2019-12-30, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Det gör inte normalt funtade knarkare heller.

Nä men det är en ursäkt "jaha, droger = kemisk obalans i hjärnan"
Citera
2019-12-30, 12:29
Medlem
OroligLantiss avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8wkXR/uppgifter-kropp-hittad-nergravd-pa-odslig-gard-i-koping

"Den 30-årige mannen försvann spårlöst i onsdags förra veckan.

Hans anhöriga anmälde senare honom som saknad, och polisens kartläggning visade att han innan försvinnandet befann sig med en 27-årig man och en 28-årig kvinna, enligt uppgifter till Aftonbladet.

I sökandet efter 30-åringen åkte polisen under förra lördagen ut till duon i Köping.

Patrullen anade då oråd och valde att kontrollera mannen och kvinnan närmare.

När polisen sökte igenom deras bostad hittades den försvunne 30-åringens tillhörigheter – tillsammans med blodspår, enligt Aftonbladets uppgifter.

Polisen valde även att undersöka deras bil – och gjorde då flera avgörande fynd:

Enligt Aftonbladets källor fanns det en stor mängd blod i fordonet och även nerblodade tillhyggen låg i bilen."

Men käre värld! De hade alltså tre, fyra dagar på sig att åtminstone försöka städa lite efter sig. Det är så gott som omöjligt att dölja ett mord som har begåtts i ens eget hem, så polisen hade tagit dem förr eller senare oavsett, men lite ambitioner och engagemang kunde de väl ändå unnat sig - typ torka bort blodet från offrets tillhörigheter och gömt dem?
De måste ju antingen vara helt rökta i huvudet eller tro att de genomfört det perfekta mordet. 🤦🏼‍♀️

Självklart tycker jag att det är bra att de åkte fast så snabbt som möjligt, men när man läser om såna totala stolpskott så skäms man över att tillhöra samma släkte ( =människosläktet, inte släkt. Lika bra att förtydliga det direkt).

Edit: såg nu att mannen greps redan den 18, samma dag som bo försvann?
Men stämmer det, o isf varför anmälde bo's familj honom som försvunnen efter att GM gripits?
Jag får försöka läsa tråden mer noggrant.
Senast redigerad av OroligLantis 2019-12-30 kl. 12:41.
Citera
2019-12-30, 13:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Hade inte MGM erkänt enligt VLT?

Borde vara formsak med identifieringen.

Fanns det inte uppgifter om att kroppen styckats i tre delar i VLT? Spekulerar om delar. Två ben och en överkropp för mindre grop?

Huvud, bål med armar kvar och nederdel med två ben kvar låter omständigt.

Eller kropp med två armar borta?

Märkligt att VLT uppgett antalet delar i styckningen.

Tänkbara straff för de båda MGM? Livstid och 3-10 år för medhjälp?

Vi vet inte hur väl VLT stämmer. Troligen sant men allt har inte bekräftats av polis ännu.
Citera
2019-12-30, 13:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8wkXR/uppgifter-kropp-hittad-nergravd-pa-odslig-gard-i-koping

Hans anhöriga anmälde senare honom som saknad, och polisens kartläggning visade att han innan försvinnandet befann sig med en 27-årig man och en 28-årig kvinna, enligt uppgifter till Aftonbladet.

I sökandet efter 30-åringen åkte polisen under förra lördagen ut till duon i Köping.

När polisen sökte igenom deras bostad hittades den försvunne 30-åringens tillhörigheter – tillsammans med blodspår, enligt Aftonbladets uppgifter.

Polisen valde även att undersöka deras bil – och gjorde då flera avgörande fynd:

Enligt Aftonbladets källor fanns det en stor mängd blod i fordonet och även nerblodade tillhyggen låg i bilen."

Men käre värld! De hade alltså tre, fyra dagar på sig att åtminstone försöka städa lite efter sig. Det är så gott som omöjligt att dölja ett mord som har begåtts i ens eget hem, så polisen hade tagit dem förr eller senare oavsett, men lite ambitioner och engagemang kunde de väl ändå unnat sig - typ torka bort blodet från offrets tillhörigheter och gömt dem?
De måste ju antingen vara helt rökta i huvudet eller tro att de genomfört det perfekta mordet. 🤦🏼‍♀️

Självklart tycker jag att det är bra att de åkte fast så snabbt som möjligt, men när man läser om såna totala stolpskott så skäms man över att tillhöra samma släkte ( =människosläktet, inte släkt. Lika bra att förtydliga det direkt).

Men stämmer det, o isf varför anmälde bo's familj honom som försvunnen efter att GM gripits?

Troligen har polisen rätt bra koll på en del i denna värld av droger mm.
Troligen därför de så snabbt kunde hitta rätt.
Citera
2019-12-30, 13:29
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:

Troligen meddelade BO någon vart han skulle och när han skulle vara tillgänglig efter mötet, träffa någon annan t.ex. Eller kan han känt olust, annat oråd.
Citera
2019-12-30, 13:54
Medlem
Citat:

Journalisten, var svenska är bristfällig, menar att mordet skedde 18:e och mannen greps 21:a.
Citera
2019-12-30, 14:17
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:

Ja, eldat upp bilen och eller kört ner den nåty vattenhål eller vad som helst. Städa är i princip omöjligt i en bil.
Citera
2019-12-30, 15:35
Medlem
OroligLantiss avatar
Nu har jag försökt läsa igenom alla sidor.

