• 1
  • 2
2019-12-31, 01:13
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Hej, jag har tänkt att städa min ekonomi inför 2020. Jag har sagt upp önödiga kort och behållit fyra stycken, totalt på 250k, spenderar 15-20k varje månad. Betalar alltid alla fakturor i tid.

Om jag sänker från 250k till säg 120k, hur kommer det att speglas sig hos UC och Kreddy? Nån som har provat?

Har 0,5 hos Kreddy.
Citera
2019-12-31, 01:19
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Vad ska någon med 250k kortkredit till, förutom lyxkonsumtion?
Eller ens 120k?
Citera
2019-12-31, 01:35
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Vad ska någon med 250k kortkredit till, förutom lyxkonsumtion?
Eller ens 120k?

Kort 1 och 2 är för daglig konsumtion med 2% återbäring, kort 3 och 4 är för resor, ena kort inom jobbet och andra är privat.

Ibland behövs göra större inköp och kan vara bra att ha större gräns, 1k återbäring från 50k.

Kort 4 jag har fått nyligen och kunde ej välja gränsen, funderar om man ska ringa och sänkagränsen. Samt andra.

Krediter just nu. Sänka till 120k
Kort 1. 50k. 50k
Kort 2. 40k. 30k
Kort 3. 40k. 20k
Kort 4. 120k. 20k
Senast redigerad av EKOnotNOM 2019-12-31 kl. 01:38. Anledning: Felstavning
Citera
2019-12-31, 01:47
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Verkar helsnurrigt.
Skaffa sparkonto istället och klipp korten.
Citera
2019-12-31, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EKOnotNOM
Hej, jag har tänkt att städa min ekonomi inför 2020. Jag har sagt upp önödiga kort och behållit fyra stycken, totalt på 250k, spenderar 15-20k varje månad. Betalar alltid alla fakturor i tid.

Om jag sänker från 250k till säg 120k, hur kommer det att speglas sig hos UC och Kreddy? Nån som har provat?

Har 0,5 hos Kreddy.
Du kanske bara vill skryta om att du har många plastkort och känner dig rik på låtsaspengar. Men skit i det, visst kan vi hjälpa dig.
Klipp alla kort utom 1.
Sänk kreditgränsen till 25 000 typ om dina utgifter är 15 000-20 000.
Galet och omoget att ha limit på 250k. Kul att bli skimmad och en kvarts mille dras som du får förklara?
Citera
2019-12-31, 02:24
Medlem
Nu vet jag inte hur det funkar i Sverige, men i USA är det bra att ha hög kredit beviljad. Kvoten Utnyttjad/Beviljad är vad de tittar på. Så att sänka din kredit behöver inte garantera ett högre betyg.
Citera
2019-12-31, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Nu vet jag inte hur det funkar i Sverige, men i USA är det bra att ha hög kredit beviljad. Kvoten Utnyttjad/Beviljad är vad de tittar på. Så att sänka din kredit behöver inte garantera ett högre betyg.
Vadå högre betyg? 0,5 är en mycket god kreditvärdighet hos Kredy ja--men det är så många andra faktorer som spelarin i en faktisk-kreditvärdighet så Kredy är nog mer en indikator--- Har också massa onödiga kreditkort som jag aldrig använder eller ens rört , men så länge dom inte kostar något orörda ser jag ingen anledning att ändra något då det inte påverkar k-värdigheten.
Senast redigerad av Monday1 2019-12-31 kl. 02:34.
Citera
2019-12-31, 03:42
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Vadå högre betyg? 0,5 är en mycket god kreditvärdighet hos Kredy ja--men det är så många andra faktorer som spelarin i en faktisk-kreditvärdighet så Kredy är nog mer en indikator--- Har också massa onödiga kreditkort som jag aldrig använder eller ens rört , men så länge dom inte kostar något orörda ser jag ingen anledning att ändra något då det inte påverkar k-värdigheten.
Alla beviljade krediter påverkar kreditvärdigheten såklart.
Citera
2019-12-31, 05:36
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw

Bingo, det är det här jag vill komma åt. Enklaste är väl att kontakta Kreddy nästa vecka och ta reda på. Har också hört hur det är i staterna, beviljad/ utnjutad.
Citera
2019-12-31, 07:49
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Verkar helsnurrigt.
Skaffa sparkonto istället och klipp korten.
Det är nog du som är snurrig. Kreditkort med återbäring eller bonus är såklart bättre än sparkonto så länge det är nära-nollränta på kontot och man ser till att betala kreditkortsräkningarna i tid.
Citera
2019-12-31, 07:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Det är nog du som är snurrig. Kreditkort med återbäring eller bonus är såklart bättre än sparkonto så länge det är nära-nollränta på kontot och man ser till att betala kreditkortsräkningarna i tid.

Förutsatt att man inte överkonsumerar pga det ja och det är detta kreditkortsbolagen hoppas på/väntar på, men att ha 4 olika kreditkort verkar vara lite overkill. Själv har jag 2 knappt nyttjade och överväger att avsluta det enda för att ha mindre onödiga krediter på UC för framtiden.
Citera
2019-12-31, 09:12
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har 4 kreditkort med ca 250000 i total kredit plus Avanza superlånet och då har jag ändå 0,1 i kreditvärdighet trots att jag är en fattigslusk. Jag hade 0,1 även innan jag tog krediterna så uppenbarligen påverkar kreditkort ens kreditvärdighet högst marginellt.

EDIT: Nej vet ni vad, jag kollade nu gamla kreditupplysningar istället för Kreddy. Före jag fick det första kreditkortet hade jag 0,90% i riskprognos som jag antar är samma som kreditbetyg. Några månader senare hade jag 0,06% med bara ett kreditkort, efter andra kreditkortet hade jag 0,10% och efter tredje 0,41%. Efter fjärde vet jag inte eftersom jag inte fått fler kreditupplysningar sedan dess. Jag har betalat alla räkningarna i tid, men det kan ju också vara kreditupplysningarna i sig som påverkat betyget. Vi får se hur mitt kreditbetyg utvecklar sig över tid och om det sjunker tillbaka till mitt rekord 0,06% igen eller fortsätter stiga.
Senast redigerad av Paddan1000 2019-12-31 kl. 09:58. Anledning: Fel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in