Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Huset brinner! Panik! Agera kraftfullt omgående! Snart är det försent!
Så är budskapet från Greta™. Hur väl har hon lyckats med sitt uppsåt? Kan det beskrivas som annat än ett stort magplask? Det var ju akut och jättebråttom. Och om vi skall ta hennes budskap på allvar så är det bara att förbereda sig inför den oundvikliga katastrofen. För inget kommer att hända på nästa klimatmöte heller. Och inte på det följande. Vad spelar efterdyningarna för roll? De som tror på henne tror ju att katastrofen brakar loss om 10 år om vi inte tar till drastiska åtgärder nu. Jag ser inga drastiska åtgärder någonstans. Eller är det något jag missat? Har det införts köttfria tisdagar på det lokala äldreboendet, eller något annat kraftfullt slag i luften?
Problemet med klimatet är att det finns en "delay-effekt" där det som händer nu spelar för vad som händer snart/sedan. Det är inget som politiker är speciellt bra på att jobba efter. Dom tänker kortsiktigt.
Jag har faktiskt aldrig lyssnat på någonting från Greta Thunberg. Men jag har följt David Attenborough i många år, och han är ju inte särskilt positiv om framtiden. Ekologisk katastrof är redan ett faktum i många delar av världen.