2019-12-29, 14:20
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
"Great news for all weed lovers in Italy. The country’s Supreme Court ruled that Italians can now grow cannabis at home if it’s a “minimum amount for personal use.” As long as people don’t overdo it and their growth operations remain for “personal consumption,” they can’t be prosecuted, the court in Rome ruled."

https://internationalhighlife.com/italy-allows-citizens-grow-cannabis-home/

Nästa land att legalisera i Europa blev Italien, vilka kommer härnäst, Danmark, Tyskland eller Luxemburg gissar jag på.

Nästa land vet jag inte.

Men så fort Finland, Danmark eller Norge ger vika för en legalisering så kommer det startas företag som producerar och paketerar stora mängder cannabis, då kommer Sverige bli som en av de olagliga delstaterna i USA.
Dvs. Vi kommer kunna handla exakt samma produkter, i samma förpackningar som i det lagliga landet fast från kriminella personer och då måste nog Sverige ge vika.
ELLER bygga en fysisk och hårt bevakad gräns mellan våra länder.
Citera
2019-12-29, 14:22
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
"En avkriminalisering av cannabisbruk skulle vara en enorm gåva till de kriminella gäng som sysslar med smuggling och försäljning av narkotika".
Avkriminalisering skulle ge arbetare en laglig möjlighet att odla cannabis för eget bruk på samma sätt som de idag har laga rätt att brygga öl och vin i hemmet. Hur detta, till skillnad från den politik han själv förordar, skulle vara en "enorm gåva" till de kriminella gäng som hans eget parti gjort till svenska medborgare hade han ingen förklaring på?
Citera
2019-12-29, 16:19
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Nästa land vet jag inte.

Men så fort Finland, Danmark eller Norge ger vika för en legalisering så kommer det startas företag som producerar och paketerar stora mängder cannabis, då kommer Sverige bli som en av de olagliga delstaterna i USA.
Dvs. Vi kommer kunna handla exakt samma produkter, i samma förpackningar som i det lagliga landet fast från kriminella personer och då måste nog Sverige ge vika.
ELLER bygga en fysisk och hårt bevakad gräns mellan våra länder.
Just utvecklingen i våra grannländer är ju en oerhört intressant aspekt. När pendeln svänger där så kommer Sverige bli tvunget att ändra sig och tänka i nya banor. Antingen det, eller så sluter vi oss än mer i vår egen extremism och vrålar att alla andra har fel.

Med sossarna bakom rodret så kan det mycket väl bli den sistnämnda vägen.
Senast redigerad av Jiren 2019-12-29 kl. 16:24.
Citera
2019-12-29, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Avkriminalisering skulle ge arbetare en laglig möjlighet att odla cannabis för eget bruk på samma sätt som de idag har laga rätt att brygga öl och vin i hemmet. Hur detta, till skillnad från den politik han själv förordar, skulle vara en "enorm gåva" till de kriminella gäng som hans eget parti gjort till svenska medborgare hade han ingen förklaring på?
Jag tycker sällan Morgan kommer med något vettigt alls, han är ju lite av sossarnas floskel-maskin, det där småleendet i Anders och knarket säger mig att han mycket väl vet vad han och hans gelikar ställt till med men att han inte har för avsikt att varken bära skuld eller rannsaka egen förd politik, så han väljer att göra som vilken annan 5-åring som helst, han smetar över sina problem på någon oskyldig stackare, i detta fall Ebba.

Morgan du är ute på djupt vatten, och han har varken simkunskaperna eller längden för att vara ute i den stora bassängen.
Citera
2019-12-29, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Stefan Löfvén anklagas nu för att ha kopplingar till organiserad brottslighet.

https://samnytt.se/stefan-lofven-anklagas-for-kopplingar-till-organiserad-brottslighet-ska-ha-fatt-tjanster-fran-hells- angels/

Wow - tack!

Jag har tänkt tanken många gånger men backat inför att den verkar orimligt konspiratorisk. Det är dock den ENDA logiska förklaring som fungerar för att förstå svensk narkotikapolitik - det finns beslutsfattare som helt enkelt tjänar grova pengar på förbudet.

Eftersom tanken på total inblandning från politiker framstått som absurd har jag mest antagit att socialdepartementet och socialstyrelsen är helägda franchise hos IOGT. Det är omöjligt för någon regering att hantera frågor om narkotikapolitiken utan att blanda in socialdepartementet och det är omöjligt för socialdepartementet att göra något utan att blanda in socialstyrelsen, och på båda ställena sitter folk från IOGT tätare än fästingar på ett rådjur.

Polisens engagemang är enkelt att förstå eftersom de försvarar sina egna jobb. Och i vissa fall sin gratisförsörjning med olika preparat. Efter att ha sett ett visst yttre befäl i Uppsala (JP) på TV så är jag säker på att han pudrar näsan varje dag, och då är det ju praktiskt om det är gratis. Han kommer dessutom från Balkan och därifrån *vet* vi att vi har fått in starka och etablerade maffiastrukturer sen många år.

