2019-12-29, 19:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det vore verkligen ett sammanträffande att dessa två skulle alltså ha ljugit exakt likadant trots att SD inte var närvarande när LW förhördes. Vem tror på den slumpen?

Märkligt hur vissa insisterar att inte tro ens på LW:s egna ord - när de går emot den bild som de själva har hittat på om henne..

Hur vet du vad SD har sagt i sitt förhör? Det finns inget skrivet om vad han har sagt?

Jag tror inte ens att vi vet allt som LW har sagt.
Stora delar av förundersökningen är ju maskad.

Alltså blir det enbart tolkningar av det lilla vi har läst i media.
Vi får gissa vad de sagt, och ingen kommer att veta sanningen.

Vi får gissa ännu mer om vad som verkligen hände.
Jag känner på mig att sanningen kommer ligga närmare LWs berättelse än SDs berättelse.

SD sägs enligt MV slira på sanningen.
Han slirar nog på sanningen både till HD, vänner, förhör och fortsatt allteftersom bevisen läggs fram. Inte lätt för advokaten att förhålla sig till alla anpassningar kan jag tänka.
Om det blir ett åtal kommer han sitta och ljuga om vad han har gjort den kvällen LW dog.

Han kommer aldrig att erkänna.
Men död är hon.

Får se vilken teori han hade om vem som är mördaren.
Jag tror att om vi läser EGTs inlägg, så kan vi se lite hur SD tänkt under den tid som gått.

Det var väl någon som kom hem lagom från sin USA resa, och det var även någon annan geocachare som kunde vara lämplig att peka ut. Jag är väldigt nyfiken på varför HD blev misstänkt.
Citera
2019-12-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är du full?
Nej, man har inte enbart SDs uppgifter om händelsen. Man har åklagarens avskrivningsbeslut där han i motiveringen återger vad de inblandade uppgivit i förhör.
LW var i högsta grad när hon anmälde händelsen och förhördes om densamma närpå ett och ett halvt år innan hon mördades.

Vem har påstått att LWs agerande är värre än mordet??? Seså spotta ut det nu eller finn dig i att bli betraktad som en lögnaktig dramaqueen som hemfaller åt ad hominem arhument av lägsta sort.

Bilincidenten är intressant för bland alla propåer om att SD skulle varit kontrollerande etc så är det LW som agerar precis så. Hon försöker neka SD att åka hem själv för att hon känner för att tala om något. Mellan tummen och pekfingret tror jag inte det handlade om att hon inte skulle få tala till punkt. Hon bjöd in honom först på fika dessutom? Trots att hon tre månader tidigare ansett sig såpass ofredad av honom att hon sett det befogat att anmäla honom. Varför sätter hon sig ens i en situation att hon blir nödd att ens få skjuts av honom i det läget?
Men hursomhelst, i denna offentligt dokumenterade händelse, dokumenterat utifrån de inblandades egna berättelse, är det alltså inte SD som agerar aggressivt och kontrollerande utan LW. Kanske syftet var att försöka provocera fram något "anmälningsvärt" om hon av någon anledning fann det för pinsamt att fulfölja anmälningen om ofredande?

Nej, jag är aldrig full

Du ser mig som en lögnaktig drama queen. Det får du gärna tycka och tro, men förklara gärna vad dessa lögner i såfall består i.

Du själv är ju helt iskall och verkar inte vara förmögen att gå in i dig själv för att finna ditt känsloliv. Du har helt hakat upp dig på bilincidenten och verkar inte komma vidare i diskussionerna här i tråden gällande något annat. Du bär enbart de juridiska glasögonen, för några andra verkar inte finnas i din ägo.

Dessutom verkar du inte se skillnaden på om jag skriver "tror" eller "verkar som". Än att jag "vet". De flesta som skriver här vet inte, men tror. Försök lära dig det.

Tycker faktiskt lite synd om dig ibland, där bakom din skärm i återhållen ilska, som jag TROR..
Senast redigerad av zilvereko 2019-12-29 kl. 19:56.
Citera
2019-12-29, 19:08
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
SD har kanske framställts som särskilt farlig gärningsman för att Åkl ska få hjälp från den regionala insatsstyrkan.
Icke att förväxla med den nationella instatsstyrkan (där JM kopierat sina uppgifter)

Anfallet mot SD med barn hemma går inte att motivera på annat sätt än att SD använts som lämpligt övingsobjekt. Tror sanningen är att det regionalt inte finns tillräckligt många objekt att hålla styrkan i god form med.

https://www.na.se/artikel/darfor-var-polisens-insatsstyrka-i-marieberg

Appropå dom tuffa grabbarnas negligerade av traumatiserade barn. Detta tillslag har flera likheter med det överdrivna tillslaget mot SD hem och bör nog också ses som övning. Sep 2019.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPXW94/polisens-tillslag-mot-jagarhem-far-kritik--traumatiserade-fyraaring

If you can't do the time don't do the crime är mitt svar
Citera
2019-12-29, 19:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Deras berättelser ska ha skiljts sig åt. Dessutom har vi bara haft tillgång till en grovt maskad version, så att påstå med bestämdhet att de sa "SAMMA SAK": det är verkligen att ta i.

