2019-12-30, 16:33
Medlem
Leste på nettsiden til en tidning at det var sikkerhetsvakter som var utenfor huset, som meldte fra om hendelsen. (kl.16.45 ?)
Hva gjorde sikkerhetsvakter der, var de der eller ble de tilkalt av noen?

Husker ikke igjen nettsiden, slikt jeg kan linke til den.
Men er 100% sikker på at jeg leste det, dog usikker om de meldte i fra kl. 15.45 eller 16.45.
Citera
2019-12-30, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Jag är ingen moralpolis men nog kan man tycka att familjen också kunde ha avböjt att göra begravningen till ett offentligt spektakel.

Vi får respektera familjens beslut och frågan om även herr Shamanen kommer att klä sig i svart eller som vanligt i brandgult hänger som en blöt filt i luften.

Som jag redan skrivit att en kontroversiell man förtjänar en kontroversiell begravning.

Om vi i Sverige inte kommer att kunna titta önskar vi alla här Ari en fin begravning!

Familien ønsker at alle som har lyst, skal få ta farvel.
Vi er mange i Norge som synes dette er trist, en ting fordi Ari er død, men også fordi mange av oss har mistet nære og kjære i selvmord.
Citera
2019-12-30, 16:41
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Är det uteslutet att Aris nya fjälla tröttnat på hans ständiga mörker o dragit och att det fått honom att göra slag i saken.
........

Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Efter att läst Instagram åt nya flickvän får man en känsla att han lämnat henne tidigare. En massa texter som tyder på det.

Om det trasslade sig även med den nya flickvännen så kan det i hög grad ha bidragit till Aris beslut att ända sitt liv.

Han skev ju ofta om rädslan att vara ensam i sina texter. Hans tavlor må vara färggranna men budskapen är ofta nattsvarta vilket syns även för oss som inte är ackrediterade konstanalytiker.

Jag tycker flickvännen är en värdig bubblare vars inblandning i dramat fått stå tillbaka för snurriga atomer och annat esoteriskt tunt tankegods.
Citera
2019-12-30, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaniljpuddingen
Jag tror inte någon anhörig har med detta självmord att göra och pga att detta är en allvarlig fråga med mycket skuldkänslor så tycker jag det är dålig etik att raljera el löst spekulera i saken.

Som jag har förstått det så kände Ari och nya damen varandra från barndomen. Det kan ha handlat om en barndoms vänskap som med tiden vuxit fram till något varmare, en äkta kärlek. Så vill jag tro. Och om jag nu har rätt så har hon säkert förstått hans smärta på djupet.
Hans föräldrar har också förstått och de har med all säkerhet gjort sitt bästa för att vara honom till stöd.
Inga skuggor må falla på någodera parten. Alla frågar sig redan om de kunde gjort bättre. De har antagligen fel, så jag hoppas att de kan försona sig med det som varit.

Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Jag är ingen moralpolis men nog kan man tycka att familjen också kunde ha avböjt att göra begravningen till ett offentligt spektakel.

Vi får respektera familjens beslut och frågan om även herr Shamanen kommer att klä sig i svart eller som vanligt i brandgult hänger som en blöt filt i luften.

Som jag redan skrivit att en kontroversiell man förtjänar en kontroversiell begravning.

Om vi i Sverige inte kommer att kunna titta önskar vi alla här Ari en fin begravning!

I samma anda som min kommentar ovan tycker jag att det kan kännas som en slags "upprättelse" för Ari genom dem att så många, vänner och okända, uttryckt uppskattning och sorg. Därför är det jättefint att Ari får en storslagen begravning.
Bara den inte subbas ner av ni-vet-vem. Det finns ju de som gör sig större än huvudpersonen, både på bröllop och begravning - en vedervärdig drift.
Senast redigerad av tantigheter 2019-12-30 kl. 16:48.
Citera
2019-12-30, 16:49
Medlem
[quote=toiko1|69757503]øh, du husker ikke hvilke aviser du leser, ok.[/QUOTE

Er innom en titalls aviser hver dag, så ikke så lett å huske hvem, men leste det for ca 2 dager sidene i en norsk avis.
Citera
2019-12-30, 16:52
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soleirol
Familien ønsker at alle som har lyst, skal få ta farvel.
Vi er mange i Norge som synes dette er trist, en ting fordi Ari er død, men også fordi mange av oss har mistet nære og kjære i selvmord.

