• 1
  • 2
2019-12-31, 09:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Nu vet jag inte hur det funkar i Sverige, men i USA är det bra att ha hög kredit beviljad. Kvoten Utnyttjad/Beviljad är vad de tittar på. Så att sänka din kredit behöver inte garantera ett högre betyg.

Så är det! I USA säger man: Det är inte hur mycket du äger som räknas, det är hur mycket du får låna.

I TS fall borde dock en kreditgräns på 50k räcka.
Citera
2019-12-31, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag har 4 kreditkort med ca 250000 i total kredit plus Avanza superlånet och då har jag ändå 0,1 i kreditvärdighet trots att jag är en fattigslusk. Jag hade 0,1 även innan jag tog krediterna så uppenbarligen påverkar kreditkort ens kreditvärdighet högst marginellt.

EDIT: Nej vet ni vad, jag kollade nu gamla kreditupplysningar istället för Kreddy. Före jag fick det första kreditkortet hade jag 0,90% i riskprognos som jag antar är samma som kreditbetyg. Några månader senare hade jag 0,06% med bara ett kreditkort, efter andra kreditkortet hade jag 0,10% och efter tredje 0,41%. Efter fjärde vet jag inte eftersom jag inte fått fler kreditupplysningar sedan dess. Jag har betalat alla räkningarna i tid, men det kan ju också vara kreditupplysningarna i sig som påverkat betyget. Vi får se hur mitt kreditbetyg utvecklar sig över tid och om det sjunker tillbaka till mitt rekord 0,06% igen eller fortsätter stiga.
Om du inte utnytjar krediten så är det ingen sak ,men däremot upplysningarna / frågor påverkar mera-desto fler frågor = sämre k-betyg ,men det brukar ändras efter ett tag "månader" Sen ta kredit med en nypas salt...Banker etc går sällan eller aldrig bara på kreditbetyget , utan det är helheten!
Citera
2020-01-01, 08:27
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Förutsatt att man inte överkonsumerar pga det ja och det är detta kreditkortsbolagen hoppas på/väntar på, men att ha 4 olika kreditkort verkar vara lite overkill. Själv har jag 2 knappt nyttjade och överväger att avsluta det enda för att ha mindre onödiga krediter på UC för framtiden.
Absolut, men kreditkort i sig är inget dåligt om man inte använder dem korkat. Tvärt om.
Citera
2020-01-01, 08:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Absolut, men kreditkort i sig är inget dåligt om man inte använder dem korkat. Tvärt om.

Beror på person, själv är jag nitiskt kontrollerande vad gäller utgifter. En person som "gillar att låta kortet gå i terminalen" skall absolut inte ha tillgång till kredit.

Sedan är det ett faktum att vi alla spenderar mer när vi använder kort istället för kontanter så jag tänker gå över betydligt mer till cash i vardagen trots att det är lite jobbigare. Att använda kort är samma sak som att stoppa ner hela sitt saldo i plånboken - den gränsen finns så att säga inte längre.

https://www.bankrate.com/personal-fi...h-for-a-month/

https://www.debt.org/blog/frugal-man...nly-pays-cash/
Senast redigerad av sucuk 2020-01-01 kl. 08:40.
Citera
2020-01-01, 08:45
Medlem
Fejkits avatar
Du ska ha lite krediter beviljade så du gör rätt i att säga upp sådant du inte nyttjar. Varje kredit du har ”rätt till” är en risk och syns i en djupgående UC. Dvs, har du 100’ på Mastercard, 50’ på Elgiganten, 100’ på IKEA osv så tas det i hänsyn till att det är en kredit du kan maxa utan att varningslampor börjar blinka.
Citera
2020-01-01, 10:41
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Beror på person, själv är jag nitiskt kontrollerande vad gäller utgifter. En person som "gillar att låta kortet gå i terminalen" skall absolut inte ha tillgång till kredit.

Sedan är det ett faktum att vi alla spenderar mer när vi använder kort istället för kontanter så jag tänker gå över betydligt mer till cash i vardagen trots att det är lite jobbigare. Att använda kort är samma sak som att stoppa ner hela sitt saldo i plånboken - den gränsen finns så att säga inte längre.

https://www.bankrate.com/personal-fi...h-for-a-month/

https://www.debt.org/blog/frugal-man...nly-pays-cash/

Nackdelen med kontanter att man får ingen återbäring, med kreditkort många kommer upp i 2-4 flygbiljetter per år och 2-3k cash tillbaks.

Man behöver inte överkonsumera för det. Men visst förstår din tanke om man har halva årslön i plånken det kan spåra ur i fel händer(lyxfällan).
Citera
2020-01-01, 10:52
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EKOnotNOM
Nackdelen med kontanter att man får ingen återbäring, med kreditkort många kommer upp i 2-4 flygbiljetter per år och 2-3k cash tillbaks.

Man behöver inte överkonsumera för det. Men visst förstår din tanke om man har halva årslön i plånken det kan spåra ur i fel händer(lyxfällan).

Jo, baksidan är att man tappar lite bonus. Jag tror (eller snarare vet, forskning pekar på detta) att vi tyvärr omedvetet överkonsumerar såpass att det trots det lönar sig på sista raden att gå över till cash. Enda undantaget är köp av resor/kapitalvaror då man vill ha kreditköpslagen i ryggen.

Egentligen är det logiskt, kreditkortsbolagen hade inte dishat ut dessa förmåner om inte de hade tjänat på det...
Citera
2020-01-01, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Du kanske bara vill skryta om att du har många plastkort och känner dig rik på låtsaspengar. Men skit i det, visst kan vi hjälpa dig.
Klipp alla kort utom 1.
Sänk kreditgränsen till 25 000 typ om dina utgifter är 15 000-20 000.
Galet och omoget att ha limit på 250k. Kul att bli skimmad och en kvarts mille dras som du får förklara?

Det är just det som är poängen med kreditkort. Blir du skimmad är det aldrig dina pengar som försvinner. Kortutgivaren försäkrar dig och problemet är ur världen för alla utom den som gett krediten som får ta smällen.
Citera
2020-01-01, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EKOnotNOM
Hej, jag har tänkt att städa min ekonomi inför 2020. Jag har sagt upp önödiga kort och behållit fyra stycken, totalt på 250k, spenderar 15-20k varje månad. Betalar alltid alla fakturor i tid.

Om jag sänker från 250k till säg 120k, hur kommer det att speglas sig hos UC och Kreddy? Nån som har provat?

Har 0,5 hos Kreddy.
Du han ha pengar tillgodo på kreditkortet om du ska göra stora inköp. Finns därför ingen anledning att ha stort kreditutrymme förutom att du kan låna räntefritt under köpmånaden. Tipset är därför att att minska kreditutrymme.

För egen del så har jag 0,1 i risk hos UC och är nog svårt att komma under.
Citera
2020-01-03, 20:14
Medlem
Abbadohns avatar
250 000 är bara för mycket för din ekonomi. Sänk till något som reflekterar dina nuvarande och förväntade utgifter. Men lägg till lite för en buffert (om du inte har det genom sparade medel). 50 000 räcker gott och väl för din del. Ha bara ett kort.
Citera
2020-07-07, 12:28
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Uppdatering, ifall nån är nyfiken.

Sagt upp ena kortet och sänkt de andra till 60k totalt. Betyget hos Kreddy justerats till 0,2.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in