Tack igen - det här var ett stort WOW!
Citera
2019-12-30, 17:00
Medlem
Första polisen jag ser ifrågasätta nuvarande politik, mad respect!

https://www.svd.se/dodfott-arbete-nar-man-riktar-in-sig-pa-brukare

"Som ”radiobilssnut” kom han i kontakt med narkotika dagligen. Polisen Erik Petschler ser motsatt effekt av den repressiva politiken i sitt dagliga arbete"
Citera
2019-12-30, 18:09
Medlem
Citat:
Första polisen jag ser ifrågasätta nuvarande politik, mad respect!

https://www.svd.se/dodfott-arbete-nar-man-riktar-in-sig-pa-brukare

"Som ”radiobilssnut” kom han i kontakt med narkotika dagligen. Polisen Erik Petschler ser motsatt effekt av den repressiva politiken i sitt dagliga arbete"

Yes! Historiskt! Respect!

I USA har LEAP spelat en mycket viktig roll under många år men här har förtrycket varit totalt.

Det är ingen svår gissning att Erik just gjort en mycket bra karriärsatsning och att fler kommer att följa efter. Förr eller senare kommer de som satsat på t ex SNPF att bli utrensade medan de poliser som visat integritet och mod kommer att bli efterfrågade och uppskattade.
Citera
2020-01-01, 11:50
Medlem
https://hightimes.com/news/canadians-spend-nearly-billion-dollars-recreational-cannabis-first-year-since-legalization

"Canadians Spend Nearly A Billion Dollars On Recreational Cannabis In First Year Since Legalization"
Citera
2020-01-01, 14:44
Medlem
Bra artikelserie från SVD. Synd att det göms bakom betalvägg bara när äntligen något som skulle vara nyttigt för allmänheten att läsa.
Citera
2020-01-02, 16:24
Medlem
Kul med dokumentärer, inte hunnit se själv men ska kolla ikväll, normalisera mera

https://www.svtplay.se/video/22528626/hollyweed-nu-aven-i-sverige

"En minidokumentär om cannabis i populärkulturen
Från flumkultur till familjenöje. I Hollywood har cannabis gått från att vara en rebelldrog till en social norm i filmer och tv-serier. Att röka på har helt enkelt blivit superpoppis. Hur påverkar det svenska filmer och tv-serier? Edit förklarar hur en förbjuden drog blir allt mer folkkär."
Citera
2020-01-02, 19:48
Medlem
Jirens avatar
Ivar Arpi som är ledarskribent hos SVD skriver följande på sin Facebook.

"Någon dag snart ska jag skriva lite längre om varför jag gått från att vara en rabiat motståndare till alla sorters droger, till att vara för avkriminalisering av cannabis. Eller kanske rentav legalisering.

Mina vänner och jag rökte på första gången som 14-åringar. Förlorade sedan flera till tunga droger under tonåren. Såg barndomsvänner förlora många år av sina liv till drogerna. En del tog sig aldrig ut ur dimman igen. Därför var jag länge för hårda förbud. Av samma skäl är jag mot förbud i dag. Ingen blir hjälpt av att bli kriminell på grund av sitt missbruk. Tvärtom dör människor av det. Och en del skulle behövt hjälp av psykiatrin tidigt, i stället för att självmedicinera med droger.

Kanske ännu viktigare är att man genom avkriminalisering, eller legalisering, kan rycka undan ett av benen för den grova brottsligheten. Då vore mycket vunnet. Det är från drogerna och i synnerhet cannabis som den organiserade, och den relativt oorganiserade, brottsligheten får sina främsta inkomster.

Är själv mycket restriktiv med alla berusningsmedel, inklusive alkohol, exklusive kaffe. Hyser ingen kärlek till droger. Kan inte känna den där experimentlustan som en del gör, även om jag kan förstå varför. Fylls personligen mest med sorg över att så många människor har så stort behov av lindring i tillvaron. Ett behov som nog de flesta kan förstå dock. Men om det är något krig som aldrig kan vinnas, som inte ens borde kallas för krig, så är det kriget mot knarket.

Den svenska narkotikapolitiken är grym. Människor dör till följd av den. Välkommet därför att KD (och Hanif Bali) lyft frågan om avkriminalisering av cannabis på politisk nivå.

I bästa fall kan man både rädda liv och trycka till den organiserade brottsligheten.
"

Länk: https://www.facebook.com/553021217/posts/10156814936066218/?d=n

Tungt uttalande!
Senast redigerad av Jiren 2020-01-02 kl. 19:50.
Citera
2020-01-03, 16:20
Medlem
"Legalisering kommer inte funka, staten kan aldrig hålla samma pris som maffian, det är en dödfödd idé" Valfri legaliseringsmotståndare.

Kommer här med nybakta siffror från Kanada, där numera 6 av 10 väljer att handla sin cannabis på den vita marknaden, put those numbers in your pipe and smoke it!

https://accentmagasin.se/narkotika/4-av-10-koper-fortfarande-illegal-cannabis/

"Ett år efter att Kanada legaliserade cannabis för rekreationellt bruk uppger 42 procent av kanadensarna att de köper cannabis från illegala källor. Det visar en undersökning från Kanadas statistikbyrå, genomförd under det tredje kvartalet av 2019."

Ganska imponerande att Kanada lyckas beröva så pass stora pengar från svarta marknaden trots att det endast varit lagligt ett år.

Det här skulle ju tyvvär inte vara möjligt i Sverige eftersom enligt våran Justitieminister blev Sverige narkotikafritt redan 2012, allt pga av våran eminenta narkotikapolitik.
Senast redigerad av AndersJohanssen 2020-01-03 kl. 16:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in