2019-12-30, 16:39
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
För mig är det väldigt viktigt att vi inte ersätter kunskap med religiös tro.

Och nej, vi skulle inte leva i samma värld om ersätter kunskap med okunskap. Vi skulle vara kvar på medeltiden.

instämmer helt! Religion borde vara utrotat i en modern värld då den enbart motarbetar de fakta vi bevisar gång på gång.. men det hör väl hemma i en annan tråd. Jag är dock road över fakta att flat earth hade en religiös grund, finns det även en anledning inom "tron" att jorden skapades platt?
Citera
2019-12-30, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
instämmer helt! Religion borde vara utrotat i en modern värld då den enbart motarbetar de fakta vi bevisar gång på gång.. men det hör väl hemma i en annan tråd. Jag är dock road över fakta att flat earth hade en religiös grund, finns det även en anledning inom "tron" att jorden skapades platt?

Nu är jag egentligen fel person att svara på det eftersom jag inte delar deras tro.

Men jag har fått för mig att deras tro inte går ihop med en heliocentrisk modell där jorden är en liten planet i ett oändligt universum. De är egocentriska och vill vara i skapelsens centrum vilket leder till att jorden är skapelsens centrum och att rymden och universum inte finns. Det är ju liksom ingen tillfällighet att den typisk plattjordaren förnekar rymden och tror att jorden är omsluten av en ostkupa.

Det finns det ju en stor portion av existentiella grubblerier i det hela. Att vara en liten obetydlig skit i ett oändligt universum kan ju kännas rätt tufft. Och då är det lätt hänt att börja tro på sagor.
Citera
2019-12-30, 17:02
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
För mig är det väldigt viktigt att vi inte ersätter kunskap med religiös tro.

Och nej, vi skulle inte leva i samma värld om ersätter kunskap med okunskap. Vi skulle vara kvar på medeltiden.

Förstår att du gärna vill utmåla FE som någon tro. Klassiskt knep när man känner hot. Att försöka misskreditera
Citera
2019-12-30, 17:09
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Nu är jag egentligen fel person att svara på det eftersom jag inte delar deras tro.

Men jag har fått för mig att deras tro inte går ihop med en heliocentrisk modell där jorden är en liten planet i ett oändligt universum. De är egocentriska och vill vara i skapelsens centrum vilket leder till att jorden är skapelsens centrum och att rymden och universum inte finns. Det är ju liksom ingen tillfällighet att den typisk plattjordaren förnekar rymden och tror att jorden är omsluten av en ostkupa.

Det finns det ju en stor portion av existentiella grubblerier i det hela. Att vara en liten obetydlig skit i ett oändligt universum kan ju kännas rätt tufft. Och då är det lätt hänt att börja tro på sagor.

det var fan också nytt för mig! såå.. vi bor alltså på en platt skiva, och är det centrum som finns i tomma intet? hur förklaras stjärnor och liknande som man enkelt kan kika närmare på via teleskop? är alla teleskop förhäxade av någon djävulsk gud som förvränger våra sinnen att vi TROR vi ser andra planeter där ute? en helt ny värld öppnar sig inför mina ögon nu ang flat earth teorin, spännande att se hur andra tänker - särskilt när det blir så där konstigt
Citera
2019-12-30, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
nä men jag ifrågasätter inte något alls. Jag har fått lära mig att jorden är rund. det har alla som gått i skola. jag är mest nyfiken på varför det finns folk som påstår att en teroin är falsk och varför isåfall anledningen är till att denna läran existerar om den nu är oriktig? på något sätt måste ju någon "tjäna" på att sprida falska rykten om jordens form, alternativt måste någon förlora på det.
Jag är bara nyfiken på anledningen till att det skulle vara en lögn om jordens runda form? det kan ju inte bara bero på att någon snubbe för en jävla massa år sedan bestämde sig för att.. nä nu jävlar säger vi att jorden är runt.. och så blev det så, och ingen har kunnat motbevisa honom nog för att sedan lära ut motsatsen i den moderna utbildningen?

Det är väl snarare så att det finns gott om pengar att tjäna på att lura i folk att jorden är platt? Reklamintäkter, merch, böcker, föredrag osv. Det är ju plattisarna som är grundlade och deras profeter skrattar hela vägen till banken.
Citera
2019-12-30, 17:24
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobba74
Det är väl snarare så att det finns gott om pengar att tjäna på att lura i folk att jorden är platt? Reklamintäkter, merch, böcker, föredrag osv. Det är ju plattisarna som är grundlade och deras profeter skrattar hela vägen till banken.

jo det låter ju logiskt faktiskt. som all annan "religion" då alltså. its all about the money
Citera
2019-12-30, 17:39
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Det är inte möjligt att överleva i vakuum, man kan inte konstruera rymddräkter som klarar av atmosfärtryck som motsvarar trycket vi har omkring oss

Och ändå klarar en simpel Cola burk av samma tryckskillnad. Lustigt...
Citera
2019-12-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
$57M per dag.
Bra försök, men du missade på ungefär en faktor 10

$20.7 billion = 20.7 miljarder dollar = 20 700 000 000.
20 700 000 000 / 365 = 56 712 328 ≈ 57 000 000.

57 000 000 USD IN SEK = 532 364 040

JÄVLAR. en halv miljaRrD
Citera
2019-12-30, 18:29
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GLARSSON
57 000 000 USD IN SEK = 532 364 040

JÄVLAR. en halv miljaRrD

Förstå vilka starka intressen som skyddas!
Citera
2019-12-30, 18:30
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Eller så finns det ingen bubbla.
Det finns ju inte någonting alls som talar för det.

Förutom att NASA grundaren i stort sätt erkänner scamen på sin gravsten
Citera
2019-12-30, 18:31
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobba74

Hallå det är 2020, internet finns och allt är gratis. Din hypotes faller platt
Citera
2019-12-30, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Förstår att du gärna vill utmåla FE som någon tro. Klassiskt knep när man känner hot. Att försöka misskreditera
Eftersom alla bevis visar på en rund jord och falsifierar en platt, då är det bara en tro på något som inte finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in