2019-12-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Efter en olycka där piloten tuppade av så får thailändarna inte längre kurva med g-begränsningen avstängd i övningar. Det betyder att planen själv begränsar svängarna till max 9G och Kina har vad jag vet inget sådant system i J-10 så de kan pressa över gränserna på bekostnad av skrovens livslängd och ökad risk för haveri. Planen i sig klarar runt 15G innan de börjar gå sönder (detta är helt beroende av vapenlast och bränslemängd)

Är tämligen säker på att 9G är med g-begränsning avstängd, antagligen är thailändarnas plan begränsade till mindre än det. Gripen torskar mot likvärdiga flygplan som Rafale/Typhoon och nu även J10 pg av för klen motor. Den hänger inte med i vertikala manövrar, blir ifrånaccelererad i största allmänhet och tappar fart snabbare i utdragna svängar. Är en sak att flyga runt utan last på låg höjd på flyguppvisningar, en helt annan sak på 10000m höjd med vapen och tankar påhängda.
Citera
2019-12-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Är tämligen säker på att 9G är med g-begränsning avstängd

Gripen har under fredstid 9G som max .
Du kan bryta detta via switch och då tillåts upp till 12G samt mer motor prestanda .
Att 9G är satt som topp under fredstid är för att spara skroven från utmattning.
Citera
2019-12-29, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Gripen har under fredstid 9G som max .
Du kan bryta detta via switch och då tillåts upp till 12G samt mer motor prestanda .
Att 9G är satt som topp under fredstid är för att spara skroven från utmattning.

Det stämmer säkert nu när jag tänker på det. Rafale har en en liknande funktion. Men frågan är om man verkligen använder sig av den under övning eller uppvisning? Vet att rafale har en grundspärr på 10.5g i vanliga fall, men de flesta andra plan kör max 9G.
Citera
2019-12-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Det stämmer säkert nu när jag tänker på det. Rafale har en en liknande funktion. Men frågan är om man verkligen använder sig av den under övning eller uppvisning? Vet att rafale har en grundspärr på 10.5g i vanliga fall, men de flesta andra plan kör max 9G.

När vi pratar och dessa höga+ GZ så är det naturligtvis under väldigt korta tidsintervaller.
De som flyger extrema akrobatflyg kan i vissa situationer nå ända upp mot 11G i korta sekvenser.
Citera
2019-12-29, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Efter en olycka där piloten tuppade av så får thailändarna inte längre kurva med g-begränsningen avstängd i övningar. Det betyder att planen själv begränsar svängarna till max 9G och Kina har vad jag vet inget sådant system i J-10 så de kan pressa över gränserna på bekostnad av skrovens livslängd och ökad risk för haveri. Planen i sig klarar runt 15G innan de börjar gå sönder (detta är helt beroende av vapenlast och bränslemängd)

Hur många G som flygplanen klarar av som mest är ganska intetsägande i detta fall eftersom du inte får veta någonting om hur länge detta kan uppehållas och vad man tappar i form av höjd och fart för att klara av dessa manövrar. Även om Gripen är ganska aerodynamiskt effektiv så har den på grund av ett lågt förhållande mellan dragkraft och vikt svårt att upprätthålla kraftiga manövrar under någon längre tid utan att tappa fart/höjd, framförallt vid låg fart/höjd som jag förstått det och då blir resultatet vid dogfights väldigt lidande om man inte kan använda hjälmsikten och avancerade a2a robotar som kompensation.

En kraftfullare motor som EPE hade här varit till stor nytta.
Citera
2019-12-30, 04:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChainsaw
Jag trodde att Gripen var överlägsen i dogfights, men så verkar inte fallet?
Gissar att överlägsen motorkraft fällde avgörandet. Gripen C/D är förhållandevis motorsvag jmf tvåmotoriga stridsflyg och ex F-16.
Citera
2019-12-30, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Gissar att överlägsen motorkraft fällde avgörandet. Gripen C/D är förhållandevis motorsvag jmf tvåmotoriga stridsflyg och ex F-16.

