2019-12-31, 21:47
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej man kan faktiskt mäta avstånd i rymden med hjälp av paralax
Du kommer aldrig skönja parallax bland stjärnorna, det är därför det bara finns tecknade exempel på det. Bara här faller hela den heliocentriska modellen pladask. Som om den inte hade gjort det tusen gånger innan.
Citera
2019-12-31, 21:50
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Fel (och det vet du också)!
Kurvaturer syns inte som en välvning men det gör en rund Jord. Man behöver inte alls åka upp i rymden för att se välvningen, det går utmärkt att se stående vid havet. Att några andra säger man måste högt upp för att se det är för att de är övertydliga pga plattjordfolkets märkliga motstånd mot det uppenbara.
Som sagt, det den ena jönsen säger förnekar den andre, och det den andre jönsen säger förnekar den förste. Man flyttar ständigt målstolparna. Inget nytt ioförsig.
Citera
2019-12-31, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Du kommer som sagt inte kunna triangulera polstjärnan, eller regnbågen eller solen heller för den delen, eftersom dom bevisligen inte är fysiska objekt. Om du förövrigt vill triangulera polstjärnan och komma fram till wikipedias siffra så önskar jag dig lycka till.
Solen och polstjärnan är fysiska objekt och vi kan triangulera dessa. Varför kan inte du det? För att du är puckad? Inte vet jag. Men nåt fel är det uppenbart.
Citera
2019-12-31, 22:01
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
En kul fråga:
Vad har ni tänkt er som finns under den platta Jorden?
En intressant filosofisk fråga, dock ej vetenskaplig. Det är som att jag frågar dig vad du tänkt dig finns bortanför universum.

Vi har bara grävt några kilometer så det är ingen som vet.

Citat:
Fler frågor:
Vad säger ni till de som flugit Jorden runt?
De? Vissa av FE är själva piloter. Jag har flugit jorden runt flera gånger.
Citat:
Hur rörs sig satelliterna eller rymdstationen?
Dom hänger i heliumballonger. Det är ingenting som FEers hittar på, det är fakta vemsomhelst kan ta reda på. Men bolltroende är rätt lata. https://www.youtube.com/watch?v=j0503bqxxMo
Citera
2019-12-31, 22:07
Medlem
Citat:
Eratosthenes finns inte nämnd nånstans före 1800-talet, så det var nått man hittade på ungefär samtidigt som man hittade på att jorden var en boll.

Kul hur de hittade på något som kan tolkas på två sätt, men bara tolkas på ett. Spinn sen vidare på samma idé, få folk att se vår verklighet på ett väldigt 'appeal to authority'-manér: "Båtar försvinner över en kurva, för det står så i min skolbok.", "Saker faller på grund av jordens sfäriska mittpunkt drar dem mot sig, för det står så i min skolbok.", "Andra planeter som kan ses som runda i natthimlen är vetenskapligt bevisat sfäriska objekt liknande den planet vi lever på, för det står så i min skolbok."

Och så vidare...

Gott nytt år på er!
Citera
2019-12-31, 22:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Avståndet mellan Afrikas norra spets söder om Gibraltar och Afrikas södra spets är 5000 miles. Med den informationen kan du sedan räkna ut vilka avstånd du vill.

Citat:
Inte finnas nån horisont? Du brukar prata mycket dumheter men det här var nära rekord. Läs min signatur.

Jo, att horisonten är i ögonhöjd talar starkt för en platt jord, att vi har ögonhöjd på horisonten ända uppe vid 120,000 fot vore helt galet på en boll.

En fråga bara: varför anger du avstånd i miles och fot? Är det för du hämtar info från diverse YT-klipp och saknar förmåga att omsätta det du hör i egen kunskap?
Citera
2019-12-31, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Andra planeter som kan ses som runda i natthimlen är vetenskapligt bevisat sfäriska objekt liknande den planet vi lever på, för det står så i min skolbok.
Säg mig, vilken form är månen? "Ser" den rund ut för att den kanske är rund, sfärisk eller är det en optical illusion som spökar för dina/våra ögon?