Enligt tråden (och/eller tidningar) så körde mgm2 (kvinnan) bilen, bo satt i passagerarstolen och mgm1 bakom bo.

Det faktum att mgm1 väljer att sätta sig i bak får mig att tro att åtminstone han (ev även mgm2) redan i förväg hade planerat att skada/mörda bo.
Detta baserar jag på att om min partner, jag samt någon kompis ska åka bil tillsammans så sitter partnern o jag i fram, medan kompisen får sitta i baksätet.
O samma tvärtom: om jag åker med i kompisars bil så brukar de sitta i fram o jag i bak.
För mig är det logiskt att de som äger bilen sitter i framsätena.

Om man däremot planerar att hugga ihjäl någon så är det nog betydligt smidigare att sitta i bak och attackera bakifrån.
Att sitta i framsätet och vända sig om o börja hugga medför stora problem - dels har offret möjlighet att se faran komma och därmed försvara sig / slänga sig åt sidan / hoppa ut från bilen.
En attack bakifrån, där man hugger direkt mot nacken, känns som det enklare sättet. Dessutom slipper man se offret i ögonen och riskera att känna empati (inte för att mgm1, eller andra mördare verkar besitta förmågan att känna empati, men det är antagligen säkrast att utesluta risken i största möjliga mån).

Men om motivet var att bo var skyldig mgm1 pengar så är ju mord ganska korkat eftersom döda personer inte kan betala.
Kanske skulle mgm1 dra fram kniven och hota bo tills han betalade, men bo gjorde motstånd?
Eller så ville mgm1 statuera exempel, så att inte fler försökte blåsa honom på pengar?
Eller så låg det något annat/mer bakom mordet.
Citera
2019-12-30, 15:39
Medlem
Citat:
Nu har jag försökt läsa igenom alla sidor.

Enligt tråden (och/eller tidningar) så körde mgm2 (kvinnan) bilen, bo satt i passagerarstolen och mgm1 bakom bo.

Det faktum att mgm1 väljer att sätta sig i bak får mig att tro att åtminstone han (ev även mgm2) redan i förväg hade planerat att skada/mörda bo.
Detta baserar jag på att om min partner, jag samt någon kompis ska åka bil tillsammans så sitter partnern o jag i fram, medan kompisen får sitta i baksätet.
O samma tvärtom: om jag åker med i kompisars bil så brukar de sitta i fram o jag i bak.
För mig är det logiskt att de som äger bilen sitter i framsätena.

Om man däremot planerar att hugga ihjäl någon så är det nog betydligt smidigare att sitta i bak och attackera bakifrån.
Att sitta i framsätet och vända sig om o börja hugga medför stora problem - dels har offret möjlighet att se faran komma och därmed försvara sig / slänga sig åt sidan / hoppa ut från bilen.
En attack bakifrån, där man hugger direkt mot nacken, känns som det enklare sättet. Dessutom slipper man se offret i ögonen och riskera att känna empati (inte för att mgm1, eller andra mördare verkar besitta förmågan att känna empati, men det är antagligen säkrast att utesluta risken i största möjliga mån).

Men om motivet var att bo var skyldig mgm1 pengar så är ju mord ganska korkat eftersom döda personer inte kan betala.
Kanske skulle mgm1 dra fram kniven och hota bo tills han betalade, men bo gjorde motstånd?
Eller så ville mgm1 statuera exempel, så att inte fler försökte blåsa honom på pengar?
Eller så låg det något annat/mer bakom mordet.
Eller så var mgm1 skyldig bo pengar och löste skulden genom att mörda honom.
Citera
2019-12-30, 15:46
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Ja, eldat upp bilen och eller kört ner den nåty vattenhål eller vad som helst. Städa är i princip omöjligt i en bil.

Ja, eftersom han/de ändå var ambitiösa (och rena i skallen) nog för att köra iväg, stycka och begrava kroppen, så är det lite märkligt att de inte gjorde något åt bevisen (blodspår och tillhörigheter) i lägenheten.
Om de hade varit så nerknarkade att de lät bo sitta i bilen tills grannarna ringde polisen pga lukten, hade det varit en sak.
Citera
2019-12-30, 15:47
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Eller så var mgm1 skyldig bo pengar och löste skulden genom att mörda honom.

Helt sant. 🕵️‍♂️👏🏻
Citera
2019-12-30, 16:10
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ja, eftersom han/de ändå var ambitiösa (och rena i skallen) nog för att köra iväg, stycka och begrava kroppen, så är det lite märkligt att de inte gjorde något åt bevisen (blodspår och tillhörigheter) i lägenheten.
Om de hade varit så nerknarkade att de lät bo sitta i bilen tills grannarna ringde polisen pga lukten, hade det varit en sak.

Men nåt står ju inte helt rätt till.
Efter att han huggit ihjäl honom så låter de faktidkt honom sitta kvar i bilen, i hennes carport, över natten.

Och först dagen därpå åker GM iväg och styckar och begraver honom.

Likstelhet börjar inom de två första timmarna och är fullt utvecklad efter 10–14 timmar.
Efter tio timmar är kroppen som mest stel och efter två eller tre dygn så återgår kroppen till att bli mjuk och rörlig.

Varför vänta tills kroppen är likstel och svår att få ur bilen??
Han kan inte ha vetat om hur detta fungerar.

Det känns ju som att de var så pass påverkade på mordkvällen att de tog en sån stor risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in