2019-12-26, 19:57
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag kan t.ex. sparka till en boll så att den flyger i mål. Om du kan visa att bollen hade flugit in i mål även om jag inte hade sparkat till den så har du falsifierat determinismen.

Det finns ingenting slumpmässigt med de enskilda gasmolekylernas läge och hastighet. Det är orsak och verkan i allra högsta grad.

Isåfall har kompatibilismen fel.

Vad jiddrar du om? Tråden handlar om determinism, jag har aldrig sagt något annat.
Din kombination av okunnighet och Dunning-Kruger arrogans gör det ytterligt ointressant för mig att diskutera vidare med dig. Tro vad du vill, det skiter jag i, jag är ju tolerant.

Dock kan du väl ändå kolla upp lite bättre vad Topic faktiskt är i denna tråd?
(Ledtråd: rubriken...)
Citera
2019-12-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Din kombination av okunnighet och Dunning-Kruger arrogans gör det ytterligt ointressant för mig att diskutera vidare med dig. Tro vad du vill, det skiter jag i, jag är ju tolerant.

Dock kan du väl ändå kolla upp lite bättre vad Topic faktiskt är i denna tråd?
(Ledtråd: rubriken...)
Att du gör bort dig med varenda mening du skriver gör det ytterligt ointressant för dig att att diskutera vidare med mig.
Citera
2019-12-26, 23:17
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Vad jiddrar du om? Tråden handlar om determinism, jag har aldrig sagt något annat.

Tråden handlar fri vilja, varav determinismen brukar vara det vanligaste slagträet mot fri vilja.
Citera
2019-12-26, 23:38
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det handlar inte om vad vi eller mänskligheten kan beräkna, utan vad som i princip kan beräknas av en godtycklig inre varelse i universum. Beror t.ex. en händelse på hela universums tillstånd, så kan ingen inre varelse vara stor nog att lagra detta tillstånd utan att lyfta sig i håret. Och eftersom universum är fyrdimensionellt, så skulle även framtiden ingå i ett sådant tillstånd, vilket gör varje förutsägelse till en tautologi.

Det är den som hävdar ett fenomen som har bevisbördan. Anser du att det finns skillnad så ligger bördan på dig att definiera vad denna skillnad skulle bestå i.

Sitter inte på några bevis för determinismen. Ser inte hur bevisbördan skulle falla på mig dock. Betraktar indeterminism som ett betydligt mer irrationellt påstående...slump/chaos..? Gud sitter och spelar tärning i vissa sammanhang...

Citat:
Kvantfysik är snart hundra år. Och så har vi ju detta med kaotiska system, som t ex vädret.

Kvantfysikens alla områden är ju inte inkompatibla med determinism?

Man får intrycket att kvantfysikens uppkomst var en instant-total game over för determinismen. Inte sant.
Citera
2019-12-27, 01:15
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Sitter inte på några bevis för determinismen. Ser inte hur bevisbördan skulle falla på mig dock. Betraktar indeterminism som ett betydligt mer irrationellt påstående...slump/chaos..? Gud sitter och spelar tärning i vissa sammanhang...

Kvantfysikens alla områden är ju inte inkompatibla med determinism?

Man får intrycket att kvantfysikens uppkomst var en instant-total game over för determinismen. Inte sant.
Dina intryck kan inte jag gärna ta ansvar för. Däremot är det så att det iaf inte alls finns ett starkt case för determinism i modern fysik, om något snarare tvärtom. Men visst, the jury is still out.
Citera
2019-12-27, 06:28
Medlem
Citat:
Det jag påstod var att det inte finns någon observerbar skillnad mellan oförutsägbar determinism och indeterminism. Om du hävdar en sådan skillnad faller bördan på dig att förklara vad den är.

Finns det ingen observerbar skillnad så kan en modell av vårt psyke inte bero på en sådan skillnad. Vår vilja måste då fungera likadant oavsett om universum är deterministiskt eller inte.

Vad jag själv tror om determinism i sak är helt ovidkommande för diskussionen.
Citera
2019-12-27, 10:36
Bannlyst
Citat:
Dina intryck kan inte jag gärna ta ansvar för. Däremot är det så att det iaf inte alls finns ett starkt case för determinism i modern fysik, om något snarare tvärtom. Men visst, the jury is still out.

Jag tror t.ex. inte att man kan få cancer av en gammapartikel, och i så fall verkar det inte spela någon roll att viss indeterminism existerar. Dessutom ändrar det i vilket fall inte alls på det faktum att det inte finns fri vilja. Jag har påpekat detta minst ett dussin gånger nu.