Seriöst, vad är det för fel på dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
appeal to authority

Vetenskap och dom som håller på arbetar inom detta fält, även amatörer som du och Mark Sergant, är ingen auktoriteter, tvärtom ditt spån!
Kolla vad auktoriteter (Kyrkan t.ex. på Medeltiden) gjorde med vissa vetenskapsmän.
Nu snackar du som vanligt, skit, igen...
Senast redigerad av JokerM 2019-12-31 kl. 22:49.
Citera
2020-01-01, 00:00
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
En fråga bara: varför anger du avstånd i miles och fot? Är det för du hämtar info från diverse YT-klipp och saknar förmåga att omsätta det du hör i egen kunskap?

Att inte kunna omvandla imperial till metrisk är något absolut alla flattards misslyckas med. Fråga bara SciManDan om hur duktiga hans vänner är.
Citera
2020-01-01, 01:49
Medlem
studenten777s avatar
Solnedgången perfekt förklarad med refraktionen som bryter ljuset nedåt pga vatten. Den förstorar dessutom solen.

https://youtu.be/s-PhStb6mTQ

Har tidigare hänvisat till en massa bevis där man ser solnedgången i öknen, krympande sol (torr luft, minimal refraktion).

Detta fenomen det väldigt mkt näring till FE
Citera
2020-01-01, 02:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du kommer aldrig skönja parallax bland stjärnorna, det är därför det bara finns tecknade exempel på det. Bara här faller hela den heliocentriska modellen pladask. Som om den inte hade gjort det tusen gånger innan.
Ett rent tramspåstående från din sida skulle jag säga. Har du någon källa till varför paralax till månen, solen eller stjärnorna inte skulle gå att mäta. Jag pratar givetvis inte om att kunna se paralaxen med blotta ögat.
Citat:
Det är som att påstå att om man delar ett tal med två tillräckligt många gånger så kommer man aldrig till noll. Det stämmer ju visserligen i teorin men inte i praktiken.

Och nu har vi dessutom att göra med refraktion. Rob Skiba bland annat har visat hur solnedgången går till.
Att det i praktiken blir noll förklarar ju varför saker till slut inte går att se längre men är ingen förklaring alls till varför saker försvinner nerifrån och upp. Är ju inte längre till botten av en skyskrapa än till toppen. Snarare tvärtom faktiskt.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-01-01 kl. 02:49.
Citera
2020-01-01, 04:32
Bannlyst
Citat:
En intressant filosofisk fråga, dock ej vetenskaplig. Det är som att jag frågar dig vad du tänkt dig finns bortanför universum.

Vi har bara grävt några kilometer så det är ingen som vet.

De? Vissa av FE är själva piloter. Jag har flugit jorden runt flera gånger.

Dom hänger i heliumballonger. Det är ingenting som FEers hittar på, det är fakta vemsomhelst kan ta reda på. Men bolltroende är rätt lata. https://www.youtube.com/watch?v=j0503bqxxMo
Ärligt talat tror jag inte ni menar allvar. Allt går ut på att driva med folk. När ni är hemma gapflabbar ni åt alla som tror att ni verkligen tror på platta Jorden. Jag vägrar nämligen tro att det finns så korkade människor att man tror på en platt Jord som tydligen också är oändligt stor eftersom de påstår att ingen sett undersidan. Vad var den där videofilmen till för? Handlade inte om något vi talat om.

För de som verkligen tror Jorden är platt kan jag berätta att det är skitenkelt att bevisa motsatsen.
Citera
2020-01-01, 04:34
Bannlyst
Citat:
Som sagt, det den ena jönsen säger förnekar den andre, och det den andre jönsen säger förnekar den förste. Man flyttar ständigt målstolparna. Inget nytt ioförsig.
Stämmer bra in på plattajorden-folket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in