2019-12-26, 04:36
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Jag personligen skulle aldrig göra det! En av mina fobier hajar som attackerar från under ytan, samma med krokodiler, alligatorer.. Bli nerdragen under ytan av en sådan best samtidigt som man har världens smärtor samt dödsångest.....
Gjort flera gånger.

Och jag har haft fobi för hajar och vattenvarelser!

Ju mer man utsätter sig för sin rädsla ju mer kan man hantera den och växer!

Jag åkte till australien och badade i havet massor, så överkom jag min rädsla!
Citera
2019-12-26, 05:04
Medlem
shimerajiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Just där samlas det väl en massa vithajar, så det är lite speciellt ställe?

Edit: Nu utgör de inte en likadan fara som saltvattenskrokodiler, som faktiskt gärna kan äta en människa, men kanske skulle en tänka när den såg mig: "är det där någon slags mongosäl?" och kanske nafsa lite för att testa. Redan ett litet nafs leder lätt till att man förblöder.

Jag skulle dock tänka mig för att gå i där det finns tjurhajar, då de är stora, finns i grunt, grumligt vatten, t.o.m. bräckt vatten, och de är aggressivast av alla hajar.

Jag tror att många har badat nära hajar utan att veta om det. Jag har själv dykt med tjurhajar i Mexico och jag blev förvånad hur pass nära turiststränderna de befann sig (ca 100-200 meter rakt ut från stranden).

Skulle aldrig i livet simma/bada i en flod där det fanns krokodiler. Hu.
Citera
2019-12-26, 10:17
Medlem
Citat:
Jag personligen skulle aldrig göra det! En av mina fobier hajar som attackerar från under ytan, samma med krokodiler, alligatorer.. Bli nerdragen under ytan av en sådan best samtidigt som man har världens smärtor samt dödsångest.....
Jag var 13 år och paddlade kanot med min mosters man i Florida. I början så är det tät skog/jungel, med både ormar och alligatorer. Sedan efter2-3h så blir det öppen kanalmed mängder av alligatorer på sandbankerna.
Inne i jungeln så badade vi, det var en hyffsat öppen plats där kanoter och flodbåten stannade till, kanske 20x20m. Min mosters man, som är marinbiolog i Florida sa att detvar lugnt, men folk på båtarna började ta kort på oss och såg helt fördkräkta ut 😁

När vi kom ut till floden så låg det alligatorer överallt och det var ett stor dött träd som var fullt med gamar som spanade in oss haha.

Edit: Jag tycker att det är obehagligt att simma i djupt vatten, även i Sverige.
Utomlands så är jag ganska försiktig, men då handlar det om strömmar.

Edit2: Vi simmade i havet ovkså och fiskade/plockade hummer.
Det låg en nurseshark under en klippa som vi klappade,sedan blev jag förföljd av en ett stim barakudor. Jag fick panik och klättrade upp i en båt och mot mig kommer en neger springandes med en skiftnyckel 😂 så jag fick hoppa i igen..
West Palm Beach i Florida
Senast redigerad av dowhatisay 2019-12-26 kl. 10:24.
Citera
2019-12-26, 11:04
Avstängd
Mr.Swedens avatar
Har snorklat och sett haj i bl a Fidji, Maldiverna, Australien men i Florida bara barracudor. Oftast mindre hajar men ibland någon bamse. Man hör nästan filmmusiken.

Avstod bad i Sydafrika pga haj och kallt vatten och går aldrig i med krokodil eller alligator i närheten.
Citera
2019-12-26, 12:01
Bannlyst
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pigghaj

Den här rackaren går att hitta runt den svenska kusten. Betyder detta att du aldrig badar i havet TS?
Citera
2019-12-26, 13:06
Medlem
Citat:

Med tanke på att en av de upplevelser jag skulle vilja ha är att se haj i frihet så är svaret på om jag skulle bada där det finns hajar ja.

På frågan om krokodiler/alligatorer etc... där vill jag helst inte ens komma i närheten av vattnet över huvud taget...

