Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-30, 17:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Det finns en sak som jag ibland funderar på och som verkar ha fallit i glömska lite i tråden.

Den där banken som Özz & Debbie nyttjade sig av kom väl vid något tillfälle att meddela att de inte kunde få fram transaktionsdata som var äldre än två år eller om det var tre år?

Just det måste vara en stor bluff som någon inom de rättsvårdande myndigheterna gått på. En bank i Sverige som inte kan plocka fram de senaste 10 årens transaktioner borde ju få sin oktroj indragen.
Den som låtsades tro på svårigheterna att få ut historiska transaktioner från banken var Anne Ramberg & Advokatsamfundet. Det var dom som "friade" Debbie i en intern undersökning.

Att en advokat på allvar skulle tro att det inte går att få ut äldre uppgifter är självklart inte trovärdigt. Det hela får ses som ett försöka av Anne Ramberg & Advokatsamfundet att hjälpa till att skydda Nujens.

Advokatsamfundet borde få sin speciella legala status indragen som en följd av detta.
Citera
2019-12-30, 17:52
Medlem
För att exemplifiera.

Ett nytt terrordåd händer på Nyårsafton 2022 i centrala Sthlm. 100 dör.

Det förekommer uppgifter om att terroristerna erhållit miljonbelopp från en skola i Örebro i december 2019. Skolan i sin tur, enligt obekräftad uppgift, har fått statsbidrag från Stockholms Kommun på 20 miljoner om året för att bedriva undervisning.

2022 försöker då SÄPO, Polismyndigheten och EBM få svar från Handelsbanken där skolan har konto om transaktioner som är tre år gamla.

Handelsbanken svarar lojt att de har de i inte kvar arkiven längre.

Allt är utraderat. Vi skiter i såväl Preskriptionslagen som Arkiveringslagen är bankens lakoniska svar.

Om inte då FI går ”bananas” och stänger ned Handelsbankens verksamhet så kan ju vi lika gärna lägga ned även den myndigheten.
Senast redigerad av Midsommardagen 2019-12-30 kl. 18:03.
Citera
2019-12-30, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den som låtsades tro på svårigheterna att få ut historiska transaktioner från banken var Anne Ramberg & Advokatsamfundet. Det var dom som "friade" Debbie i en intern undersökning.

Att en advokat på allvar skulle tro att det inte går att få ut äldre uppgifter är självklart inte trovärdigt. Det hela får ses som ett försöka av Anne Ramberg & Advokatsamfundet att hjälpa till att skydda Nujens.

Advokatsamfundet borde få sin speciella legala status indragen som en följd av detta.

Bra där - tack Enoch! Å fan det var alltså Samfundet som köpte bluffen med hull och hår. Scary!
Citera
2019-12-30, 17:59
Medlem
Frammes avatar
Jag har följt den här tråden länge, och den är bra i syfte att lagen måste gälla lika för alla. Vissa narrar ska inte komma undan som dom tror. Nu fungera det ju inte så i verkligheten. Men än har jag hopp om att dessa ska lagföras. Sen måste jag påpeka att "kriget" mellan somliga om att vara bäst och har gjort mest, sanningar och osanningar, misstolkningar o s v, det tycker jag inte hör hemma här. Det jag är intresserad av, är att dessa smutsmänniskor åker dit. Dom har levt på sitt ego tillräckligt länge.
Citera
2019-12-30, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Att SvD skulle publicera ett osignerat öppet brev till inrikesminister Damberg rörande Nujens skattefiffel är en fullständigt befängd tanke!

Vem har påstått att det öppna brevet skall vara osignerat?

Tillägg: Och vem har påstått att det öppna brevet skall handla om Nujens skattefiffel?
Senast redigerad av medianox 2019-12-30 kl. 19:18.
Citera
2019-12-30, 18:51
Medlem
Citat:
Jag vill börja med att önska Medianox med familj ett Gott Slut på 2019!

Även Enne, Zurfarn m.fl. tillönskas detsamma.

Jag har sänt skrivelser till SKV vid två tillfällen och tror nog att just SKV har igång en utredning.

Det finns en sak som jag ibland funderar på och som verkar ha fallit i glömska lite i tråden.

Den där banken som Özz & Debbie nyttjade sig av kom väl vid något tillfälle att meddela att de inte kunde få fram transaktionsdata som var äldre än två år eller om det var tre år?

Just det måste vara en stor bluff som någon inom de rättsvårdande myndigheterna gått på. En bank i Sverige som inte kan plocka fram de senaste 10 årens transaktioner borde ju få sin oktroj indragen.

Preskription sker ju efter 10 år. En bokföringsskyldig behöver dock bevara sin bokföring i 7 år. Lite märkligt men så är det.

Att en bank ”slänger” sina transaktionsuppgifter efter säg tre år är helt osannolikt men EBM eller vilka de nu var verkar ha gått på det.

En skrivelse/anmälan till Finansinspektionen kring brott mot arkiveringslag m.m kanske kan göra susen. Banken med 1000-tals anställda får stänga ned eftersom de bryter mot grundläggande principer kring tillståndet att bedriva bankverksamhet.

Rätt tidigt i tråden har jag skrivit om det.

Tänk er att Den Norske Bank inte kunde visa Finanspoliti i Norge Breiviks banktransaktioner längre tid tillbaka än i tre år?