Bara det faktum att Einstein inte trodde på fri vilja borde säga dig något. Ännu tyngre argument är det naturligtvis att han beundrade Schopenhauer
Citera
2019-12-27, 21:47
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det jag påstod var att det inte finns någon observerbar skillnad mellan oförutsägbar determinism och indeterminism. Om du hävdar en sådan skillnad faller bördan på dig att förklara vad den är.

Finns det ingen observerbar skillnad så kan en modell av vårt psyke inte bero på en sådan skillnad. Vår vilja måste då fungera likadant oavsett om universum är deterministiskt eller inte.

Vad jag själv tror om determinism i sak är helt ovidkommande för diskussionen.

Ok det var tydligt. Nej någon observerbar skillnad mellan oförutsägbar determinism och indeterminism bör inte finnas.
Citera
2019-12-28, 03:50
Medlem
Citat:
Ok det var tydligt. Nej någon observerbar skillnad mellan oförutsägbar determinism och indeterminism bör inte finnas.
Fast determinism är aldrig oförutsägbar. Vi har inte förmågan att förutse exakt vad som kommer att hända, men vi kan alltid förutse ungefär vad som kommer att hända. Det hade vi aldrig kunnat i ett indeterministiskt universum.
Citera
2019-12-28, 12:45
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Fast determinism är aldrig oförutsägbar.

Jo ur vårt perspektiv är universum oförutsägbart. Även om man hävdar att det är deterministiskt i sitt fundament.

Däremot kan man föreställa sig en superintelligens med tillgång till all data och med förmågan att då räkna ut universums historia(La Place demon).

Skillnaden mellan ett deterministiskt och indeterministiskt universum är att LaPlace demon kan räkna ut alla händelser från Big Bang till heat death. I ett indeterministiskt universum är demonen körd för att det ligger en hel del tärningar gömda här och var som hen måste ta hänsyn till.

Citat:
Vi har inte förmågan att förutse exakt vad som kommer att hända, men vi kan alltid förutse ungefär vad som kommer att hända. Det hade vi aldrig kunnat i ett indeterministiskt universum.

Jo vi kan lära oss förutspå saker på ett ungefär även i ett indeteministiskt universum tex med probabilitet.
Citera
2019-12-28, 14:45
Medlem
Citat:
Jo ur vårt perspektiv är universum oförutsägbart. Även om man hävdar att det är deterministiskt i sitt fundament.

Däremot kan man föreställa sig en superintelligens med tillgång till all data och med förmågan att då räkna ut universums historia(La Place demon).

Skillnaden mellan ett deterministiskt och indeterministiskt universum är att LaPlace demon kan räkna ut alla händelser från Big Bang till heat death. I ett indeterministiskt universum är demonen körd för att det ligger en hel del tärningar gömda här och var som hen måste ta hänsyn till.

Jo vi kan lära oss förutspå saker på ett ungefär även i ett indeteministiskt universum tex med probabilitet.
Det beror på var man drar gränsen för ett deterministiskt respektive ett indeterministiskt universum. Är ett universum där 99,99% av händelserna är deterministiska och 0,01% av händelserna indeterministiska ett deterministiskt universum? Ja, det tycker jag, eftersom skillnaden mot ett universum som vore 99,99% indeterministiskt vore som natt och dag.

De händelser i vårt universum som verkar indeterministiska följer ju även de en rätt hög grad av determinism. Vi kan inte förutse när en radioaktiv isotop kommer att sönderfalla, men vi kan förutse att den kommer att sönderfalla, och efter vilken tid den sannolikt har sönderfallit.

I ett fullständigt indeterministiskt universum hade isotopen lika gärna kunnat förvandlats till en höna. Där hade det inte funnits någon probabilitet. Det hade inte funnits några mönster eftersom ingen händelse hade haft något samband med någon tidigare händelse.
Citera
2019-12-28, 14:49
Bannlyst
Citat:
Det beror på var man drar gränsen för ett deterministiskt respektive ett indeterministiskt universum. Är ett universum där 99,99% av händelserna är deterministiska och 0,01% av händelserna indeterministiska ett deterministiskt universum? Ja, det tycker jag, eftersom skillnaden mot ett universum som vore 99,99% indeterministiskt vore som natt och dag.

De händelser i vårt universum som verkar indeterministiska följer ju även de en rätt hög grad av determinism. Vi kan inte förutse när en radioaktiv isotop kommer att sönderfalla, men vi kan förutse att den kommer att sönderfalla, och efter vilken tid den sannolikt har sönderfallit.

I ett fullständigt indeterministiskt universum hade isotopen lika gärna kunnat förvandlats till en höna. Där hade det inte funnits någon probabilitet. Det hade inte funnits några mönster eftersom ingen händelse hade haft något samband med någon tidigare händelse.

I ett fullständigt indeterministiskt universum skulle ingen ha kunnat ställa frågan, eftersom allt bara hade varit en partikelsoppa utan struktur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in