En haj kan döda dig, ja... men de flesta "attacker" från hajar är egentligen bara att hajen naffsar lite på dig för att lista ut vad det är för konstigt. När de känner smaken av dig så blir de oftast *bläh* det där var inte speciellt gott... sen att det där naffset innebär att du blivit av med en arm eller en fot är ju inte speciellt roligt, men det är ytterst sällan hajar faktiskt attackerar med avsikten att döda och äta upp dig.

Krokodiler däremot är en helt annan femma... de kommer aktivt att jaga dig för att döda och äta upp dig... nej tack. De är många, MÄNGA gånger värre än hajar.
Citera
2019-12-26, 13:44
Medlem
Torrtkisss avatar
Jag har snorklat i stora barriärrevet , där såg vi flera baby-hajar när vi snorklade. Coolt men livsfarligt, om mamma hajen hade dykt upp.
Citera
2019-12-26, 14:29
Medlem
Alligatorer är en sak. Saltvattenskrokodiler en annan. De senare hade jag ALDRIG badat i närheten av.

Hajar är OK. Risken att de ger sig på människor är liten. Mindre alligatorer och krokodiler är OK, men större är rentav livsfarliga. I Darwin, Australien badar i princip ingen då havet runtom kryllar av saltvattenskrokodiler.
Citera
2019-12-26, 14:48
Medlem
Jahbrahs avatar
Legat till ankars utanför Saudi med klart vatten och en jävla massa haj. Mest smått, varav en av våra gäster drog upp en på ca 30kg, liten jävel men han bet hål i pontonen på tendern vi fiskade ur, som låg bak röven på moderskeppet. Blev en god curry av fisken. En redfet jävel på 3-4 meter simmade skitsakta förbi, var inte intresserad av något vi kastade i för att locka honom, kött, fisk, hummer, han var nog mätt!

Full som fan i Karibien, mitt i natten på väg hem från köööörogen, slet av mig alla kläder och hoppade ut i det svarta vattnet, simmade som satan rätt ut i vågorna en bra bit och sen tillbaka. Fick veta senare att dagen efter detta hade de fångat en stor tjurhaj som trålat runt länge och gjort stranden osäker. Nåja.

I Turkiet badade jag mycket i somras, tycker det var vidrigast hittills för på natten såg man från båten hur satans förbannat jävla många barracudor det var. Två meter långa, hundratals i stim. Snuskigt.

Så nej, helst inte, men ja har hänt
Senast redigerad av Jahbrah 2019-12-26 kl. 14:51.
Citera
2019-12-27, 04:55
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OllarSenoritas
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pigghaj

Den här rackaren går att hitta runt den svenska kusten. Betyder detta att du aldrig badar i havet TS?
Jag har inte badat de senaste tror det är 4 åren, och då bara i sjöar då jag bor inne i landet, inte nära några hav, men badar inte ändå!!

Skulle ju ha lagt till i TS att jag menade Vithaj och andra aggressiva hajar!!
Citera
2019-12-27, 09:23
Bannlyst
Citat:
Jag har inte badat de senaste tror det är 4 åren, och då bara i sjöar då jag bor inne i landet, inte nära några hav, men badar inte ändå!!

Skulle ju ha lagt till i TS att jag menade Vithaj och andra aggressiva hajar!!

Kan säga att personligen badar jag hellre vid den svenska kusten än i svenska insjöar. Gäddor kan bitas; de är aggressiva och bryr sig inte om hur stort bytet är. Du vet inte vad som döljer sig där under den grumliga ytan.

Men visst att bli nerdragen under ytan av en vithaj låter som en ganska trist sorti. Jag har också en, om än något obefogad, viss obehagskänsla av att simma på djupt vatten/öppet hav där det inte går att se botten. Detta delvis pga den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=IogBpXY2VZQ
Citera
2019-12-27, 13:43
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Haha läskigt där!!

Herhe jo särskilt minns jag det kolsvarta vattnet, helt ensam och ganska ordentliga vågor. Simmade en bra bit ut också haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in