2019-12-21, 22:30
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Ukrainas regering TYCKER att Krim skall återgå till Ukraina. Självklart Men man måste vara bra obegåvad eller krigisk nassenationalist för att verkligen vilja det. Självklart vill Ukrainas regering inte ha tillbaka Krim utan det är något de enbart säger för syns skull.

I bland har man förlorat och även om motståndaren använt ojusta medel så är man helt enkelt tvungen att inse fakta. Den nya Ukrainske presidenten är en sådan och han verkar tycka att det vore nog att återvinna befolkningen Donbass förtroende, om ens det?

Kanske blir Ukraina enklare att hålla ihop som nation utan Donbass. Vad tror du?

Krim är ukrainskt territorium och endast Ryssland och en handfull skurknationer ser Krim som ryskt. Det handlar om att inkräktarna lämnar ukrainskt territorium, så enkelt är det. Detta gäller självfallet även Donbass.
Citera
2019-12-22, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Krim är ukrainskt territorium och endast Ryssland och en handfull skurknationer ser Krim som ryskt. Det handlar om att inkräktarna lämnar ukrainskt territorium, så enkelt är det. Detta gäller självfallet även Donbass.

Ja du tycker det ja men vill du verkligen för det skulle ju faktiskt betyda krig. I bästa fall mot en stor del av befolkningen i sämsta och troligaste mot Ryssland. Något annat sätt finns inte i nuläget och det måste du inse. Javisst kan situationen förändra sig tex genom en positiv och bra främst ekonomisk utveckling i Ukraina men jag har svårt att tro att ens det skulle förändra krimbornas vilja. Både Ukrina och Ryssland har stora problem internt med ekonomi mm och risken finns för båda att man riktar sig utåt för att få framgångar i stället för egen utveckling. Det känns ju som Ryssland har mycket stora internationella framgångar genom sitt agerande i Syrien men man kan ju bara hoppas att de som en bieffekt ger motsvarande för rysk vapenindustri och det verkar de ju också göra. Vore sorgligt om rysslands befolkning får betala ett högt ekonomiskt pris för fredsskapande i mellanöstern.

Klart att annekteringen av Krim var emot internationella lagar och därmed olaglig.

Det finns ju ett svenskt ordspråk: När far svär är det rätt. Antar att det ordspråket finns i en massa andra språk med i olika varianter.
Senast redigerad av hannes.muller 2019-12-22 kl. 07:02.
Citera
2019-12-23, 18:20
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ja du tycker det ja men vill du verkligen för det skulle ju faktiskt betyda krig. I bästa fall mot en stor del av befolkningen i sämsta och troligaste mot Ryssland. Något annat sätt finns inte i nuläget och det måste du inse. Javisst kan situationen förändra sig tex genom en positiv och bra främst ekonomisk utveckling i Ukraina men jag har svårt att tro att ens det skulle förändra krimbornas vilja. Både Ukrina och Ryssland har stora problem internt med ekonomi mm och risken finns för båda att man riktar sig utåt för att få framgångar i stället för egen utveckling. Det känns ju som Ryssland har mycket stora internationella framgångar genom sitt agerande i Syrien men man kan ju bara hoppas att de som en bieffekt ger motsvarande för rysk vapenindustri och det verkar de ju också göra. Vore sorgligt om rysslands befolkning får betala ett högt ekonomiskt pris för fredsskapande i mellanöstern.

Klart att annekteringen av Krim var emot internationella lagar och därmed olaglig.

Det finns ju ett svenskt ordspråk: När far svär är det rätt. Antar att det ordspråket finns i en massa andra språk med i olika varianter.

Hur utvecklingen ter sig för Krims del är svårt att förutspå. Jag ser det som något som ska lösas på lång sikt. Just nu finns ingen lösning eftersom Putin hellre startar ett tredje världskrig än släpper Krim. En förutsättning för att en förändring ska ske är att Kreml får en mer västvänlig regim som har insett Putins misstag.

Helt klart är i alla fall att Krim är en akilleshäl för Ryssland och kommer att förbli innan man hittar en lösning. Annekteringen av Krim är ett dyrt inhemskt propagandaprojekt och halvön är i princip endast intressant av militärstrategiska skäl. Turismen är en svunnen era eftersom de flesta turister (ukrainare) inte längre reser dit.
Citera
2019-12-23, 18:59
Medlem
Citat:
Hur utvecklingen ter sig för Krims del är svårt att förutspå. Jag ser det som något som ska lösas på lång sikt. Just nu finns ingen lösning eftersom Putin hellre startar ett tredje världskrig än släpper Krim. En förutsättning för att en förändring ska ske är att Kreml får en mer västvänlig regim som har insett Putins misstag.