Gripen C har trots det klarat sig bra mot F-15 och F-18 i kurvstrid.

Nej, jag skulle tro att Kina av för mig obegriplig anledning har prioriterat kurvstrid på den där kärran, något som USA har väldigt låg prioritet på.

Alternativt har övat mer på det än vad thai gör?
Citera
2019-12-30, 13:34
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
https://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/2014/06/06/verklighetsnara-taktikutveckling-av-jas-39-i-england-meatball-ur-en-pilots-perspektiv/

Citat:
Den fjärde dagen på samövningen ”MEATBALL-14” påbörjas med en genomgång med mina motståndare. Jag ställs ensam i min JAS39 Gripen mot en rote Typhoon från 41:st Test and Evaluation Squadron, utrustade med 4 ASRAAM’s (Advanced Short Range Air to Air Missile, värmesökande robot) och 4 AMRAAM’s (Advanced Medium Range Air to Air Missile, radarrobot) var. Deras enda uppgift är att få bort mig från himlavalvet.

Hotet kan låta övermäktigt med tanke på att alla får manövrera sina flygplan ut till gränsen med enda begränsningen att inte skjuta förrän vi passerat varandra i luften. Med andra ord simulerar vi att vi inte sett varandra innan mötet, en så kallad pop up group innanför visuellt avstånd.

Vi gör detta för att testa vår förmåga till närstrid mot flera och prestandaöverlägsna mål. Detta i en miljö där jag inte har haft möjlighet att upptäcka motståndaren med radar eller fått invisning mot fienden med hjälp av stridsledning. Detta scenario skulle kunna vara mycket möjligt i en svårt störd miljö med en degraderad stridsledningsförmåga och en reducerad möjlighet att bedriva luftövervakning.

Jag har dock en fördel! Jag har på mig en HMD, Helmet Mounted Display och tillsammans med mina 4 IRIS-T (Infra Red Imaging System–Thrust vectoring, värmesökande robot) under vingarna kan jag avfyra robotar på nästan allt inom min synvidd. Problemet är att jag inte kan se bakåt och möter jag två flygplan som har en så grym manövreringspotential som Typhoon så handlar det om sekunder innan någon av dem får in mig i sitt sikte och med dagens vapensystem så har jag då mycket liten chans att överleva.

Min enda chans är att få på mitt sikte så snabbt som möjligt på en av dem, avfyra och därefter byta mål för att försöka göra samma sak mot den andra.

Vi startar ut från RAF Coningsby och sätter kurs mot Nordsjön och väl inne i övningsområdet så delar vi upp, Typhoon mot Gripen. Nu gäller det! Jag vänder tillbaka mot jakten på ca 25 miles och låser på med radarn. Jag ser att min radarvarnare indikerar anflygande fiender och låter mitt telekrigssystem system jobba för fullt för att störa ut motståndarens flygplanradar.

Britterna kommer ut ur molnöversidan och vi möts i en närmandefart på över 1100 knop och jag låter mina motmedel spruta ur flygplanet (simulerat av övningstekniska skäl) för att undvika pålåsning av ASRAAM’s IR-målsökare.

Maxsväng mot det ena målet, hjälmen känns som den är gjord av bly. Jag hinner inte med, byter sväng och hittar den andra stigande vertikalt för att omsätta sin energi i höjd. Han står still på himlen och får snabbt en IRIS-T i sällskap. Svängväxlingen tillbaka, efter att jag själv gått över i vertikalen gör att jag tar en otroligt stor vinkelförändring tillbaka mot det första flygplanet. Det innebär att jag tappar all energi och missar jag nu så är jag en vingklippt fågel.

