2019-03-07, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fel, man kan se jordens kurvatur om man håller en lång linjal, eller har ett sträckt snöre som referens, mot horisonten, detta har vi länkat till tidigare i tråden.

Jag ser jordens krökning tydligt var dag här ute på jobbet. T ex genom att jag bara kan se halva oljeplattformar som står en bild bortom horisonten, om jag står 30m över havet, men går jag upp till 100m över havet så kan jag se mycket mer kanske hela. Detta upplever jag både på dagtid och nattetid vid alla väderförhållanden som är klara nog för att se de andra plattformarna.

Här är ett annat och mycket enkelt repeterbart test som bevisar att jorden inte är platt
https://flatearth.ws/water-level-horizon

Då är det bara att vänta på bättre väder så kan alla intresserade konstatera själva.

Testet du länkar till är vilseledande men har tydligen, av just den anledningen, blivit populär bland globalister som vill inbilla oss att horisonten är inte alltid i ögonhöjd.

Det är kamerans vinkel och höjd i förhållande till glasen och horisonten som är avgörande. Om man sänker eller höjer kameran en aning så kan man påverka utfallet och få önskad resultat, allt efter tycke och smak.
Citera
2019-03-07, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Herregud vilken mängd med trams. Du säger precis vad som faller dig in va?

Jag undrar också vilken skillnad du menar att det är på 1 respektive 2 bar. Upplys oss.

Var har jag påstått att ägg och pingisbollar saknar tryck? Det är väl cirka 1 atmosfärs tryck i dem. Ändå håller de ihop i vakuum. Mums mums sväller upp och går sönder.

Inte mycket skillnad, om du pumpar ett cykeldäck så du inte längre kan pressa in gummit med tummen så har däcket ungefär samma atmosfärstryck på insidan som i atmosfären.

Visst kan jag ha missförstått det du skrev men ägg och pingisbollar inklusive astronötter trycks sönder, av trycket inifrån, i vakuum. Nu menar jag vakuum och inte lägre lufttryck, skapad av typ kylskåpskompressorer.
Citera
2019-03-07, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Jag ställer frågan en gång till... kanske du svarar denna gång.
Om du har en vakuumlyft i ett rum som har vakuum. Kommer då denna vakuumlyft fungera? Kommer den kunna lyfta något?
Nej, det är atmosfärstrycket som håller lasten vid sugkopparna.
Citera
2019-03-07, 16:21
Medlem
FyraTorns avatar
Helt ny information om både jordens och solen form. Mesta informationen i avsnitt två.
Solen är en reflektion. Crow har ängnat halva livet att titta genom teleskop och andra halvan av livet på att läsa gamla böcker.

https://www.youtube.com/watch?v=nNW_kaHsa_A
Citera
2019-03-07, 16:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraTorn
Helt ny information om både jordens och solen form. Mesta informationen i avsnitt två.
Solen är en reflektion. Crow har ängnat halva livet att titta genom teleskop och andra halvan av livet på att läsa gamla böcker.

https://www.youtube.com/watch?v=nNW_kaHsa_A
Ordsallad och rent trams från crow som vanligt. Efter att han visade sina linsartifakter och hävdar en andra sol var det stoppknappen, slösar inte mer tid på skiten.
Citera
2019-03-07, 16:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Du glömmer att du har samma uppåtgående kurvatur, tydlig på bilden, bakom dig och 360 grader runt horisonten

Varför drar du den om uppåtgående kurvatur igen? Kurvaturen går alltid nedåt oavsett vilket håll man kollar åt. Därför försvinner t ex höga torn ner bakom horisonten. En uppåtgående kurvatur skulle bara finnas om vi levde inne i en Hollow Earth.
Citera
2019-03-07, 17:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Att segla jorden runt bevisar ingenting, man seglar i cirkel på en platt jord och likaså på en glob

Nej vi vet att man inte seglar i en cirkel (med mittpunkt i nordpolen) tack vare att vi har tröghetsnavigeringssystem såsom gyrokompassen

Så jo, vi kan genom så enkla saker som att navigera med hjälp av gyrokompass falsifiera din världsbild.
Citera
2019-03-07, 17:44
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag har ju precis förklarat varför 2 bar inte kan vara en fördubbling av lufttrycket. Försök att koppla på hjärnan trollet! Sen får du ju naturligtvis tro vad du vill!

Nej det har du verkligen INTE.

Alla normalbegåvade människor förstår att 2 är dubbelt så stort som 1.
Citera
2019-03-07, 17:47
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du glömmer att du har samma uppåtgående kurvatur, tydlig på bilden, bakom dig och 360 grader runt horisonten

Självklart hittar du ingen "uppåtgående kurvatur" på en glob, det är bara något din förvirrade hjärna har fått för sig.

Men visst, överraska oss:
Visa hur det kan uppstå en "uppåtgående kurvatur" på en sfär...
Citera
2019-03-07, 17:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Inte mycket skillnad, om du pumpar ett cykeldäck så du inte längre kan pressa in gummit med tummen så har däcket ungefär samma atmosfärstryck på insidan som i atmosfären.

Men herregud människa. Vi kan ju mycket enkelt konstatera att ditt påstående är felaktigt genom att mäta lufttrycket i cykeldäcket...
Citera
2019-03-07, 18:17
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Nej, det är atmosfärstrycket som håller lasten vid sugkopparna.

Du har helt rätt i att den inte kommer lyfta något. Med det har inget alls med atmosfärstryck att göra...

Säg nu att du stoppar in ett akvarium med vatten i detta rum med vakuum. Det är ca 500 liter vatten.
I vattnet lägger du en tyngd på 1000 kilo.
Du stoppar ner en mindre vakuumlyft som kan lyfta 2000 kilo, låtet själva vakuumlyften fyllas med vatten.
Sedan så sätter du vakuumlyften mot tyngden (som självklar slutar tätt).

Kommer du nu om du drar igång vakuumlyften (som i detta fall jobbar med vatten istället... och fungerar med detta, okey?) lyfta tyngden på 1000 kilo?

(Du har missuppfattat hur en vakuumlyft fungerar...)
Senast redigerad av Jazzil 2019-03-07 kl. 18:22.
Citera
2019-03-07, 18:35
Medlem
Jorden är rund. Varför?
Jo, för att meteorologerna beräknar "corioliseffekten" för att bedöma vindarna och vart molnen kommer att hamna t ex. När den sfäriska planeten snurrar kring sin axel uppstår friktion mot jordytan som skapar vindar som blåser medsols på det norra halvklotet och motsols på det södra, men även kall och varm luft, höga och låga lufttryck skapar luftförflyttningarna i jordens atmosfär. Jorden är sfärisk, annars skulle inte meteorologerna kunna göra sina beräkningar av: "CORIOLISKRAFTEN"... Tack för ordet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in