Helt klart är i alla fall att Krim är en akilleshäl för Ryssland och kommer att förbli innan man hittar en lösning. Annekteringen av Krim är ett dyrt inhemskt propagandaprojekt och halvön är i princip endast intressant av militärstrategiska skäl. Turismen är en svunnen era eftersom de flesta turister (ukrainare) inte längre reser dit.

Nej. Krim var ryssarnas redline och de visade de. Som ryssland och ryssar hunsats av väst och i många forna sovjetrepubliker efter 1990 så var det där en stor triumf för den ryska folksjälen. De kommer aldrig släppa Krim utan krig och utan krig mot befolkningen där och det begriper varje någorlunda vettig människa, politiker i västeuropa och säkert Zelenskyj och andra ukrainare.

Har verkligen turismen från Ukraina på Krim minskat? Det finns ju en öppen gränsövergång men den verkar tyvärr ännu inte öppen för icke ukraina-medborgare. När den öppnas tänker jag semestra med familjen på Krim för det är väldigt vackert där och har många historiska platser. Kanske redan om två år hoppas jag.
Citera
2019-12-25, 16:14
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Nej. Krim var ryssarnas redline och de visade de. Som ryssland och ryssar hunsats av väst och i många forna sovjetrepubliker efter 1990 så var det där en stor triumf för den ryska folksjälen. De kommer aldrig släppa Krim utan krig och utan krig mot befolkningen där och det begriper varje någorlunda vettig människa, politiker i västeuropa och säkert Zelenskyj och andra ukrainare.

Har verkligen turismen från Ukraina på Krim minskat? Det finns ju en öppen gränsövergång men den verkar tyvärr ännu inte öppen för icke ukraina-medborgare. När den öppnas tänker jag semestra med familjen på Krim för det är väldigt vackert där och har många historiska platser. Kanske redan om två år hoppas jag.

Jag har själv varit på Krim, några år före ryska gröna män och kuppmakare dök upp, men kan inte tänka mig att resa dit nu.

Det finns vissa ukrainare som reser dit på semester, kanske för att de vill besöka släktingar och vänner, men antalet har sjunkit kraftigt. En undersökning visade att endast 1% av ukrainare skulle kunna tänka sig att semestra på Krim.

I tv-reportaget (länkat i tidigare inlägg) klagade en ägare av en djurpark att sedan ryska annekteringen har antalet besökare minskat med 2/3. Detta speglar ganska väl de rapporter som finns om kraftigt sjunkande turism där. De officiella siffrorna från Kreml är kraftigt uppboostade för att visa upp en annan verklighetsbild.

https://www.stopfake.org/ru/fejk-krym-pobil-rekord-postsovetskogo-perioda-po-kolichestvu-turistov/

http://euromaidanpress.com/2019/07/31/russian-official-boasts-record-6000000-tourists-in-crimea-in-2018-stats-agency-counted-less-than-500 000/

Citat:
According to a report released by Krymstat, Crimea’s official statistics agency, only 481,600 tourists visited Crimea in the first half of 2018. [...] Before the annexation, roughly two-thirds of tourists in Crimea were Ukrainian. Krymstat’s report, however, says 94.5% of the tourists this year were Russian citizens.
Citera
2019-12-25, 16:39
Medlem
[quote=fitz-hume|69707855]Jag har själv varit på Krim, några år före ryska gröna män och kuppmakare dök upp, men kan inte tänka mig att resa dit nu.

Det finns vissa ukrainare som reser dit på semester, kanske för att de vill besöka släktingar och vänner, men antalet har sjunkit kraftigt. En undersökning visade att endast 1% av ukrainare skulle kunna tänka sig att semestra på Krim.

I tv-reportaget (länkat i tidigare inlägg) klagade en ägare av en djurpark att sedan ryska annekteringen har antalet besökare minskat med 2/3. Detta speglar ganska väl de rapporter som finns om kraftigt sjunkande turism där. De officiella siffrorna från Kreml är kraftigt uppboostade för att visa upp en annan verklighetsbild.

https://www.stopfake.org/ru/fejk-krym-pobil-rekord-postsovetskogo-perioda-po-kolichestvu-turistov/

http://euromaidanpress.com/2019/07/31/russian-official-boasts-record-6000000-tourists-in-crimea-in-2018-stats-agency-counted-less-than-500 000/[/QUOTE

Ja, då är vi överens om att Krim är ett bra turistmål i alla fall men att du inte vill besöka det som ryskt och jag ärligt talat inte så hemskt gärna skulle besöka det som Ukrainskt. Har själv dålig turisterfarenhet från Ukraina 2013 men är beredd att ompröva om det nu är bättre. Det kändes rejält otryggt i Ukraina 2013 men vi kanske hade otur men jag är faktiskt ganska härdad men hade barn med mig på den resan och då är man ju lite känsligare.