Detta är så klart en tragedi för Ari och hans anhöriga. Där kan man tycka att de skulle kunna få vara lite privata i sin sorg.

Men om detta kan lyfta medvetenheten om självmord aldrig så lite och hjälpa en enda människa att välja livet istället är det så klart väldigt fint av Aris familj att ställa upp.

Vi känner så klart med er som mist nära anhöriga i självmord och inser också att det är ännu viktigare för de som överväger självmord men som kan komma på bättre tankar efter den uppmärksamhet det här får.

Om det kan komma ut något bra ur detta så är Ari värd allas vår respekt.

Det hela är så klart tragiskt på riktigt inte minst för Ari och hans familj, men det här forumet kommer nog inte fullt ut att helt respektera det.
Citera
2019-12-30, 17:03
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hipphurra
Leste på nettsiden til en tidning at det var sikkerhetsvakter som var utenfor huset, som meldte fra om hendelsen. (kl.16.45 ?)
Hva gjorde sikkerhetsvakter der, var de der eller ble de tilkalt av noen?

Husker ikke igjen nettsiden, slikt jeg kan linke til den.
Men er 100% sikker på at jeg leste det, dog usikker om de meldte i fra kl. 15.45 eller 16.45.

En vakt utanför huset skulle inte märkt mycket av att någon höll på att dö av överdos/förgiftning inne i huset.

Det har sagts att han dog inne i huset. Fanns det gas i huset? Gasade han ihjäl sig kan brandlarmet ha gått igång och påkallat uppmärksamhet. Eller så hördes ett skott utanför huset och vakten såg något genom ett fönster?

Citat:
Ursprungligen postat av vaniljpuddingen
När han i sin litteratur själv beskriver sin död så nämner han gift och med tanke på sakens natur så ligger väl överdos högt på listan.

Då har vi två teorier i konflikt: Hemmingway och kula eller egenhändig litterär produktion och gift.

Det är svårt att dra några absoluta slutsatser på det något ofullständiga underlag vi har för tillfället.
Citera
2019-12-30, 17:07
Medlem
57Emmas avatar
Har nu fått svar från Nrk ang. begravningen

citerar
Takk for e-post.

Nyheitssendinga frå gravferda vil bli sendt direkte på nrk.no, og skal vere tilgjengeleg også utanfor Noreg.

Vennlig hilsen / Best regards
Simon

Informasjonskonsulent
NRK Publikumsservice
Telefon: 23 04 70 00
Epost: info@nrk.no
Citera
2019-12-30, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Såg detta, har inte fått svar om den kommer att kunna ses utanför Norge

Norska Dagbladet skriver att dom också kommer att sända från begravningen. Då kommer garanterat också Expressen att göra det samma (Dagbladet och Expressen har ett redaktionellt samarbete). Jag vill tro också norska VG kommer att sända från begravningen, och då sänder naturligtvis också Aftonbladet (samma ägare). Jag tror som jag har skrivit tidigare att också NRKs stream kommer att kunna ses från utanför Norge.
Citera
2019-12-30, 17:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Har nu fått svar från Nrk ang. begravningen

citerar
Takk for e-post.

Nyheitssendinga frå gravferda vil bli sendt direkte på nrk.no, og skal vere tilgjengeleg også utanfor Noreg.

Vennlig hilsen / Best regards
Simon

Informasjonskonsulent
NRK Publikumsservice
Telefon: 23 04 70 00
Epost: info@nrk.no

Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Norska Dagbladet skriver att dom också kommer att sända från begravningen. Då kommer garanterat också Expressen att göra det samma (Dagbladet och Expressen har ett redaktionellt samarbete). Jag vill tro också norska VG kommer att sända från begravningen, och då sänder naturligtvis också Aftonbladet (samma ägare). Jag tror som jag har skrivit tidigare att också NRKs stream kommer att kunna ses från utanför Norge.

Tack båda två för infon. ❤️

Har tyvärr glömt när den ska vara.
Citera
2019-12-30, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Fredag 1300. NRK börjar sin sändning 1200.
Citera
2019-12-30, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

3. januar kl. 1300
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto