2017-09-02, 12:46
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Du lever kvar i Sovjet och behöver göra en tidsresa. Kiev gjorde ingenting för Krim och tatarerna. Ryssland gav dem omedelbums språkskydd och landrättigheter. De är trygga på Krim, utom när extremisterna spränger elledningar och stänger av färskvattnet. Stoppar matleveranser. Du skulle ha hört Yats hota tatarerna. Finns på youtube och jag postade länken för länge sedan. Vad tror du tatarerna tycker om att risskörden blev lidande ett år?

Det är sant att tatarerna fick lida under Stalin, men det är mindre känt varför. Några, kanske många, stödde tyskarna under kriget. Jag tycker inte om det som hände, men nu när jag på senare år har fått bättre information har jag lite bättre förståelse.

Tänk att jag, som växte upp under kalla kriget, först nu har tillgång till bättre information och ofta på Sputnik och fortruss, två sajter du inte tycker om.

Om du tror att tatarerna deporteras, så har du förläst dig på ukrainska medier. Om det vore sant, så skulle jag reagera direkt, eftersom jag inte tycker om övergrepp.

Förtrycket av Krimtatarer har pågått länge, och det pågår fortfarande , idag inte i from av direkta deportationer . öppna ögonen. om du kan men jag tvivlar du har förmågan.

https://www.hrw.org/news/2017/05/03/crimea-not-our-home-anymore

https://www.hrw.org/news/2016/03/18/ukraine-fear-repression-crimea

En cyklop är mer vidsynt än vad du är, du är tragisk.
Citera
2017-09-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du menar de ytterst få krimtatarer som finns kvar på krim?
"Ytterst få", vad är det för trams? Det bor en kvarts miljon tatarer på Krim, hela 12% av befolkningen, och totalt i hela Ryssland över 5 miljoner tatarer. Den handfull tatarer som råkat i problem på Krim är de som sponsras av ukrainska säkerhetstjänsten, och det har inget med deras etnicitet att göra.
Citera
2017-09-02, 18:58
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
"Ytterst få", vad är det för trams? Det bor en kvarts miljon tatarer på Krim, hela 12% av befolkningen, och totalt i hela Ryssland över 5 miljoner tatarer. Den handfull tatarer som råkat i problem på Krim är de som sponsras av ukrainska säkerhetstjänsten, och det har inget med deras etnicitet att göra.

ja det är ju få med tanke på att de tidigare varit i majoritet på halvön. kallar du enkel matte för trams?

Så, Krim tillhör ju enligt er putinkramare egentligen inte Ryssland utan tatarerna.... tänkte inte på det... iq...

jag vill ha bevis på dina lögner.. ( du får det jobbigt där) om anklagelserna att de är sponsrade av Ukrainska säkerhetstjänsten. Det är naturligtvis en total lögn.
Citera
2017-09-02, 19:38
Medlem
Citat:
de tidigare varit i majoritet på halvön.
Mmm, de var i majoritet i på 1700-talet, ungefär samtidigt som danskarna var i majoritet i Skåne...
Citera
2017-09-03, 11:30
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Mmm, de var i majoritet i på 1700-talet, ungefär samtidigt som danskarna var i majoritet i Skåne...

Jaha, och då ska alltså Krim tillhöra tatarerna, inte Ryssland?

Krim är inte Ryssland, ej heller Ukraina, det är turkiskt område.
Eller varför rapar ni upp propaganda som just passar Putin och stannar vid en viss tid i historien.
Citera
2017-09-03, 11:32
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Eller varför rapar ni upp propaganda som just passar Putin och stannar vid en viss tid i historien.

Väntar fortfarande på bevis( fniss) på lögnen att krimtatarer är sponsrade av Ukrainska säkerhetstjänsten... ( fniss)
Citera
2017-09-03, 12:16
Medlem
Citat:

Väntar fortfarande på bevis( fniss) på lögnen att krimtatarer är sponsrade av Ukrainska säkerhetstjänsten... ( fniss)

Så nu är Krim turkiskt? Ska inte tillhöra Ukraina?

Mejlis. Den tatar-organisationen har stöd av Kiev och Högra Sektorn. Den är marginell på Krim. Jag vet inte vad SBU gör nu, men säkert någonting skumt.

En annan kul grej med tatarerna är att de lämnade avtryck i hela Ukraina. Mazepa och tolfte Karl (Yuchenko skryter om att vara ättling till Mazepa). Jag hör ukrainska extremister anklaga ryssar för att ha ett mongoliskt arv, men det har de också. Attila (nordiske Atle) betyder lillefar. Germanerna på Krim, goterna, och annorstädes sögs upp under invasionen. Mongolerna nådde två gånger långt in i den europeiska kontinenten.

De isländska sagorna talar om strider med mongolerna och man kan undra var de ägde rum. I Norden?

Jag vet att det är skillnad på turkar och mongoler, så gör inte sak av det.

Jag ska försöka snoka fram Yuchenko och Mazepa.
Citera
2017-09-03, 12:22
Medlem
Citat:
Nej, det skall givetvis tillhöra Ryssland, precis som Skåne givetvis skall tillhöra Sverige (och Bornholm tillhöra Danmark, trots att det varit svenskt en gång). Det relevanta är ju dagens situation - vilka som är majoritetsbefolkning idag, och folkviljan i demokratiska val. Skulle Skåneborna få rösta om saken skulle majoriteten säkert rösta för att stanna i Sverige, precis om majoriteten på Bornholm skulle rösta för Danmark, och majoriteten på Krim röstat för Ryssland.

Historiska oförrätter går inte att återställa med patentlösningen att rulla historien baklänges. I fallet Krim bodde det ju andra där före tatarerna. Läs på lite om Krims historia får du se - det har t.ex varit grekiskt en gång i tiden. Men det vore ju korkat att för den sakens skull hävda att Krim borde ges till Grekland. Av länderna i regionerna är det faktiskt Ukraina som har haft minst anknytning till Krim. Men hade dagens befolkningssammansättning varit sådan att ukrainarna hade varit i majoritet, och hade majoriteten av folket på Krim röstat emot en återförening med Ryssland, då hade jag givetvis respekterat det.
Citera
2017-09-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Så nu är Krim turkiskt? Ska inte tillhöra Ukraina?

Mejlis. Den tatar-organisationen har stöd av Kiev och Högra Sektorn. Den är marginell på Krim. Jag vet inte vad SBU gör nu, men säkert någonting skumt.

En annan kul grej med tatarerna är att de lämnade avtryck i hela Ukraina. Mazepa och tolfte Karl (Yuchenko skryter om att vara ättling till Mazepa). Jag hör ukrainska extremister anklaga ryssar för att ha ett mongoliskt arv, men det har de också. Attila (nordiske Atle) betyder lillefar. Germanerna på Krim, goterna, och annorstädes sögs upp under invasionen. Mongolerna nådde två gånger långt in i den europeiska kontinenten.

De isländska sagorna talar om strider med mongolerna och man kan undra var de ägde rum. I Norden?

Jag vet att det är skillnad på turkar och mongoler, så gör inte sak av det.

Jag ska försöka snoka fram Yuchenko och Mazepa.

Här får man höra att Yushenko tror sig vara ättling av Mazepa och att Djingis Kahn var "arier" från Tibet. Plus att att det ukrainska språket kommer från Venus. Allt på ryska.

https://www.youtube.com/watch?v=D_jT-1f4ygg
Citera
2017-09-03, 13:44
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Nej, det skall givetvis tillhöra Ryssland, precis som Skåne givetvis skall tillhöra Sverige (och Bornholm tillhöra Danmark, trots att det varit svenskt en gång). Det relevanta är ju dagens situation - vilka som är majoritetsbefolkning idag, och folkviljan i demokratiska val. Skulle Skåneborna få rösta om saken skulle majoriteten säkert rösta för att stanna i Sverige, precis om majoriteten på Bornholm skulle rösta för Danmark, och majoriteten på Krim röstat för Ryssland.

Historiska oförrätter går inte att återställa med patentlösningen att rulla historien baklänges. I fallet Krim bodde det ju andra där före tatarerna. Läs på lite om Krims historia får du se - det har t.ex varit grekiskt en gång i tiden. Men det vore ju korkat att för den sakens skull hävda att Krim borde ges till Grekland. Av länderna i regionerna är det faktiskt Ukraina som har haft minst anknytning till Krim. Men hade dagens befolkningssammansättning varit sådan att ukrainarna hade varit i majoritet, och hade majoriteten av folket på Krim röstat emot en återförening med Ryssland, då hade jag givetvis respekterat det.

Du svarar inte på varför du just vill frysa tiden efter krim rätteligen tillhörde tatarerna...
men historiska oförätter är JU JUST vad du vill ha när du anser att krim ska tillhöra Ryssland, det är Ukrainskt territorium. Punkt.

totalt avsaknad av logik.
Citera
2017-09-03, 13:48
Medlem
Citat:
Du svarar inte på varför du just vill frysa tiden efter krim rätteligen tillhörde tatarerna...
men historiska oförätter är JU JUST vad du vill ha när du anser att krim ska tillhöra Ryssland, det är Ukrainskt territorium. Punkt.

totalt avsaknad av logik.
Mitt resonemang var glasklart. Det är din tolkning som saknar logik. Jag skrev ju att det INTE handlar om historiska oförrätter, utan om folkviljan. Folket röstade (upprepade gånger) mot Ukraina och för Ryssland. Punkt,
Citera
2017-09-03, 13:58
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Mitt resonemang var glasklart. Det är din tolkning som saknar logik. Jag skrev ju att det INTE handlar om historiska oförrätter, utan om folkviljan. Folket röstade (upprepade gånger) mot Ukraina och för Ryssland. Punkt,

Jag hade inte haft nåt som helst problem med att krim skulle blivit ryskt, om.... ( och detta om är gigantiskt och därmed orundbart) allt gått någorlunda rätt till och enligt internationell lag.

Självklart kunde inte diktatorn i kreml klara av det och därmed faller hela ditt totalt ologiska och rättsvridiga resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in