vi här en gärningsman som nästan lustfyllt driver kniven genom bröstkorgen, framifrån, på en ung, späd tjej. Han hittar vägen mellan bröstben och revben, driver bajonetten genom hela torson. Som för att verkligen förvissa sig om att hon ska dö. Att blodet sprutar och färgar det ljusa linnet rött, det bekommer honom inte. Att kvinnan rosslar, tar sina sista andetag samtidigt som kniven punkterar hennes lungor, det ger honom snarare en känsla av tillfredsställelse.

Vad är det för slags psykfall vi har att göra med här?

Gärningsmannen gör inget för att skyla eller täcka över. Till skillnad från dubbelmordet i Brattås där både Tor och Gerd täcks över, åtminstone ansiktet, som indikerar någon form av tidigare, känslomässig, relation. Om det är han eller någon annan som viker ihop kläderna?

Sex tror väl ingen på, längre. ”Slump”? Som i ”stod och väntade på en random brud att sticka kniven i klockan 12 på natten i en av de värsta ovädersnätterna på år och dag”.....? Njaä.

Uppdrag? 10 papp för att utföra det här bestialiska dådet? Planerat måste det absolut vara. Men kan nån verkligen vara så desperat?

Om jag hade varit Eva så hade jag velat bli hemskjutsad först, innan jag eventuellt rastade hunden (vem fan rastar hunden vid midnatt?!?! Om hunden hade varit nödig när de kom ut från lägenheten så hade de aldrig fått in hunden i bilen, in the first place). Att ”vilja bli avsläppt i korsningen” låter som en efterhandskonstruktion.

Eller så ville Eva låta hunden springa av sig lite. Enligt någon tidningsartikel hann hon väl bara öppna bildörren så sprang hunden iväg och hon fick skynda sig att följa efter.

När det gäller regnovädret så läste jag någonstans att det började vid midnatt och höll på till morgonen.

Om beställningsmordet: polisen säger att "det kan ha gått till så" men också att den person som blev utpekad som gärningsman verkar ha lämnat en trovärdig förklaring till varför hen inte är skyldig. Men däremot är informationen om mordvapnet intressant och verkar stämma. Tydligen finns det folk som känner till saker.
Citera
2020-01-03, 20:54
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Ja nog känns det som att BÅ kan sitta på något som polisen inte har kännedom om. T.ex. att hon lämnade lägenheten tidigare och aldrig släppte av Eva i korsningen?
Citera
2020-01-03, 21:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ist. för en amatörmässig butterfly-kniv så tar GM i K-fors sin dubbeleggade bajonett med båda händerna, driver kniven djupt in, framifrån, i bröstet gång på gång. I Linköping indikerar knivhuggen bakifrån känslan av att blivit förrådd, kränkt, har vi här en GM som nästan lustfyllt driver kniven genom bröstkorgen, framifrån, på en ung, späd tjej. Han hittar vägen mellan bröstben o revben, driver bajonetten genom hela torson som för att verkligen förvissa sig om att hon ska dö. Att blodet sprutar o färgar det ljusa linnet rött bekommer honom inte. Att hon rosslar, tar sina sista andetag samtidigt som kniven punkterar hennes lungor ger honom snarare en känsla av tillfredsställelse. Vad är det för slags psykfall vi har att göra med här?

Ja jag håller med, det är svårt att förstå orsaken till det oerhörda övervåldet. Det är lite Jack The Ripper över den här GM, inte så lite heller..
Majoriteten av kvinnor som vill göra slut eller lämna sina män blir oftast strypta i hemmet - inte huggna genom halsen och rakt igenom hela torson med en dubbeleggad bajonett utomhus i en öde skogsdunge. Det här är ett ytterst ovanligt tillvägagångssätt och ett modus operandi som borde kunna säga/ berätta en hel del om GM. Dom jag har pratat med här i stan verkar alla gilla PAJ och kan absolut inte se honom som GM. Man märker att dom slår bort den tanken direkt, så han passar inte alls in som GM på det sättet.

Om GM var en lejd mördare så kan man misstänka att vederbörande var påtänd med tanke på vad som hände. En psykiskt sjuk GM ligger också nära till hands med tanke på det abnorma ursinniga övervåldet, en psykotisk galning som flippade totalt? Eva hade ju en klasskompis som led av schitzofreni och som verkar dela hennes hästintresse. Ett långskott kanske men inget är väl omöjligt, inte ens i lilla Kramfors?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2020-01-03 kl. 22:13.
Citera
2020-01-03, 21:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ok, den enda anledningen till att jag tar upp lägenhetsteorin är för att jag vill veta om man med 110% säkerhet kan utesluta ett dråp i PAJ's bostad? Tänker då mest på knivhugget i ryggen (då de resterande 10 djupa huggen återfanns på kroppens framsida).

Om man leker med tanken att samtliga 11 hugg utdelades inom ramen av 1 timme, säg mellan kl 22:15 och 23:15. Hur påverkar det obduktionsresultatet om t.ex. knivhugget i ryggen skulle ha varit utdelat 45 min. före dom 10 andra, djupa huggen?

Det borde väl inte ge blåmärken på samma sätt vid de senare huggen. De kan väl även se på likfläckarna om kroppen flyttats efter dödsfall eller om den ligger i den position som personen dog i?
Citera
2020-01-03, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ja jag håller med, det är svårt att förstå orsaken till det oerhörda övervåldet. Majoriteten av kvinnor som vill göra slut eller lämna sina män blir väl oftast strypta i hemmet och inte huggna genom halsen och genom hela torson med en dubbeleggad bajonett. Dom jag har pratat med här i stan verkar alla gilla PAJ och kan absolut inte se honom som GM, man märker att dom slår bort den tanken direkt, så PAJ passar inte alls in som GM på det sättet. Om GM var en lejd mördare så kan man misstänka att vederbörande var påtänd med tanke på vad som hände. En psykiskt sjuk GM ligger ocjså bra till med tanke på hur det hela gick till, en galning som flippade totalt, Eva hade ju en klasskompis som led av schitzofreni, ett långskott kanske men inget är väl omöjligt, inte ens i lilla Kramfors?

Tack för respons, frillan....☺️

Ett vi kan vara överens om: Ett Mord är planerat. Vem tar annars med sig en bajonett ut på en cykeltur klockan 10-11-12 på kvällen - i Kramfors?

Två: GM är bekant med Eva S. Någon form av känslomässig relation. Sättet hon tas av daga indikerar detta.

Tre: P passar in skitdålig på ev. GM-profil. Samtidigt beter han sig besynnerligt åt.

Öppna frågeställningar: hur vet GM att Eva ska ta den här vägen? Om det inte är jävligt planerat...men inte kan väl ens P vara så förslagen....?

Vad har Eva gjort egentligen, som skapat detta känslomässiga kaos hos en totalt vriden GM? Att hon ska behöva bli ”straffad”...på detta sätt? Eller ska man tolka Ps beteende som att han verkligen trodde att de var ihop? Att Eva var hans? Helt verklighetsfrånvänd...?

Vad hade Eva gjort - eller var på väg att göra - för att behöva bli bestraffad på detta bestialiska sätt...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in