En infallsvinkel från min sida!

Tack för det, jag önskar dig detsamma!

Det riktigt pinsamma i den här historien om intyget är att advokat Tomas Nilsson ställde upp på den. Det var väl enda sättet att slippa redovisa namnen på alla andra personer under tremånadersperioden som avlönats svart från Debbie Nujens (och Rickard Damms) konto.
Citera
2019-12-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Jag har följt den här tråden länge, och den är bra i syfte att lagen måste gälla lika för alla. Vissa narrar ska inte komma undan som dom tror. Nu fungera det ju inte så i verkligheten. Men än har jag hopp om att dessa ska lagföras. Sen måste jag påpeka att "kriget" mellan somliga om att vara bäst och har gjort mest, sanningar och osanningar, misstolkningar o s v, det tycker jag inte hör hemma här. Det jag är intresserad av, är att dessa smutsmänniskor åker dit. Dom har levt på sitt ego tillräckligt länge.

Jag vet inte riktigt vilket "krig" du syftar på. Det enda "krig" som betyder något är väl det som vi nu under snart två års tid har fört mot den alltmer utbredda korruptionen i Sverige. Till och med franska nyhetskanaler har uppmärksammat att kulturpersonligheten som under decennier har götts med pengar från Svenska Akademin nu efter några månaders fängelsevistelse har släppts på fri fot. Och självklart hör rättelser av eventulla osanningar och misstolkningar hemma i tråden, även om du själv kanske inte tycker det. Hur skulle vi annars komma någon vart med ärendet?
Senast redigerad av medianox 2019-12-30 kl. 19:23.
Citera
2019-12-30, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oezen
Blir intressant att se utfallet av detta.När kan detta öppna brev väntas bli publicerat i SvD? Vad tror du, nu i januari?

Jag skrev ett svar till dig i morse, men ser först nu att det inte finns i tråden. Det har ett par dagar varit svårt att komma in på webbplatsen.

Det är i dagsläget omöjligt att säga när det öppna brevet publiceras. Det beror helt och hållet på vad som kommer att hända med de utredningar som för närvarande pågår hos regionen, länsstyrelsen, polisen och de två skattekontoren. Avslår t.ex. länsstyrelsen familjen Nujens överklaganden är jag rätt säker på att Debbie Nujen fortsätter att överklaga länsstyrelsens beslut hos mark- och miljödomstolen. Sedan har ju jag och min son varit ganska elaka mot SvD:s chefredaktör och kulturchef efter deras publicering av Özz Nujens hyllnings- och upprätelseartikel i december förra året. Det är inte säkert att de är intresserade av någon publicering överhuvudtaget.
Citera
2019-12-30, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Tack för det, jag önskar dig detsamma!

Det riktigt pinsamma i den här historien om intyget är att advokat Tomas Nilsson ställde upp på den. Det var väl enda sättet att slippa redovisa namnen på alla andra personer under tremånadersperioden som avlönats svart från Debbie Nujens (och Rickard Damms) konto.

Det kan finnas mycket goda skäl att gräva lite mer i just denna infallsvinkel. EBM finns väl inte längre iofs men ändå. SÄPO borde ju vara informerade om att svenska storbanker inte har en aning om vad som skedde för tre år sedan på deras konton.
Citera
2019-12-30, 19:20
Medlem
Citat:
Det kan finnas mycket goda skäl att gräva lite mer i just denna infallsvinkel. EBM finns väl inte längre iofs men ändå. SÄPO borde ju vara informerade om att svenska storbanker inte har en aning om vad som skedde för tre år sedan på deras konton.

Det är redan grävt och styrelsen för Advokatsamfundet kommer att bli tvungen att redovisa hur brevet påverkat disciplinnämndens beslut i ärendet mot Debbie Nujen.
Senast redigerad av medianox 2019-12-30 kl. 19:30.
Citera
2019-12-30, 19:31
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag vet inte riktigt vilket "krig" du syftar på. Det enda "krig" som betyder något är väl det som vi nu under snart två års tid har fört mot den alltmer utbredda korruptionen i Sverige. Till och med franska nyhetskanaler har uppmärksammat att kulturpersonligheten som under decennier har götts med pengar från Svenska Akademin nu efter några månaders fängelsevistelse har släppts på fri fot. Och självklart hör rättelser av eventulla osanningar och misstolkningar hemma i tråden, även om du själv kanske inte tycker det. Hur skulle vi annars komma någon vart med ärendet?
Du vet att jag menar tjafset mellan dej och HM. Kriget mot korruptionen måste utökas. Inte bara här i tråden. Den är väldigt utbredd i det här landet. Men det är en annan sak. Tummarna hålls naturligtvis för att vi får läsa domslut i detta. Det finns inte mycket som är rätt här, än så länge.
Citera
2019-12-30, 19:37
Medlem
Det finns några här i tråden som har hetsat upp sig på min person och mina inlägg. De flesta har lämnat tråden (för gott?) men igår dök Vallero upp på nytt och trots att jag hälsat honom varmt välkommen åter så inleder han sin come back med ett ganska lumpet ifrågasättande. Jag har lovat att strunta i HM:s dumheter men jag svarar gärna på fler dumheter från Vallero. Kan jag övertyga SvD:s ledning så kommer det öppna brevet att vara undertecknat av åtminstone 8-10 jurister, de flesta numera pensionärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in