Citat:
Ursprungligen postat av
Tintin.i.Kongo
Hej Snullerux,
Jag hängde inte riktigt med i hur det gick med följebåtarna på Gretas resa till konferensen i Spanien. Skulle du vilja sammanfatta vad du kom fram till? Kunde du konstatera att ett eller flera fartyg skuggade Greta?
Ett spanskt krigsfartyg med beteckningen F104 låg förtöjd ca. 5 kilometer från La Vagabonde. Det fartyget avgick ett par dygn efteråt med full fart och sammanstrålade sedan med katamaranen en bit utanför USA:s territorialvatten. Det jag kunde se i realtid var att krigsfartyget drastiskt minskade hastigheten för att matcha katamaranens hastighet. Båtarna befann sig sedan i närheten av varandra under ett dygn för att sedan stänga av sina transpondrar (se bild).
https://postimg.cc/w7d1S2n0
Det som är konstigt i den här historien, baserar jag på ett reportage i spansk TV. Krigsfartyget F104 hade befunnit sig ute till havs sedan den 11:e april 2019. När uppdraget närmade sig slutet så skulle besättningen skyndsamt bege sig till Spanien. Besättningen berättade hur skönt det skulle bli att komma hem och träffa familjen.
När fartyget Méndez Núñez äntligen anlände till marinbasen Norfolk, då blev det plötsligt extremt bråttom att fylla på bränsle och förnödenheter. Fregatten Méndez Núñez fick plötsligt förtur så att de kunde åka flera dagar tidigare än beräknat. Fartyget höll 25 knop i två dygn tills att de hann ikapp katamaranen, för att sedan hålla 8-10 knop i 10 dygn. Sista dagen ute till havs efter att de hade passerat Azorerna, så höll fartyget åter runt 25 knop ända tills att de närmade sig spanskt territorialvatten.
Efter att den spanska fregatten Méndez Núñez F104 började närma sig Spanien, så hade jag redan observerat ett misstänkt fartyg med namnet French Warship. Fartyget började plötsligt att röra sig mycket snabbare och mötte upp La Vagabonde en bit utanför Portugals territorialvatten (se bild). Innan dess fick jag en glimt av ett annat krigsfartyg som avvek norrut. Tyvärr så hann jag inte identifiera fartyget innan den försvann, men är ganska säker på att den var holländsk.
https://postimg.cc/K3NrK8WH