Långt ut i periferin hittar jag honom, jag vrider ut huvudet till max och får på siktet men ingen ton. Av övningstekniska skäl bär jag bara en robot och den sitter i denna manöver på fel sida av flygplanet och målsökaren är skuggad av flygplankroppen. Jag fortsätter manövern i en roll med flygplanet inverterat och målsökaren hittar då målet. Striden är över på 9 sekunder. Men vi fortsätter kontakten för övningen skull och i det fall robotarna missar så måste jag kunna följa upp med ytterligare robotskott och eventuellt även med automatkanonen.

Så 9 s för att "knäppa" 2 st Typhoon...
Citera
2019-12-30, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
https://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/2014/06/06/verklighetsnara-taktikutveckling-av-jas-39-i-england-meatball-ur-en-pilots-perspektiv/

Så 9 s för att "knäppa" 2 st Typhoon...

Mäktig historia, måste ha känts riktigt skönt att få berätta den efteråt. Jobbigt läge för britterna. Men, det låter som att han blir utsvängd rätt duktigt till en början och att hjälm-displayen hjälper till avsevärt. Det kanske är rutin och pilotskicklighet som vann denna gång?
Citera
2019-12-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Gripen C har trots det klarat sig bra mot F-15 och F-18 i kurvstrid.

Nej, jag skulle tro att Kina av för mig obegriplig anledning har prioriterat kurvstrid på den där kärran, något som USA har väldigt låg prioritet på.

Alternativt har övat mer på det än vad thai gör?

J10 är byggd med samma delta/canard konfiguration som Gripen/Rafale/Typhoon så manöverbarheten kommer automatiskt, den har högre vingbelastning än Gripen men det vägs med råge upp av mycket bättre dragkraft/vikt förhållande.

Skulle inte påstå att USA prioriterat bort kurvstrid på sina kärror, efter fiaskot i Vietnam då varken plan eller piloter var anpassade för kurvstrid så togs F15 fram för att dominera allt i skyn. När F15 var nytt så var den lika överlägsen som F22 är idag. Sedan kom F16 som på sin tid också var en brutal dogfighter. Sedan kom F18 som är helt outstanding i lägre farter. Du får tänka på att dessa 3 flygplan togs fram på 60/70 talen. När dom var nya så fanns det inget europeiskt eller sovjetisk flyg som kunde matcha något av dom i kurvstrid. Och dom håller än idag, inte bäst i klassen längre men gör absolut inte bort sig.
Citera
2019-12-30, 14:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Mäktig historia, måste ha känts riktigt skönt att få berätta den efteråt. Jobbigt läge för britterna. Men, det låter som att han blir utsvängd rätt duktigt till en början och att hjälm-displayen hjälper till avsevärt. Det kanske är rutin och pilotskicklighet som vann denna gång?

Beror på upplägget av övningen och även av slumpen. Man kan ju dock konstatera att en Gripen C, konfigurerad för jakt, klippte två Typhoon och detta inom några sekunder.

Det måste ha känts jobbigt för britterna efter de hade landat. Britterna har ju i alla fall möjlighet att öva mot vårt flygvapen - men det har inte ryssarna.

Man läser också att Gripen C tappade massor av (rörelse-) energi varvid man drar slutsatsen att 18% mer motorkraft därför skulle göra god nytta.
Citera
2019-12-30, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Beror på upplägget av övningen och även av slumpen. Man kan ju dock konstatera att en Gripen C, konfigurerad för jakt, klippte två Typhoon och detta inom några sekunder.

Det måste ha känts jobbigt för britterna efter de hade landat. Britterna har ju i alla fall möjlighet att öva mot vårt flygvapen - men det har inte ryssarna.

Man läser också att Gripen C tappade massor av (rörelse-) energi varvid man drar slutsatsen att 18% mer motorkraft därför skulle göra god nytta.

Gripen använde hjälmsikte, antar att Typhoon inte gjorde det. Tom ett gammalt Viggen hade klarat sig bra med Iris T och hjälmsikte. Problemen uppstår när man måste använda kanonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in