Den där siffran: En halv miljon besökare 2018 är väl inte så pjåkig för den riktiga säsongen är väl juli-augusti vad jag vet. Visst kan antalet Ukrainska turister gått ned och det kan du visst ha rätt i.
Citera
2019-12-25, 21:39
Medlem
tverskoys avatar
Citat:

Ukraina gav upp Krim till Ryssland. Det fanns ca 30000 ukrainska militärer på Krim 2014. De gav upp allihopa. De flesta gick över till ryska sidan. Du och ukrainska nationalister kan fortsätta gapa, skrika, bajsa på sig, skriva brev till FN, EU, OBSCE, Santa Claus osv, faktum är att Ukraina gav upp Krim utan att ens försöka försvara halvön. Det har gått nu 6 år sen Krim blev rysk, ni javla fega patrask har ALDRIG ens försökt att ta Krim tillbaka. Du kan spola "Krim är Ukraina" i toan.
Citera
2019-12-26, 11:14
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Ukraina gav upp Krim till Ryssland. Det fanns ca 30000 ukrainska militärer på Krim 2014. De gav upp allihopa. De flesta gick över till ryska sidan. Du och ukrainska nationalister kan fortsätta gapa, skrika, bajsa på sig, skriva brev till FN, EU, OBSCE, Santa Claus osv, faktum är att Ukraina gav upp Krim utan att ens försöka försvara halvön. Det har gått nu 6 år sen Krim blev rysk, ni javla fega patrask har ALDRIG ens försökt att ta Krim tillbaka. Du kan spola "Krim är Ukraina" i toan.

Ukraina har inte gett upp Krim, vad har du fått det ifrån? Önsketänkande?

Jag märker av en irritation från din sida. Det har ju snart gått 6 år sedan ryssarna annekterade och ännu i dag är det bara Ryssland och en handfull små skurknationer som erkänner Krim som ryskt territorium. Jag förstår att det känns jobbigt för dig.
Citera
2019-12-26, 11:20
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ja, då är vi överens om att Krim är ett bra turistmål i alla fall men att du inte vill besöka det som ryskt och jag ärligt talat inte så hemskt gärna skulle besöka det som Ukrainskt. Har själv dålig turisterfarenhet från Ukraina 2013 men är beredd att ompröva om det nu är bättre. Det kändes rejält otryggt i Ukraina 2013 men vi kanske hade otur men jag är faktiskt ganska härdad men hade barn med mig på den resan och då är man ju lite känsligare.

Den där siffran: En halv miljon besökare 2018 är väl inte så pjåkig för den riktiga säsongen är väl juli-augusti vad jag vet. Visst kan antalet Ukrainska turister gått ned och det kan du visst ha rätt i.

Jag besökte Kiev och Lviv i somras. Inga problem alls med familj och barn. Hur fint och trevligt som helst. Otrygg kanske man kan känna sig om man viftar med ryska flaggan, det uppskattas säkert inte, men som vanlig turist är där som vilka vackra storstäder i väst som helst, med god mat, glada människor, vrålbilligt, mycket att titta på. Rekommenderas.
Citera
2019-12-26, 17:11
Medlem
arbetets avatar
Herre Gud! Fruktansvärda scener utspelar sig (video) OBS GRAFISKT!

SupiraPupiraBut
@BotPutins
·
21h
Occupied and oppressed Crimeans are protesting against the arrival of the first train via Crimean Bridge from St. Petersburg. The @UN Commission on human rights should take urgent measures to save these people from brutal Putin.#FactCheck #FactsMatter #Crimea #CrimeanBrige
https://twitter.com/BotPutins/status/1209911565937512449?s=20
Putin's brutal police and Green 'Polite' People at machinegun' gunpoint force oppressed residents of Sevastopol (Crimea) to dance in honor of the arrival of the first train from the Russian Mainland to the Crimea.
The @UN Commission on human rights should take urgent measures.
https://twitter.com/BotPutins/status/1209926282076659712?s=20

Citera
2019-12-26, 17:20
Medlem
arbetets avatar
Meanwhile in Ukraine:

Ukraina inleder brottsutredning om rysk bro
Ukrainska myndigheter har inlett en brottsutredning efter att ett ryskt passagerartåg åkt till Krim via den nybyggda bron som invigdes tidigare i veckan.

Enligt Rysslands president Vladimir Putin som åkte med på det första tåget som gick över bron kommer 14 miljoner passagerare att passera bron varje år för att ta sig, till eller från Krim som Ryssland annekterade 2014.

Den ukrainska regeringen har flera gånger hävdat att bron bryter mot internationella konventioner.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7374523

Citera
2019-12-26, 17:28
Medlem
Skulle man kunna tänka sig att lösa situationen genom att Ryssland köper Krim av Ukraina för hundra miljarder dollar eller så?
Jag skulle ha gissat att Ukrainarna har flytt Krim vid det här laget? Vad vill egentligen folket och är det ens möjligt att ta reda på med tanke på det ryska trycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in