Det är först efter knoggnuggningen berättelserna skiljer sig åt. Händelseförloppet fram till och med knoggnuggningen är samstämmigt. Åklagaren uttrycker i motiveringen i beslutet detta med "därefter skiljer sig uppgifterna åt" efter redogörelsen för relevanta omständigheter (vad hon eventuellt kan ha ansett så viktigt att prata om är inte relevant för bedömningen om misshandel). LW har ju inte visat upp mer än rodnad i horbotten och ett bucklat örhänge. Skulle han försökt strypa henne eller dylikt torde hon rimligtvis haft märken på halsen. Men det hade hon väl inte. Så vad som hänt efter knoggnuggningen är väl antagligt något verbalt påhopp måhända.
Citera
2019-12-29, 19:20
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Det är först efter knoggnuggningen berättelserna skiljer sig åt. Händelseförloppet fram till och med knoggnuggningen är samstämmigt. Åklagaren uttrycker i motiveringen i beslutet detta med "därefter skiljer sig uppgifterna åt" efter redogörelsen för relevanta omständigheter (vad hon eventuellt kan ha ansett så viktigt att prata om är inte relevant för bedömningen om misshandel). LW har ju inte visat upp mer än rodnad i horbotten och ett bucklat örhänge. Skulle han försökt strypa henne eller dylikt torde hon rimligtvis haft märken på halsen. Men det hade hon väl inte. Så vad som hänt efter knoggnuggningen är väl antagligt något verbalt påhopp måhända.

Det är inte vad åklagaren har uttalat enligt expressen, att beskrivningen av händelseförloppet skiljer sig åt endast utifrån vad som skedde efter knoggnuggningen:

Citat:
Åklagaren skriver vidare att det inte går att bevisa att förutsättningarna för att förfarandet skall vara brottsligt samt att uppgifterna om vad som ska ha inträffat "skiljer sig delvis åt och ingen sida kan anses på ett avgörande sätt mer trovärdig."

https://www.expressen.se/nyheter/utpekad-man-anmald-for-misshandel-av-lena/

Observera: "..vad som ska ha inträffat.."
Citera
2019-12-29, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nej, jag är aldrig full

Du ser mig som en lögnaktig drama queen. Det får du gärna tycka och tro, men förklara gärna vad dessa lögner i såfall består i

Du själv är ju helt iskall och verkar inte vara förmögen att gå in i dig själv för att finna ditt känsloliv. Du har helt hakat upp dig på bilincidenten och verkar inte komma vidare i diskussionerna här i tråden gällande något annat. Du bär enbart de juridiska glasögonen, för några andra verkar inte finnas i din ägo.

Tycker faktiskt lite synd om dig ibland.

Du försöker ju tillskriva andra skribenter åsikter och egenskaper de inte har.
Se där, du dyker på stört ned i ad hominem träsket igen. Du behöver inte alls bekymra dig för mitt känsloliv. Jag har ingen lust att ägna mig åt rena fantasier som det inte finns någon tecken på verklighetsförankring i. Jag har inget behov vare sig känslomässigt eller intellektuellt av att omformulera verkligheten till att kalla bilincidenten för misshandel när åklagare har granskat det och funnit att ärendet ska avskrivas för att inget brott kunnat styrkas (knoggnuggningen är styrkt men utgör i sammanhanget inte någon brottslig gärning). Eller vad avser du med att "komma vidare i tråden"?

Det fetade: du skrev att vissa i tråden håller LWs agerande som värre än detfasansfulla mordet? Spotta ut det eller inse att du kläcker ur dig dramatiserade lögner (av ad hominem karaktär). Som du argumenterar utgör du ett bra exempel på fördelen med att slopa nämndemännen ursåväl processekonomisk som rättsäkerhetsaspekt.
Citera
2019-12-29, 19:26
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, din teori är liksom Snoris, att SD har varit ansatt och därför måst försvara sig. Att detta skulle har utlöst mordet på LW och att detta också skulle betyda att det ska anses som förmildrande omständighet.

Min tro är att SD varken har varit utsatt för stalking, hot eller våld från LW. Om det har handlat om hot från LWs sida är min tro att det har handlat om hot att polisanmäla, eller hot om att offentliggöra SDs ofredande och hot mot L*ena själv, för att få slut på detta beteende från SDs sida.

SD har känt sig ansatt, det är troligt. Han har känt sig ansatt på ett sätt som inte är normalt. Han har känt sig hotad av L*enas sätt att försöka står på sig mot hans kontrollbehov. Det är inte lagligt att försöka att kontrollera andra genom hot, hot om våld, kräkngar och ofredande. SD har inte lagen på sin sida. Du läser in vad du vill tro, att det är SD som har rätt att bruka våld mot L*ena i bilden. Min tro är att SD ljuger. Han hävdar att han knoggnuggade L*ena för att hon vägrade gå ur bilen.

Men jag tror att han vet mycket väl att han knoggnuggade henne på grund av den starka frustration han kände över henne för allt möjligt annat. Det var en tillbakahållen vrede som gjorde att han kanske nästan kunde ha gjort något annat. Han kunde nog nästan ha dödat henne där. Det skrämde henne.

När hon anmälde honom, skulle han ha anmält tillbaka om det var så som du hävdar. Jag misstänker att han tvärtom, han bad säkert om ursäkt. Han ville att hon skulle ta tillbaka anmälan. Han behandlade henne på sådant sätt så att han skulle få sin vilja igenom. Kramar, rosor och löften. Precis som det brukar vara i liknade förhållanden. Hon veknar först för hans varma betygelser.

Men under press från vänner kanske hon känner att hon behöver gå vidare med anmälan?

Att SD skulle på något sätt skulle ha betett sig som "de flesta människor" i en "ansatt" situation, det kommer jag aldrig att tro på.

Han är en ovanlig person. Han är inte ansatt mer än av sina egna demoner. Dom demonerna tar lagen ingen hänsyn till.

Jag tror inte att SD agerat på ett sätt som många människor kan göra.

Jag tror att hans beteende är mycket, mycket ovanligt.

Få personer kan döda en människa genom att hacka sönder någons huvud till en oigenkännlig massa under fruktansvärda skrik under flera minuter!

Det är vad jag tror hände.

Du kommer aldrig att få mig att tro att det är ett vanligt beteende, ett normalt beteende eller begripligt beteende!

Han har agerat efter förlorat mycket starkt kontrollbehov.
Vi får väl se vem som har rätt när FUP kommer.

Du har så rätt att det är skrämmande,SD ryker så det står härliga till
Citera
2019-12-29, 19:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Du vet väl inget om hur deras berättelser synkar med varandra och när de går isär?
Jag har aldrig så vitt jag minns sett något från SDs förhör, enbart förhöret av L*ena.

Du får gärna länka och citera så vi kan se var du ser att de har samstämmiga uppgifter och var de går isär.

Dessutom snackar du ofta om att hon borde varit tacksam för skjutsen. Men vi vet inte om hon faktiskt fick skjuts. I en artikel står det att när de började tjafsa satte de sig i hans bil.

Det kan tvärtom varit så att det är han som tagit sig hem till henne av någon anledning. Kanske är det det som är ursprunget till tjafset? Hon blir sur för att han inte vill in och fika och så fortsätter det...

"Lena Wesström uppgav till polisen att bakgrunden till bråket var att hon blivit sur på 44-åringen. Hon hade bakat och ville fika med honom, men mannen avböjde det.

Paret satte sig i 44-åringens bil för att prata. Lena satte sig på passagerarplatsen fram. De ska sedan ha börjat att tjafsa "om allt möjligt". När mannen bad Lena att kliva ut ur bilen förklarade hon att hon ville prata klart först.

Mannen ska enligt anmälan då ha hävt sig över passagerarsidan och lagt sin högerarm om Lenas nacke. Han ska sedan ha dragit ned henne mot växelspaken och gnuggat sina knogar mot hennes huvud. I samband med det skadades örhänget.
"

https://www.na.se/logga-in/hemliga-bilden-som-visar-lena-wesstroms-trasiga-orhange-blivit-bojt-pa-grund-av-det-vald-hon-utsatte s-for

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är iofs inte mycket att se och det handlar dessutom om misshandeln.
https://minfil.com/85RaK1efbc/LW.png
Citera
2019-12-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Gissar inte du också? Eller sitter du kanske ensam på alla bevis?

Berätta gärna vad jag har gissat om hittills?
Citera
2019-12-29, 19:29
Medlem
Gokväll! Har faktiskt läst alla drygt 71000 inlägg i denna stundtals väldigt tjatande, tuggande och stampande tråd. Då fokus återigen nu hamnat på bilincidenten, som redan är avhandlad i hundratals inlägg, så väljer jag nu att göra mitt första inlägg i denna tråd.
Min spaning är följande;
Polisiärt så tror jag att detta fall är uppklarat sedan väldigt länge. Det det handlar om nu är att bygga ett starkt åtal som håller hela vägen genom TR och sedermera HR. Men två saker förbryllar mig;
1. SD’s hus. Hittar ingen rimlig och logisk förklaring till den fortsatta avspärrningen. Tror att den gåtan kommer att vara av central betydelse i kommande FUP. Något avgörande måste ha inträffat i denna bostad. Annars hade den utom allt rimligt tvivel inte varit fortsatt avspärrad. Så vad är det som har utspelat sig där?

2. Jag är av den fasta övertygelsen att SD såväl (viss mån) i samband med mordet samt (till stor del) under den långa tiden efter mordet och innan han blev häktad, har lagt ut mängder med villospår i olika riktningar i syfte att omöjliggöra en fällande dom. Detta tror jag att han inte kommer att lyckas med, utan jag tror på en fällande morddom frampå våren. Men vilka är hans villospår? Hur och på vilket sätt har han försökt att manipulera utredarna?
Ser med spänning fram emot FUP:en
Citera
2019-12-29, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är inte vad åklagaren har uttalat enligt expressen, att beskrivningen av händelseförloppet skiljer sig åt endast utifrån vad som skedde efter knoggnuggningen:

https://www.expressen.se/nyheter/utpekad-man-anmald-for-misshandel-av-lena/

Observera: "..vad som ska ha inträffat.."

Vilken tur att metro då lagt ned, för de skrev utförligare om detta. Vi lär väl få se i fupen, förhoppningsvis, peppar, peppar och ta i trä.
Citera
2019-12-29, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du vet väl inget om hur deras berättelser synkar med varandra och när de går isär?
Jag har aldrig så vitt jag minns sett något från SDs förhör, enbart förhöret av L*ena.

Du får gärna länka och citera så vi kan se var du ser att de har samstämmiga uppgifter och var de går isär.

Dessutom snackar du ofta om att hon borde varit tacksam för skjutsen. Men vi vet inte om hon faktiskt fick skjuts. I en artikel står det att när de började tjafsa satte de sig i hans bil.

Det kan tvärtom varit så att det är han som tagit sig hem till henne av någon anledning. Kanske är det det som är ursprunget till tjafset? Hon blir sur för att han inte vill in och fika och så fortsätter det...

"Lena Wesström uppgav till polisen att bakgrunden till bråket var att hon blivit sur på 44-åringen. Hon hade bakat och ville fika med honom, men mannen avböjde det.

Paret satte sig i 44-åringens bil för att prata. Lena satte sig på passagerarplatsen fram. De ska sedan ha börjat att tjafsa "om allt möjligt". När mannen bad Lena att kliva ut ur bilen förklarade hon att hon ville prata klart först.

Mannen ska enligt anmälan då ha hävt sig över passagerarsidan och lagt sin högerarm om Lenas nacke. Han ska sedan ha dragit ned henne mot växelspaken och gnuggat sina knogar mot hennes huvud. I samband med det skadades örhänget.
"

https://www.na.se/logga-in/hemliga-bilden-som-visar-lena-wesstroms-trasiga-orhange-blivit-bojt-pa-grund-av-det-vald-hon-utsatte s-for

Nej jag har inte heller sett SDs förhör men jag har sett del av åklagarens motivering citerad där han redogör för händelseförloppet vid den påstådda misshandeln. När han uttalar att uppgifterna är samstämmiga avser han väl antagligt mer än en person eftersom han uttrycker sig i plural, tror du inte? Om du får gissa tre gånger, vilka människors uppgifter tror du åklagaren avser?

Återigen, ett trasigt örhänge visar bara att örhänget utsatts för skadegörelse.

Du läser slarvigt, jag har inte skrivit att hon ska vara tacksam för skjutsen (tvärtom undrar jag varför hon åkte med honom om han skulle ha ofredat henne). Däremot har jag uttryckt att det civiliserade att göra om man blivit skjutsad och föraren ber en kliva ur när man är hemma är att tacka för skjutsen och kliva ut. Skillnad vore om han skulle bett henne kliva ut långt hemifrån med svårighet för henne att ta sig hem. Men de stod alltså parkerad vid hennes bostad.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-29 kl. 19:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in